Mari Ketahui Kekuatan & Kelemahan Xiaomi Mi 5

Terdapat jeda panjang antara pelepasan Xiaomi Mi 4 dan Mi 5. Setelah menunggu lama, kini para pencinta telefon pintar berkualiti murah dapat bersorak gembira kerana Xiaomi Mi 5 telah dilancarkan secara rasmi. Malah, telefon pintar ini juga telah dijual di Indonesia.

Dengan kemunculan Mi 5, Xiaomi sekali lagi membuktikan bahawa ia serius bekerja pada telefon pintar menjimatkan dengan kualiti yang tidak kalah dengan high-end telefon pintar . Adakah Xiaomi Mi 5 tampil lebih unggul dan lebih baik daripada Xiaomi Mi 4? Sudah tentu. Semua kelebihan dan kekurangan telefon bimbit ini akan dibincangkan dalam tinjauan Xiaomi Mi 5 berikut.

Rekaan

Walaupun sering dilabel meniru reka bentuk iPhone, tetapi Xiaomi tidak pernah gagal dalam membuat telefon pintar dengan reka bentuk yang bagus. Ini pernah dibuktikan oleh negara asal penjual tirai buluh melalui Mi 5 ini.

Telefon bimbit ini mempunyai sudut miring ke dalam, memudahkan anda menekan butang kuasa dan kelantangan. Sementara itu, dimensi telefon pintar ini ialah 144.6 x 69.2 x 7.3 mm. Kali ini, Xiaomi memberikan 4 pilihan warna untuk Mi 5, iaitu hitam, putih, emas, dan seramik.

Skrin

Dilengkapi dengan ukuran skrin "sederhana", telefon bimbit ini menggunakan skrin 5,15 inci dengan resolusi 1080 x 1920 piksel dan kepadatan layar 428 ppi. Dengan spesifikasi seperti ini, akui bahawa skrin Xiaomi Mi 5 cukup tajam. Tidak ketinggalan ada perlindungan dari Corning Gorilla Glass 4 yang menutupi skrin telefon pintar ini.

Di bawah layar yang mempesona ini, Xiaomi menyertakan butang utama yang disatukan dengan pengimbas cap jari. Sudah tentu ini mengingatkan kita kepada ciri-ciri yang pertama kali digunakan oleh iPhone 5s, bukan ? Di antara butang rumah ini juga terdapat dua butang kapasitif yang menyala dua titik.

Pemproses

kajian semula xiaomi mi 5

Dalam ulasan Xiaomi Mi 5 ini, kami akan menjemput anda untuk mengetahui landasan dapur dari telefon pintar ini. Kerana, Xiaomi memberikan pilihan pemproses yang berbeza. Xiaomi Mi 5 menggunakan chipset Qualcomm MSM8996 Snapdragon 820.

Namun, ada dua pilihan CPU untuk dipilih berdasarkan edisi Mi 5 ini, pertama ada edisi standard yang bergantung pada CPU Dual GHz 1.8 GHz Kryo & 1.36 GHz Kryo Dual Core. Sementara itu, yang kedua adalah edisi lain dengan CPU Dual Core 2.15 GHz Kryo & Dual Core 1.6 GHz Kryo.

Walau bagaimanapun, dalam kedua-dua edisi Mi 5 ini menggunakan pemproses grafik Adreno 530. GPU cukup dipercayai untuk menghasilkan grafik yang menakjubkan. Menstrim video atau bermain permainan mewah di telefon pintar ini akan kelihatan lebih baik berkat GPU Adreno 530.

Kamera

Contoh Kamera Xiaomi Mi 5

Bagi anda peminat gambar selfie dan fotografi, sektor ini adalah yang paling banyak anda ikuti dalam tinjauan Xiaomi Mi 5 ini, bukan ? Kamera depan telefon pintar ini mempunyai resolusi 4 MP, ukuran kamera yang tidak terlalu besar, tetapi cukup bagus untuk mengambil gambar diri sendiri atau hanya membuat panggilan video ( panggilan video ) dengan orang yang anda ajak bicara.

Keistimewaannya jelas terlihat pada kamera utama telefon pintar ini, di mana Xiaomi mempunyai kamera 16 MP yang dilapisi dengan kaca kristal nilam, dan mempunyai LED-Flash ganda di sebelahnya. Sudah tentu kamera ini juga dilengkapi dengan sekumpulan fitur yang mengagumkan, seperti autofokus pengesanan fasa, OIS (paksi 4), pengesanan wajah / senyuman, HDR, penandaan geografis, dan panorama.

Ingatan

Hari ini, telefon pintar dengan memori yang besar selalu menjadi sasaran pengguna. Kerana, dengan kapasiti memori dalaman yang besar, kita dapat memuat turun berbagai aplikasi, file, dan foto tanpa perlu menggunakan bantuan ruang tambahan dari slot memori luaran. Xiaomi Mi 5 hadir dengan dua saiz RAM dan ROM yang berbeza.

Pertama, terdapat edisi pro yang dilengkapi dengan RAM 4 GB dan ROM 128 GB. Ini adalah saiz RAM dan ROM yang sangat besar untuk memenuhi keinginan anda untuk menyimpan permainan dan aplikasi dalam jumlah besar.

Terdapat juga Xiaomi Mi 5 yang menyediakan RAM 3GB dengan ROM 32 atau 64GB. Namun, versi yang paling banyak dijual di Indonesia adalah Xiaomi Mi 5 dengan RAM 3GB dan ROM 32GB. RAM 3 GB sangat mampu menandingi prestasi pemproses Xiaomi Mi 5. Oleh itu, menurut Caris Signal, Xiaomi Mi 5 dengan RAM 3 GB dan ROM 32 GB sudah semestinya layak dimiliki.

Bateri

Berdasarkan ujian yang telah banyak dilakukan, bateri Xiaomi Mi 5 tidak begitu mengecewakan. Dalam penggunaan aktif dan campuran, bateri Li-Po 3,000 mAh yang digunakan dalam telefon pintar ini dapat bertahan selama 18 jam 19 minit. Hayat bateri ini sungguh hebat. Anda boleh menggunakan telefon pintar ini selama sehari penuh.

Malangnya, bateri yang digunakan oleh Xiaomi Mi 5 alias yang tidak boleh ditanggalkan tidak dapat dikeluarkan, jadi jika ada kerosakan, penggantian bateri mahal. Namun, ia tidak terlalu mengganggu.

Kesalinghubungan

Kelebihan dan kekurangan Xiaomi Mi 5

Sesiapa sahaja mahukan telefon yang serasi pada rangkaian 4G LTE. Jaringan ini memang diperkenalkan secara intensif di Indonesia. Sebenarnya, hampir semua penyedia telefon di Indonesia sudah menawarkan keserasian pada rangkaian internet pantas. Ya, telefon bimbit dwi-SIM ini juga dilengkapi dengan rangkaian 4G LTE.

Xiaomi juga melengkapkan Mi 5 dengan Wi-Fi jalur dua pada standard a / b / g / n / ac. Terdapat juga sokongan sambungan untuk Wi-Fi Direct dan Miracast. Hebatnya, telefon pintar ini juga lebih lengkap berkat kesambungan NFC, Infrared, dan Bluetooth v4.2.

Ciri

Setelah membincangkan bateri yang digunakan oleh telefon pintar ini, saya tidak akan merasa seperti itu jika saya tidak membincangkan ciri-ciri yang berkaitan dengan bateri telefon bimbit ini. Xiaomi Mi 5 telah diperkaya dengan fitur Quick Charge 3.0 yang dapat mengecas hingga 83% telefon ini hanya dalam 30 minit.

Selain itu, telefon pintar yang sudah berjalan dengan sistem operasi Android Marshmallow v6.0 juga dilengkapi antara muka MIUI 7 yang kelihatan ramah bagi pengguna baru. Pada telefon pintar ini, Xiaomi juga memasang fitur pengimbas cap jari untuk meningkatkan keselamatan telefon bimbit.

Harga

Nah, inilah segmen yang sudah pasti anda nantikan. Ya, terutama jika bukan maklumat mengenai harga telefon bimbit Xiaomi Mi 5. Pada masa ini, Xiaomi Mi 5 telah dipasarkan di Indonesia. Berdasarkan pemerhatian Caris Signal, telefon pintar ini dijual pada kisaran harga 4.5 - 4.6 juta rupiah, untuk Xiaomi Mi 5 yang membawa RAM 3 GB + Memori Dalaman 32 GB.

Kesimpulannya

Secara keseluruhan, Xiaomi Mi 5 adalah telefon pintar yang patut anda miliki. Kelebihan utama tentunya terletak pada prestasi dan kenaikan harga. Selain itu, telefon pintar ini juga mempunyai daya tahan bateri yang kuat dan reka bentuk yang cantik.

Kelemahan telefon pintar ini hanya terletak pada masalah kepanasan berlebihan yang banyak dikeluhkan oleh pengguna. Walau bagaimanapun, masalah ini mungkin dapat diselesaikan dengan segera dalam kemas kini firmware seterusnya. Bagaimana dengan tinjauan Xiaomi Mi 5 kali ini? Adakah anda berminat untuk membawa pulang telefon pintar berprestij ini dengan harga yang menjimatkan?