Cara Menggabungkan Video dengan Aplikasi VideoShow

Pada artikel sebelumnya, saya membuat artikel tentang membuat papan cerita dengan menggunakan aplikasi VideoShow. Kali ini, kami akan membuat tutorial menggabungkan video dengan menggunakan aplikasi VideoShow.

Menggabungkan video melalui aplikasi VideoShow tidak sukar dan cukup mudah. Namun, sebelum anda menggabungkan video, anda mesti memuat turun dan memasang aplikasi VideoShow pada Android anda atau klik di sini untuk memuat turun. Kemudian ikuti langkah-langkah di bawah.

Menetapkan Konsep dan Tema

Langkah pertama ini adalah langkah pilihan yang mungkin anda ikuti atau lompat. Namun, hasil penggabungan video akan menjadi lebih baik dan menarik sekiranya anda mengikuti langkah pertama ini. Konsep dan tema akan menjadikan video anda lebih fokus dan juga lebih menarik.

Menyiapkan Video

Kerana anda akan melakukan penggabungan beberapa video dengan menggunakan aplikasi VideoShow ini, langkah selanjutnya adalah menyiapkan video yang akan anda gabungkan. Siapkan beberapa video dan masukkan ke dalam folder yang sama untuk memudahkan anda ketika memilih video.

Namun, karena kali ini menggunakan aplikasi gratis, disarankan untuk tidak memasukkan terlalu banyak video. Kenapa? Kerana terlalu banyak video dan juga animasi, sangat sukar untuk menyimpan video di galeri dan akhirnya gagal menyimpan video tersebut.

Buka Aplikasi VideoShow

1 cara untuk menggunakan aplikasi videohow

Setelah anda mempunyai aplikasi VideoShow di Android, buka dan masukkan aplikasinya. Semasa pertama kali memasuki aplikasi VideoShow, terdapat beberapa menu seperti  Edit Video, Tayangan slaid, Tembak Video, Studio Saya, dan lain-lain. Untuk menggabungkan video dengan menggunakan aplikasi VideoShow, Anda dapat memilih menu "Video Edit".

Memilih dan Memasukkan Video

Setelah anda memilih menu "Video Edit", paparan akan muncul dengan tiga menu di dalamnya, semuanya, video dan foto. Untuk memudahkan anda memilih video, tekan menu "Video" dan pilih video yang ingin anda gabungkan.

2

Pada langkah sebelumnya, anda disarankan untuk meletakkan semua video yang ingin anda gabungkan ke dalam satu folder. Kemudian cari folder yang sudah mengandungi video yang ingin anda masukkan. Pilih satu demi satu mengikut urutan mengikut urutan video akan muncul pertama.

3

Setelah memasukkan dan memilih beberapa video yang anda mahukan, anda kemudian boleh mengklik "mulakan" di kiri bawah. Sebaiknya jangan memasukkan terlalu banyak video kerana ini akan menyukarkan ketika melakukan "eksport ke galeri."

Pilih Tema Video

Setelah selesai memilih dan memasukkan video, langkah selanjutnya adalah memilih tema dengan menggunakan aplikasi VideoShow ini. Terdapat empat menu apabila anda memilih beberapa video, salah satunya adalah menu "Tema".

4

Klik pada menu "Tema" maka anda boleh menggerakkan bar tema. VideoShow menyediakan beberapa tema yang boleh anda pilih mengikut citarasa anda. Pilih satu hingga salah satu tema bertukar menjadi oren, yang bermaksud anda telah memilih tema tersebut.

Memilih dan Menyunting Lagu

Setelah selesai memilih tema yang sesuai dengan keinginan anda, langkah seterusnya adalah memilih dan menyunting lagu. Seperti yang anda ketahui, setiap tema yang anda pilih mempunyai lagu atau muzik yang terpasang dari aplikasi VideoShow.

  • Memadam Muzik Pada Tema

Sekiranya anda merasa tidak sesuai atau tidak menyukai muzik / lagu pada tema lalai, anda boleh menghilangkan lagu tema lalai dengan lagu-lagu di senarai main anda. Cara mengganti lagu tema dengan lagu yang anda mahukan sangat mudah. Anda boleh mengklik simbol "tong sampah" di sudut kanan bawah untuk menghapus lagu dalam tema lalai.

5

  • Memilih Lagu Dari Senarai Main

Setelah anda membuang dan mengklik simbol "tong sampah", anda boleh memilih lagu dalam senarai main telefon pintar anda untuk menjadikan video anda lebih menarik. Untuk memasukkan lagu yang anda mahukan dengan menggunakan aplikasi VideoShow sangat mudah. Anda boleh menekan frasa "Ketuk untuk menambah muzik" di bahagian bawah.

6

Kemudian anda akan menghadapi tiga menu seperti muat turun saya, muzik saya, dan sejarah. Untuk memilih lagu dari senarai main di telefon pintar anda, klik atau pilih menu "Muzik Saya". Setelah anda mengklik menu, semua lagu dalam senarai main telefon pintar anda akan muncul dan pilih lagu yang anda inginkan dengan mengklik lagu tersebut.

  • Edit Lagu Terpilih

Selepas anda memilih dan mengklik lagu yang sesuai dengan anda, bar pilihan anda akan muncul. Anda boleh mengedit lagu. Mengapa ia perlu diedit? Biasanya jangka masa antara lagu dengan durasi video akan berbeza. Jadi, anda harus memadankan durasi lagu dengan jangka masa video.

Cara memadankan durasi antara lagu dan video yang anda buat sangat mudah, apabila bar lagu yang anda pilih muncul, maka anda meluncurkan simbol lingkaran putih di sebelah kanan dan kiri. Leret ke kanan dan kiri. Padankan tempoh video anda.

7

Sebagai contoh, anda hanya akan mengambil bahagian dalam penyegaran lagu, jadi pastikan bar jingga betul ketika anda menyegarkan lagu. Setelah selesai mencocokkan dan memilih bahagian lagu untuk video anda, langkah seterusnya adalah mengklik "tambahkan muzik" untuk menambahkan lagu ke video anda.

  • Menghilangkan Suara / Muzik dalam Video Lalai

Mungkin untuk beberapa video yang anda pilih ada video yang mempunyai suara atau muzik bawaan. Sekiranya beberapa video yang anda pilih mempunyai muzik bawaan, video tersebut akan saling bertentangan secara automatik .

Oleh itu, anda boleh menghilangkan muzik lalai dalam video anda dengan menggunakan aplikasi VideoShow ini. Kaedahnya sangat mudah. Mula-mula anda klik pada menu "muzik" dan klik pada bahagian lagu yang sebelumnya anda pilih di bahagian bawah.

8

Selepas itu tiga menu akan muncul seperti sebelumnya. Anda bebas memilih mana-mana menu. Untuk mempermudahnya, biarkan saja di menu "muat turun saya". Kemudian klik pada "Buang suara asal." Klik sehingga ia kembali ke menu "muzik" dan pemberitahuan "suara asli ditutup." Ini bermaksud anda telah mematikan muzik lalai yang terdapat pada semua video yang anda pilih.

9

Suntingan video

Anda boleh mengedit video yang anda buat dengan menggunakan aplikasi VideoShow ini. Anda boleh menambahkan pelekat, teks, dialog, tajuk, dan bahkan mengedit tempoh setiap video yang anda mahukan. Sangat mudah, pertama anda mengklik menu "edit". Kemudian di sana anda dapat melihat beberapa ciri yang ditawarkan untuk mengedit video yang anda buat.

  • Tetapkan Tempoh pada Setiap Video

Sekiranya anda merasakan durasi salah satu video terlalu cepat, anda dapat memperlahankannya dengan mengklik menu "edit" dan kemudian memilih fitur "Edit Klip". Pilih salah satu klip video yang ingin anda perlahankan dalam jangka masa, kemudian klik pada "speed".

10

Luncurkan bulatan oren ke kanan dan kiri. Sekiranya anda memindahkannya ke nombor yang lebih besar, jangka masa akan lebih cepat. Sebaliknya, jika anda bergerak ke kiri ke angka yang lebih kecil, jangka masa klip akan menjadi perlahan.

11

Selepas anda mengklik "ok" jangan lupa untuk mengklik senarai semak di sudut kanan atas.

12

  • Tambah Teks

Masih di menu "edit" anda boleh menambahkan teks dengan mengklik ciri "subtitle". Sebelum menambahkan teks, anda menetapkan tempoh teks yang akan keluar dengan menggeser garis putih di bar video anda. Selepas itu anda klik simbol "+"

13

Kemudian anda memasukkan teks yang anda mahukan. Setelah memasukkan teks, anda boleh segera menekan "ok."

14

Anda boleh memilih bentuk teks yang anda mahukan dengan memilih ciri "gaya teks". Anda juga dapat memilih warna untuk teks dengan memilih menu "warna". Anda juga dapat mengubah font teks anda dengan memilih fitur "Default font". Setelah selesai memilih, anda klik "ok."

15

Setelah selesai mengklik "ok", kemudian anda klik senarai semak di sudut kanan atas.

  • Masukkan pelekat

Untuk memilih dan memasukkan pelekat anda boleh mengklik pada ciri "pelekat". Kemudian anda klik butang "+"

16

Kemudian pilih pelekat yang anda mahu menjadikan video anda lebih menarik. Masukkan pelekat yang anda mahukan ke dalam video anda.

17

Kemudian klik senarai semak setelah anda memasukkan pelekat.

18

Menyimpan Video

Untuk menyimpan video dalam bentuk draf, anda boleh mengklik simbol "simpan" di kanan atas. Ini bermaksud anda hanya menyimpan video dalam bentuk draf dan anda belum dapat melihatnya di galeri anda.

19

Untuk menyimpannya di galeri, anda mengklik simbol anak panah yang menunjuk ke kanan pada simbol "simpan" gambar. Kemudian klik "simpan ke galeri" dan pilih antara mod pantas atau mod HD. Adalah disyorkan untuk memilih mod pantas. Sekiranya anda gagal menyimpan, maka lebih baik anda membuang beberapa animasi atau video yang anda masukkan.

20

Nah, itu adalah beberapa langkah untuk menggabungkan video dengan menggunakan aplikasi VideoShow. Sangat mudah bukan?