10 Petua Foto pada Konsert Muzik untuk Hasil Terbaik

Datang ke konsert muzik kegemaran kami adalah aktiviti yang menyeronokkan. Kita boleh menikmati muzik yang dimainkan oleh pemuzik atau mungkin menyanyikan lirik lagu yang dinyanyikan oleh vokalis. Sebenarnya, tidak jarang kita mahu merakam gambar pemuzik kegemaran ketika mereka membuat persembahan di atas pentas. Hasil foto-foto ini boleh dimuat naik ke media sosial dan dipamerkan kepada rakan-rakan.

Untuk mengabadikan momen ketika berada di konsert muzik, nasihatkan anda menggunakan kamera DSLR. Kerana kamera mempunyai tetapan yang dapat membuat foto kelihatan lebih baik. Namun, jika anda tidak dibenarkan membawa kamera DSLR di tempat tersebut , anda boleh menggunakan kamera telefon bimbit anda dengan bantuan petua foto di konsert muzik berikut.

1. Perhatikan Peraturan "Tiga Lagu" dan "Tanpa Kilat"

Bagi orang biasa, mungkin peraturan ini terasa asing di telinga. Walau bagaimanapun, petua foto di konsert muzik kali ini akan memberikan maklumat mengenai peraturan foto di konsert yang biasanya difahami oleh jurugambar dan wartawan.

Secara umum, jurugambar diberi masa 10 minit (kira-kira 3 lagu untuk dimainkan oleh pemuzik) untuk mengabadikan momen ketika pemuzik muncul di panggung. Sementara itu, aturan untuk tidak menggunakan lampu kilat adalah kerana lampu kilat akan bertabrakan dengan lampu panggung sehingga foto terlihat rata.

2. Gunakan Gear yang Betul

petua gambar di konsert muzik

Untuk menghasilkan detik di konsert muzik, gunakan gear yang betul. Bawa lensa yang mempunyai bukaan lebar. Bawa kamera DSLR anda, tidak kira jenama kamera yang anda ada. Kemudian, sertakan juga lensa lekapan dengan telefoto tempatan hingga sederhana, seperti 50mm f / 1.8 atau 85mm f / 1.4. Mungkin anda juga perlu membawa lensa serba lengkap dengan bukaan besar, seperti 24-70mm f / 2.8.

3. Tingkatkan Tetapan ISO

Tetapan ISO

Sebenarnya, apa sahaja jenis kamera anda bukan penghalang untuk menghasilkan gambar yang bagus dalam konsert muzik. Cuma, jika anda boleh menggunakan kamera yang mempunyai ISO 800 ke atas. Salah satu contoh kamera dengan ISO yang baik dan berharga dengan harga yang tidak terlalu mahal adalah Canon EOS 400D.

ISO 800 sangat berguna untuk menangani kebisingan dalam foto. Namun, kerana pada umumnya pada musim konsert pencahayaan sangat minimum, maka anda dapat meningkatkan ISO menjadi 1.600. Walaupun hasil foto akan menjadi sangat bising, tetapi percayalah hasil foto akan kelihatan tajam setelah ISO dinaikkan.

4. Lensa Adalah Senjata Utama Anda

lensa kamera

Memain lensa adalah sebahagian petua foto di konsert muzik yang akan kami kongsikan kali ini. Apabila anda ingin menangkap momen di konsert muzik, cadangkan anda menggunakan lensa dengan bukaan besar, iaitu F / 2.8 dan ke bawah.

Malangnya, harga lensa yang mempunyai bukaan besar biasanya berharga sangat mahal. Walau bagaimanapun, lensa dengan bukaan besar digunakan untuk mengambil gambar dari jarak yang agak jauh.

Sekiranya anda berpeluang mengambil gambar dari bibir panggung, gunakan lensa lebar atau utama dengan diafragma sederhana. Pastikan anda mendapat kedudukan yang baik dan pencahayaan yang baik untuk menghasilkan foto yang menarik.

5. Penetapan Imbangan Putih Automatik

Konsert muzik yang tidak lengkap terasa jika anda tidak menggunakan pencahayaan berwarna-warni. Pencahayaan ini dapat membantu seorang jurugambar menghasilkan foto yang bagus sekaligus menyukarkan jurugambar untuk menyesuaikan keseimbangan putih.

Penyelesaian untuk masalah ini adalah, menetapkan keseimbangan putih secara automatik. Kerana setiap beberapa saat atau minit pencahayaan di panggung akan berubah warna, jangan buang masa anda untuk menyesuaikan keseimbangan putih pada kamera anda agar sesuai dengan warna lampu panggung.

6. Bawa peralatan yang diperlukan

Kerana di tempat itu anda perlu menjejalkan banyak orang, jadi anda tidak perlu membawa tripod. Selain itu, bawa lensa yang mencukupi. Jangan sampai anda membawa semua koleksi lensa anda. Pastikan anda membawa barang yang sesuai dengan beg bersaiz sederhana. Kerana apabila anda sampai di sana anda tidak boleh meninggalkan barang anda kepada sesiapa sahaja, bukan ?

7. Teknik Mengambil Foto

Menyiratkan Pergerakan

Jurugambar biasanya menggunakan dua teknik ketika mereka mengambil gambar di konsert muzik. Teknik pertama adalah Freeze Motion , di mana gerakan yang dihasilkan oleh objek akan dirakam dalam foto, sehingga objek akan terlihat seperti tersekat atau beku seketika.

Selanjutnya, ada juga teknik kedua yang disebut Implying Motion , di mana anda akan membuat gambar dengan kesan mengalir yang mempunyai sedikit sentuhan kesan pergerakan. Jangan lupa untuk terus memantau hasil foto yang baru anda tangkap , sehingga anda dapat mengetahui apa kekurangan dari foto sebelumnya dan cuba memperbaikinya di foto berikutnya.

8. Hasilkan Foto yang "Berbual"

foto yang bercakap

Tidak setiap saat di konsert muzik layak ditangkap. Sebagai jurugambar yang boleh dipercayai, pastikan anda menghasilkan foto yang "bercakap". Apakah definisi foto bercakap? Definisi adalah bahawa foto itu dapat memberitahu orang yang melihatnya mengenai suasana di tempat tersebut .

Contohnya, anda memotret vokalis yang sedang menyanyi dan urat di lehernya kelihatan sangat menonjol, kemudian anda juga memotret pemain gitar yang sedang mengetuk gitar sambil menghentak kepalanya sehingga rambut panjangnya kelihatan tidak kemas . Dengan gambar-gambar ini, bahkan orang yang tidak hadir di konsert dapat mengetahui bahawa anda merakam saat-saat dalam konsert rock.

9. Memotret objek lain selain pemuzik

penonton konsert

Adakah objek menarik lain untuk difoto dalam konsert muzik selain pemuzik yang membuat persembahan di atas pentas? Sudah tentu ada. Penonton adalah satu lagi objek menarik yang boleh difoto. Kegembiraan penonton akan menjadikan gambar anda kelihatan sangat bertenaga.

Jangan lupa memotret penonton ketika mereka menyanyi, berteriak, atau bahkan bergoyang dengan muzik di konsert. Petua foto di konsert muzik ini juga mengesyorkan agar anda mengambil gambar tanpa mengganggu penonton.

10. Tiada Masalah Menggunakan Telefon bimbit

Sekiranya tempat tersebut tidak dibenarkan menggunakan kamera DSLR, anda tidak perlu kecewa. Kerana anda boleh menggunakan telefon pintar anda. Apa pun telefon pintar anda, sama ada iPhone atau Android, selagi kamera mempunyai tetapan ISO dan White Balance, maka anda boleh mengambil gambar di konsert muzik dengan hasil yang baik.

Anda harus tahu bahawa tidak semua konsert muzik membolehkan anda mengambil gambar dengan DSLR. Kecuali, anda adalah jurugambar rasmi yang disewa oleh jawatankuasa atau anda adalah akhbar yang meminta izin terlebih dahulu.

Nah, berikut adalah petua foto di konsert muzik yang harus anda perhatikan, terutamanya jika ini pertama kalinya anda menembak konsert muzik. Sebelum membuat persiapan rapi, anda harus terlebih dahulu mengetahui suasana dan peraturan yang berlaku di tempat konsert.