10 Cara Mengunci Folder pada Komputer Riba dengan Mudah dan Selamat

Menggunakan komputer riba bersama kadang-kadang membuat privasi kita terganggu. Sebabnya, mungkin kita mahu menyimpan data peribadi yang tidak mahu diketahui oleh orang lain. Terdapat banyak kaedah yang boleh digunakan untuk mengunci folder peribadi pada komputer riba. Oleh itu, para inisiat mengesyorkan 10 perisian untuk mengunci folder pada komputer riba.

Bagaimana cara mengunci folder pada komputer riba dengan atau tanpa aplikasi? Adakah ini cukup berkesan untuk mengelakkan orang lain membuka folder yang mengandungi data peribadi kita? Ayuh , ketahui cara melengkapkan dan menjawab di sini!

1. Folder Lock Percuma

Folder Lock Percuma cara mengunci folder

Aplikasi ini dapat mengunci folder, pemacu, dan fail sehingga tidak dapat dibuka oleh orang lain. Selain itu, kata laluan yang dibuat dengan Folder Lock Free juga dapat melindungi USB, CD, DVD, dan cakera keras. Anda juga dapat menggunakan aplikasi ini untuk melindungi akaun Facebook atau Gmail peribadi anda.

Folder Lock Free melindungi data anda dengan bantuan AES Encryption, yang merupakan salah satu enkripsi terpantas dan paling selamat. Folder Lock Free akan memberi anda percubaan selama 30 hari, maka anda harus membeli aplikasi ini dengan harga $ 39.95. Aplikasi ini serasi dengan sistem operasi Windows 8, 7, Vista, 2000, dan XP.

2. Loker Fail Mudah

Easy File Locker bagaimana menyembunyikan folder di komputer riba

Selanjutnya, terdapat Easy File Locker yang merupakan perisian freeware yang mudah digunakan pada sistem operasi Windows. Aplikasi ini akan melindungi fail dan folder peribadi anda.

Anda harus tahu bahawa aplikasi ini berfungsi dengan memberikan perlindungan tambahan pada folder anda. Pengguna lain tidak akan dapat membuka, membaca, memadam atau memindahkan fail atau folder anda. Easy File Locker sangat ringan sehingga tidak akan mempengaruhi kelajuan sistem.

3. Folder Terlindung

Folder Terlindung

Cara Protected Folder melindungi fail peribadi anda sedikit berbeza dengan aplikasi serupa yang lain. Anda hanya perlu menyeret dan melepaskan folder atau fail ke dalam kotak keselamatan yang disediakan oleh aplikasi ini. Kotak ini kemudiannya akan menyembunyikan dan melindungi fail anda sehingga orang lain tidak dapat melihat atau mengubah fail tersebut.

Folder yang dilindungi hanya menyokong komputer riba dengan sistem operasi Windows 7 dan 8, anda perlu membayar $ 39 setahun untuk dapat menggunakan aplikasi ini.

4. Folder WinMend Disembunyikan

Folder Tersembunyi WinMend

WinMend Hidden Folder adalah aplikasi menyembunyikan fail dan folder yang sangat mudah dikendalikan. Aplikasi ini menyediakan fitur untuk menyembunyikan folder atau fail dan memaparkannya kembali dengan cepat. Pengguna dapat menambahkan kata laluan yang mesti dimasukkan untuk membuka fail atau folder tertentu.

WinMend Folder Hidden adalah aplikasi yang sesuai untuk pengguna rumah. Kerana tahap keselamatan aplikasi ini juga cukup selamat walaupun sederhana. WinMend Folder Hidden adalah aplikasi yang boleh dimuat turun secara percuma. Anda boleh memasang aplikasi ini pada komputer riba atau PC dengan sistem operasi Windows 7, 8, dan Vista.

5. SecretFolder

SecretFolder

Perisian untuk mengunci folder pada komputer riba ini mempunyai antara muka yang dikelaskan sebagai ringkas dan senang difahami. Jadi, bagi pengguna SecretFolder tidak perlu risau tentang kesukaran menggunakan perisian tersebut. Walaupun tidak mempunyai banyak ciri, SecretFolder boleh menjadi salah satu perisian terbaik untuk komputer riba anda.

Cara menggunakan perisian SecretFolder cukup mudah. Anda hanya perlu  menyenaraikan  folder yang ingin dikunci. Selebihnya, biarkan SecretFolder berfungsi. Istimewa sekali lagi, SecretFolder mempunyai ciri "Uninstall yang Dilindungi." Ciri ini akan memaparkan kata laluan jika anda ingin mencopot pemasangan   aplikasi yang tidak digunakan pada bila-bila masa  . Mahu? Muat turun di sini.

6. Cakera Rahsia

Cakera Rahsia

Secret Disk adalah perisian yang mempunyai fungsi untuk memberikan keamanan di setiap folder yang anda miliki. Dalam perisian, Secret Disk akan mengunci folder yang hanya dapat anda akses dengan kata laluan tertentu. Tidak perlu bimbang akan dikejar oleh  penguntit,  artikel Secret Disk adalah perisian yang cukup bagus.

Sekiranya anda berminat untuk menggunakan perisian Secret Disk, maka anda boleh memilih dua versi, versi percuma dan versi berbayar. Untuk versi percuma, pengguna akan terhad dalam menikmati semua ciri Secret Disk. Untuk versi berbayar, anda boleh menggunakan semua kemudahan yang ada. Adakah anda ingin mencuba Secret Disk? Muat turun di sini.

7.  Folder Penjaga

Penjaga Folder

Masih dengan beberapa perisian yang boleh digunakan untuk mengunci folder rahsia pada komputer riba. Kali ini aplikasi Folder Guard adalah salah satu penyelesaian yang tepat untuk anda. Dalam perisian ini, anda akan diberi akses untuk mengunci dan mengamankan folder di komputer riba.

Folder Guard akan meminta pengguna untuk menentukan kata laluan pada folder yang akan dikunci. Bukan hanya itu, Folder Guard juga membebaskan penggunanya untuk mengakses dan mengawal setiap pemacu yang  mereka miliki. Untuk menggunakan aplikasi Folder Guard. Mahu? Klik di sini untuk mendapatkan perisian.

8. Kunci-A-Folder

Kunci-A-Folder

masih menawarkan rujukan aplikasi lain untuk mengunci folder di komputer riba. Kali ini Lock-A-Folder boleh menjadi pilihan terbaik bagi anda yang ingin menyimpan folder dan fail di komputer riba anda. Anda boleh mengunci setiap folder dan fail dengan menggunakan kata laluan rahsia.

Kata laluan hanya boleh digunakan oleh pemilik komputer riba. Oleh itu, anda tidak perlu bimbang tentang  penguntit  yang ingin mengintip setiap folder di komputer riba. Uniknya, Lock-A-Folder menyediakan ciri di mana anda harus memasukkan kata laluan jika anda mahu mencopot pemasangannya. Cukup lengkap kan? Muat turun Lock-A-Folder di sini.

9. Jelajah Safehouse

Jelajah Safehouse

Safehouse Explore adalah perisian yang berfungsi untuk mengamankan setiap folder rahsia yang ada pada komputer riba anda. Safehouse Explore dapat dijalankan pada OS Windows Vista, XP, Windows 7 dan Windows 8. Dalam ciri-cirinya, Safehouse Explore siap mengunci sebarang data menggunakan kata laluan.

Bukan itu sahaja, Safehouse Explore juga menggunakan penyulitan maksimum 256-bit untuk memastikan folder dan data anda selamat. Selain dapat mengunci folder di dalam komputer riba, Safehouse Explore juga dapat mengunci folder pada Flash Disk, CD, dan bahkan iPod. Lengkap dan cukup canggih. Muat turun Safehouse Explore di sini.

10. Folder Peribadi

Folder Peribadi

Dengan perisian Folder Peribadi, pengguna dapat mengunci dan bahkan menyembunyikan folder dan fail rahsia di komputer riba. Atau, anda juga boleh melakukan kedua folder yang ingin dikunci. Jadi, Folder Peribadi akan memberi anda pilihan untuk mengunci atau menyembunyikan.

Walau bagaimanapun, anda juga boleh mengunci dan menyembunyikan folder rahsia. Dalam perisian, Private Folder akan meminta anda menentukan kata laluan untuk mengunci folder tersebut.

Namun, jika anda sudah lama tidak membuka folder terkunci, Folder Peribadi akan menetapkan semula kata laluan  folder secara automatik  . Adakah anda mahu menggunakan Folder Peribadi? Muat turun di sini.

Bukan hanya 10 perisian di atas yang dapat menjadi penyelesaian untuk mengunci folder pada komputer riba. Sebabnya, kami masih mempunyai cadangan perisian mengunci folder lain yang sama baiknya dengan sepuluh perisian di atas. Apa benda itu? Berikut adalah senarai lengkap:

11. Kotak Kunci Saya

Kotak Kunci Saya

Kotak Kunci Saya, adalah salah satu cara untuk mengunci folder pada komputer riba dengan selamat dan senang. Anda hanya perlu memasukkan kata laluan dalam bentuk kata laluan atau nombor. Sekiranya anda terlupa kata laluan, maka anda boleh mengatasinya melalui e-mel. Malah antara muka yang ditawarkan cukup mudah dan senang difahami. Segera muat turun aplikasi di sini.

12. Sembunyikan Folder Percuma

Sembunyikan Folder Percuma

Adakah anda mahukan aplikasi kunci folder percuma? Nah, pilihan yang tepat jika anda menggunakan Free Hide Folder. Ini adalah perisian yang dapat mengunci setiap folder penting pada komputer riba anda. Tenang, sudah pasti folder anda akan selamat di bawah tetapan Percuma Sembunyikan Folder.

Kerana folder terkunci hanya dapat dibuka atau diakses oleh pemilik komputer riba sahaja. Anda juga tidak perlu risau folder terkunci lain akan dilihat oleh orang lain, kerana setiap folder terkunci akan disembunyikan secara automatik. Oleh itu, kemungkinan besar seseorang melihat folder peribadi anda secara tidak sengaja.

13. Kunci Segera

Kunci Segera

Sekiranya anda ingin mengunci folder pada komputer riba dengan praktikal dan ringkas, pilih saja aplikasi Kunci Segera. Dengan aplikasi ini, anda boleh mengunci folder dalam beberapa saat kerana sangat mudah. Anda hanya perlu klik kanan pada tetikus dan klik  kunci. Sekiranya anda pengguna Windows 7, 8 dan 10, anda boleh memuat turun aplikasinya secara langsung di sini.

14. Dir tersembunyi

Dir tersembunyi

Nah, ada lebih banyak perisian untuk mengunci folder dengan mudah tanpa kos. Dir Hidden inilah yang dapat mengunci folder pada komputer riba dengan selamat dan hanya memerlukan beberapa klik. Tetapi sayangnya, perisian ini hanya dapat dikendalikan pada Windows 2000, XP, 7, dan Vista sahaja. Berminat? Anda boleh mendapatkan permohonan di sini.

15. Pelindung Fail dan Folder

Pelindung Fail dan Folder

Satu lagi cara untuk mengunci folder menggunakan aplikasi percuma. Kali ini aplikasinya disebut File and Folder Protector. Ini adalah perisian yang siap untuk melindungi folder penting anda dari tangan orang bodoh. Sekiranya anda ingin menggunakan aplikasi ini, pastikan komputer riba / PC anda beroperasi dengan OS Windows 7, XP, Vista, 98. Anda boleh memuat turun perisian di sini.

Itulah beberapa aplikasi yang akan membantu anda mengunci folder pada komputer riba. Anda boleh memilih salah satu daripada semua aplikasi mengikut keperluan masing-masing. Nah, bagi anda yang memerlukan rujukan aplikasi tentang cara mengunci aplikasi di Android, sila baca artikel ini.