15 Aplikasi Penyejukan Android Terbaik untuk Mengelakkan Panas

Memiliki telefon bimbit Android menjadikan kita lebih selesa untuk berlama-lama menggunakan telefon ini, dari berbual dengan rakan-rakan hingga wujud di media sosial. Namun, pernahkah anda menyedari bahawa telefon pintar Android yang digunakan dengan intensiti tinggi boleh menjadi panas?

Suhu panas yang muncul ketika kita sering menggunakan telefon pintar terletak di CPU. Beberapa aktiviti yang diduga dapat membuat telefon bimbit menjadi panas adalah bermain permainan, melayari , menggunakan beberapa aplikasi pada masa yang sama.

Sekiranya panas pada telefon bimbit dibiarkan begitu sahaja, lama-kelamaan telefon akan menjadi rosak. Kerosakan seperti itu boleh berlaku pada bateri yang mudah habis kerana sering terkena panas, skrinnya kurang responsif, sehingga mesin mati kerana terlalu panas.

Jadi, apakah penyelesaian untuk mengatasi telefon pintar agar tidak panas ketika digunakan untuk aktiviti multitasking yang berat? Penyelesaiannya cukup mudah kerana anda boleh memasang aplikasi penyejukan Android pada telefon pintar anda. Baiklah, seterusnya telah membuat senarai aplikasi terbaik untuk menyejukkan telefon pintar Android anda.

1. Guru Bersih

Tuan Bersih

Salah satu aplikasi penyejukan Android yang paling popular adalah Clean Master. Aplikasi ini memiliki fitur CPU Cooler, di mana ia akan menghentikan aplikasi yang dapat membuat perangkat memanaskan lebih cepat secara automatik.

Selain itu, Clean Master juga dilengkapi dengan fitur lain yang berguna, seperti Memory Boost, sebuah fitur yang dapat membebaskan RAM sehingga peranti menjadi lebih sejuk dan menjimatkan bateri. Tidak cukup di sana, Clean Master juga menawarkan ciri Penjimat Bateri, anda dapat menjimatkan bateri peranti dengan cekap hanya dengan satu ketukan.

2. Pembersih Super

Pembersih Super

Menyejukkan telefon bimbit yang  terlalu panas  juga dapat dilakukan dengan mudah. Super Cleaner ini menyediakan aplikasi penyejukan HP Android sederhana yang hanya memerlukan satu  ketukan  . Sama seperti aplikasi lain di mana Super Cleaner akan menganalisis penyebab  terlalu panas. 

Selain menjadi aplikasi yang  lebih sejuk,  ada juga fitur lain seperti  Junk Files Cleaner, Cache Files Cleaner, Security & Antivirus - Virus Cleaner, Phone Booster, Security App Lock, Game Booster, Notifications Cleaner & Manager, dan Storage Optimizer & Cleaner. Bagaimana, aplikasi ini sangat lengkap, bukan?

3. Kelajuan GO

GO Speed

Satu lagi aplikasi penyejukan Android yang wajar dipertimbangkan, iaitu GO Speed. Aplikasi yang boleh dimuat turun secara percuma di Google Play Store mempunyai ciri Memory Boost untuk membebaskan memori telefon sehingga peranti menjadi lebih sejuk. Bukan itu sahaja, GO Speed ​​juga akan meningkatkan kelajuan peranti anda hingga 60%.

Ciri Pembersih Sampah yang termasuk dalam aplikasi ini juga berguna untuk membersihkan cache semua aplikasi pada peranti anda. Kerana cache dan sampah juga menyumbang untuk melambatkan prestasi telefon pintar anda. Tingkatkan kelajuan peranti Android anda dengan memasang GO Speed, aplikasi hebat ini juga akan menjadikan suhu peranti anda lebih sejuk.

4. CPU Lebih Sejuk

Penyejuk CPU

HP terasa panas? Anda perlu menyejukkannya dengan aplikasi yang disebut CPU Cooler. Aplikasi ini siap untuk menyejukkan HP secara profesional. Malah, aplikasi ini juga mendakwa dapat memantau suhu telefon bimbit anda dan tetap stabil, tidak terlalu panas atau terlalu sejuk.

Menariknya lagi, CPU Cooler juga akan memberikan maklumat secara berkala mengenai suhu HP semasa anda. Oleh itu, apabila HP sangat panas, maka aplikasi ini secara automatik akan mengingatkan anda untuk segera menyejukkannya. Sangat membantu, ya?

5. Akhirnya Bersih

Akhirnya Bersih

Sebenarnya ini adalah aplikasi untuk membersihkan sampah pada HP. Namun, Akhirnya Bersih melengkapkan ciri-cirinya dengan kehadiran yang  lebih sejuk. Dengan ciri-ciri ini akan memastikan suhu HP anda stabil dan tidak akan membebankan prestasi HP. Cara Akhirnya Bersihkan telefon bimbit anda adalah dengan membuang sampah dan menutup aplikasi yang tidak anda gunakan.

6. Cooler Master - Clean Booster

Cooler Master - Clean Booster

Sesuai dengan nama aplikasinya, Cooler Master - Clean Booster mampu menyejukkan telefon anda yang terlalu panas. Aplikasi ini siap untuk memantau keadaan suhu HP anda. Sekiranya terlalu panas, anda boleh menormalkan suhu dengan segera menggunakan Cooler Master - Clean Booster.

Cara kerjanya dari aplikasi berkapasiti 3.9MB akan menutup semua aplikasi yang menyebabkan CPU HP anda menjadi panas. Selain itu, selain sebagai aplikasi untuk menyejukkan HP, anda juga boleh menggunakan Cooler Master - Clean Booster sebagai  Pembersih Sampah. Cukup bagus, bukan?

7. Penyejuk Telefon Master-Cooling

Aplikasi penyejukan untuk android Cooling Master-Phone Cooler

Aplikasi pemantauan suhu profesional ini cukup popular dan menjadi idola kebanyakan pengguna telefon Android. Cooling Master-Phone Cooler adalah aplikasi yang dapat mengawal dan mengesan sumber daya yang banyak menggunakan RAM dan CPU.

Cooling Master-Phone Cooler akan mengawal aplikasi untuk mengurangkan penggunaan CPU sehingga ponsel memiliki suhu yang lebih dingin. Cooling Master-Phone Cooler juga telah disokong dalam beberapa bahasa, termasuk Bahasa Inggeris, Cina, Sepanyol, Rusia dan Indonesia. Semua ciri yang ditawarkan oleh aplikasi ini dapat anda nikmati secara percuma.

Beberapa ciri yang terdapat dalam aplikasi ini adalah Pemantauan Suhu Waktu Nyata untuk memantau dan mencatat suhu telepon dalam waktu nyata, Pengesanan Aplikasi Pemanasan Panas Dinamik yang berfungsi untuk memantau penggunaan CPU secara dinamis dan menentukan penyebab telefon bimbit menjadi terlalu panas .

Terdapat juga fitur One Tap Cool Down yang merupakan fitur yang memungkinkan anda menutup aplikasi overheating hanya dalam satu push, dan Overheating Prevention yang dapat menutup aplikasi menyebabkan kenaikan suhu sehingga telepon tidak menjadi panas.

8. penyejuk telefon, penjimat bateri

penyejuk telefon, penjimat bateri

Aplikasi ini siap untuk memantau keadaan suhu HP anda dalam  masa nyata. Selain itu, penyejuk telefon, penjimat bateri akan selalu menganalisis penyebab  terlalu panas  pada telefon bimbit anda. Sekiranya telefon bimbit anda terlalu panas, maka anda dapat segera menormalkan kembali suhu dengan satu klik pada aplikasi ini.

Bagus sekali lagi, aplikasi ini yang dibuat oleh DAO THUY TRANG akan segera menutup aplikasi yang tidak anda gunakan lagi. Sebenarnya, setiap kali skrin telefon bimbit anda dimatikan maka telefon lebih sejuk, penjimat bateri akan menutup semua aplikasi yang sedang berjalan. Cukup bagus, bukan?

9. Telefon Sejuk?

Seperti namanya, aplikasi ini siap menyejukkan peranti HP panas anda. Di sini, Telefon Sejuk? akan mengurangkan suhu pemproses HP dan tetap stabil. Selain itu, aplikasi ini juga akan mengurangkan dan menutup aplikasi yang tidak lagi anda gunakan.

Terdapat kelebihan lain dari aplikasi ini, anda bukan sahaja dapat menyejukkan telefon bimbit, kerana Telefon Sejuk? juga menyediakan fitur untuk  meningkatkan RAM, membersihkan sampah,  dan fitur penjimatan bateri. Satu aplikasi dengan pelbagai ciri, ya?

10. Telefon Master Master dan CPU Cooling 2019

Phone Cooler Master Dan CPU Cooling 2019

Seterusnya adalah Phone Cooler Master And CPU Cooling 2019. Ya, nama aplikasinya agak panjang. Walaupun mempunyai nama yang panjang, tetapi aplikasi ini sangat lengkap di mana aplikasi ini mampu menyejukkan HP dengan berkesan. Berikut cara kerjanya adalah menyejukkan CPU dan menjimatkan bateri.

Selain itu, aplikasi ini juga siap memberi peringatan sekiranya telefon bimbit anda terlalu panas. Ya, aplikasi ini akan sentiasa memeriksa suhu HP dalam  masa nyata. Malah, Phone Cooler Master And CPU Cooling 2019 juga akan mencari punca HP  terlalu panas. Cukup lengkap,  bukan ?

11. Telefon Penyejuk - ProTools

Penyejuk Telefon - ProTools

Dalam aplikasi yang dibuat oleh ProTools kali ini juga hampir sama dengan aplikasi penyejukan HP yang lain di mana Phone Cooler akan menganalisis penyebab HP  terlalu panas. Juga, Phone Cooler akan segera menutup aplikasi yang akan menjadikan CPU HP anda terlalu panas.

Kelebihan lain ialah, Phone Cooler akan  mengurangkan  bateri anda dengan membuang sebarang  cache sampah  di RAM telefon bimbit. Jadi, RAM anda akan terasa lebih longgar dan dapat mengelakkan kendur ketika anda menjalankan beberapa aplikasi.

12. Cooling Master: Phone Cooler (Pendingin CPU Cepat)

Cooler Master Phone Cooler (Pendingin CPU Pantas)

Aplikasi yang baik untuk menyejukkan telefon bimbit anda ialah Cooling Master: Phone Cooler (Fast CPU Cooler). Seperti namanya, aplikasi ini menjamin bahawa telefon bimbit anda dapat menyejuk dan kembali ke suhu normal walaupun sudah lama digunakan. Di sini terdapat pelbagai ciri yang sangat baik, pertama terdapat  alat pemantau suhu masa nyata. Oleh itu, ciri ini akan membantu anda untuk memantau suhu HP dalam  masa nyata.

Di samping itu, terdapat ciri Dynamic Overheating App Detection / Controller. Sekiranya ciri itu berguna untuk mengetahui aplikasi mana yang menjadikan telefon bimbit anda menjadi panas. Kemudian, ciri ketiga ialah One Tap to Cool Down. Ciri ketiga ini dapat mengatasi suhu  terlalu panas  dengan hanya satu klik.

Namun, selain tiga ciri khas untuk menyejukkan telefon bimbit, ternyata aplikasi Cooling Master: Phone Cooler (Fast CPU Cooler) juga mempunyai satu ciri lain yang sangat baik, iaitu WiFi Booster. Dengan ciri ini, anda dapat mempercepat kelajuan WiFi tanpa ketinggalan Menarik,  bukan ?

13. Cooler Master CPU Cooling, Cooler Telefon Percuma

Cooler Master CPU Cooling, Cooler Telefon Percuma

Selain aplikasi sebelumnya, ada juga yang disebut Cooler Master CPU Cooling, Free Phone Cooler. Sesuai dengan penamaan, aplikasi tersebut mengaku dapat menormalkan suhu telefon bimbit panas, baik kerana CPU, GPU, atau bahkan baterai panas. Sebelum menormalkan suhu HP, aplikasi ini akan berfungsi untuk mencari inti haba dan penyebab haba HP dalam  masa nyata.

Setelah mengetahui puncanya, aplikasi ini secara automatik akan mengurangkan suhunya secara langsung dengan menutup aplikasi yang benar-benar membuat telefon bimbit anda menjadi panas. Jangan berhenti di situ, setelah menormalkan suhu, langkah terakhir adalah mengurangkan GPU. Ini dilakukan agar HP anda dapat berfungsi dengan optimum. Cukup bagus,  bukan ?

14. Master Cooler Telefon Cooler Telefon

Master Cooler Telefon Cooler Telefon

Masih dengan aplikasi untuk menormalkan suhu HP, kali ini Cooler Master Phone Cooler menjadi salah satu pilihan terbaik versi Caris Signal. Dalam aplikasi tersebut, Phone Cooler CPU Cooler Master mempunyai beberapa ciri baik di mana aplikasi akan mengesan penyebab panas HP, memantau suhu dalam  masa nyata, dan  bahkan mempunyai pemberitahuan amaran jika telefon terlalu panas. Cukup lengkap, bukan?

15. Master Phone Cooler Master Pro percuma (CPU cooler 2019)

Master Cooler Telefon Percuma (CPU cooler 2019)

Free Phone Cooler Master Pro (CPU cooler 2019) adalah salah satu aplikasi untuk menyejukkan HP terbaik lain yang kami cadangkan. Tidak jauh berbeza dengan aplikasi sebelumnya, di Free Phone Cooler Master Pro (CPU cooler 2019) juga anda dapat mengesan penyebab panas HP terlebih dahulu. Setelah mengetahui penyebabnya, barulah anda dapat mengambil tindakan dengan menormalkan suhu telefon bimbit.

Untuk menormalkan suhu telefon bimbit, anda dapat melakukannya hanya dengan satu klik dan dengan serta-merta Free Phone Cooler Master Pro (CPU cooler 2019) akan menormalkan suhu telefon bimbit anda. Selain dapat menormalkan suhu, aplikasi ini juga memiliki fitur untuk mendapatkan isyarat WiFi stabil dengan  WiFi Booster! 

Semua aplikasi penyejukan Android di atas yang boleh anda muat turun di Google Play Store. Di samping itu, semua aplikasi ini tanpa root dan boleh dimuat turun secara percuma. Cuba aplikasinya agar anda dapat meneruskan dengan telefon pintar Android tanpa rasa takut terlalu panas lagi.