Petua dan Trik Penting Semasa Membeli Xiaomi Redmi Note 4

Memandangkan alat itu, Xiaomi bukan lagi jenama asing di telinga kebanyakan orang. Penjualan Xiaomi di Indonesia cukup berjaya di pasaran. Xiaomi mampu menarik perhatian pengguna gajet dengan memaparkan sesuatu yang baru. Namun, tidak jarang juga jenama mudah alih Cina ini membuat pengguna keliru.

Salah satu jenama telefon bimbit Xiaomi yang cukup menarik adalah Xiaomi Redmi Note 4. Tidak mengejutkan lagi, telefon pintar 5.5 inci ini, kamera 13 MP, dan mempunyai RAM 3GB mampu membuat pengguna ingin membelinya. Reka bentuknya dikenali sebagai elegan dan berkelas menjadikan pengguna jatuh cinta dengan telefon pintar yang satu ini.

Namun, beberapa perkara yang harus anda pertimbangkan juga sebelum membeli Redmi Note 4 ini. Perhatikan keadaan cakera, perkakasan dan ROM yang digunakan. Berikut ini akan memberikan beberapa petua dan trik untuk memastikan bahawa Redmi Note 4 anda selamat.

Perkara Yang Perlu Diperhatikan Semasa Membelinya

nota redmi 4

Tidak jarang bagi sesetengah orang akan keliru tentang perkara-perkara apa yang harus diperiksa semasa pertama kali membeli Xiaomi Redmi Note 4. Oleh itu, perkara berikut akan mengkaji beberapa perkara yang wajib anda periksa semasa membeli:

  • Periksa keadaan fizikal

Memeriksa keadaan fizikal sangat penting terutama bagi mereka yang membeli telefon bimbit kedua. Namun, tidak menolak telefon bimbit yang baru dibeli juga mempunyai kecacatan fizikal. Mungkin kelihatan remeh, tetapi sebenarnya memeriksa keadaan fizikal adalah wajib. Keadaan fizikal telefon pintar biasanya menggambarkan keadaan di dalamnya.

Setelah anda mengeluarkan kotak keluar, perkara pertama yang perlu diperiksa adalah anda harus memastikan keadaan telefon pintar lancar tanpa lepuh, calar, penyok, atau keadaan kecacatan lain. Anda juga harus menjangkakan ketika membeli barang kedua yang terkena air atau jatuh. Kerana perkara seperti itu akan mempengaruhi keadaan telefon pintar anda pada masa akan datang.

  • Periksa perkakasan

Nah kali ini petua dan trik bagaimana memeriksa keadaan perkakasan Redmi Note 4. Keadaan perkakasan yang dimaksudkan adalah seperti LCD, butang, kamera, Mic, Speaker, kepekaan dan lain-lain. Anda sebenarnya boleh melakukannya secara manual dengan memeriksa satu persatu. Namun, ia akan sangat meletihkan bukan?

Cara mudah untuk memeriksa semua perkakasan di Xiaomi Redmi Note 4 adalah dengan menggunakan Ujian Perkakasan Xiaomi Redmi (Kod Rahsia Xiaomi). Dengan cara ini akan memakan masa yang lebih sedikit dan juga berkesan.

Mula-mula anda boleh mengakses ke pendail telefon dengan menaip * # * # 6484 # * setelah itu pada skrin Redmi Note 4 Menu Mode Jurutera akan muncul. Anda boleh menyemak satu persatu secara automatik atau separa automatik. Anda boleh mengikuti arahan yang diberikan oleh Menu Mod Engineer.

  • Periksa aksesori telefon bimbit

Ini juga merupakan titik penting ketika anda mula-mula membeli Redmi Note 4. Pastikan semua aksesori di dalam kotak berfungsi dengan baik tanpa sebarang kerosakan atau kerosakan. Periksa kelengkapan penyesuai pengecas dan kabel Mikro USB yang anda terima.

Periksa kesahihan Redmi Note 4 anda

nota xiaomi redmi 4

Nasib baik kerana masalah keaslian, Redmi Note 4 setakat ini tidak ada yang membuat replika atau apa yang disebut supercopy. Walau bagaimanapun, jika anda masih ingin mengetahui kesahihannya, anda boleh melakukannya di luar talian dan dalam talian:

  • Pengesahan Masa Sebenar Dalam Talian

Pertama anda boleh memuat turun aplikasi di Playstore iaitu Xiaomi AntiFake dan memasangnya di telefon redmi anda. Seterusnya, gunakan komputer riba atau komputer anda untuk mengunjungi laman web pemeriksaan keaslian Redmi menggunakan kod bar, sila klik di sini untuk melayari laman web. Kemudian, arahkan kamera redmi ke skrin PC atau komputer riba yang anda gunakan.

Selepas itu, telefon pintar anda akan muncul "mengesahkan" dan komputer / komputer riba anda akan melakukan "pemeriksaan". Baiklah di sini anda harus memastikan IMEI di komputer / komputer riba sama dengan IMEI pada Redmi anda. Untuk cara memeriksa IMEI anda sendiri, anda boleh mengikuti langkah-langkah di bawah:

  1. Taip * # 06 # pada pendail telefon anda
  2. Klik tetapan kemudian mengenai telefon kemudian  status
  3. Padankan IMEI pada kadbod Redmi atau kotak di bahagian belakang dan lihat pelekat pada plastik penutup belakang. Buka pembungkus.
  • Pemerhatian Luar Talian menggunakan Penanda Aras

Pertama, anda hanya perlu menyahpasang aplikasi brenchmark pada redmi anda seperti antutu atau CPU-Z. Ini untuk menentukan sama ada aplikasi tanda aras itu asli atau palsu.

Kemudian anda boleh memuat turun / memuat turun semula aplikasi brenchmark (antutu dan CPU-Z) dan memasangnya semula pada Redmi anda. Kemudian cuba jalankan aplikasi antutu. Secara umum, Redmi Note 4 mempunyai julat normal antara 82,000 - 87,000.

Sekiranya Redmi Note 4 anda berada di bawah julat normal, anda harus memeriksa semula prestasi telefon bimbit. Jadi langkah terakhir, anda menjalankan aplikasi CPU-Z dan membandingkan gambar antara CPU-Z dengan aplikasi anti-anti.

ROM pada Xiaomi Redmi Note 4

MIUI 8

ROM atau Firmware adalah asas sistem operasi pada Android. ROM atau singkatan dari Read Only Memory adalah memori dalaman yang menyediakan firmware dan aplikasi yang ada di Redmi anda. ROM pada Xiaomi berbeza memandangkan Xiaomi adalah telefon pintar dari China.

ROM pada Xiaomi Redmi Note 4 ketika pertama kali diaktifkan biasanya muncul MIUI 8 dengan Global Stable 8.0.4.0. Terdapat beberapa ROM yang disediakan oleh Xiaomi. Berikut adalah beberapa penjelasan ROM pada Xiaomi Redmi Note 4:

  • ROM Cina

Telah diketahui bahawa Xiaomi adalah telefon pintar dari China sehingga ROM MIUI adalah versi China Build. ROM ini menggunakan lebih banyak bahasa Cina, mulai dari aplikasi hingga perkhidmatan yang disediakan. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa bahasa Inggeris tambahan dan juga ROM ini.

Perhatikan juga bahawa ROM ini tidak mempunyai perkhidmatan dan aplikasi dari Google. China menyekat Google, ini sebabnya ROM Cina tidak menyediakan aplikasi dan perkhidmatan dari Google. Namun, anda tidak perlu risau kerana perkhidmatan Google masih dapat dinikmati melalui Pemasang Google atau Gapps yang berkelip.

  • ROM global

Sekarang, kerana ROM Cina mempunyai halangan bahasa, MIUI juga mengeluarkan versi ROM tempatan. ROM ini dibuat berdasarkan wilayah dan negara tujuan untuk pemasaran MIUI. Selain itu, ROM ini juga akan disediakan berdasarkan spesifikasi dan rangkaian.

Semua versi tempatan akan digabungkan menjadi ROM Global. ROM Global mempunyai pelbagai bahasa dan tentunya anda dapat menikmati perkhidmatan dan aplikasi Google tanpa perlu menggunakan Pemasang Google.

Cara Membezakan ROM Asal dan Abal

abal rom

Seperti yang anda ketahui, Redmi Note 4 sudah memiliki MIUI 8 dengan Global Stable 8.0.4.0. Biasanya ROM palsu akan menunjukkan nombor yang pelik dan tidak meyakinkan dan bahkan kelihatan terlalu berlebihan dan agak panjang seperti misalnya 8.0.1.0.0 atau menggunakan banyak titik, misalnya 8.1.2.0.0. Perkara seperti itu adalah ROM palsu dan tidak rasmi.

ROM palsu atau tidak rasmi sebenarnya adalah hasil daripada pengembangan pengedar atau vendor di China untuk tujuan mengeksport barang elektronik. Oleh kerana halangan bahasa, ROM Cina asli digantikan dengan ROM yang sudah menggunakan pelbagai bahasa.

Apa yang menjadikan ROM palsu berbahaya adalah aplikasi berlebihan dan sering melakukan proses latar belakang. Ini sangat menguras bateri dan membuang kuota internet. Yang lebih teruk ialah perisian hasad yang boleh mencuri data peribadi anda. Oleh itu, disarankan bagi pemilik Redmi Note 4 yang terdedah kepada ROM yang menyalahgunakan, kembali ke ROM rasmi seperti Global Stable atau China Stable.

Itulah beberapa petua dan trik untuk Xiaomi Redmi Note 4. Oleh itu, sebelum anda membeli Redmi Note 4, lebih baik memeriksa keadaan item tersebut terlebih dahulu. Sekiranya anda masih ingin tahu, anda boleh bertanya lebih lanjut melalui forum Kaskus di pautan ini.