Ini adalah Cara Mudah Mendaftar Semula Kad Prabayar

Sebelum membincangkan cara mendaftar semula kad Prabayar, akan memberikan sekilas maklumat mengenai kad Prabayar. Kad Prabayar adalah kad yang dapat digunakan oleh pengguna telefon bimbit untuk membuat panggilan dan SMS. Walau bagaimanapun, pengguna mesti menambah sebelum menikmati telefon, SMS dan kemudahan lain.

Sebenarnya, sebelum anda juga perlu melakukan pengaktifan kad Prabayar mengenai senarai anda terlebih dahulu. Berbicara mengenai aktiviti kad prabayar, kementerian komunikasi dan maklumat Indonesia telah menetapkan peraturan baru dan wajib bagi semua pengguna kad prabayar.

Tetapi anda tidak perlu bimbang untuk melalui tahap yang rumit dan rumit, artikel tentang cara mendaftar semula kad prabayar yang ditetapkan oleh MoCI agak mudah dan tidak rumit. Adakah anda pengguna kad Prabayar? Lihat cara mendaftar semula kad prabayar anda sekarang!

Peraturan MoCI Mengenai Pendaftaran Kad Prabayar

3 cara untuk mendaftar semula kad prabayar

Berdasarkan maklumat yang kami peroleh dari Tribun News bahawa MOCIT baru saja menetapkan peraturan baru iaitu pendaftaran semula kad Prabayar. Peraturan tersebut telah dinyatakan secara resmi dalam Peraturan Menteri Komunikasi dan Informasi (Permen Kominfo) No. 4 tahun 2017.

Tujuan kementerian komunikasi dan maklumat memasukkan peraturan baru adalah untuk meminimumkan dan mencegah penyalahgunaan nombor telefon. Perkara ini dinyatakan oleh Rudiantara sebagai menteri komunikasi dan maklumat untuk melindungi pengguna.

Rudiantara juga menyatakan bahawa peraturan ini dimulakan pada 31 Oktober 2017. Oleh itu, anda hanya perlu menyediakan data peribadi anda dalam bentuk nombor NIK dan KK sahaja. Dia juga menyatakan bahawa maklumat mengenai data peribadi dari pelanggan kad prabayar akan dicatat dalam pangkalan data Direktorat Jenderal Penduduk dan Pendaftaran Sipil (Ditjen Dukcapil).

Sebagai tambahan, MOCIT akan memberikan kata laluan kepada operator untuk mengakses NIK dan nombor KK. Ini didakwa untuk memudahkan pengendali memadankan data pelanggan kad prabayar dengan data yang ada di Direktorat Jenderal Dukcapil.

Menteri Komunikasi dan Penerangan menekankan bahawa pengendali hanya dapat melihat data tanpa dapat mengubah data yang ada. Sementara itu, Menfominfo juga bersetuju untuk menjatuhkan sekatan jika ada pihak yang tidak mematuhi peraturan yang ditetapkan oleh MoCI.

Sekatan kerana Tidak Mendaftarkan Semula Kad Prabayar

2

Seperti yang dikatakan oleh Menteri Komunikasi dan Penerangan bahawa mereka siap untuk menjatuhkan sekatan kepada sesiapa yang tidak mendaftarkan semula kad Prabayar. Dilaporkan dari Tekno Kompas, MOCIT akan mengenakan sekatan kepada pengendali dan pelanggan yang tidak mengikuti peraturan baru ini.

Pengendali yang melanggar akan dikenakan sanksi sesuai dengan pasal 22, Peraturan Menteri Komunikasi dan Informasi No. 12 tahun 2017. Peraturan tersebut menyatakan bahwa MOCIT siap untuk menjatuhkan sanksi dalam bentuk administrasi hingga pencabutan izin untuk operator.

Perkara ini disahkan oleh Menteri Komunikasi dan Penerangan Rudiantara. Bagi pelanggan kad prabayar yang tidak mengambil bahagian atau tidak menetapkan semula, nombor pelanggan kad prabayar akan dinyahaktifkan.

Sebenarnya, nombor yang tidak disenaraikan dalam pendaftaran ulang pra-pendaftaran akan disekat. Jadi, anda tidak dapat mengaktifkannya dan anda bahkan tidak boleh menggunakannya untuk menelefon atau menghantar teks menggunakan nombor tersebut. Oleh itu, daftar segera di kad Prabayar anda!

Cara Mendaftar Kad Prabayar Semula

1

Setelah anda mengetahui peraturan dan sekatan mengenai pendaftaran semula kad prabayar, pada ketika ini saya akan menerangkan tahap dan kaedah mendaftar semula kad prabayar. Prosedur berikut untuk mendaftar semula Kad Prabayar anda.

1. Sediakan nombor NIK dan KK anda.

Seperti yang dibincangkan dalam perbincangan sebelumnya bahawa MOCIT meminta pelanggan untuk kad Prabayar untuk mendaftar berdasarkan nombor NIK dan KK. Oleh itu, pastikan anda sudah mempunyai nombor NIK dan KK.

Harap maklum, NIK adalah singkatan dari Nombor Pengenalan Penduduk. Anda boleh mendapatkan Nombor Pengenalan Penduduk dari kad ID setiap pengguna. Di bahagian paling atas KTP, terdapat NIK dan nombor.

Itulah NIK yang mesti anda masukkan semasa mendaftar semula. Bagi KK, anda boleh melihat setiap Kad Keluarga (KK).

2. Sediakan telefon bimbit beserta nombor yang akan didaftarkan

Motorola Moto G5 Plus

Setelah menyiapkan nombor NIK dan KK anda, anda juga perlu memastikan nombor yang hendak didaftarkan sudah terpasang di telefon bimbit anda. Jadi, anda telah menyiapkannya sebelum memasuki peringkat pendaftaran.

3. Format Pendaftaran Semula Kad Prabayar

Bagi anda yang merupakan pengguna kad prabayar baru atau pelanggan kad prabayar lama, kedua-duanya masih harus mendaftarkan nombornya. Walau bagaimanapun, kedua-duanya mempunyai format SMS yang sedikit berbeza. Walaupun berbeza, kedua-dua cara itu tetap sama mudah dan tidak rumit. Ini caranya:

  • Pendaftaran Pengguna Kad Prabayar Lama

Mendaftar semula pelanggan lama

Bagi pengguna kad prabayar lama, anda hanya perlu mendaftar sekali lagi tanpa perlu mengaktifkan kad terlebih dahulu. Cara mendaftar semula kad prabayar cukup mudah, anda hanya perlu SMS ke nombor 4444.

Untuk anda pengguna kad prabayar Telkomsel, XL Axiata, Indosat, Tri, atau lama, anda boleh menulis format dengan ULASAN # 16 DIGIT NIK # 16 DIGIT KK dan anda sudah bersedia untuk menghantar format SMS ke nombor 4444. Selepas itu, nombor anda sudah didaftarkan tetapkan semula secara automatik. Mudah kan?

  • Pendaftaran Pengguna Kad Prabayar Baru

Pendaftaran semula pelanggan baru

Nah, bagi anda yang baru sahaja membeli atau menggunakan kad Prabayar, anda juga tidak boleh berhenti mendaftar. Tidak sukar, anda hanya diminta untuk menghantar SMS dengan format tertentu ke nombor 4444. Cuma, setiap operator mempunyai format SMS yang sedikit berbeza tetapi tetap tidak menyakitkan hati.

Untuk pengguna kad Tri, Smartfren dan Indosat yang baru, anda boleh menaip dalam bentuk nombor SMS NIK # 16 digit nombor KK 16 digit dan hantarkan ke 4444.

Bagi anda pengguna kad XL baru, maka anda boleh taip LIST # 16 digit NIK # 16 digit nombor KK kemudian hantarkan SMS ke nombor 4444.

Sementara itu, bagi mereka yang baru menggunakan kad prabayar dari Telkomsel, anda boleh memasukkan nombor KK REG # 16 digit NIK # 16 digit kemudian hantar ke nombor 4444.

Sekarang ini adalah tinjauan mengenai cara mendaftar kad prabayar kepada sekatan kerana tidak mendaftarkan kad prabayar. Langkah dan kaedah pendaftarannya tidak rumit. Semuanya dilakukan untuk menjaga keselamatan dan keselesaan pelanggan kad Prabayar yang menggunakan mana-mana pengendali. Sangat mudah bukan?