Inilah Cara Membuat Skrin Laptop Tidak Mematikan Secara Automatik

Komputer riba biasanya mempunyai tetapan kuasa yang baik untuk prestasi yang optimum. Contohnya, ketika tidak digunakan untuk jangka waktu tertentu, layar komputer riba akan mati secara automatik tanpa mematikan mesin, sehingga dapat meminimumkan penggunaan tenaga. Untuk menghidupkannya semula, geser tetikus atau tekan salah satu kekunci papan kekunci.

Biarkan lebih lama, komputer riba akan masuk ke mod tidur. Dalam mod ini, komputer riba akan menyahaktifkan sementara sementara masih menyimpan tugasnya dalam RAM. Peranti dapat dimulakan semula (jika belum memasuki mod hibernasi) dengan menekan butang daya atau salah satu butang papan kekunci, kemudian masuk kembali ke akaun anda.

Kemudian adakah skrin komputer riba dapat dihidupkan secara berterusan? Sudah tentu saya boleh. Anda boleh mengubah tetapan kuasa komputer riba mengikut keperluan. Contohnya, jika anda memuat turun fail yang sangat besar dan memerlukan masa muat turun yang panjang, komputer riba mesti dihidupkan agar proses muat turun dapat diteruskan.

Membuat skrin komputer riba supaya tidak mati dapat dilakukan secara manual melalui sistem atau dengan bantuan aplikasi pihak ketiga. Berikut adalah dua cara mudah untuk melakukannya agar skrin komputer riba tidak mati alias "on" berterusan.

1. Melalui Panel Kawalan

Cara pertama untuk mengekalkan skrin komputer riba adalah dengan menyesuaikan tetapan kuasa baru. Anda boleh melakukannya melalui Panel Kawalan komputer riba (hanya Windows). Inilah langkahnya.

  • Pergi ke Panel Kawalan> Perkakasan dan Suara> Pilihan Kuasa , kemudian pilih menu "Ubah ketika komputer tidur" .
  • Dalam tetapan "Matikan paparan" dan "Matikan komputer", ubah durasi waktu menjadi " Tidak Pernah ".
  • Kemudian klik " Simpan perubahan " untuk menyimpan tetapan.
  • Kini skrin komputer riba anda akan tetap menyala walaupun tidak digunakan.

Untuk maklumat, menetapkan " Matikan paparan " bermaksud menetapkan berapa lama masa yang diperlukan untuk mematikan skrin. Sementara tetapan "Letakkan komputer untuk tidur" bermaksud menetapkan berapa lama masa yang diperlukan untuk meletakkan komputer riba ke mod tidur.

Memilih " Jangan sekali-kali " untuk kedua tetapan ini bermaksud skrin komputer riba anda akan terus hidup dan sistem tidak akan masuk ke mod tidur walaupun ia tidak digunakan untuk waktu yang lama.

Anda boleh mengembalikan tetapan kuasa asal sekiranya aktiviti yang memerlukan skrin yang menyala terus berakhir. Untuk melakukan ini, yang harus anda lakukan ialah mengklik pilihan " Pulihkan tetapan lalai untuk rancangan ini ".

2. Menggunakan Aplikasi Pihak Ketiga

Selain penyediaan sistem, anda juga dapat memastikan layar komputer riba anda tetap hidup menggunakan aplikasi pihak ketiga. Salah satu aplikasi tersebut ialah Kafein.

Mungkin anda sudah biasa dengan kata "kafein" atau "kafein" dalam bahasa Indonesia. Bahan-bahan yang terdapat dalam sejumlah makanan mempunyai beberapa manfaat, salah satunya adalah untuk membuat anda terjaga.

Nah, kafein nampaknya menjadi inspirasi untuk aplikasi ini kerana berfungsi untuk menjadikan skrin komputer riba tetap hidup. Bagaimanakah aplikasi Kafein berfungsi?

Kafein berfungsi dengan mensimulasikan penekanan kekunci F15 setiap 59 saat (ditetapkan secara lalai setelah aplikasi dimulakan), sehingga sistem menganggap anda masih menggunakan komputer. Oleh itu, sistem tidak akan mengunci skrin atau mengaktifkan screensaver.

Mengapa mesti menjadi kunci F15? Daripada semua butang yang ada, F15 mungkin yang paling tidak mengganggu, dan yang paling mungkin mengganggu kerja anda. Namun, Kafein boleh mengganggu beberapa aplikasi, seperti Power Point, menjeda video di slaid, aplikasi Google Docs / Sheets, dan lain-lain.

Sekiranya mensimulasikan kunci F15 dapat mengganggu kerja, anda dapat menetapkan perintah "-useshift -" sehingga aplikasi mensimulasikan tombol shift dan bukannya kekunci F15.

Ikon Kafein dalam bentuk periuk kopi akan muncul di bar alat untuk memudahkan anda menyiapkannya. Klik dua kali pada ikon akan mengosongkan salinannya, yang bermaksud program ini dilumpuhkan buat sementara waktu. Mengklik dua kali sekali lagi akan mengisi semula cerek, yang bermaksud memastikan komputer riba sentiasa terjaga.

Terdapat beberapa baris perintah yang dapat anda gunakan untuk mengatur ulang aplikasi ini, yaitu:

  • xx - bilangan saat yang ditetapkan untuk butang simulasi. Ini harus menjadi teks pertama dalam baris perintah.
  • -startoff - aplikasi mula dinyahaktifkan.
  • -exitafter: xx - aplikasi akan berakhir selepas xx minit
  • -aktif untuk: xx - aplikasi akan menjadi tidak aktif selepas xx minit
  • -inactivefor: xx - aplikasi akan aktif selepas xx minit
  • -appexit - hentikan contoh aplikasi yang sedang berjalan
  • -appon - aktifkan contoh aplikasi semasa
  • -appoff - menjadikan contoh aplikasi yang sedang berjalan tidak aktif
  • -apptoggle - mengubah status operasi contoh aplikasi yang sedang berjalan
  • -apptoggleshowdlg - ubah status semasa dan paparkan dialog
  • -replace - menutup contoh yang sedang berjalan dan menggantikannya
  • -noicon - tidak memaparkan ikon baki tugas
  • -useshift - mensimulasikan kekunci shift dan bukannya F15
  • -showdlg - menunjukkan dialog yang menunjukkan sama ada kafein aktif
  • -ontaskbar - memaparkan butang bar tugas (gunakan dengan -showdlg)
  • -allowss - menghalang tidur, tetapi membolehkan screensaver berjalan
  • -key: xx - mensimulasikan menggunakan kod kunci maya xx (kod pada halaman yang dipautkan ditulis dalam Hex, penukaran menjadi perpuluhan untuk digunakan dengan parameter ini)
  • -keypress - mensimulasikan penekanan kekunci penuh, bukan acara kekunci
  • -oldicons - gunakan ikon dulang yang lebih berwarna

Sekiranya anda berminat dan ingin mencuba menggunakan aplikasi Kafein, anda boleh memuat turunnya di sini. Sebelum bersedia memuat turun dan memasangnya di komputer riba, sila baca terlebih dahulu maklumat yang lebih lengkap di halaman pengenalan aplikasi.

Nah, itu adalah dua cara agar skrin komputer riba tidak mati yang mudah digunakan pada komputer riba anda. Perlu diingat bahawa membuat skrin komputer riba secara berterusan dapat menghabiskan banyak tenaga. Selain itu, tidak mustahil skrin mengalami masalah jika terpaksa menyala terlalu kerap.

Kami mengesyorkan agar anda menggunakan tetapan layar di atas hanya apabila anda memerlukannya untuk menyokong kerja anda. Jangan lupa untuk mengembalikan tetapan kuasa ke mod asal supaya kuasa komputer riba dapat diatur sebaik mungkin.