5 Cara termudah untuk Memusing Skrin Komputer

Tidak ramai yang mengetahui bahawa paparan skrin pada komputer boleh dibalik ke belakang dan sesuka hati. Anda boleh melakukannya dengan mudah. Tidak rumit seperti tutorial komputer secara umum. Tetapi sebelum anda mengetahui cara membalik layar, anda perlu tahu terlebih dahulu mengapa anda memutar paparan skrin?

Matlamat Mengembalikan Skrin Komputer

Ciri membalik layar pada sistem operasi komputer, tentu mempunyai tujuan tertentu. Secara amnya objektif ini merangkumi 3 perkara berikut.

1. Lihat gambar dari perspektif lain

ilusi optik gambar wajah

Banyak gambar yang kadangkala memberikan banyak perspektif untuk melihatnya. Lukisan yang dibuat biasanya bertujuan untuk memberi makna lain bahawa sudut pandangan yang berbeza akan menghasilkan tafsiran yang berbeza.

Contohnya ialah gambar orang yang jika dilihat secara normal akan mempunyai hasil yang berbeza jika gambar diputar. Biasanya gambar jenis ini adalah ilusi dua wajah. Untuk melihat perspektif ini, paling baik ialah memutar gambar 180 darjah. Tetapi tidak ada salahnya memutar gambar sambil memutar layar.

2. Mempraktikkan pergerakan perbezaan kursor

pergerakan kursor

Apabila skrin diputar, pergerakan kursor tetikus akan berlaku sebaliknya. Apabila layar diselaraskan, tetikus yang bergerak ke kanan akan menghasilkan kursor yang bergerak ke kiri. Tetikus digerakkan ke bawah, kursor tetikus bergerak ke atas. Perkara yang sama berlaku sebaliknya.

Tujuan dari arah yang berbeza ini adalah untuk melatih kepekaan pergerakan tangan kita. Siapa tahu, kelak akan ada ujian yang memerlukan pergerakan dengan arah yang berlawanan. Siapa tahu?

3. Keseronokan dan Mustahil

putaran skrin

Sebab ketiga adalah prankster. Idealnya di sini bermaksud anda menukar skrin hanya dengan alias fad tanpa tujuan. Tepat di belakang tabir dan berpusing ke belakang. Selain menyenangkan, alasan anda menghidupkan layar adalah untuk menggertak rakan anda seperti yang biasa anda lakukan pada telefon Android dengan membuat layar retak.

Contohnya anda kesal dengan rakan, anda meminjam komputer riba dan kemudian anda menghidupkan kembali paparan skrin. Apabila rakan anda menggunakannya, sudah tentu dia akan mengelirukan dirinya sendiri mengapa skrin terbalik. Dan dia pasti akan kecewa.

Kaedah ini boleh dibilang tidak mengendahkan yang tidak berbahaya kerana hanya akan membuat rakan anda keliru dan kesal. Mungkin juga rakan anda terkejut mendapat paparan layar terbalik. Setelah selesai membalikkan skrin rakan anda, anda harus mengembalikan layar ke keadaan normal.

Apa pun tujuan anda membalik skrin, cara membalikkan skrin komputer adalah sangat mudah. Anda boleh melakukan ini dengan pelbagai cara. Tanpa basa-basi lagi, berikut adalah 5 kaedah termudah dan paling mudah untuk membalikkan skrin komputer.

Cara Memusing Skrin Komputer

Setelah mengetahui tujuan membalikkan skrin komputer, yang berikutnya akan dibincangkan bagaimana membalikkan skrin komputer. Lihat penjelasan berikut.

1. Tetapkan Tetapan Paparan

paparan orientasi

Cara pertama adalah cara termudah, iaitu pada tetapan skrin lalai sistem operasi Windows. Contohnya di Windows 10, tetapan untuk membalik layar berada di bahagian tetapan paparan. Caranya adalah seperti berikut.

  • Klik kanan pada skrin utama, kemudian pilih Tetapan Paparan.
  • Pilih bahagian orientasi.
  • Terdapat 4 pilihan yang ada. Untuk membalik skrin, pilih mod "landskap (terbalik)".
  • Skrin akan terbalik 180 darjah seperti pada gambar berikut.

skrin terbalik

2. Menggunakan Gabungan Papan Kekunci

ARAH TANDA ALT CTRL

Cara kedua adalah menggunakan kombinasi yang terdapat pada papan kekunci. Seperti yang ditunjukkan dalam gambar, untuk membalik layar cukup tekan Ctrl + Alt + Arrow (arah anak panah). Untuk maklumat mengenai arahan adalah seperti berikut.

  • Ctrl + Alt + arah bawah, kombinasi untuk membalik paparan skrin.
  • Ctrl + Alt + arah kombinasi untuk mengembalikan paparan skrin ke kedudukan asalnya.
  • Ctrl + Alt + arah kiri, kombinasi untuk memutar paparan layar ke kiri sebanyak 90 °.
  • Ctrl + Alt + kombinasi kanan untuk membalik paparan skrin ke kanan hingga 90 °.

3. Menggunakan Pilihan Grafik Intel

Kaedah ini hanya berfungsi untuk komputer atau komputer riba yang menggunakan chipset Intel. Umumnya komputer riba yang menggunakan pemproses Intel dengan grafik bersepadu dari Intel. Kaedahnya juga agak mudah.

Biasanya Intel Graphic Option telah muncul jika anda mengklik kanan pada skrin. Sama dengan cara pertama. Kemudian pilih "pilihan grafik." Selepas itu pilih "putar." Pilih "putar 180 darjah" untuk memutar skrin terbalik.

4. Menggunakan Panel Kawalan Nvidia

cara membalik panel kawalan skrin komputer nvidia

Cara lain boleh dilakukan sekiranya komputer atau komputer riba anda menggunakan kad grafik Nvidia. Caranya cukup mudah. Cukup masukkan panel kawalan Nvidia dengan mengklik kanan pada skrin. Selepas itu pilih "putar paparan." Pilihan kemudian akan tersedia sama seperti 4 pilihan pada angka nombor 1.

5. Menggunakan Pemangkin AMD

Pemangkin AMD

Bagi anda yang menggunakan kad grafik AMD, cara memutar atau membalikkan skrin boleh dilakukan dengan memasukkan program AMD Catalyst. Sekiranya nama pertama adalah Pusat Kawalan Pemangkin AMD kini ditukar menjadi AMD Radeon Software Crimson Edition.

Metode ini juga hampir sama dengan metode yang dilakukan pada poin 4. Yaitu, masukkan pilihan perisian AMD Catalyst dengan mengklik kanan pada layar. Selepas itu, pilih "Tugas Paparan Umum" dan pilih "Putar Desktop."

Sekiranya pada titik 4 dan titik 5 pilihan menu belum dijumpai, maka dengan cara ini anda mesti  mengemas kini pemacu terlebih dahulu. Kemas kini pemandu sangat penting kerana terdapat banyak ciri berguna semasa mengemas kini pemacu AMD VGA atau Nvidia VGA.

Oh, anda perlu memahami bahawa walaupun Windows mempunyai ciri skrin terbalik, ciri ini sebenarnya dapat dikeluarkan atau dihapuskan oleh pengeluar perkakasan. Sebagai contoh, pengeluar tertentu menghasilkan komputer riba dengan OS Windows. Dalam sistem operasi ini, ciri putaran skrin sengaja dilumpuhkan oleh pengeluar.

Kebanyakan komputer riba biasanya masih mempunyai ciri ini. Tetapi pengeluar tertentu boleh melumpuhkannya untuk jenis komputer riba tertentu. Oleh itu, anda boleh memeriksa komputer riba anda yang membawa OS Windows, sama ada ciri itu masih ada atau tidak.

5 cara sebelumnya hanya berlaku pada komputer dengan sistem operasi Windows. Bagi anda yang tidak menggunakan sistem operasi Windows, anda boleh menyemak cara membalik skrin pada MacOS dan Chrome OS di bawah.

Balikkan skrin pada MacOS

macOS

Bagi anda yang menggunakan MacOS, kaedah untuk memutar skrin adalah berbeza. Pada MacOS, anda hanya boleh memutar skrin pada MacOS X Yosemite. Anda melakukan ini dengan menekan Option Command Option, kemudian klik Paparan. Pada MacOS, ciri skrin balik tidak lagi boleh dilakukan.

Untuk MacOS di atas Yosemite, ada cara untuk membalikkan skrin tetapi tidak digalakkan. Kenapa? Kerana memutar skrin pada MacOS akan membuat kesalahan sistem . Satu-satunya cara yang boleh dilakukan adalah menggunakan skrin luaran yang disambungkan ke MacOS.

Dengan paparan luaran, anda boleh memutar skrin di MacOS. Hanya skrin luaran yang digunakan mesti menyokong untuk memutar skrin. Sekiranya tidak, sudah tentu skrin tidak akan diputar.

Balikkan skrin pada OS Chrome

Butang Segarkan Chromebook

Bagi anda yang menggunakan Chrome OS (Chromebook). Cukup mudah, dengan menekan kombinasi ^ Ctr l + ⇧ Shift + Refresh untuk memutar skrin hingga 90 °. Tekan sekali lagi untuk memutar 90 ° sekali lagi untuk membuat skrin terbalik. Butang muat semula pada Chromebook ditujukan pada kekunci arah yang berputar).

dia menekan ctrl + shift + refresh (Anak panah berputar di baris atas) dua kali, ia akan menetapkan semula skrin kembali ke 0 darjah

Bagaimana petua bagaimana membalikkan skrin ini? Ingin mencuba? Atau adakah anda mempunyai cara lain? Kongsi dengan kami dan pembaca lain di ruangan komen, ya. Semoga ia membantu dan berguna untuk anda.