Ini adalah pelbagai kekuatan dan kelemahan Windows 10

Windows adalah sistem operasi yang paling banyak digunakan oleh orang di seluruh dunia. Sistem operasi Microsoft selalu membawa peningkatan versi terkini untuk memuaskan penggunanya. Sistem operasi yang paling terkini adalah Windows 10. Walau bagaimanapun, masih banyak keraguan untuk memasang sistem operasi ini. Kenapa?

Ramai orang enggan menaik taraf Windows 7 atau 8 ke Windows 10 kerana pelbagai alasan. Salah satunya bertanya secara terbuka mengapa Microsoft melancarkan Windows 10 secara langsung, dan bukan Windows 9? Microsoft mengatakan bahawa Windows 10 adalah platform yang komprehensif sehingga tidak sesuai jika disebut Windows 9.

Kegagalan Windows 8 juga salah satu penyebabnya, di mana Windows 8 dianggap lebih berat dan lebih rumit daripada Windows 7. Selain itu, tidak semua aplikasi dan permainan juga akan serasi secara langsung dengan sistem operasi terbaru ini.

Baiklah, bagi anda yang merancang untuk menaik taraf ke Windows 10, tetapi masih tidak pasti, kali ini akan mengkaji pelbagai kelebihan dan kekurangan Windows 10. Dengan mengetahui kelebihan dan kekurangan, maka anda boleh mempertimbangkan untuk memasangnya atau tidak.

Kelebihan Windows 10

Microsoft nampaknya ingin segera memperbaiki kesalahan yang mereka lakukan di Windows 8. Beberapa ciri Windows 7 sekali lagi disajikan di Windows 10 sambil masih membawa penampilan khas Windows 8. Nah, inilah pelbagai kelebihan yang dapat anda dapati di Windows 10:

  • Sesuai pada Semua Peranti

kelebihan dan kekurangan tingkap 10

Windows 10 tidak hanya serasi dengan komputer, notebook dan netbook . Walau bagaimanapun, sistem operasi terbaru ini juga dapat dijalankan pada telefon pintar atau tablet tertentu. Ini adalah kejayaan baru dari Windows. Jadi, peminat Windows masih boleh bergantung pada sistem operasi ini pada telefon pintar atau tablet mereka.

  • Dilengkapi dengan Teknologi Desktop Maya

kelebihan desktop maya Windows 10

Ini adalah salah satu kelebihan Windows 10, kerana teknologi yang satu ini belum dijumpai dalam sistem operasi lain. Virtual Desktop adalah teknologi yang membolehkan anda membuat banyak desktop dengan tema dan matlamat yang berbeza.

Oleh itu, ciri apa yang boleh kita peroleh dari teknologi ini? Anda boleh menukar desktop dengan cepat dan mudah. Selain itu, teknologi ini juga memudahkan anda mencari fail dengan cepat dan tepat.

  • Menu Mula Dinamik

Menu permulaan Windows 10

Sehingga kini, aduan mengenai butang menu permulaan yang tidak cekap pada Windows 8 masih banyak didengar. Ramai pengguna Windows 7 mengadu bahawa Menu Mula di Windows 8 sangat berbeza dengan versi sebelumnya.

Menanggapi aduan pengguna, Microsoft menekan butang Start Menu pada Windows 10 untuk menjadi lebih dinamik dan cekap. Pada pandangan pertama penampilan Menu Mula di Windows 10 kelihatan seperti gabungan dua versi sebelumnya, iaitu Windows 7 dan 8. Yang paling penting, Menu Mula di Windows 10 sangat mudah digunakan.

  • Paparkan Pelbagai Aplikasi dalam Satu Skrin

aplikasi windows 10 moden

Sebelum ini, anda harus menutup satu aplikasi moden yang sedang berjalan jika anda ingin membuka aplikasi moden yang lain, dengan Windows 10 anda tidak perlu melakukannya. Sistem operasi ini membolehkan anda membuka beberapa aplikasi dalam satu skrin tanpa perlu menutup aplikasi sebelumnya. Jadi, anda dapat memantau semua aplikasi dengan lebih cepat dan optimum.

  • Tambah Aplikasi Perintah

Satu lagi kelebihan Windows 10 adalah aplikasi arahan (command) yang sangat berguna. Dengan aplikasi ini, anda boleh berinteraksi dengan komputer. Melalui aplikasi perintah, anda juga dapat menyelesaikan masalah di komputer, seperti ketika grafik antara muka pengguna mempunyai virus. Aplikasi arahan direka untuk anda yang ingin meneroka komputer dalam talian dan luar talian .

Kekurangan Windows 10

Tidak ada gading yang tidak retak. Walaupun menawarkan pelbagai kelebihan, namun masih ada kekurangan yang diadukan oleh pengguna. Berikut adalah pelbagai kekurangan yang sering diadukan dalam Windows 10:

  • Tidak Mudah Digunakan

Windows 10 tidak mudah digunakan

Semua orang pasti mahukan sistem operasi yang senang digunakan. Walau bagaimanapun, ini tidak dapat dijumpai di Windows 10.

Microsoft mungkin ingin merancang sistem operasi yang mudah digunakan , tetapi bukannya dapat digunakan oleh semua orang, Windows 10 hanya mudah digunakan oleh orang yang terbiasa menggunakan komputer atau dikenal sebagai penggemar komputer atau pakar komputer .

Jadi, sistem operasi ini tidak sesuai untuk orang biasa. Ini sangat berbeza dengan Windows 7, yang mempunyai antara muka yang mesra dan mudah digunakan oleh semua kalangan. Tetapi ini mungkin hanya memerlukan masa sehingga orang terbiasa menggunakannya.

  • Windows 10 Tidak Selesai

Kemas kini Windows 10

Sistem operasi ini belum selesai sepenuhnya. Dengan kata lain, Windows 10 yang kini dilancarkan bukanlah versi Windows yang benar-benar diinginkan oleh Microsoft. Masih banyak perkara yang perlu diperbaiki dan ditambah oleh Microsoft ke sistem operasi.

Di samping itu, Windows 10 mempunyai prestasi yang kurang optimum. Ini kerana Microsoft mengeluarkan Windows 10 yang terkesan hanya untuk ujian pasaran. Oleh itu, secara teknikal sistem operasi ini tidak begitu sempurna.

  • Tidak Direka Untuk Kegunaan Harian

kekurangan tingkap 10

Kembali pada titik pertama dan kedua, versi Windows 10 semasa nampaknya masih versi terakhir. Oleh itu, jika anda ingin menggunakan pelbagai aktiviti harian, anda masih harus menggunakan Windows 7 atau 8.

Selain itu, Windows 10 juga ditujukan untuk mereka yang biasa dengan sistem komputer yang agak rumit. Jadi Windows 10 nampaknya tidak serasi jika digunakan untuk keperluan harian anda.

  • Masih banyak perubahan pada Windows 10

Pemberitahuan kemas kini Windows 10

Seperti yang telah disebutkan sebelumnya, Windows 10 tidak 100% sempurna. Masih banyak perubahan yang mungkin dilakukan oleh Microsoft untuk menyempurnakan sistem operasi ini. Dengan kata lain, ciri dan prestasi yang ditawarkan oleh Windows 10 tidak terlalu optimum.

Secara keseluruhan , melihat dari kelebihan dan kekurangan Windows 10 di atas, anda tidak perlu tergesa-gesa untuk menaik taraf ke Windows 10 jika anda masih selesa dengan Windows 7. Kerana, ini adalah sistem operasi yang masih dilancarkan untuk memperbaiki kekurangan Windows 8.

Tetapi jika anda menggunakan Windows 8 atau Windows 8.1 pada masa ini, dinaikkan taraf ke Windows 10. Sebabnya, kerumitan ciri dan masalah yang ada pada Windows 8 telah diperbaiki di Windows 10.

Lama kelamaan, sistem operasi Windows 10 akan menjadi lebih sempurna kerana Microsoft terus memberikan kemas kini setiap bulan. Baiklah, bagi anda yang berminat memasangnya, ikuti tutorial dalam artikel ini.