Ini adalah Asus Zenbo, Robot Pintar dan Canggih

Manusia moden pada masa kini, banyak menggunakan pelbagai alat untuk memudahkan kerja mereka. Contohnya alat. Manusia hari ini tidak boleh hidup tanpa alat. Hampir setiap orang mempunyai alat untuk menyokong aktiviti masing-masing, sama ada untuk berbual, tugas, dan bermain permainan.

Tetapi, tahukah anda bahawa bukan sahaja alat boleh menyokong aktiviti manusia? Pada masa kini, banyak orang menggunakan robot android untuk menyokong dan menolong semua aktiviti manusia. Sebagai contoh, ada robot android yang boleh mencuci pakaian, membaca perasaan manusia dari ekspresi manusia, dan bahkan ada robot yang boleh menari dan bermain tenis.

Robot Android sangat popular di zaman moden. Pada mulanya robot android hanya dapat berjalan dan berputar, tetapi kini zaman semakin maju dan lebih moden dan manusia lebih kreatif dan pintar dalam membuat inovasi baru untuk membuat robot android.

Apa itu Robot Zenbo?

Asus Zenbo

Sebelum ini, kita mesti mengetahui apa itu android. Android adalah robot yang mempunyai persamaan dengan manusia. Android berasal dari kata Yunani aner yang bermaksud manusia dan droid yang bermaksud menyerupai. Sehingga android boleh dikatakan robot yang menyerupai manusia baik dari segi kecerdasan fizikal dan logik cara berfikir. Jadi dalam kes ini android adalah robot dengan fizikal yang menyerupai manusia dan dilengkapi dengan kecerdasan buatan.

Dengan kata lain, Android diciptakan serupa dengan manusia untuk membantu menyokong aktiviti manusia, seperti robot Android yang dibuat oleh syarikat elektronik ASUS pada Mei lalu. ASUS menamakannya ASUS ZENBO.

Syarikat terkenal di Taiwan, ASUS, beberapa bulan yang lalu, tepat pada bulan Mei baru sahaja melancarkan robot android mereka sebagai ASUS Zenbo. Robot Android memang diciptakan untuk menyokong atau menolong manusia, bahkan menemani manusia sendiri. Kenapa begitu?

Zenbo adalah robot android yang boleh bercakap, mengurus rumah, menjaga rumah, memberikan bantuan yang diperlukan oleh manusia dan bahkan Zenbo dapat menjadi jurugambar untuk keluarga anda, yang bermaksud Zenbo dapat mengambil gambar anda. Anda tidak perlu bersusah payah mencari orang yang meminta pertolongan untuk mengambil gambar anda bersama keluarga. Zenbo juga disebut-sebut sebagai item BB-8 sebenar di Star Wars. Anda boleh memiliki versi dunia nyata BB-8 ini di rumah anda.

Zenbo juga kelihatan seperti iMac G4 pada Sony Rolly, kecuali Zenbo dapat berfungsi seperti Amazon Echo yang mempunyai aplikasi untuk rakaman dengan suara berkualiti tinggi. Pengguna Zenbo boleh membeli item secara dalam talian melalui Zenbo dan anda boleh memesan item secara dalam talian tanpa perlu menaip, tetapi merakam suara pengguna.

Bentuk ASUS Zenbo adalah dalam bentuk dua bulatan yang boleh digulung. Satu bulatan untuk kepala dan satu bulatan yang bergolek untuk badan seperti pada gambar di bawah.

Saiz robot android ASUS Zenbo tidak terlalu besar dan tidak terlalu kecil. Ukurannya setinggi lutut orang dewasa. Robot ini dibentuk sekerap mungkin untuk menjadikannya lebih mesra dengan manusia. Di samping itu, Zenbo dapat memberikan beberapa ekspresi pada wajah robot, seperti wajah gembira, tersenyum, dan juga wajah sedih.

Kelebihan Zenbo

Robot Asus Zenbo

Pemimpin ASUS, Jonney Shih, mengatakan bahawa manusia hari ini bermimpi memiliki robot yang dapat menemani, menjaga manusia, dan selalu dapat kita miliki. Cita-citanya adalah untuk mencipta robot android untuk menampung keperluan dan membantu semua pekerjaan rumah tangga.

Zenbo juga mempunyai kemampuan sebagai peringatan. Peringatan di sini ditujukan apabila pemilik Zenbo mempunyai janji temu dengan doktor, maka Zenbo akan mengingatkan pemilik janji temu doktor. Selain sebagai peringatan, Zenbo juga dapat menjadi robot android pintar yang dapat memberikan peringatan ketika seseorang akan jatuh atau tergelincir di dalam rumah. Zenbo mempunyai alat imbasan yang membolehkannya melakukan perkara-perkara ini.

Kita boleh menggunakan model manual atau automatik untuk mengawal Zenbo. Sekiranya kita menggunakan model automatik, maka kita dapat mengendalikan menggunakan alat kawalan jauh. Sekiranya kita berada di luar bandar atau melakukan perjalanan, Zenbo dapat menjaga rumah, kita dapat mengawalnya melalui alat kawalan jauh. Selain itu, Zenbo mempunyai kamera untuk merakam setiap sudut rumah ketika kita tidak berada di rumah.

Mesra Untuk Kanak-kanak

Kecemerlangan ASUS Zenbo tidak berhenti di situ. Telah dikatakan sebelum ini, bahawa robot android ini dapat bercakap, tetapi nampaknya tidak hanya bercakap sahaja. ASUS mencipta robot android pelbagai fungsi bukan untuk orang dewasa yang memerlukan pertolongan dalam melakukan perkara-perkara rumah tangga. Zenbo juga dibuat secara universal, supaya orang dewasa dan kanak-kanak dapat menggunakannya dan memanfaatkannya.

Asus Zenbo bermain

Anak-anak dapat mendengar cerita dongeng bukan sahaja dari ibu bapa mereka, anak-anak dapat mendengar cerita dongeng dari Zenbo. Zenbo boleh menceritakan kisah dongeng untuk kanak-kanak. Selain dapat menceritakan kisah dongeng, Zenbo juga dapat menghiburkan anak-anak dengan menyanyi dan menari.

Pemilik Zenbo juga dapat memberitahu Zenbo untuk memainkan muzik dan anda juga dapat mengawal alat anda, seperti tab, telefon bimbit, dan lain-lain, melalui Zenbo. Anda juga boleh mengawal internet yang anda gunakan melalui Zenbo dan mengawal televisyen melalui Zenbo. Semua perkara ini telah diuji oleh Tsai Ing-wen.

Robot pintar ini kini telah dipasarkan di Taiwan, Jepun, dan negara-negara besar lainnya. Robot ini sesuai untuk membantu suri rumah, warga tua, malah kanak-kanak dalam aktiviti sokongan. Mereka tidak perlu bersusah payah meminta pertolongan kepada orang lain kerana robot ini dapat melakukannya.

Robot ini dijual dengan harga 599 dolar, jika dibelanjakan sekitar 8 juta rupiah. Sekiranya anda merasa memerlukan pertolongan dalam hal rumah tangga mengapa bersusah payah membawa seseorang pulang jika anda dapat membeli robot pintar dan lucu ini?

Artikel Berkaitan