10 Petua untuk Pertanian yang Baik di Lembah Stardew

Menanam adalah salah satu aktiviti utama yang mesti anda lakukan dalam permainan Stardew Valley. Terdapat pelbagai tanaman dan pokok yang boleh anda tanam setiap musim, dari strawberi hingga jagung.

Pelbagai tanaman akan memberikan faedah yang berbeza jadi anda mesti memilih tanaman yang berhati-hati memberikan faedah yang paling banyak. Nah, berikut ini akan meninjau beberapa petua pertanian dalam permainan Stardew Valley ini.

Utamakan Tumbuhan yang Paling Menguntungkan

Pada tahun pertama, sangat disarankan untuk menanam semua jenis benih yang ada, terutamanya jika anda merancang untuk menyelesaikan bungkusan di Pusat Komuniti. Selepas itu, barulah anda memilih tanaman yang menghasilkan keuntungan terbanyak.

  • Musim bunga

Pada musim bunga strawberi adalah tanaman yang paling menguntungkan. Satu biji strawberi dijual pada harga 100 emas, dan satu tuaian bernilai 120 emas. Kerana strawberi dapat bertahan 5 kali dalam sebulan, jumlah keseluruhan hasil yang anda dapat adalah 600 emas. Ini bermaksud bahawa keuntungan bersih yang diperoleh adalah 500 emas per biji.

petua pertanian di lembah stardew

Sayangnya, seperti yang telah dikaji dalam artikel sebelumnya, biji strawberi hanya dapat dibeli di festival telur. Oleh itu, beli sebanyak mungkin biji strawberi di festival telur dan kemudian simpan untuk menanam musim bunga berikutnya.

Sebagai alternatif untuk strawberi, anda boleh menanam bunga kembang kol dan kacang hijau pada tahun pertama. Setiap satu dapat menghasilkan keuntungan 190 dan 180 emas setiap bulan dari satu biji. Bagi tahun kedua dan seterusnya, anda boleh menanam rhubarb dengan keuntungan 240 emas.

  • Musim panas

blueberry

Pada musim panas, blueberry menjadi tanaman yang mesti ditanam kerana dapat menghasilkan keuntungan 880 emas selama sebulan dari satu biji. Benih Blueberry sendiri dijual dengan harga 80 emas di kedai Pierre.

Selain blueberry, anda juga dapat menanam belimbing yang dapat memberikan 800 faedah emas. Sayangnya, biji belimbing ini hanya boleh diperoleh dalam pencuci mulut. Untuk tahun kedua dan seterusnya, anda juga boleh menanam kubis merah yang dapat menghasilkan keuntungan sebanyak 480 emas.

  • Kejatuhan

jatuh

Untuk musim luruh, tanaman yang paling menguntungkan adalah Cranberry dengan pendapatan bersih 1100 dari setiap biji. Harga biji cranberry juga agak mahal, iaitu 240 emas, tetapi cukup setimpal dengan faedah yang ditawarkannya.

Tumbuhan lain yang boleh digunakan sebagai alternatif adalah labu dan anggur yang dapat memberi manfaat kepada 440 dan 420 emas sebulan. Sekiranya anda mempunyai banyak wang, anda juga dapat membeli biji langka di dalam troli perjalanan kerana dapat menghasilkan keuntungan sebanyak 2000 gol setiap biji.

Untuk Penyiram

Sekiranya anda mempunyai kebun yang lebih luas, maka proses penyiraman tanaman akan memakan banyak masa dan tenaga. Oleh itu, petua pertanian seterusnya adalah memasang alat penyiram automatik.

Terdapat 3 jenis penyiram yang boleh anda gunakan. Yang pertama adalah penyiram asas yang hanya dapat menyiram 4 petak. Tambahan lagi, ada penyiram berkualiti yang dapat menyiram 8 petak. Yang terbaik pastinya penyiram iridium yang mampu menyiram 24 petak sekaligus.

Letakkan Rumah Lebah Dekat Bunga

Bee house adalah sarang lebah yang mampu menghasilkan madu setiap 3 atau 4 hari. Sekiranya diletakkan di mana sahaja, madu yang dihasilkan biasanya hanya bernilai 100 emas sahaja. Tetapi, jika diletakkan di sebelah kebun bunga, madu boleh menjadi sangat mahal.

Contohnya, madu dari peri mawar dapat menghasilkan 680 emas, emas poppy 380, musim panas span 280 emas, jazz biru 200 emas, dan 160 tulip emas. Pastikan tanaman bunga tidak lebih dari 5 petak dari sarang lebah.

Pasang Scarecrow

orang-orangan sawah

Selalunya tanaman yang hampir dituai hilang kerana dicuri oleh burung gagak. Oleh itu, anda mesti memasang orang-orangan sawah untuk mengusir burung. Satu orang-orangan sawah dapat melindungi tanaman dalam radius 8 petak.

Perhatikan Tumbuhan dengan Tralis

Sebilangan tanaman menggunakan tralis kayu ketika ditanam, seperti anggur dan hop. Tralis tidak dapat ditembusi, jadi anda tidak boleh menanamnya dalam tiga lapisan sekaligus. Kerana tralis di tengahnya tidak akan disiram atau dituai.

Tanam mengikut corak 3 × 3

tanaman gergasi

Petua pertanian seterusnya sangat sesuai untuk anda yang akan menanam bunga kembang kol, tembikai dan labu. Ya, ketiga-tiga tanaman itu boleh berubah menjadi tanaman gergasi jika ditanam dengan corak 3 × 3, dan akan menghasilkan keuntungan dua kali ganda.

Kaedahnya agak mudah, anda hanya perlu membeli 9 biji dari salah satu daripada tiga, kemudian menanamnya dalam corak 3 × 3. Sekiranya bernasib baik, tanaman akan menjadi besar semasa menuai. Anda juga harus menuai dengan menggunakan kapak.

Tanam Pokok Buah

pokok buah

Petua pertanian seterusnya, jika anda sudah mempunyai banyak wang, beli benih pokok buah sehingga anda dapat menjana lebih banyak keuntungan. Setiap biji pokok buah mesti ditanam di tengah-tengah corak 3 × 3 agar dapat tumbuh. Benih tidak perlu disiram dan akan tumbuh dalam masa 28 hari.

Benih pokok buah dapat ditanam pada musim apa saja, tetapi hanya akan berbuah pada musim tertentu. Sebagai contoh, aprikot dan ceri berbuah pada musim bunga, orang dan buah persik pada musim panas, dan epal dan delima pada musim gugur.

Menoreh Pokok yang Tidak Buah

penoreh

Sebagai tambahan kepada pelbagai pokok buah-buahan di atas, terdapat 3 jenis pokok lain yang dapat tumbuh liar di kebun kita, iaitu pohon mapple, oak, dan pine. Selain dapat menggunakan kayu, kita juga dapat mengambil pelbagai pokok ini.

Untuk melakukan ini, pasangkan penoreh ke pohon mapple untuk menghasilkan sirap mapple, oak untuk menghasilkan resin oak, dan pinus untuk menghasilkan tar pain. Tapper juga boleh dipasang pada cendawan gergasi untuk menghasilkan cendawan. Proses mengetuk boleh berlangsung antara 4 hingga 8 hari.

Baiki Rumah Hijau

rumah hijau

Terdapat rumah hijau yang rosak berhampiran gua. Rumah hijau dapat diperbaiki lagi dengan menyiapkan bungkusan pantri di Pusat Komuniti. Rumah hijau ini sangat berguna kerana dapat menanam tanaman apa pun sepanjang tahun, termasuk pada musim sejuk.

Di rumah hijau ini, anda juga boleh menanam pokok dan meletakkan alat penyiram sehingga anda tidak perlu bersusah payah menyiramnya. Anda juga tidak perlu meletakkan orang-orangan sawah kerana tidak ada burung gagak yang akan masuk. Petua menanam tanaman di rumah hijau sangat sesuai untuk menanam tanaman yang paling menguntungkan sepanjang tahun.

Memproses Sayuran dan Buah Sebelum Dijual

Petua pertanian terakhir adalah memproses tanaman sebelum dijual. Ya, selain dapat dijual secara langsung, pelbagai sayur-sayuran dan buah-buahan yang anda tuai juga dapat diproses terlebih dahulu sehingga harganya lebih mahal.

Sebagai contoh, balang pengawet dapat memproses sayur-sayuran menjadi buah dan buah menjadi jeli. Selanjutnya Keg dapat memproses sayur-sayuran menjadi wain, buah-buahan menjadi jus, gandum menjadi bir, dan melompat menjadi bir pucat. Sementara pembuat minyak dapat mengubah jagung dan bunga matahari menjadi minyak.

Sekarang itulah pelbagai petua untuk bertani dalam permainan Stardew Valley yang dapat kita kongsikan kali ini. Sekiranya anda mempunyai petua dan trik lain yang cukup unik, sila kongsi dengan kami melalui ruangan komen di bawah.