Apa kelebihan dan kekurangan Xiaomi Redmi Note 3?

Xiaomi Redmi Note 3 bukanlah telefon bimbit baru di pasaran telefon pintar Indonesia. Sebabnya, Redmi Note 3 telah beredar di Indonesia sejak beberapa bulan yang lalu. Jadi, telefon bimbit ini tidak boleh dikatakan sebagai telefon bimbit terkini. Walau bagaimanapun, saya berminat untuk membincangkan mengenai tinjauan Xiaomi Redmi Note 3 kerana telefon bimbit ini cukup laris .

Sejak dimulakan, Xiaomi Redmi Note 3 ada di sini untuk mencapai pasaran tengah dan bawah. Dengan harga yang menjimatkan, telefon bimbit ini dilengkapi dengan spesifikasi yang cukup baik. Ingin tahu apakah kelebihan dan kekurangan Xiaomi Redmi Note 3? Lihat ulasan penuh berikut!

Rekaan

Redmi Note 3 hadir dengan rekaan premium. Tubuh telefon pintar ini ditutup dengan kemasan logam matte yang sangat halus, sehingga tidak meninggalkan bekas cap jari. Selain itu, bahan yang digunakan untuk membungkus telefon bimbit lebih mudah dibersihkan dari habuk dan kotoran hanya dengan menggunakan kain atau tisu.

Dimensi yang dibawa oleh telefon pintar ini ialah 150 x 76 x 8/65 mm. Dengan dimensi ini, kami memanggil Redmi Note 3 ini sebagai telefon bimbit yang sesuai di tangan kerana tidak terlalu tebal atau terlalu besar. Kali ini, Xiaomi memberikan 3 pilihan warna yang elegan untuk Redmi Note 3, iaitu Silver, Dark Grey, dan Champagne Gold.

Skrin

kelebihan dan kekurangan Xiaomi Redmi Note 3

Di bahagian depan, telefon pintar ini menggunakan skrin IPS Full-HD dengan ukuran 5.5 inci. Layar sudah menggunakan resolusi 1080 x 1920 piksel dengan kepadatan layar hingga 401 ppi. Yang mengatakan, skrin telefon pintar ini tahan terhadap calar, tetapi belum ada pernyataan rasmi dari Xiaomi mengenainya.

Secara keseluruhan, reka bentuk yang dibawa oleh Redmi Note 3 menarik. Ditambah dengan beberapa pilihan warna Redmi Note 3 yang kelihatan sangat berkelas Layar tajam, terang dan lebar telefon pintar ini tidak boleh disia-siakan.

Pemproses

Pasti ada yang hilang jika anda membincangkan ulasan Xiaomi Redmi Note 3 tetapi anda tidak mengetahui spesifikasi di sektor pemproses. Redmi Note 3 didahului oleh pemproses MediaTek MT6795 Hello X10 64-bit yang juga digabungkan dengan CPU Octa Core 2 GHz. Tidak cukup di sana, kad pemprosesan grafik yang ditawarkan oleh telefon pintar ini juga cukup mampu, iaitu PowerVR G6200.

Dengan spesifikasi ini, boleh dikatakan bahawa Redmi Note 3 tidak mengecewakan, anda boleh menggunakan telefon pintar ini untuk melayari atau hanya bermain permainan, melakukan pelbagai aktiviti multitasking dan membelek media sosial anda tanpa ketinggalan.

Ingatan

Bahagian satu ini tidak kurang pentingnya daripada bahagian lain pada telefon pintar. Ya, terutamanya jika ia bukan ingatan. Pada masa kini, semakin banyak telefon pintar berkualiti rendah yang menawarkan kapasiti memori dalaman yang besar. Walaupun begitu dengan Xiaomi Redmi Note 3 yang hadir dengan dua varian memori dalaman, iaitu ukuran 16 dan 32 GB.

Di samping itu, Xiaomi juga menyediakan pilihan RAM yang berbeza, iaitu RAM 2 dan 3 GB. ROM 16GB akan digabungkan dengan RAM 2GB, sementara ROM 32GB dengan RAM 3GB. Saiz RAM yang besar tentunya sangat berguna untuk mengimbangi prestasi pemproses telefon pintar ini yang cukup sengit.

Ingin melengkapkan telefon pintar ini dengan memori luaran? Anda harus membatalkan keinginan anda. Kerana Xiaomi Redmi Note 3 tidak dilengkapi dengan slot memori luaran.

Kesalinghubungan

Dalam ulasan Xiaomi Redmi Note 3 ini, kami akan memberi anda berita baik, di mana telefon pintar ini sudah serasi dengan rangkaian 4G LTE. Jadi, anda boleh mencuba seberapa pantas sambungan internet 4G LTE melalui telefon bimbit ini.

Tidak cukup di sana, telefon pintar ini juga dilengkapi dengan sambungan Bluetooth v4.1, Wi-Fi 802.11 a / b / g / n / ac, dan Infrared. Malah, anda juga boleh menggunakan USB On-The-Go pada Redmi Note 3 ini. Walau bagaimanapun, telefon pertengahan ini tidak dilengkapi dengan sambungan NFC.

Bateri

Kerana pada masa ini semakin banyak aplikasi menarik yang menjadikan kita aktif menggunakan telefon bimbit, hayat bateri juga menjadi salah satu pertimbangan utama ketika kita ingin membeli telefon bimbit baru.

Nah, satu lagi berita baik dalam ulasan Xiaomi Redmi Note 3 ini, kerana telefon pintar ini diperkuat dengan adanya bateri yang tidak boleh ditanggalkan dengan kapasiti 4,050 mAh. Anda perlu tahu bahawa ini adalah kapasiti bateri yang cukup besar dan tahan lama untuk menyelesaikan semua aktiviti multitasking anda dengan telefon ini.

Dengan bateri ini, anda dapat memainkan video secara berterusan selama 12 jam 21 minit. Namun, jika anda hanya menggunakan telefon pintar ini secara aktif untuk membuka  media sosial , bateri ini dapat bertahan seharian penuh. Dalam masa siap sedia di rangkaian 3G, bateri Redmi Note 3 dapat hidup lebih dari 1 hari.

Kamera

Contoh kamera Xiaomi Redmi Note 3

Kamera Redmi Note 3 berukuran 13 MP dengan bukaan f / 2.0. Kedua gambar landskap dan makro yang diambil pada telefon kamera ini mempunyai perincian yang sangat baik ketika mengambil gambar pada siang hari. Walau bagaimanapun, fokus pada objek kurang tajam, tetapi ini hanya berlaku jika anda mengezum .

Sementara itu, kamera belakang Redmi Note 3 juga dapat mengambil gambar dalam keadaan cahaya rendah dengan cukup baik, ini dibuktikan dengan hasil gambar yang diambil di tempat gelap dengan sedikit bunyi. Xiaomi juga melengkapkan kamera belakang telefon pintar ini dengan LED Flash dua nada.

Beralih ke kamera depan, kami menemui kamera sekunder dengan resolusi 5 MP. Kamera ini mempunyai kualiti yang cukup baik untuk memenuhi keperluan anda dalam mengambil gambar diri sendiri atau membuat panggilan video .

Ciri

Ciri-ciri Xiaomi Redmi Note 3

Dalam segmen ciri, kami akan membincangkan ciri-ciri yang menjadi andalan Redmi Note 3. Salah satu ciri yang paling sering diperkenalkan adalah Quick Charge, di mana fitur ini akan membolehkan anda mengecas telefon bimbit anda dengan lebih cepat. Kuasa bateri boleh meningkat hingga 20% dalam masa kurang dari 30 minit.

Ciri lain yang ditawarkan oleh telefon pintar yang membawa OS Android Lollipop v5.1 adalah mod satu tangan. Ibu bapa juga dapat menggunakan mod anak ke telefon ini untuk mengelakkan aplikasi atau akses ke kandungan yang tidak diizinkan untuk anak di bawah umur.

Harga

Kami akan membincangkan salah satu rahsia dalam tinjauan Xiaomi Redmi Note 3 ini, di mana rahsianya adalah apa yang menjadikan telefon bimbit ini menjadi penjual terbaik di pelbagai bandar. Sebab mengapa telefon bimbit terlaris ini adalah kerana harganya sangat menjimatkan. Xiaomi Redmi Note 3 ROM 16GB / 2GB RAM berharga sekitar 2.2 juta rupiah. Sementara itu, untuk varian RAM 32GB / 3GB, telefon bimbit ini ditawarkan bermula dari 2.5 juta rupiah.

Kesimpulannya

Dari penjelasan di atas dapat disimpulkan bahawa Redmi Note 3 memiliki kelebihan di hampir semua sektor, mulai dari prestasi, desain, layar, hingga kapasitas baterai yang sangat besar dan juga tahan lama. Sedangkan kelemahannya hanya dengan adanya memori luaran untuk meningkatkan kapasiti penyimpanan data. Bagaimana, berminat?