Berikut adalah 8 cara untuk menyembunyikan fail di Android

Beberapa rakan atau keluarga mungkin sering meminjam telefon pintar kita untuk melihat-lihat. Namun, akan menjadi sangat membimbangkan sekiranya telefon pintar tersebut mengandungi foto atau video yang menjadi privasi anda.

Jadi apa yang anda lakukan? Adakah anda tidak akan meminjamkan telefon pintar? Sudah tentu anda harus terus meminjamkannya, tetapi gambar atau fail privasi mesti disembunyikan terlebih dahulu sehingga tidak ada yang melihat.

Untuk menyimpan foto atau video yang tidak ingin dilihat oleh orang lain, Anda dapat melakukan cara menyembunyikan fail Android dengan aplikasi berikut. Anda memuat turun pelbagai aplikasi ini secara percuma melalui Google Play Store.

Sembunyikan Gambar di Vaulty

Aplikasi ini telah melindungi foto dan video selama 4 tahun pada telefon pintar Android. Antara muka yang ditawarkan oleh Vaulty sangat mudah. Di samping itu, aplikasi yang dikembangkan oleh Squid Tooth LLC mempunyai ciri-ciri yang cukup canggih.

Untuk menggunakannya, yang harus anda lakukan hanyalah menyimpan foto dan video yang ingin anda lindungi di galeri Vaulty. Tidak ada yang dapat membuka galeri selain anda, kerana galeri dilindungi oleh kata laluan yang hanya diketahui oleh anda.

cara menyembunyikan fail di android Sembunyikan Gambar di Vaulty

Apabila seseorang cuba mengakses kata laluan , Vaulty akan memberikan laporan kepada anda. Sebenarnya, laporan tersebut disertakan dengan penguntit foto yang telah mencuba untuk mengakses kata laluan Vault anda . Di samping itu, anda boleh membuat sandaran foto dan video dalam talian melalui Vaulty.

Vault-Hide SMS, Gambar & Video

Tidak hanya menyembunyikan foto dan video, tetapi aplikasi ini juga dapat menyembunyikan SMS, kontak, dan aplikasi lain. Masukkan semua data yang ingin anda sembunyikan di Vault-Hide 'safe' dan tetapkan kata laluan untuk melindunginya.

Vault-Hide juga mempunyai beberapa ciri menarik, salah satunya adalah Fake Vault. Dengan Fake Vault ini, anda boleh memperbodohkan penguntit dengan membuat mereka berfikir bahawa mereka berjaya mengakses fail anda. Sebenarnya, kandungan Fake Vault adalah fail yang dibuat dari aplikasi ini.

Vault-Hide SMS, Gambar Pics

Aplikasi percuma yang boleh dimuat turun ini adalah pilihan yang tepat jika anda ingin melindungi semua aplikasi dan data anda dari orang yang tidak waras. Sila muat turun aplikasi ini melalui Google Play Store di pautan ini.

Sembunyikan Gambar Keepsafe Vault

Sekiranya anda ingin mencari aplikasi untuk melindungi gambar atau foto pada telefon pintar dengan antara muka yang sederhana, Sembunyikan Gambar Keepsafe Vault adalah pilihan yang tepat. Kerana, gambar dan foto akan dikeluarkan dari galeri anda dan dikunci dengan kata laluan yang hanya diketahui oleh anda.

Sekiranya anda memuat turun versi premium aplikasi ini, anda boleh menggunakan ciri khas, seperti pin palsu. Ciri ini akan memberikan kata laluan kedua yang mungkin dapat ditebak oleh penguntit . Namun, apabila penguntit berjaya membuka pin, dia hanya dapat melihat gambar dan foto yang tidak anda lindungi.

Sembunyikan Gambar Sembunyikan Pro

Cara menyembunyikan fail pada Android berikutnya adalah dengan menggunakan aplikasi Hide Pictures Hide It Pro. Nah, aplikasi ini dapat menyembunyikan gambar, video, aplikasi, dan kenalan hanya dengan beberapa 'ketukan'. Tidak perlu melanggan versi premium, kerana aplikasi ini dapat menjamin keselamatan data tanpa had.

Hide It Pro juga menyediakan pilihan penyesuaian dan navigasi. Dengan aplikasi ini, anda boleh memperbesar / memperkecil, menyusun, dan tayangan slaid pada gambar, dan memainkan video. Di samping itu, Menyembunyikan Ia Pro juga menawarkan beberapa plugin, seperti mesej peribadi , melayari swasta , dan permohonan mengunci.

Galeri Selamat Percuma

Ini adalah media dalam bentuk aplikasi yang berguna untuk menyembunyikan fail anda di Galeri. Terdapat 3 jenis perlindungan yang disediakan oleh aplikasi ini, yaitu PIN, kata sandi , dan pola tertentu. Dengan aplikasi canggih ini, anda juga dapat membuat sandaran data sekiranya data utama anda hilang atau dihapus.

Galeri Selamat Percuma

Galeri Selamat juga memisahkan gambar dari galeri telefon pintar dengan gambar dari web, tetapi kedua-dua jenis gambar masih menerima jenis perlindungan yang sama. Seperti namanya, Galeri Selamat Percuma boleh dimuat turun secara percuma melalui Google Play Store.

Vault Foto Peribadi

Vault Foto Peribadi

Private Photo Vault adalah aplikasi penyembunyian foto dan video yang disertakan dengan pelbagai pilihan penyesuaian. Aplikasi pintar ini membolehkan anda menambahkan kata laluan dan pin di setiap aplikasi atau album foto dari galeri telefon pintar anda. Gunakan 2 kata laluan untuk melindungi data yang menjadi privasi anda.

Aplikasi ini juga memberikan maklumat mengenai gambar orang yang cuba membuka fail terlindung dengan koordinat GPS. Sama seperti beberapa aplikasi lain, Private Photo Fault juga mempunyai kata laluan palsu dan ciri foto untuk memperbodohkan penguntit .

Fotox

Fotox

Menyandarkan dan melindungi foto dari tangan yang tidak dipedulikan, mengapa tidak? Semua boleh dilakukan sekiranya anda menggunakan Fotox. Aplikasi ini menawarkan 4 jenis perlindungan, seperti PIN, kata laluan , corak, dan pengesanan wajah. Oleh itu, simpan semua gambar peribadi anda di Fotox.

Selain itu, aplikasi ini akan menyembunyikan aplikasi anda tanpa dapat dikesan oleh sistem atau aplikasi lain. Proses menyahpasang aplikasi ini juga dilindungi khas, sehingga tidak ada yang dapat menghapus aplikasi ini kecuali anda sendiri.

Loker Foto

Photo Locker didakwa sebagai aplikasi terbaik yang menjamin keselamatan data privasi anda. Semua data yang terdapat dalam Photo Locker akan dienkripsi untuk memastikan bahawa tidak ada yang dapat melihat selain pemilik telefon pintar.

Tidak perlu risau jika anda lupa mengunci aplikasi ini, kerana Photo Locker dilengkapi dengan fitur kunci automatik. Semua gambar juga dapat dikembalikan ke Galeri dengan mudah. Pemulihan kata laluan juga agak mudah kerana hanya memerlukan e-mel anda.

Dengan cara menyembunyikan fail di Android, anda tidak perlu risau lagi dengan penguntit sering 'untuk polis' ke fail atau data pada telefon pintar anda. Selain menggunakan pelbagai aplikasi di atas, anda juga boleh mencuba aplikasi keselamatan lain yang telah kami tinjau dalam artikel ini.