Petua & Trik Untuk Menyelesaikan Masalah Pada Xiaomi Mi4i

Hari ini, telefon bimbit murah dengan spesifikasi yang memenuhi syarat sememangnya memeriahkan pasaran mudah alih dunia. Salah satunya ialah Xiaomi Mi4i. Sejak awal, telefon pintar ini berjaya mencuri hati para pemburu telefon pintar murah berkualiti tinggi di Indonesia. Sebenarnya, sebelum tren rangkaian 4G LTE mulai disosialisasikan oleh beberapa penyedia, Xiaomi Mi4i telah mendakwa ia sesuai dengan rangkaian internet yang paling terkini.

Tidak ada gading yang tidak retak, begitu juga dengan Xiaomi Mi4i yang kadang-kadang timbul masalah. Oleh kerana terdapat banyak pengguna Mi4i di Indonesia, ia ingin berkongsi penyelesaian untuk menyelesaikan beberapa halangan yang sering terjadi pada telefon bimbit Xiaomi Mi4i ini.

Pengesanan kerosakan perkakasan

Untuk ujian perkakasan, anda boleh memasukkan panel nombor secara langsung, kemudian masukkan * # * # 64663 # * # * atau anda boleh memasukkan Tetapan> Perihal Telefon> Tekan pada Versi Kernel 5 kali. Kadang-kadang pengguna Mi4i gagal menguji perkakasan, tetapi berjaya apabila digunakan. Ini adalah perkara biasa, kerana bug dalam firmware akan diperbaiki melalui kemas kini selanjutnya.

Xiaomi Mi4i panas

Adakah anda pernah mengalami ketika telefon pintar anda tiba-tiba panas walaupun tidak digunakan secara intensif? Untuk menyelesaikan masalah ini pada Mi4i, ini bermakna anda harus mengemas kini ROM / firmware ke versi 6.5.5 atau lebih tinggi terlebih dahulu. Pastikan juga Jam CPU diatur agar telefon bimbit tidak terlalu panas. Anda juga boleh mencuba ROM lain, seperti China, Pembangun, atau Polska.

Tidak dapat membuat panggilan video melalui LINE, Hangout, Skype, dll.

Kerana telefon pintar ini dilengkapi dengan kamera sekunder, kadang-kadang kita mahu membuat panggilan video dengan orang terdekat. Untuk menyelesaikan masalah pada Xiaomi Mi4i yang tidak dapat membuat panggilan video melalui LINE, Hangout, Skype, dll. Anda boleh pergi ke Keselamatan> Kebenaran> Aplikasi> Pilih Aplikasi yang anda mahukan - Terima di bahagian Kamera atau Rakaman .

Cara menjimatkan bateri

xiaomi mi4i

Bateri Xiaomi Mi4i anda boros? Ini tentunya sangat menjengkelkan, terutamanya jika anda melancong ke tempat yang jarang mempunyai elektrik. Untuk mengatasinya, cubalah cara berikut untuk menjadikan bateri anda lebih cekap.

  • Pasang aplikasi Greenify dan Titanium Backup Pro untuk hibernasi atau membekukan aplikasi yang tidak digunakan sehingga tidak berjalan di latar belakang.
  • Tetapkan Profil Bateri baru dan atur jadwal jam tidur dengan pergi ke Keamanan> Bateri > Tetapkan Tidur agar layar anda tidak terus bangun , matikan sambungan Wi-Fi / internet, matikan Bluetooth, matikan getaran, dll.

Menghentikan Aplikasi Google yang memuat turun secara automatik

Ini adalah bug, jika dibiarkan tentu saja ia akan menguras rancangan data anda, terutama jika anda tidak menggunakan Wi-Fi. Perbaikan, hapus cache pada telefon pintar anda dengan pergi ke Tetapan> Aplikasi yang Dipasang> Aplikasi> Kosongkan Data / Kosongkan Cache . Atau nyahpasang semua aplikasi, kemudian muat turun sekali lagi.

Perbaiki "Goole Play Service telah berhenti" setelah memasang kemas kini

Setelah memasang atau mengemas kini aplikasi, tiba-tiba skrin telefon pintar sering mengatakan "Perkhidmatan Google Play telah berhenti ". Sekiranya anda juga mengalaminya, anda boleh memperbaikinya dengan mudah dengan mengikuti langkah-langkah berikut:

  1. Pergi ke Tetapan> Aplikasi yang Dipasang
  2. Tatal ke bawah dan pilih Perkhidmatan Google Play
  3. Klik Urus Ruang atau pilih Paksa Berhenti
  4. Klik Kosongkan Semua Data
  5. Nyalakan semula telefon pintar anda

Cara tangkapan skrin pada Mi4i

Setiap peranti Android biasanya dilengkapi dengan kemampuan untuk mengambil tangkapan layar sehingga tidak perlu menggunakan aplikasi khusus. Nah, untuk Mi4i ini, ada 3 cara untuk mengambil tangkapan skrin, iaitu:

  • Tekan butang kuasa dan kelantangan turun serentak
  • Dari bar status MIUI. Lokasi butang tangkapan layar di MIUI dapat diubah lokasinya dengan menggunakan Pengaturan> Pemberitahuan> Toggle Positions
  • Tekan kelantangan turun dan menu kekunci lembut bersama-sama

Muat turun Play Store tanpa Wi-Fi

Sekiranya anda ingin memuat turun aplikasi di Play Store tanpa WiFi, pergi ke Muat turun di telefon pintar anda. Lihat di sudut kanan atas terdapat ikon tiga titik (...) dan pilih ikon. Ubah tetapan Ukuran Muat turun ke Tidak terhad .

Cara mengunci rangkaian pada LTE / 3G / 2G

Sekiranya anda ingin mengunci rangkaian yang digunakan hanya pada satu rangkaian seperti 4G, 3G, atau 2G, maka anda boleh mengikuti langkah-langkah di bawah:

  1. Masukkan panel butang,
  2. Tekan * # * # 4636 # * # *
  3. Di Maklumat Telefon 1/2 cari menu Rangkaian Pilihan
  4. Pilih Tetapkan Jenis Rangkaian Pilihan dan pastikan tetapan yang terdapat di dalamnya ada TD-SCDMA, GSM / WCDMA, dan LTE.

Pemberitahuan LINE, WhatsApp, BBM tidak dimasukkan

Sekiranya pelbagai mesej dari aplikasi pesanan segera sering terlambat atau lambat masuk, itu bermakna Push Nofitications menghadapi masalah autostart atau kunci. Cuba perbaiki dengan cara berikut:

  1. Pastikan Pemberitahuan Hidup dengan pergi ke Tetapan> Pemberitahuan> Tunjukkan Pemberitahuan
  2. Pastikan aplikasi diatur ke Autostart Permission by Security ( yang ada di butang Security dan bukannya Settings)> Permissions> Autostart> Pilih aplikasi yang dimaksudkan> Aktifkan Autostart
  3. Buka aplikasi yang dimaksudkan, kemudian tekan Laman Utama untuk kembali ke Skrin Utama. Tekan butang menu 0.5 saat sehingga Aplikasi Terkini keluar. Pegang aplikasi dan leret ke bawah sehingga ikon kunci muncul. Terus reboot Xiaomi Mi4i anda.

Mengapa kaedah di atas tidak berfungsi pada LINE?

Untuk LINE, selain melakukan kaedah di atas, anda juga memerlukan satu trik tambahan, iaitu memasukkan Keamanan ( yang ada di butang Keselamatan dan bukannya Tetapan)> Kebenaran> LINE> Ubah Tetapan Sistem> Ubah dari Promp ke Terima

Tidak dapat log masuk BBM

Biasanya masalah ini sering dialami oleh pengguna penyedia XL. Untuk menyelesaikan masalah ini, ubah APN dengan memasukkan Tetapan SIM> Tetapan APN> Buat APN baru dengan Nama: internet & APN: internet > Simpan> Pilih APN yang baru dibuat.

Pemberitahuan Maklumat Kemas kini Kamus muncul semasa menggunakan Wi-Fi

Selalunya nampaknya peranti Mi4i sedang mengemas kini kamus ke papan kekunci ketika kita tidak memperbaruinya. Untuk menyelesaikan masalah, ikuti langkah-langkah di bawah:

  1. Pastikan sambungan atau rancangan data Wi-Fi aktif
  2. Tetapan> Tetapan Tambahan> Bahasa & Input> Papan Kekunci Google> Pembetulan Teks> Klik Tambah Pada Kamus
  3. Klik di kanan atas atau butang Refresh dua kali
  4. Sekiranya tidak ada kamus yang cuba dimuat turun atau dipasang, masalahnya diselesaikan. Namun, jika seseorang memuat turun, klik Batal> Muat semula> Pasang semula.

Cara menghilangkan garis merah di Papan Kekunci Google

Semasa menaip sering muncul garis merah yang cukup mengganggu jika dibiarkan. Garis merah di bawah teks muncul kerana anda menghidupkan Pembetulan Auto. Oleh itu, sila matikan dengan:

  • Tetapan> Tetapan tambahan> Bahasa & Input> Papan Kekunci Google> Pembetulan Teks> Matikan Pembetulan Auto.
  • Terus menukar Bahasa Papan Kekunci Google dengan menetapkan> Tetapan tambahan> Bahasa & Input> Papan Kekunci Google> Bahasa> Tukar dengan Bahasa Indonesia.

Aktifkan ciri Double to Wake Up

Tidak seperti siri Xiaomi Redmi Note yang belum dilengkapi dengan ciri ketuk dua kali untuk bangun, Xiaomi Mi4i sudah mempunyai ciri-ciri ini secara lalai. Untuk mengaktifkannya, sila pergi ke Tetapan> Tetapan Audisi> Paparan> Ketuk Dua Kali untuk Bangun.

Suara pemberitahuan sangat kecil

Beberapa pengguna mengadu bahawa bunyi pemberitahuan sangat kecil sehingga kadangkala mereka terlepas pemberitahuan penting yang masuk. Untuk menyelesaikan masalah ini, ikuti langkah berikut:

  1. Sekiranya bunyi kecil hanya pada pemberitahuan sahaja, sementara suara lain besar maka sesuaikan dengan Tetapan> Suara> Kelantangan> Tingkatkan kelantangan Nada Dering & Pemberitahuan
  2. Sekiranya semua bunyi yang keluar dari telefon pintar ini kecil, cubalah menguji perkakasan dengan cara yang telah kami tulis di atas. Kemudian, pasangkan fon telinga, pergi ke Tetapan> Bunyi> Tetapan Audio> Aktifkan Gunakan Penambah Bunyi Mi> Keluar dan lepaskan fon telinga

Pemberitahuan "Jangan Meliputi Kawasan Jingga"

Sekiranya anda mendapat pemberitahuan "Jangan Meliputi Kawasan Jingga", ini berarti anda telah mengaktifkan fitur Pocket Dial Prevent. Fungsi ini berguna untuk mengelakkan butang ditekan ketika telefon pintar berada di dalam poket. Untuk mematikannya sila ikuti kaedah ini:

  • Tetapan> Tetapan Panggilan> Tetapan Panggilan Masuk> Cegah Pocket Dials
  • Atau cuba dengan menggunakan Tetapan> Skrin Kunci> Cegah Pocket Dials

Tidak dapat membeli aplikasi Google Play Store dengan penagihan Telkomsel

Sebilangan pengguna Telkomsel sering mengalami masalah ketika ingin membeli aplikasi dari Play Store. Untuk memperbaikinya, buka aplikasi Keamanan> Izin> Klik "Kirim Pesan SMS" di Google Play Store > Masukkan semula Google Play Store dan pilih kaedah pembayaran dengan Akaun Telkomsel Saya .

Gambar dan huruf pada kamera depan dibalikkan

Sekiranya anda tidak menyukai foto terbalik kamera depan, tetapkan kamera anda terlebih dahulu dengan pergi ke Kamera> Tukar ke kamera depan> Leret ke kiri> Tekan ikon Gear di bawah> Kamera Depan Cermin.

Foto dari media sosial tidak disimpan di galeri

Foto yang kami muat turun dari BBM, WhatsApp, dan aplikasi lain kadang-kadang tidak muncul di galeri. Untuk memperbaikinya, masukkan dahulu menu Tetapan> Aplikasi yang Dipasang> Galeri> Hapus Data.

Itulah beberapa masalah yang sering berlaku pada telefon bimbit Xiaomi Mi4i. Beberapa masalah kecil seperti ini dapat diselesaikan sendiri dengan langkah-langkah di atas. Jadi, anda tidak perlu tergesa-gesa untuk membawa peranti anda ke perkhidmatan terlebih dahulu. Sekiranya anda mempunyai masalah lain, tanyakan terus melalui forum perbincangan Kaskus di pautan ini.