9 Cara Mengurangkan Ukuran Foto sekaligus

Memuat naik gambar di media sosial adalah perkara biasa di zaman moden ini. Hobi memuat naik foto di Instagram, Path, Facebook, dan blog adalah rutin yang sering dilakukan oleh pengguna internet.

Namun, kadang-kadang ukuran fail foto yang akan dimuat terlalu besar dan melebihi kapasiti yang disediakan oleh media sosial. Selain itu, ukuran foto yang terlalu besar juga akan menjadikan proses memuat naik lebih lama sekiranya sambungan internet yang kita gunakan lambat.

Baiklah, untuk mengakali, anda mesti mengurangkan ukuran foto sebelum memuat naiknya kembali di media sosial atau blog. Tetapi sayangnya, kadang-kadang kualiti gambar yang telah dikurangkan juga berkurang sehingga menjadi kurang tajam.

Adakah cara untuk mengubah ukuran foto tanpa mengurangkan kualiti foto? Ya, anda boleh menggunakan cara untuk mengurangkan ukuran foto dengan bantuan beberapa aplikasi atau laman web dalam talian. Ingin tahu bagaimana? Mari , lihat ulasan penuh perkara berikut.

JPEG Mini

cara mengurangkan saiz foto jpegmini

JPEG Mini adalah teknologi untuk memampatkan foto tanpa mengurangkan kualiti foto itu sendiri. Teknologi ini boleh berfungsi pada foto dengan format JPEG. Untuk mencuba teknologi ini, anda boleh melayari laman web jpegmini.com.

Dengan JPEG Mini, anda dapat menghasilkan foto yang serasi dengan semua penyemak imbas atau aplikasi yang menyokong foto JPEG. Anda juga tidak perlu memasang aplikasi kerana secara langsung dapat mengurangkan gambar di laman web.

Kecilkan O'Matic

mengecilkan omatik

Cara memampatkan foto tidak lagi rumit seperti yang anda bayangkan. Kerana, sekarang anda dapat menggunakan Shrink O'Matic, yang merupakan aplikasi AIR yang dapat mengurangi ukuran gambar dengan mudah. Cukup seret dan lepas gambar yang ingin anda ubah ukurannya, maka aplikasi ini akan mengubah ukuran gambar mengikut keinginan anda.

Shrink O'Matic menyokong gambar dalam format PNG, JPG dan GIF. Melalui aplikasi pintar ini, Anda juga dapat mengatur ukuran output, putaran, nama, lokasi, format, dan tanda air pada gambar yang ingin Anda kurangkan ukurannya.

Rusuhan

rusuhan

Adakah anda fikir bahawa aplikasi yang satu ini dapat membuat "rusuhan" sesuai dengan namanya? Tetap berfikir, kerana RIOT bermaksud Alat Pengoptimuman Imej Radikal . Aplikasi percuma ini membolehkan anda menyesuaikan parameter pemampatan sambil mengekalkan ukuran minimum gambar.

Pada RIOT, anda boleh menggunakan antara muka pandangan tunggal untuk membandingkan gambar sebenar dengan gambar yang telah dioptimumkan dalam masa nyata . RIOT adalah aplikasi yang mudah digunakan, ringan, dan sangat cepat. Aplikasi ini juga dapat diandalkan untuk mengawal pemampatan, mengatur metadata, dan memilih format gambar dalam bentuk JPG, GIF, atau PNG untuk file output.

Pengoptimum Imej

Seterusnya, kita akan membincangkan mengenai perkhidmatan dalam talian yang berfungsi mengubah ukuran dan mampatan gambar. Image Optimizer adalah perkhidmatan dalam talian percuma untuk mengubah saiz foto. Hanya dengan beberapa "klik", anda sudah dapat menjadikan gambar menjadi lebih optimum.

Dengan bantuan Image Optimizer, anda dapat menghasilkan gambar yang serasi dengan halaman web, lampiran e-mel, atau cakera keras peribadi anda . Walaupun ukurannya lebih kecil, kualitinya tidak akan jauh berbeza dengan gambar asalnya.

PunnyPNG

Satu lagi kaedah untuk mengurangkan ukuran foto dengan bantuan alat pengoptimuman dalam talian yang boleh digunakan secara percuma. Di punypng.com, anda boleh mengurangkan ukuran gambar tanpa perlu risau akan kehilangan kualiti.

PunnyPNG adalah salah satu perkhidmatan pengubahan ukuran foto terbaik yang sangat sesuai dengan ketentuan laman web. Perkhidmatan ini menyokong format gambar yang paling popular. Sebagai tambahan, PunnyPNG akan secara automatik menentukan cara menukar gambar anda agar hasilnya lebih baik.

Pengoptimum JPEG

Wang tiga perempat dengan PunnyPNG atau Image Optimizer, JPEG Optimizer adalah perkhidmatan dalam talian untuk mengubah saiz dan memampatkan foto digital anda secara percuma. JPEG Optimizer akan membantu anda menghasilkan gambar dengan ukuran yang sesuai untuk dimuat naik ke web, forum atau blog.

Cara menggunakan JPEG Optimizer adalah memasukkan pautan jpeg-optimizer.com, kemudian pilih "Pilih File" untuk memasukkan gambar, atur tahap pemampatan, kemudian klik "Optimalkan Foto" untuk mengubah ukuran gambar. Hanya dalam beberapa saat, saiz gambar akan menjadi lebih kecil.

ImageOptim

gambaroptim

Pernahkah anda mengalami saat ketika kapasiti simpanan peranti anda penuh? Sebenarnya, anda mahu menyimpan foto baru pada peranti. Sekiranya anda mengalami sesuatu yang serupa, anda harus menggunakan ImageOptim untuk menyelesaikan masalah tersebut.

Anda tidak perlu memadamkan foto yang telah disimpan. Cukup kecilkan ukuran foto menggunakan aplikasi percuma, ImageOptim. Kualiti gambar akan tetap kelihatan baik walaupun saiz gambarnya berkurang. ImageOptim akan mengoptimumkan parameter pemampatan serta menghilangkan sisa metadata dan profil warna yang tidak diperlukan dalam foto.

Kecilkan Gambar

mengecilkan gambar

Sama seperti aplikasi serupa yang lain, Shrink Pictures menawarkan cara praktikal untuk mengubah saiz dan memilih tahap pemampatan untuk gambar. Shrink Pictures juga memberikan sokongan untuk format JPG, GIF dan PNG. Uniknya, dengan aplikasi ini anda dapat memilih kesan khas agar gambar dapat dioptimumkan.

Pengurang JPEG

pengurang jpeg

Kamera dengan megapiksel yang cukup besar akan menghasilkan foto dengan kapasiti yang besar juga. Itu tidak akan menjadi masalah selagi anda tidak menggunakan foto untuk diunggah ke media sosial, blog, atau e-mel yang memberikan had ukuran maksimum untuk gambar atau anda mempunyai sambungan internet yang pantas.

Tetapi, jika anda menghadapi masalah seperti di atas, gunakan JPEG Reducer. Anda hanya perlu memasukkan pautan jpegreducer.com, kemudian masukkan pautan gambar atau gambar yang ingin anda kompres, kemudian klik "Kurangkannya" untuk memproses gambar.

Dalam sekelip mata, saiz gambar anda akan menjadi lebih kecil. Kepentingan kualiti Anda tidak perlu ragu-ragu, kerana JPEG Reducer dapat memampatkan foto tanpa mengurangkan kualiti foto sehingga gambarnya tetap sama seperti foto asalnya.

Anda boleh memanfaatkan banyak aplikasi dan perkhidmatan dalam talian untuk memampatkan foto untuk mengurangkan ukuran foto. Sebagai maklumat, hampir semua aplikasi dan perkhidmatan di atas dapat digunakan secara percuma tanpa sebarang kos.

Nah, bagaimana mengurangkan ukuran foto tidaklah sesukar yang anda bayangkan, bukan ? Kini anda tidak perlu lagi bersusah payah menggunakan aplikasi penyuntingan foto seperti cat, photoshop, photoscape, atau pengurus gambar pejabat microsoft yang agak sukar digunakan.

Artikel Berkaitan