Cara Membuat Sandaran dan Memulihkan Data iPhone dengan Mudah

Atas sebab tertentu, anda mungkin mahu membuat sandaran data iPhone anda. Sama ada kerana mereka ingin menjual iPhone atau mahu memformat semula iPhone sehingga semua data akan terhapus. Membuat sandaran di iTunes atau iCloud adalah pilihan yang paling tepat jika anda ingin menggunakan data lama yang ada di iPhone anda.

Walau bagaimanapun, tidak semua orang tahu cara yang betul untuk membuat sandaran. Sekiranya peranti Android dapat disandarkan dengan mudah hanya dengan menyalin dan menempelkan data ke komputer, ia berbeza dengan iPhone dan peranti Apple yang lain.

Anda mesti membuat sandaran melalui iTunes atau iCloud. Di samping itu, anda juga perlu mengetahui cara memulihkan iPhone untuk memulihkan data ke iPhone anda. Oleh itu, kali ini saya akan mengkaji cara membuat sandaran dan memulihkan iPhone untuk anda.

Cara Membuat Sandaran iPhone

Melakukan sandaran pada peranti iPhone sangat penting untuk dilakukan secara berkala. Sebabnya ialah kita tahu bila iPhone kita mengalami kesalahan, terlupa kata laluan, dan perkara lain yang memerlukan kita menetapkan semula iPhone.

Nah, bagi anda yang menghadapi masalah membuat sandaran iPhone, yang berikut akan memberikan maklumat mengenai membuat sandaran data dari iPhone ke iCloud atau iTunes. Langkah-langkah di bawah ini boleh anda lakukan secara manual di rumah:

Melalui iCloud

cara membuat sandaran iphone icloud

iCloud adalah media storan rasmi yang dimulakan oleh Apple. iCloud dapat menyimpan data dalam talian. Sekiranya anda masih tidak memahami cara kerja dan fungsi iCloud, tentu anda tahu Google Drive atau Dropbox pada peranti Android, bukan ? Nah, cara kerja iCloud hampir sama dengan Google Drive dan Dropbox pada telefon pintar Android.

iCloud dapat menyimpan data dalam bentuk fail dokumen, gambar, video, dan muzik. Anda boleh mengakses semua data yang tersimpan di iCloud bila-bila masa yang anda mahukan, selagi anda mempunyai sambungan internet. Berikut adalah langkah-langkah untuk membuat sandaran peranti anda (membuat sandaran data) melalui iCloud:

  1. Pastikan iPhone anda disambungkan ke internet, cuba gunakan sambungan Wi-Fi
  2. Sekiranya iPhone anda menggunakan iOS 8, pergi ke 'Tetapan', kemudian pilih 'iCloud', dan pilih 'Sandaran'. Namun, jika anda menggunakan iPhone dengan iOS 7, pergi ke 'Tetapan', teruskan dengan memilih 'iCloud', dan pilih 'Penyimpanan & Sandaran'
  3. Aktifkan iCloud Backup anda dengan menuding slaid di sebelah perkataan 'iCloud Backup' sehingga berubah menjadi hijau
  4. Tekan menu 'Back Up Now' dan pastikan iPhone tetap disambungkan ke Wi-Fi sehingga proses sandaran selesai
  5. Untuk memastikan semua data telah disandarkan dengan betul, pergi ke 'Tetapan', kemudian pilih 'iCloud', pilih 'Penyimpanan', dan sandaran yang baru anda buat akan ditampilkan bersama dengan waktu dan ukuran.

Melalui iTunes

Cara membuat sandaran iTunes iPhone

Pengguna iPhone pasti biasa dengan perisian Apple yang satu ini. iTunes berfungsi untuk bermain dan membeli lagu. Namun, iTunes juga dapat digunakan untuk menguruskan data yang ada pada iPhone, iPad dan iPod.

Salah satu fungsi iTunes adalah membuat sandaran data dari iPhone. Pencadangan data menggunakan iTunes juga dapat dilakukan di luar talian tanpa sambungan internet. Berikut adalah langkah-langkah untuk membuat sandaran peranti anda melalui iTunes:

  1. Buka iTunes di komputer anda dan sambungkan iPhone anda ke komputer menggunakan kabel data
  2. Klik 'Fail', kemudian pilih menu 'Peranti', dan klik 'Sandaran'
  3. Tunggu sehingga proses sandaran data selesai
  4. Pastikan semua data telah dicadangkan di iTunes dengan pergi ke menu 'Preferences' di iTunes dan mengklik 'Device', layar komputer akan menunjukkan nama peranti anda yang berjaya disandarkan

Cara Memulihkan iPhone

Setelah mengetahui cara membuat sandaran iPhone dengan iCloud dan iTunes, sekarang adalah masa untuk anda mengetahui cara memulihkan iPhone. Pemulihan adalah usaha untuk memulihkan data yang telah disandarkan. Berikut adalah panduan untuk memulihkan iPhone dari iCloud dan iTunes:

iCloud

cara memulihkan iphone icloud

jika sebelum ini anda membuat sandaran data melalui iCloud, anda boleh mengikuti langkah-langkah ini. Melakukan pemulihan dari iCloud boleh dilakukan di mana sahaja selagi ada sambungan internet yang stabil dan pantas.

  1. Pastikan iPhone anda disambungkan ke Wi-Fi sebelum memulihkan iPhone dari iCloud
  2. Masukkan menu 'iCloud' dan pilih 'Pulihkan dari iCloud Backup' atau dalam bahasa Inggeris 'Restore from iCloud Backup'
  3. Pilih sandaran data anda mengikut tarikh dan masa ketika anda membuat sandaran data iPhone
  4. Masukkan butiran akaun anda untuk dapat mengakses iCloud
  5. Tunggu beberapa saat, maka semua data yang telah disandarkan akan dikembalikan ke iPhone. Pastikan iPhone anda tetap tersambung ke Wi-Fi kerana proses pemulihan ini memerlukan sambungan dari internet

iTunes

Cara memulihkan iTunes iPhone

Sekiranya tidak ada sambungan internet yang boleh dipercayai, maka lakukan pemulihan melalui iTunes adalah penyelesaian yang tepat. Tetapi sebelum memastikan anda telah membuat sandaran data ke komputer yang akan digunakan untuk melakukan pemulihan ini.

  1. Sambungkan iPhone anda ke komputer yang anda gunakan untuk membuat sandaran data beberapa ketika yang lalu
  2. Buka iTunes di komputer dan pastikan anda menggunakan iTunes versi terbaru. Jika tidak, klik pemberitahuan kemas kini yang akan ditampilkan ketika anda membuka iTunes
  3. Klik 'Fail', kemudian pilih 'Peranti', teruskan dengan mengklik 'Pulihkan dari Sandaran'
  4. Pilih sandaran data anda mengikut tarikh dan masa ketika anda membuat sandaran data iPhone
  5. Klik 'Pulihkan' atau 'Pulihkan' dan tunggu proses pemulihan selesai. Pastikan iPhone tetap disambungkan ke komputer sehingga proses pemulihan berjaya diselesaikan

Membuat sandaran dan memulihkan data iPhone semudah memusingkan tapak tangan. Terdapat dua petua bagi anda yang tidak mahu kehilangan data berharga di iPhone anda. Pertama, pastikan anda membuat sandaran data iPhone di iCloud atau iTunes secara berkala seminggu sekali kerana data pada iPhone boleh hilang pada bila-bila masa tanpa diduga.

Kedua, lakukan cara untuk memulihkan iPhone bersama dengan sandarannya sendiri untuk memastikan keselamatan data yang ada pada telefon pintar anda. Elakkan meminta bantuan orang lain ketika membuat sandaran dan memulihkan iPhone jika anda tidak mahu data anda dalam bentuk gambar, video, dokumen, aplikasi, dan muzik dicuri atau disalahgunakan oleh orang lain. Semoga berjaya!