Kaji kelebihan dan kekurangan Samsung Galaxy J2

Hari ini, telefon bimbit 4G LTE memang dicari. Kerana, setiap orang Indonesia ingin merasakan betapa cepatnya jaringan internet terbaru. Namun, kebanyakan orang masih enggan mengganti telefon bimbit 3G mereka kerana harga telefon 4G LTE masih terlalu mahal. Sebenarnya, kini terdapat banyak telefon pintar 4G LTE yang murah di pasaran, seperti Samsung Galaxy J2.

Trend telefon pintar berkualiti dengan harga berpatutan semakin menjamur di pasaran. Samsung membantu memeriahkan pasaran mudah alih yang murah ini dengan melengkapkan siri J dengan Galaxy J2. Telefon pintar ini lebih mahal daripada Galaxy J1, tetapi lebih murah daripada Galaxy J5 dan J7. Ingin tahu bagaimana hendak mengulas Samsung Galaxy J2 dari Caris Signal? Lihat ulasan penuh di sini!

Rekaan

Sama seperti siri J yang lain, J2 hadir dengan reka bentuk yang tidak terlalu mengagumkan. Ini berbeza dengan siri Galaxy A yang mempunyai reka bentuk yang lebih premium. Tidak seperti J5 dan J7, Galaxy J2 mempunyai penutup belakang seperti kulit. Walaupun telefon pintar ini diperbuat daripada bahan plastik, tetapi telefon pintar ini cukup selesa dan tidak mudah tergelincir di telapak tangan.

Galaxy J2 mempunyai lebar 69 mm, panjang 136 mm, dan ketebalan 8.3 mm. Sementara itu, berat telefon pintar ini hanya sekitar 130 gram, jadi Galaxy J2 diklasifikasikan sebagai telefon pintar ringan dan padat . Samsung memberikan dua pilihan warna untuk J2, iaitu hitam dan putih.

Skrin

kelebihan dan kekurangan Samsung Galaxy J2

Walaupun termasuk dalam kelas telefon pintar menengah dan bawah, Samsung telah melengkapkan J2 dengan skrin Super AMOLED 4,7 inci. Skrin ini juga dilengkapi dengan resolusi 540 x 960 piksel dengan ketumpatan 234 ppi. Secara keseluruhan , layar telefon pintar ini cerah, mempunyai sudut pandangan yang baik, menawarkan output warna yang terang, dan jarak pandang di bawah sinar matahari juga bagus.

Oleh kerana skrin telefon pintar ini tidak disertakan dengan sensor cahaya, jadi anda harus menyesuaikan kecerahan layar secara manual bergantung pada keadaan pencahayaan di sekitar anda. Layar telefon pintar ini cukup berkualiti, tetapi sayangnya tidak ada perlindungan khas yang melindungi layar.

Pemproses

Bagi pemerhati prestasi telefon pintar, sektor pemproses dalam tinjauan Samsung Galaxy J2 adalah perkara yang paling dinanti-nantikan. J2 hadir dengan pemproses Samsung Exynos 3475 dengan CPU Quad Core 1.3 GHz.

Secara keseluruhan, perkakasan ini menawarkan prestasi yang sederhana dan tidak menjadikan peranti menjadi panas. Namun, fikirkan bahawa Samsung sebenarnya dapat menanamkan pemproses dan CPU yang lebih baik untuk Galaxy J2.

Kad pemprosesan grafik yang terdapat di Galaxy J2 adalah Mali-T720. Sebenarnya, ini bukan GPU terbaik, tetapi GPU ini sudah dapat berfungsi dengan baik dalam beberapa permainan. Namun, jangan sekali-kali menggunakan telefon pintar ini untuk bermain permainan yang memerlukan grafik berkualiti tinggi.

Ingatan

Sektor memori juga tidak kurang pentingnya daripada pemproses, memandangkan pada zaman sekarang ini banyak aplikasi menarik sangat disesalkan. Nah, Galaxy J2 hadir dengan kapasiti memori dalaman 8 GB. Namun, setelah menggunakannya untuk aplikasi lalai, kapasiti memori yang anda dapat hanya sekitar 4,36 GB. Namun, ini tidak menjadi masalah kerana anda boleh menaik taraf slot microSD hingga 128 GB.

RAM juga merupakan elemen penting yang menentukan prestasi telefon pintar. Galaxy J2 dilengkapi dengan RAM 1 GB. Saiz RAM tidak terlalu besar, memandangkan kini terdapat banyak pesaing lain dalam rendah akhir kelas telefon pintar yang menyediakan 2 GB RAM.

Kesalinghubungan

Seperti yang kami katakan pada awal tinjauan Samsung Galaxy J2 ini, telefon pintar ini dilengkapi dengan rangkaian 4G LTE. Sebenarnya, kedua-dua slot SIM menyokong rangkaian 4G LTE. Walau bagaimanapun, anda hanya boleh mengaktifkan rangkaian 4G pada satu SIM sahaja.

Kedua-dua SIM dilengkapi dengan ciri Smart DUAL SIM, di mana panggilan akan diteruskan ke SIM 2 jika nombor telefon SIM 1 sibuk. Selain itu, sambungan lain yang menyertai J2 termasuk Wi-Fi 802.11 b / g / n, Bluetooth v4.1, dan GPS. Malah, telefon pintar berkualiti murah ini juga menyokong USB On-The-Go.

Bateri

Kapasiti bateri yang melengkapkan J2 tidak terlalu besar, iaitu hanya 2.000 mAh. Walau bagaimanapun, bateri ini dapat menjadikan telefon pintar hidup sepanjang hari walaupun anda telah mengaktifkan rangkaian 4G.

Namun, jika anda menggunakan telefon pintar secara aktif untuk memainkan muzik, membuat panggilan, menyemak imbas , dan aktif di media sosial, maka bateri telefon pintar ini hanya dapat bertahan selama beberapa jam.

Bateri ini dilengkapi dengan mod penjimatan tenaga yang dapat menjimatkan penggunaan bateri telefon pintar. Baterai yang digunakan pada J2 juga dapat dikeluarkan, sehingga Anda dapat membawa bateri ganti untuk mengganti bateri telefon pintar ini jika habis.

Kamera

Contoh kamera Samsung Galaxy J2

Kamera juga merupakan perkara terpenting yang selalu diambil kira sebelum membeli telefon pintar. Samsung melengkapkan Galaxy J2 dengan kamera utama 5 MP yang dilengkapi autofokus dan bukaan F / 2.2.

Hasil foto pada siang hari cukup bagus, tetapi gambarnya tidak terlalu terang. Kualiti pencahayaan yang rendah akan menyebabkan banyak kebisingan pada hasil foto yang diambil dengan kamera utama telefon pintar ini. Namun, untuk mencerahkan hasil foto dengan kamera utama, anda boleh menggunakan LED Flash yang tersedia.

Sementara itu, di depan terdapat kamera dengan ukuran 2 MP. Walaupun tidak terlalu terang dan istimewa, kamera depan telefon pintar cukup baik untuk membantu anda aktif di media sosial dan membuat panggilan video.

Ciri

Ulasan Samsung Galaxy J2

Seperti beberapa telefon pintar Samsung terbaru, J2 juga dilengkapi dengan Smart Manager, untuk memeriksa maklumat bateri, membersihkan cache atau sampah, dan membebaskan RAM. Dengan Pengurus Pintar ini, kita tidak perlu lagi memasang aplikasi yang lebih bersih untuk membersihkan sampah dan cache.

Telefon pintar berasaskan Android Lollipop v5.1.1 ini juga telah diperkaya dengan Mod Penjimatan Data Ultra yang dikembangkan oleh Opera Max. Kerana J2 tidak mempunyai pemain muzik, anda mesti bergantung pada Muzik Google Play atau memuat turun aplikasi pemain muzik Android yang lain.

Harga

Nah, inilah bahagian yang telah dinantikan oleh pembaca yang berminat untuk memiliki Samsung Galaxy J2. Telefon bimbit ini dijual dengan harga yang ekonomik, iaitu sekitar 1.7 juta rupiah. Seperti yang kami katakan sebelumnya, telefon pintar ini lebih mahal daripada Galaxy J1 yang masih berharga 1.4 juta rupiah, dan lebih murah daripada Galaxy J5 yang dijual dengan harga 2.5 juta rupiah.

Kesimpulan dari tinjauan Samsung Galaxy J2 kali ini, telefon pintar ini cukup bernilai bagi anda peminat telefon bimbit buatan Samsung dengan harga yang lebih rendah. Namun, jika anda mahukan telefon pintar dengan prestasi dan spesifikasi yang lebih baik, kami mengesyorkan agar anda membeli Asus Zenfone 2 Laser ZE500KG atau 16GB Xiaomi Redmi 3 yang dijual pada harga 1.8 juta rupiah.