10 Cara Menggunakan Gopro untuk Mendapat Hasil Terbaik

Gopro adalah kamera aksi yang memudahkan anda mengambil gambar di mana sahaja. Sebenarnya, anda boleh menggunakan Gopro untuk mengambil gambar di dalam air semasa berenang atau menyelam . Tidak hairanlah bahawa hari ini banyak orang menggunakan Gopro untuk mengambil gambar semasa bercuti atau di tempat-tempat yang menakjubkan.

Namun, tahukah anda bahawa ada beberapa muslihat yang dapat menjadikan gambar yang dihasilkan oleh Gopro lebih baik? Berikut ini akan membincangkan mengenai 10 cara menggunakan Gopro untuk mendapatkan hasil yang terbaik. Ayuh , ambil kamera Gopro anda dan hasilkan foto yang lebih baik!

1. Jangan ragu untuk mencuba sudut baru

Pastikan Ringkas dan Tajam Cara Menggunakan Gopro

Selalunya gambar terbaik diperoleh dari sudut yang tidak biasa. Biarkan imaginasi anda berjalan lancar untuk menghasilkan foto dan video dengan hasil yang lebih baik. Contohnya, semasa anda ingin mengambil video orang yang sedang bermain luncur , tinggalkan Gopro anda di lantai.

Gopro akan menangkap setiap pergerakan pemain skateboard yang asyik meluncur di papan mereka. Nah, dari sini kita dapat menilai bahawa biasanya orang lebih suka mengambil gambar dari sudut atas. Malah, mengambil gambar dari sudut bawah juga dapat menghasilkan gambar yang bagus.

2. Kekal Pendek dan Tajam

Cara menggunakan Gopro untuk mendapatkan hasil terbaik adalah merakam video yang tidak terlalu lama, tetapi anda harus mempertajam objek yang sedang dirakam. Sebenarnya tidak ada masalah untuk membuat video dengan jangka masa yang lebih lama. Walau bagaimanapun, ia boleh membosankan bagi orang yang melihatnya.

Cuba rakam video dari Gopro tidak lebih dari 3 minit. Namun, cubalah mempertajam objek yang dirakam untuk menarik perhatian orang yang menonton video tersebut.

3. Manfaatkan Aplikasi Penyuntingan Antix

Manfaatkan Aplikasi Penyuntingan Antix

Anda pasti tidak mahu membuang masa mengedit video yang dihasilkan oleh Gopro, kan ? Kami memahami bahawa aktiviti penyuntingan boleh memakan masa berjam-jam. Sebenarnya, anda boleh menggunakan masa ini untuk melakukan aktiviti lain. Nah, sekarang anda boleh menyerahkan tugas penyuntingan ke aplikasi bernama Antix.

Aplikasi ini berfungsi dengan memantau pergerakan objek dalam video dan membuat tekaan cerdas ketika objek melakukan sesuatu yang mengagumkan. Kemudian, aplikasi ini akan menggabungkan detik-detik terbaik menjadi satu video lagi. Ini benar-benar aplikasi hebat yang akan membantu proses penyuntingan anda!

4. Belajar dari Profesional

Belajar dari Profesional

Tidak perlu ragu untuk mempelajari teknik mengambil gambar terbaik menggunakan Gopro dari profesional. Sebagai contoh, anda tidak pernah berusaha menjadikan Gopro menjadi kamera yang melekat pada topi keledar semasa melakukan aktiviti berbahaya, seperti berbasikal atau mendaki gunung.

Sementara itu, profesional yang anda temui mungkin sudah mencuba teknik ini terlebih dahulu. Sertailah komuniti pengguna Gopro lain untuk mendapatkan teknik terbaik untuk mengambil gambar. Selain itu, anda juga dapat mempelajari cara menggunakan Gopro untuk mendapatkan hasil terbaik melalui artikel di internet.

5. Sambungkan Gopro dengan Telefon Pintar

sambung gopro ke hp

Melalui Gopro anda tidak dapat melihat perspektif kamera tanpa bantuan alat lain. Baiklah, manfaatkan telefon pintar anda untuk melihat perspektif Gopro dengan mudah. Anda dapat melihat hasil tangkapan kamera langsung hanya dengan melihat pada skrin telefon pintar anda.

Kaedah ini sangat berguna untuk menentukan sudut dan menyesuaikan tetapan sehingga hasil gambar atau video dapat kelihatan lebih baik. Untuk menghubungkan Gopro dengan telefon pintar, anda boleh menggunakan sambungan Wi-Fi.

6. Tetapkan Tetapan Minimum pada 60 fps

Pergi Pro 60 fps

Menurut profesional yang telah menggunakan Gopro dalam pelbagai kualiti, mulai dari 4K, 2.4K, 720p. Walau bagaimanapun, 1080p dengan 60 bingkai sesaat ( bingkai sesaat ) adalah tetapan yang paling optimum.

4K membolehkan video dimainkan dengan baik di komputer, tetapi untuk beberapa kamera yang hanya dilengkapi dengan 60 fps, ia cukup baik. Kadar bingkai dan kualiti kamera sangat penting. Anda harus memperhatikan pengaturan yang satu ini sebelum mula menggunakan Gopro.

7. Gunakan gopro di dalam air

Gunakan Gopro di dalam air

Salah satu kelebihan Gopro adalah merakam di tempat yang tidak dapat dicapai oleh kamera biasa. Sangat rugi jika anda menghidapi Gopro tetapi jangan sekali-kali menggunakannya untuk merakam keindahan alam di bawah laut.

Bagi beberapa orang yang pandai menyelam, mereka pasti tidak teragak-agak untuk memegang kamera dengan monopod. Namun, jika anda tidak mahir menyelam, anda harus memasukkan Gopro di dekat kacamata snorkeling anda. Dengan cara itu Gopro akan merakam semua yang anda lihat dengan mata anda.

8. Buat Pemandangan Burung tanpa Drone

Buat Pemandangan Burung tanpa Drone

Pada masa kini, drone digunakan secara meluas untuk mengambil gambar dan melihat pemandangan burung  dari ketinggian atau perspektif yang tidak biasa. Untuk ini, terdapat beberapa jenis drone yang bagus untuk Gopro. Namun, kerana harga drone itu cukup mahal, tidak semua orang dapat memilikinya.

Cara menggunakan Gopro untuk mendapatkan hasil terbaik dengan pandangan burung tanpa menggunakan drone adalah dengan menggunakan lensa lebar dan tongsis sepanjang minimum 3 meter. Dengan gabungan alat ini, anda dijamin dapat merakam video tontonan burung yang kelihatan seperti menggunakan drone.

9. Letakkan Gopro di Mulut

Letakkan gopro di mulut anda

Ini adalah pilihan lain jika anda mahu merakam video semasa melakukan perkara-perkara ekstrem yang tidak membenarkan anda memegang kamera. Masukkan sahaja Gopro ke dalam mulut. Ini kebanyakan dilakukan oleh peselancar yang melayari ombak di lautan.

Pada masa ini, anda boleh menemui alat untuk meletakkan gopro di mulut anda. Alat ini direka khas agar pengguna dapat menggigit alat tersebut. Anda pasti tidak menyangka bahawa alat ini dapat menghasilkan gambar dari perspektif terbaik yang mungkin tidak pernah anda lihat sebelumnya.

10. Gunakan Gopro untuk Berlatih

papan selaju gopro

Gopro adalah kamera aksi yang tidak hanya dapat digunakan ketika anda ingin mengambil gambar ketika melakukan perjalanan sendirian. Cuba gunakan Gopro setiap hari semasa anda melakukan sebarang aktiviti. Contohnya, anda ingin merakam aktiviti semasa bermain papan selaju . Gunakan Gopro ini semasa anda berlatih untuk membuat persiapan.

Dengan cara ini, anda dapat membetulkan kesilapan atau ketidaksempurnaan yang muncul pada hasil video anda dan memperbaikinya sehingga tayangan video menjadi lebih baik. Dengan membawa Gopro semasa berlatih, anda juga dapat menentukan sudut yang tepat untuk mendapatkan rakaman video yang lebih baik.

Gopro dicipta untuk memudahkan anda mengambil video sambil melakukan pelbagai aktiviti menarik, terutamanya ketika anda sedang dalam perjalanan dan melakukan sukan lasak.

Gopro adalah kamera premium yang dapat menghasilkan video dengan paparan berkualiti. Namun, kualiti video Gopro ini juga ditentukan oleh cara menggunakannya. Baiklah, semoga 10 cara menggunakan Gopro untuk mendapatkan hasil terbaik dari ini dapat bermanfaat untuk anda.