7 Cara Mengekalkan Alat dengar yang Baik untuk Ketahanan dan Ketahanan

Fon telinga dan alat dengar adalah barang elektronik yang menjadi andalan untuk mendengar lagu atau menikmati suara semasa menonton video / filem dari peranti yang kami gunakan. Fon telinga khas biasanya juga digunakan untuk panggilan. Dan alat dengar biasanya digunakan untuk peranti desktop baik untuk menikmati kandungan multimedia dan untuk bermain permainan.

Fon telinga dan alat dengar juga berfungsi sebagai pengganti pembesar suara. Kerana kita tentu tidak boleh bergantung pada pembesar suara secara berterusan, terutama jika digunakan di tempat awam.

Kerana mempunyai banyak faedah dan fungsi, alat dengar adalah salah satu item kegemaran bagi banyak orang, mungkin termasuk anda. Malangnya, alat dengar sering "diabaikan" dalam jagaannya. Tidak seperti komputer riba yang sering dijaga atau kamera DSLR yang rajin dijaga, sebilangan daripada kita menganggap alat dengar tidak perlu.

Walaupun seperti barang elektronik yang lain, alat dengar perlu dijaga dan dijaga. Malangnya, tidak sedikit orang yang menjaga alat dengar. Hanya apabila ia mula rosak, kita mula risau tentang alat dengar kegemaran saya, terutamanya jika harganya mahal.

Sebelum alat dengar rosak dan kita terus mengeluarkan wang untuk membeli yang baru, kita lebih baik menjaga alat dengar kita. Jangan risau, menjaga alat dengar tidak akan sesukar yang anda bayangkan. Segera, periksa perkara-perkara mengenai cara menjaga alat dengar berikut.

7 Cara Menjaga Alat dengar yang Baik

1. Elakkan kelantangan maksimum

isipadu maksimum

Adakah anda sering menggunakan alat dengar dengan tetapan kelantangan yang terlalu kuat atau maksimum? Sekiranya sering, anda harus menurunkan kebiasaan ini. Terlalu kerap menyesuaikan suara maksimum akan menjadikan komponen pada alat dengar atau fon telinga terdedah kepada kerosakan. Suara dari alat dengar juga berpotensi untuk tidak memiliki suara yang jelas seperti pada awal penggunaan.

Selain itu, menetapkan suara yang terlalu kuat akan membuat alat dengar bocor. Cuba periksa, apakah bunyi alat dengar anda diredam atau didengar dari luar walaupun ia diatur ke kelantangan kecil? Sekiranya demikian, anda sering menggunakan alat dengar dengan tetapan kelantangan tinggi.

Satu perkara lagi, menggunakan alat dengar dengan kelantangan tinggi juga tidak baik untuk telinga anda. Kesannya, telinga mengalami penurunan kepekaan dalam mendengar suara lembut. Oleh itu, mulai sekarang, anda harus mendengar lagu atau menonton video agar tidak menggunakan tetapan suara yang terlalu tinggi.

2. Anginkan kabel Headset dengan betul

Gulungkan Headset

Headset dan fon telinga mempunyai kabel yang panjang dan kadang-kadang boleh membuat anda pening jika kabel itu kusut atau tidak teratur seperti berbelit-belit. Walaupun anda ingin merapikannya, itu membuat anda pening. Untuk menjangkakan hal ini, anda harus merapikan kabel alat dengar dengan menggulungnya, tetapi tidak hanya menggulung. Inilah cara menggulung kabel alat dengar yang betul:

  • Gunakan tiga jari (telunjuk, jari tengah, jari manis) dekat dengan kabel kemudian bungkus kabel di sekitar tiga jari.
  • Jangan bungkus semua kabel, panjangnya kurang dari 10 cm.
  • Keluarkan tiga jari dari kekili kabel alat dengar.
  • Pegang kekili kabel dengan kedua tangan yang akan meninggalkan ruang kosong di tengah.
  • Keluarkan kabel yang tidak bergelung yang tersisa sebagai pengikat.
  • Masukkan bicu alat dengar di tengah gulungan.

Maklumat lebih terperinci dapat melihat video berikut!

Sekiranya kaedah ini terlalu rumit, anda boleh memilih alat dengar tanpa wayar seperti alat dengar Bluetooth. Atau jika anda masih menggunakan alat dengar berwayar, anda boleh menggunakan kaedah Robert Matthews Aston University, England. Cara merapikan kabel headset adalah dengan memasang kabel sehingga pin headset dan earbud saling berdekatan seperti pada gambar berikut.

Petua Mengemas Kabel Alat dengar

3. Pembersihan Secara Berkala

Bersihkan dengan kerap

Alat dengar juga perlu dijaga secara rutin. Jaga alat dengar dengan membersihkan bahagian kabel yang sering terkena noda. Gunakan alkohol untuk membersihkan kabel dari noda dan bakteria.

Selain itu, bersihkan juga debu yang melekat pada earbud. Cara membersihkan habuk boleh menggunakan cotton bud yang telah dicelupkan dalam alkohol dengan kandungan 70%. Boleh juga menggunakan berus gigi. Membersihkan earbud dengan berus gigi dapat membuat alat dengar berbunyi keras dan tidak bertentangan.

4. Keringkan telinga dan elakkan air

Fon telinga

Salah satu sebab alat dengar cepat rosak adalah kehadiran air yang dapat memasuki telinga telinga. Namanya barang elektronik, pasti akan pendek sekiranya terkena air. Oleh itu, anda harus mengelakkan penyumbat telinga dekat dengan air.

Selain itu, lebih baik sebelum menggunakan alat dengar, telinga anda mesti dijaga kering. Ia kelihatan remeh, tetapi boleh membahayakan dan merosakkan alat dengar. Oleh itu, setelah anda mandi atau hujan, jangan segera gunakan alat dengar sebelum memastikan telinga anda kering.

5. Simpan Headset di Tempat Khas

kotak fon kepala

Lebih baik menyimpan alat dengar di tempat khas. Contohnya dalam kotak pembungkusan atau beg tertentu. Kotak khas boleh menggunakan kotak lama atau beg kecil yang tidak digunakan. Menyimpan alat dengar di tempat khas dapat mengelakkan risiko kabel tidak kemas dan dicampur dengan kabel lain.

Sekiranya anda mempunyai alat dengar permainan , anda harus membeli beg permainan supaya alat dengar dilindungi sepenuhnya. Terutama semasa anda meninggalkan rumah. Sekiranya anda menggunakan beg biasa, anda harus mengelakkan geseran atau tekanan dari objek lain pada alat dengar.

6. Bersihkan Pad Headset

cara menjaga alat dengar fon kepala

Terdapat beberapa jenis alat dengar yang mempunyai pad lembut. Pelapik ini juga perlu dijaga dan tidak dipakai. Agar galas tahan lama, anda tidak boleh terkena cahaya matahari langsung. Juga, bersihkan alas dengan kapas atau serat mikro setelah menggunakan alat dengar. Tujuannya adalah bahawa bantal alat dengar bebas dari peluh dan habuk.

Pembalut alat dengar juga boleh dibersihkan menggunakan kain lembap atau boleh menggunakan sedikit air sabun. Anda juga boleh menggunakan pembersih khas untuk kulit sintetik untuk kotoran melekit atau noda degil pada bantal alat dengar.

Bagi anda yang sering bermain permainan dan sering menggunakan alat dengar dengan tuala wanita, anda harus mengelakkan asap rokok dan berpeluh berlebihan. Memandangkan bermain permainan ini biasanya panjang, pasti akan ada peluh yang mengalir dan terkena pad alat dengar. Anda dapat menjangka keringat yang melekat, sering membersihkan alas set kepala seperti yang telah dijelaskan.

7. Elakkan Meminjamkan Headset kepada Orang Lain

Lelaki Menggunakan Alat dengar

Cara untuk menjaga alat dengar supaya dapat bertahan adalah dengan tidak menggunakannya dalam kumpulan, malah meminjamkannya kepada orang lain. Pertimbangkan alat dengar atau fon telinga adalah berus gigi yang digunakan secara khusus untuk tujuan peribadi. Bayangkan jika alat dengar sering dipinjamkan, mungkin ada kuman dari pengguna yang terpasang pada alat dengar kami.

Contoh kes paling mudah, banyak alat dengar di kafe internet yang usianya tidak lama. Biasanya alat dengar yang digunakan untuk kafe internet sememangnya berpatutan kerana pemiliknya tahu bahawa walaupun mereka membeli yang mahal, alat dengar akan cepat rosak. Jelas kerana penggunaan rutin mereka dan pengguna yang berbeza.

Oleh itu penjelasan mengenai 7 perkara penting bagaimana menjaga alat dengar atau fon telinga. Dari penjelasan ini, jelas bahawa alat dengar perlu dilayan dengan baik, terutama berkaitan dengan kabel yang dipintal yang sering menyebabkan kerosakan cepat pada alat dengar.

Mudah bukan cara merawatnya? Mulai sekarang, mari jaga alat dengar atau fon telinga anda. Sekiranya anda mempunyai petua lain tentang cara menjaga alat dengar, bagikan dengan kami dan pembaca lain di ruangan komen, ya.