Cara menggunakan Uber Taxi melalui telefon pintar Android

Bagi anda yang tinggal di kota-kota besar di Indonesia, seperti Jakarta, Tangerang, Bekasi, Bandung, Surabaya, dan Denpasar, anda pasti biasa mendengar nama "Uber Taxi". Namun, bagi anda yang belum pernah mendengar nama "Uber Taxi" sebelumnya , izinkan untuk menerangkan bagaimana menggunakan Uber Taxi dan apa sebenarnya maksud Uber Taxi.

Uber Taxi adalah aplikasi penyedia pengangkutan yang menghubungkan pemandu kenderaan yang disewa dengan penumpang mereka. Aplikasi yang berasal dari San Francisco, California, baru memasuki Indonesia pada awal 2016.

Kehadiran Uber Taxi segera mendapat sambutan positif bagi pengguna pengangkutan awam. Kerana, selain cara memesannya sangat moden, harga yang ditawarkan oleh Uber Taxi cenderung lebih murah daripada teksi konvensional.

Tidak seperti teksi konvensional yang menggunakan kenderaan syarikat dengan plat kuning, armada Uber Taxi adalah kenderaan peribadi dengan templat hitam. Sama seperti GrabCar, anda akan merasa seperti menunggang kenderaan peribadi semasa menaiki Uber. Sekarang, berminat menggunakan Uber Taxi? Lihat cara berikut.

Cara menggunakan Teksi Uber

Tentang Uber Cara menggunakan Teksi Uber

Sekiranya anda mempunyai telefon pintar dengan sistem operasi iOS atau Android, maka anda sudah boleh menggunakan aplikasi Uber ini pada telefon pintar anda. Inilah cara menggunakan Teksi Uber melalui telefon pintar.

  1. Buka App Store atau Google Play Store dari telefon pintar anda
  2. Cari aplikasi "Uber", kemudian pasang aplikasi ini pada telefon pintar anda
  3. Setelah berjaya memasang aplikasi ini, segera buka aplikasi Uber
  4. Pilih "Daftar" kerana anda mesti membuat akaun Uber terlebih dahulu
  5. Isi semua data yang diminta dengan lengkap dan betul
  6. Tunggu beberapa saat kerana Uber akan menghantar kod pengesahan pada nombor telefon yang anda daftarkan
  7. Masukkan kod pengesahan yang telah anda terima melalui SMS ke dalam aplikasi Uber
  8. Setelah berjaya membuat akaun Uber, pilih kaedah pembayaran yang ingin anda gunakan, iaitu dengan Tunai atau Kad Kredit

Cara Memesan Teksi Uber

Kereta Uber Cara Memesan Teksi Uber

Sama seperti ketika anda memesan teksi konvensional, Uber Taxi juga akan menjemput anda di lokasi yang telah anda tentukan. Sekiranya anda pengguna baru Uber, mungkin anda akan sedikit keliru apabila anda perlu menjalankan aplikasi ini. Berikut ini adalah cara memesan Uber Taxi melalui aplikasi yang telah dipasang sebelumnya.

  1. Buka aplikasi Uber pada telefon pintar anda
  2. Periksa ketersediaan armada Uber di sekitar anda melalui aplikasi ini. Apabila anda menjumpai kata-kata "... LOKASI SET PICKUP Min", itu bermaksud ada armada Uber di sekitar anda. Anda hanya perlu melihat berapa minit anggaran Teksi Uber sampai ke tempat anda. Sekiranya tidak ada armada Uber di sekitar anda, tulisan di skrin telefon pintar anda adalah "TIADA KERETA TERSEDIA"
  3. Untuk memeriksa anggaran tambang dari lokasi pengambilan ke lokasi tujuan, tatal ke bawah skrin dan klik DAPATKAN ANGGARAN TAMBAHAN, kemudian masukkan lokasi tujuan anda. Uber akan mengira anggaran perjalanan untuk sampai ke lokasi tujuan. Namun, ini hanya anggaran kadar, bukan kadar yang harus anda bayar seperti di GrabCar
  4. Sekiranya ada teksi Uber yang tersedia, segera klik SET PICK UP LOCATION, anda juga boleh memesan Uber di lokasi lain dengan mencari jalan, bangunan, atau alamat di ruangan PICKUP LOCATION
  5. Selepas itu klik butang Request Uber , aplikasi akan segera mencari pemandu Uber terdekat dari tempat anda
  6. Sekiranya Uber telah menemui pemandu, anda akan mendapat maklumat dalam bentuk kereta, plat kenderaan, dan nama dan foto pemandu
  7. Segera hubungi pemandu Uber yang menerima pesanan anda untuk mengesahkan pesanan. Anda boleh membatalkan pesanan sebelum 5 minit dari saat pemandu menerima pesanan anda, kerana jika anda membatalkan pesanan setelah 5 minit, anda akan dikenakan denda Rp 30.000. Denda akan dikreditkan ke bil kad kredit (jika menggunakan kaedah pembayaran kad kredit) atau ditagih ketika pesanan berikutnya (ketika menggunakan kaedah pembayaran tunai)
  8. Pantau pemandu Uber melalui GPS dalam aplikasi ini, Uber juga akan memberikan pemberitahuan sekiranya pemandu telah tiba di tempat anda

Tidak perlu ragu untuk menaiki Uber, kerana tambang yang harus anda bayar akan muncul di telefon pintar pemandu jika anda telah menyelesaikan perjalanan. Pemandu Uber juga akan menunjukkan tambang yang mesti anda bayar melalui telefon bimbitnya. Cara menggunakan Uber Taxi yang sangat mudah dan moden menjadikan banyak orang berminat untuk mencuba pengangkutan berasaskan dalam talian ini.

Perbezaan antara Uber Taxi dan GrabCar

Perbezaan antara Uber Taxi dan GrabCar

GrabCar adalah pesaing terbesar untuk Uber. Walaupun Uber pertama kali hadir di Indonesia, tetapi GrabCar juga telah mengembangkan banyak pesan dalam waktu yang relatif singkat. Perbezaan antara Uber Taxi dan GrabCar terletak pada pengiraan tarif.

GrabCar menawarkan pengiraan jumlah tambang pada permulaan, jadi penumpang hanya perlu membayar harga yang dinyatakan dalam aplikasi ini ketika mereka mulai membuat pesanan. Sementara itu, Uber Taxi hanya memberikan anggaran harga. Dengan kata lain, kadar ini boleh lebih murah atau lebih mahal.

Sejumlah faktor yang dapat menjadikan kadar pengiraan Uber lebih mahal adalah kesesakan lalu lintas atau pemandu yang mengambil jalan lebih lama, juga tidak sama dengan yang dipandu oleh Uber GPS. Perbezaan lain antara Uber Taxi dan GrabCar dapat dilihat dalam tinjauan Caris Signal mengenai GrabCar beberapa waktu lalu.

Mengenai Uber

Uber adalah aplikasi yang sudah terkenal di Amerika Syarikat dan negara-negara lain. Aplikasi ini baru memasuki Indonesia pada tahun 2016. Di Jakarta, Uber menyediakan beberapa pilihan perkhidmatan, pertama adalah Uber X yang merupakan perkhidmatan teksi dalam talian dengan kenderaan persendirian (MPV atau kereta Keluarga ) dengan harga premium.

Uber Black adalah perkhidmatan dengan kenderaan yang lebih berkelas, malah kenderaan yang dianggap "paling buruk" dalam kelas Uber Black ini adalah Toyota Kijang Innova. Kereta lain yang biasa digunakan untuk Uber Black adalah Toyota Alphard, Mercedes Benz, dan banyak lagi.

Selain Uber X dan Uber Black, di Jakarta juga ada Uber Pool. Ini adalah perkhidmatan yang sesuai dengan 2 atau lebih penumpang dengan destinasi yang sama. Jadi, dengan kereta yang sama anda akan melakukan perjalanan dengan penumpang lain yang juga mempunyai destinasi yang sama dengan anda. Tarif Uber Pool ini diramalkan lebih murah daripada Uber X.

Kehadiran Uber di Indonesia telah mendapat bantahan kuat dari pemandu dan syarikat teksi konvensional. Kerana, Uber dianggap sebagai pengangkutan awam yang tidak membayar cukai seperti syarikat teksi konvensional pada umumnya. Sebenarnya, tambang Uber dikatakan jauh lebih murah daripada teksi biasa.

Selain daripada kontroversi Uber, aplikasi ini masih digemari oleh banyak pengguna pengangkutan awam kerana dianggap murah dan lebih senang. Cara menggunakan Teksi Uber moden juga dianggap praktikal dan sangat maju.