Apa kebaikan dan keburukan Oppo Neo 7?

Oppo lagi membentangkan rendah akhir varian telefon pintar dengan kualiti yang boleh diadu dengan pesaing lain. Varian kelas menengah bawah Oppo adalah Neo 7, di mana telefon pintar ini serasi pada rangkaian 4G LTE. Namun, pada telefon pintar ini Oppo nampaknya meminimumkan spesifikasinya dari pelbagai sektor.

Jadi, adakah Oppo Neo 7 berbaloi dengan harga yang ditawarkan? Apa kelebihan dan kelebihan telefon bimbit ini? Lihat ulasan penuh dalam ulasan Oppo Neo 7 berikut.

Skrin

Di bahagian depan Neo 7 terdapat layar selebar 5 inci yang disokong dengan resolusi 540 x 960 piksel. Malangnya, mesti diakui bahawa skrin adalah bahagian paling lemah dalam tinjauan Oppo Neo 7 ini. Kerana resolusi yang ditawarkan oleh telefon pintar ini terlalu rendah memandangkan banyak pesaing lain sudah menggunakan resolusi skrin yang lebih tinggi.

Walaupun begitu, warna dan kontras pada layar telefon pintar ini relatif baik, walaupun begitu dengan kecerahan layar. Skrin telefon pintar ini dapat dilihat walaupun di bawah sinar matahari. Pada skrin Neo 7 itu terdapat 3 butang kapasitif yang tidak disertakan dengan lampu latar.

Rekaan

harga oppo neo 7

Dari segi reka bentuk, Oppo Neo 7 kelihatan serupa dengan Oppo Mirror 5. Terdapat persamaan dalam belakang badan telefon pintar ini dengan Mirror 5, tetapi tidak ada kesan cermin seperti yang di Mirror 5. Neo 7 datang dengan membawa dimensi 142.7 x 71.7 x 7.5 mm. Telefon pintar ini sedikit lebih tebal daripada Mirror 5, tetapi lebih ringan sekitar 20 gram. Oppo Neo 7 hanya berat sekitar 141 gram.

Telefon pintar ini terdapat dalam dua pilihan warna, iaitu hitam-perak dan emas putih. Seperti telefon pintar lain yang dibuat oleh Oppo, Neo 7 hadir dengan reka bentuk yang cantik, walaupun tidak terlalu istimewa. Selain itu, telefon pintar ini juga selesa di tangan kerana tidak terlalu lebar.

Pemproses

Sesuatu yang kurang sekiranya kita tidak membincangkan prosesor dan perkakasan lain yang terdapat dalam Oppo Neo 7. Telefon pintar ini membawa pemproses yang agak biasa, iaitu Qualcomm MSM8916 Snapdragon 610 64-bit yang juga diperkaya dengan adanya CPU Quad Core 1.2 GHz. Dengan pemproses seperti ini, Neo 7 hanya serasi untuk menjalankan aktiviti multitasking ringan, seperti membuka media sosial, melayari , dan aktiviti cahaya lain.

Grafik yang ditawarkan oleh Neo 7 juga tidak begitu istimewa. Kerana telefon pintar ini hanya bergantung pada GPU Adreno 306. Oleh itu, cadangkan bahawa terdapat banyak kekurangan dalam sektor perkakasan Oppo Neo 7 ini.

Ingatan

Seperti beberapa telefon pintar mewah lain yang menjadi pesaing dari Oppo Neo 7, telefon pintar ini juga dilengkapi dengan ROM 16 GB. Setelah digunakan untuk aplikasi lalai dari Oppo, anda akan mendapat kapasiti penyimpanan dalaman 10.57 GB.

Sekiranya anda ingin meningkatkan kapasiti penyimpanan telefon pintar ini, maka anda boleh menggunakan memori luaran hingga 128 GB. Walau bagaimanapun, anda perlu mengetahui bahawa slot microSD sama dengan slot SIM 2, jadi anda harus memilih satu.

Sayang sekali RAM dimiliki oleh Oppo Neo 7. Walaupun telefon pintar lain dengan harga yang sama dengan Neo 7 sudah mempunyai RAM 2 GB, Neo 7 hanya menawarkan 1 GB RAM.

Ini tentu akan menjadi sedikit masalah sekiranya anda ingin menjalankan banyak aplikasi sekaligus. Selain itu, anda juga pasti akan sering mengalami kelewatan sekiranya anda membuka aplikasi yang memerlukan banyak tenaga.

Kesalinghubungan

Kami telah menyebutkan sebelumnya bahawa Neo 7 serasi dengan rangkaian 4G LTE. Namun, jika anda tidak berminat menggunakan 4G LTE, anda boleh membeli Neo 7, yang hanya menyediakan rangkaian 3G. Sudah tentu harga telefon bimbit Neo 7 yang hanya dilengkapi dengan rangkaian 3G lebih murah daripada varian yang menawarkan 4G.

Kesambungan lain yang dimiliki oleh telefon bimbit dual SIM termasuk Wi-Fi 802.11 b / g / n, Bluetooth v4.0, dan GPS. Malah, telefon pintar ini juga telah disokong dengan sambungan USB semasa dalam perjalanan yang pada masa ini sangat popular.

Bateri

Oppo membekalkan bateri Neo 7 dengan bateri yang sama seperti Mirror 5, yang merupakan bateri Li-Polymer yang tidak boleh ditanggalkan dengan kapasiti 2,420 mAh. Anda harus benar-benar mempertimbangkan kapasiti ini, memandangkan bateri adalah elemen penting dalam ulasan Oppo Neo 7 ini. Dengan penggunaan aktif di rangkaian 4G, telefon ini dapat bertahan selama 11 jam 16 minit.

Sepatutnya, Oppo dapat memberikan bateri dengan kapasitas yang lebih besar, mengingat resolusi di layar menyumbang untuk menghabiskan masa pakai bateri. Kami berharap Oppo dapat melengkapkan Neo 7 dengan bateri yang mempunyai jangka hayat yang lebih lama.

Kamera

Contoh kamera Oppo Neo 7

Kamera belakang Oppo Neo 7 berukuran 8 MP dengan LED Flash. Kualiti gambarnya cukup bagus dan tidak memberikan kejutan yang mengagumkan kepada pengguna. Warna foto dari kamera Oppo Neo 7 cukup terang dengan julat dinamik yang baik dan cukup terperinci. Mod HDR pada kamera telefon pintar ini berfungsi lebih baik, sehingga dapat menghasilkan gambar yang tidak buruk.

Jadi, bagaimana dengan kamera depan yang dibawa oleh Neo 7? Kamera depan telefon pintar ini berukuran 2 MP dengan bukaan F / 2.4. Oppo juga melengkapkan telefon pintar ini dengan fitur lampu kilat layar, di mana layar telefon pintar ini akan menjadi pengganti LED Flash ketika anda mengambil gambar dengan kamera depan dalam keadaan pencahayaan gelap atau minimum.

Ciri

kelebihan dan kekurangan oppo neo 7

Pemain Muzik yang dimiliki oleh telefon pintar ini cukup bagus, kerana dilengkapi dengan pemasa. Di mana ciri ini membolehkan anda mendengar muzik sehingga anda tertidur. Sekiranya pemasa selesai, pemain muzik akan dimatikan secara automatik. Ciri Smart Call Motions juga membolehkan anda menjawab panggilan telefon hanya dengan melekatkan telefon ini ke telinga anda tanpa menekan layar telefon pintar.

Neo 7 masih menggunakan sistem operasi Android Lollipop v5.1. Masih belum jelas sama ada telefon pintar ini akan mendapat peningkatan Android Marshmallow v6.0 atau tidak. Namun, nampaknya Oppo tidak memberikan peningkatan Android M untuk telefon pintar ini.

Harga

Baik dalam tinjauan Oppo Neo 7 atau telefon bimbit lain, perbincangan mengenai harga adalah perkara yang paling dinanti-nantikan. Kerana selalu memberikan kebocoran harga jual telefon pintar ini di pasaran. Oppo Neo 7 masih dijual pada harga 1.9 juta. Harga ini cukup berpatutan, memandangkan Oppo juga mempunyai banyak peminat di Indonesia.

Kesimpulan yang diperoleh dari tinjauan Oppo Neo 7 adalah bahawa harganya lebih rendah daripada spesifikasi yang ditawarkan. Dengan spesifikasi seperti ini, Oppo Neo 7 semestinya dijual pada harga 1.5 juta rupiah. Walau bagaimanapun, walaupun harganya tidak sepadan , Neo 7 tetap menjadi telefon pintar murah terlaris di pasaran.

Artikel Berkaitan