6 Cara untuk Menyahaktifkan BBM buat sementara waktu di Android

Kehadiran BBM sangat mudah bagi kami untuk berkomunikasi jarak jauh. Aplikasi pemesejan masa nyata ini telah menarik minat kebanyakan orang sejak pertama kali muncul di peranti BlackBerry dan kini tersedia di Android, iOS dan Windows Phone.

Namun, seiring dengan perkembangan zaman, kita sekarang dapat mencari aplikasi serupa, seperti WhatsApp, Line, dan Kik. Dengan adanya aplikasi pesaing yang menawarkan sejumlah ciri menarik, populariti BBM akan menurun secara automatik.

Pernahkah anda merasa kesal dengan BBM masuk atau disiarkan dari kedai dalam talian yang ada di kenalan BBM anda? Sekiranya ada, matikan BBM anda buat sementara waktu. Kali ini, akan berkongsi beberapa cara untuk mematikan BBM agar anda tidak merasa terganggu.

Cara menyahaktifkan BBM dengan aplikasi

lumpuhkan perkhidmatan

Pertama, kita akan mengetahui cara mematikan BBM dengan bantuan aplikasi. Dengan aplikasi ini, anda tidak perlu mematikan sambungan internet anda, seperti Wi-Fi atau paket data. Jadi, anda masih boleh menggunakan aplikasi lain, seperti Instagram, Path, dan Facebook walaupun BBM anda dilumpuhkan.

Semasa anda memasang aplikasi ini, anda tidak akan menerima pemberitahuan BBM dalam bentuk apa pun. Sementara itu, rakan yang menghantar mesej ke kenalan BBM anda akan menunggu keputusan dan hanya ditandakan dengan simbol cek.

Sebelum memuat turun aplikasi ini, anda harus membasmi telefon pintar Android anda terlebih dahulu. Sebabnya, aplikasi ini hanya dapat dipasang pada peranti Android yang telah di- root . Setelah proses root selesai, ikuti langkah berikut:

  1. Muat turun aplikasi Lumpuhkan Perkhidmatan melalui Google Play Store
  2. Setelah aplikasi dipasang, segera buka aplikasi
  3. Pilih BBM dalam Lumpuhkan Perkhidmatan
  4. Tekan pada menu 'BBMAccountService' sehingga tidak dicentang dan tulisannya menjadi merah

Nah, dengan cara ini BBM anda akan dilumpuhkan buat sementara waktu tanpa mematikan data selular. Kaedah ini cukup berkesan jika anda ingin mengelakkan seseorang yang " menjengkelkan " pada BBM anda sehingga status mesej masih belum selesai di pelayan BBM.

Pasang Status Pada BBM

cara mematikan bahan api

Sekiranya anda tidak perlu menggunakan kaedah mematikan BBM di atas, tetapi anda tidak mahu diganggu oleh sembang BBM sebentar, pasang status 'Sibuk' atau 'Tidak tersedia' pada profil BBM anda. Tambahkan mesej peribadi ke profil anda jika anda merasa diperlukan.

Anda boleh menulis kapsyen, seperti " Saya jauh dari telefon ini, sila chat saya kemudian " yang bermaksud "Saya tidak lagi menggunakan telefon ini, sila bual saya kemudian". Dengan cara itu, orang tidak akan menghubungi anda kecuali perkara yang sangat penting.

Keluarkan Ikon yang Disambungkan

Ikon bersambung BBM

Ternyata mematikan BBM, anda boleh melakukannya tanpa bantuan aplikasi. BBM untuk iOS dan Android mempunyai ikon yang disambungkan untuk memastikan bahawa BBM aktif dan disambungkan ke sambungan internet.

Sekiranya ikon ini dikeluarkan, BBM anda akan menjadi tidak aktif secara automatik. Rakan-rakan yang ingin menghantar mesej ke BBM, anda akan dapati bahawa perbualan itu belum selesai. Jadi, bagaimana anda mematikan BBM dengan membuang ikon yang disambungkan ? Berikut adalah langkah-langkahnya:

  1. Masukkan aplikasi BBM pada telefon pintar anda
  2. Buka 'Menu' dengan ikon tiga baris di sebelah teks Sembang BBM
  3. Pilih 'Tetapan'
  4. Pada menu 'Pemberitahuan', pilih 'Ikon Bersambung BBM'
  5. Tekan tanda semak di sebelahnya untuk membuang ikon yang berkaitan yang
  6. Keluar dari aplikasi BBM

Dengan cara ini, BBM anda akan mati buat sementara waktu dan semua mesej masuk akan ditangguhkan. Sekiranya anda ingin mengaktifkan semula BBM anda, gunakan kaedah yang sama seperti yang anda mahu keluarkan ikon BBM yang disambungkan .

Cara Menyahaktifkan BBM dengan Data Hapus

data yang jelas

Kaedah satu ini akan menyahaktifkan dan juga menghidupkan semula BBM anda. Kenalan anda tidak akan hilang, tetapi Sembang BBM anda akan hilang. Pastikan terlebih dahulu bahawa anda tidak memerlukan sembang di BBM sebelum melakukan ini. Berikut adalah langkah-langkah untuk mematikan BBM dengan membersihkan data:

  1. Masukkan menu 'Tetapan' pada telefon pintar Android anda
  2. Pilih menu 'Lagi'
  3. Teruskan dengan memilih menu 'Pengurus Aplikasi' di bahagian Pengurus Sistem
  4. Kemudian, pilih aplikasi BBM
  5. Tekan menu 'Hapus Data'

BBM anda akan dinyahaktifkan selama yang anda mahukan. Walau bagaimanapun, apabila anda ingin mengaktifkan semula BBM, anda mesti mengisi e-mel dan kata laluan BlackBerry ID anda. Anda akan dibawa ke paparan seperti awalnya anda menggunakan BBM. Namun, anda tidak perlu risau kerana kenalan BBM anda masih lengkap tanpa perlu menjemput semula.

Matikan sambungan internet

matikan internet android

Kadang-kadang kita juga memerlukan kedamaian, bukan ? Mungkin anda tidak mahu diganggu sama sekali sedangkan masa berkualiti adalah yang paling dekat dengan seseorang. Matikan semua bentuk sambungan internet pada telefon pintar anda, sama ada pelan data atau Wi-Fi.

Melalui kaedah ini, anda bukan sahaja mematikan BBM, tetapi juga semua aplikasi yang bergantung pada sambungan internet. Anda akan mendapat pemberitahuan lain setelah anda mengaktifkan semula sambungan internet pada telefon pintar anda.

Nyahpasang Aplikasi BBM

nyahpasang BBM

Mahu hilang seketika dari BBM? Nyahpasang aplikasi sahaja. Langkahnya sama seperti ketika anda ingin mematikan BBM dengan menghapus data. Namun, pada titik kelima anda tidak perlu memilih 'Hapus Data', tetapi pilih butang 'Nyahpasang'.

Dengan membuang aplikasi BBM ini, anda juga akan menjimatkan penggunaan memori dalaman pada peranti Android anda sehingga prestasi menjadi lebih cepat. Sekiranya anda ingin menggunakan BBM anda sekali lagi, sila muat turun dan log masuk semula dengan BlackBerry ID anda.

Sekarang, itu adalah pelbagai cara untuk mematikan BBM. Kaedah ini cukup berkesan jika anda ingin menghilang dari BBM buat sementara waktu. Sekiranya anda ingin menghapus data atau menyahpasang BBM, pertama-tama pastikan anda mengingati e-mel dan kata laluan BlackBerry ID anda. Kerana jika tidak, anda harus mendaftar lagi dengan akaun BBID baru dan tidak dapat mempunyai kenalan BBM lama anda.