Berikut adalah 10 aplikasi yang mesti dipasang pada komputer riba baru

Mempunyai komputer riba baru? Nah, itu petanda anda harus segera mengisi komputer riba dengan beberapa aplikasi wajib untuk komputer riba. Aplikasi ini akan menjadikan prestasi komputer riba baru anda lebih optimum.

Sebelum anda mula mengisi aplikasi, pastikan sistem operasi anda dipasang pada komputer riba baru anda. Sekiranya anda mahukan OS terbaru, anda boleh menggunakan Windows 10. Namun, jika anda masih tidak dapat beralih dari Windows 8, maka pasang OS Windows 8 pada komputer riba anda. Seperti biasa, akan memberikan senarai aplikasi yang mesti ada di komputer riba baru anda. Ayuh , lihat senarai penuh di bawah.

10 Aplikasi Yang Mesti Anda Miliki di Laptop Baru

1. Google Chrome

google chrome

Setiap komputer riba memerlukan penyemak imbas untuk membolehkan anda melayari di dunia maya. Oleh itu, aplikasi yang mesti ada pada komputer riba yang baru dibeli adalah penyemak imbas . Pada masa ini, penyemak imbas web yang paling popular ialah Google Chrome.

Populariti Chrome berjaya menyingkirkan beberapa penyemak imbas lain yang sudah ada, seperti Internet Explorer, Opera, dan Mozilla Firefox. Google Chrome telah menjadi salah satu penyemak imbas yang paling banyak dimuat turun dan dipasang hari ini.

2. Ninite

Ninite

Terdapat banyak perisian yang mesti dipasang pada komputer riba baru anda. Namun, pernahkah anda terfikir berapa lama masa yang diperlukan untuk memasang sebilangan besar aplikasi? Belum lagi anda perlu mencari fail aplikasi yang ingin anda muat turun melalui penyemak imbas . Ninite akan membantu memasang aplikasi penting dengan mudah. Kerana, di Ninite terdapat pelbagai perisian yang terkini .

Selain itu, anda juga dapat mengemas kini aplikasi yang sudah ada di komputer riba dengan versi yang lebih baru melalui Ninite. Dengan kata lain, Ninite akan memasang perisian penting secara automatik pada komputer riba anda. Lawati laman rasmi Ninite dan pilih aplikasi yang ingin anda pasang pada komputer riba baru anda.

3. Anastirus Avast

Aplikasi Antivirus Avast yang Mesti Ada di Laptop

Avast Antivirus telah wujud sejak tahun 1988. Sebenarnya, sebelum teknologi berkembang pesat seperti sekarang. Sebenarnya, ini adalah program antivirus pertama yang direka khusus untuk sistem operasi Windows x64. Namun, jika anda menggunakan komputer riba dengan sistem operasi Windows 8 atau Windows 10, anda masih boleh memasang versi terbaru Avast Antivirus.

Seperti antivirus lain, Avast diciptakan untuk melindungi komputer riba anda dari virus, perisian hasad atau perisian intip yang mengancam komputer anda. Avast adalah antivirus paling ringan dan tidak menjadikan komputer riba anda perlahan.

4. Malwarebytes Anti-Malware

Malwarebytes Anti-Malware

Sudah memasang Avast Antivirus, tetapi mengapa anda harus memasang Malwarebytes Anti-Malware juga? Sekiranya anda berpendapat bahawa hanya satu antivirus yang dapat melindungi komputer riba anda secara optimum, anda salah. Sebabnya, anda memerlukan bantuan anti-malware lain untuk menjaga keselamatan komputer riba anda.

Malwarebytes Anti-Malware direka untuk mencari dan menghilangkan perisian hasad dari komputer riba anda. Sebenarnya, aplikasi yang mesti ada di komputer riba ini juga akan memberi perlindungan ketika anda melayari di dunia maya melalui penyemak imbas . Seperti yang kita ketahui, virus malware juga boleh datang dari penyemak imbas . Oleh itu, lindungi komputer riba anda dengan Malwarebytes Anti-Malware.

5. CCleaner

CCleaner

Tahukah anda bahawa salah satu sebab mengapa komputer anda berjalan dengan perlahan adalah jumlah sampah yang terdapat di dalam komputer? Rongsokan itu boleh menjadi kuki , sejarah penyemak imbas , dan fail yang tidak diperlukan. Sekiranya anda tidak melakukan pembersihan secara berkala, komputer riba akan berjalan dengan perlahan dan ketinggalan .

Salah satu penyelesaian untuk memastikan komputer riba "bersih" dari sampah adalah dengan memasang CCleaner. Aplikasi yang satu ini akan menjadikan komputer riba lebih baik dan pantas. Anda boleh mendapatkan CCleaner dalam versi percuma atau premium dengan pelbagai ciri sokongan yang lebih baik.

6. Pemain Media VLC

Pemain Media VLC

Ingin memainkan DVD pada komputer riba baru anda? Sekiranya komputer riba anda menggunakan OS Windows 10, anda mesti memilih perisian yang sesuai untuk memainkan DVD. Ketahui bahawa Windows 10 tidak seperti Windows 7 yang dapat memainkan DVD melalui pelbagai perisian yang tidak ada di dalam kotak .

Salah satu aplikasi yang membolehkan anda memainkan DVD pada komputer riba Windows 10 adalah VLC Media Player. Sebenarnya, perisian ini boleh digunakan untuk memainkan Blu-ray. Bukan hanya itu, anda juga dapat memainkan muzik yang terdapat dalam fail komputer riba anda dengan menggunakan VLC Media Player.

7. Spotify

Spotify

Masih kerap memuat turun lagu terbaru melalui penyemak imbas ? Tinggalkan cara lama kerana aliran streaming semasa lebih popular. Spotify adalah perkhidmatan  muzik streaming muzik percuma yang boleh dipasang di telefon pintar atau komputer riba anda. Di Spotify, anda boleh menemui berjuta-juta lagu baru yang mungkin belum tersedia di laman web muat turun yang biasanya anda lawati.

Anda harus tahu, Spotify adalah perkhidmatan penstriman undang - undang kerana menyediakan kandungan perlindungan hak digital yang dilindungi dari label rakaman. Untuk mendengarkan muzik di Spotify, anda hanya memerlukan rangkaian internet. Sekiranya anda membeli Premium di Spotify, anda boleh memainkan lagu tanpa rombakan dan tanpa iklan.

8. PDF Sumatera

PDF Sumatera

Sekiranya anda biasanya menggunakan Adobe Reader untuk membaca fail PDF, anda mungkin sudah bosan dengan prestasi Adobe Reader yang perlahan. Belum lagi bahawa Adobe selalu menjadi sasaran vendor perisian hasad. Sekiranya anda memerlukan perisian lain untuk membaca fail PDF, maka anda boleh memasang Sumatra PDF.

Aplikasi yang mesti ada di komputer riba ini akan membaca fail PDF dengan lebih cepat dan tepat. Tidak banyak ciri yang ditawarkan oleh Sumatera PDF, tetapi perisian ini cukup baik untuk membaca e-buku atau fail PDF yang lain.

9. LastPass

LastPass

Hari ini, banyak penggodam boleh mendapatkan nama pengguna dan kata laluan dalam talian. Sebenarnya, penggodam ini boleh membahayakan sekiranya mereka mendapat nama pengguna dan kata laluan perbankan internet anda . Oleh itu, cubalah menggunakan perkhidmatan pengurus kata laluan, seperti LastPass.

Semua kata laluan yang disimpan dalam perisian ini dapat diselaraskan ke Cloud dan dapat diakses dalam pelbagai penyemak imbas . Anda boleh membuat kata laluan yang berbeza untuk setiap akaun anda tanpa perlu mengingatnya satu persatu. LastPass akan mengisi kata laluan dengan lebih pantas dan selamat semasa anda ingin log masuk ke akaun.

10. Microsoft Office

Microsoft Office

Selain sembilan aplikasi penting yang telah kami sebutkan di atas, Microsoft Office juga merupakan perisian yang tidak kalah pentingnya dan mesti ada di komputer riba anda. Sebabnya, Microsoft Office menyediakan aplikasi pejabat yang dirancang agar dapat digunakan pada Windows OS dan Mac OS X.

Anda mesti biasa dengan Microsoft Windows, Excel, dan PowerPoint, bukan ? Nah, salah satu daripada tiga aplikasi Office di atas biasanya anda gunakan setiap hari. Oleh itu, sangat penting untuk mempunyai Microsoft Office di komputer riba anda.

Aplikasi yang Disyorkan Lain

Bukan hanya 10 aplikasi di atas yang mesti anda miliki di PC / komputer riba anda, kerana anda juga perlu mempertimbangkan aplikasi berikut untuk memudahkan aktiviti harian. Apakah mereka? Seterusnya pertimbangkan tinjauan di bawah.

11. CrashPlan

CrashPlan

Sekiranya anda adalah seseorang yang mempunyai banyak data penting pada komputer riba maka anda mesti membuat  sandaran  semua data tersebut. Kenapa? Mungkin suatu hari komputer riba rosak atau ada fail yang dihapus secara tidak sengaja. Akan sangat menyusahkan untuk mengembalikannya jika anda tidak menjangka.

Oleh itu, kami mengesyorkan memasang CrashPlan di mana semua fail akan dilindungi dan disandarkan  dengan mudah dan pasti selamat. Bukan itu sahaja, CrashPlan juga menjamin keselamatan dari tangan orang bodoh yang cuba mencuri fail anda. Cukup bagus,  bukan ? Anda boleh memuat turun aplikasi di sini.

12. Franz

Franz

Kadang kala, ada juga yang  berbual  di komputer riba. Namun, banyak aplikasi  sembang  membuat kita keliru kerana perlu memuat turun aplikasi  sembang  yang sesuai dengan keperluan. Daripada anda perlu memuat turun aplikasi sembang satu persatu  mengapa anda tidak memuat turun Franz?

Ya, aplikasi Franz ini dapat menghadirkan semua aplikasi  sembang  dalam satu aplikasi. Franz menyediakan WhatsApp, WeChat, Telegram, Hangout, Slack, Skype, Wap, Messager, dan lain chat  aplikasi  . Jadi, anda tidak perlu memuat turun semua aplikasi  sembang  dan lebih praktikal,  bukan ?

13. Baca

Membacanya

Tidak mahu terlepas berita terkini? Walaupun anda sering menggunakan komputer riba, itu tidak bermakna anda tidak dapat membaca berita. Sesungguhnya, terdapat banyak portal berita yang terdapat di laman web. Namun, jika anda merasa rumit untuk membuka portal berita, mengapa tidak hanya memuat turun aplikasi berita?

Nah, bagi anda yang merasa kurang selesa untuk membuka portal berita melalui laman web, terdapat Readit di mana anda boleh membaca berita terkini dari seluruh dunia. Anda hanya perlu memuat turun aplikasi di Microsoft Store secara percuma.

14. Microsoft To-Do

Yang Perlu Dilakukan Microft

Terdapat lebih banyak aplikasi percuma yang disediakan oleh Microsoft untuk memudahkan semua aktiviti penggunanya. Adakah Microsoft To-Do, aplikasi yang akan membantu anda membuat jadual anda lebih teratur. Bagi anda yang mempunyai jadual yang sangat ketat, maka anda boleh menguruskan semuanya dalam Microsoft To-Do. Cukup klik di sini dan anda sudah dapat menikmati semua ciri Microsoft To-Do.

15. Netflix

Netflix

Pencinta filem juga tidak boleh ketinggalan aplikasi Netflix di komputer riba mereka. Kerana, Netflix mempunyai banyak filem dan siri drama yang anda pasti suka. Anda boleh mendapatkan aplikasi Netflix secara percuma di Microsoft Store. Namun, untuk menikmati semua filem dan siri drama, anda mesti melanggan, setiap bulan berharga sekitar $ 7,99 hingga $ 13,99.

Dengan 10 aplikasi yang mesti ada di komputer riba ini, komputer riba baru anda akan menjadi lebih berfungsi dan mempunyai prestasi yang lebih optimum. Adakah terdapat aplikasi mandatori lain yang anda fikir mesti ada pada komputer riba baru? Ayuh , tulis cadangan anda di ruangan komen.