8 Cara Membaiki Gedung Play yang Rusak dengan Mudah

Play Store adalah tempat untuk memuat turun pelbagai aplikasi Android yang telah dilesenkan oleh Google. Pada masa ini terdapat jutaan aplikasi dan juga permainan yang dapat anda muat turun secara percuma atau dibeli dengan harga tertentu.

Memuat turun aplikasi di Play Store juga lebih selamat daripada memuat turunnya dari laman web lain. Sebabnya, memuat turun aplikasi yang bukan dari Play Store dapat meningkatkan risiko alat anda dijangkiti virus atau malware . Namun, jika anda selalu memuat turun aplikasi dari Play Store, maka alat anda selamat dari ancaman aplikasi yang mengandung virus.

Malangnya, kadangkala aplikasi Play Store yang kita gunakan sering menghadapi masalah. Masalah yang sering terjadi di Play Store tidak termasuk alias sambungan, tidak ada sambungan, tidak dapat dibuka, dan tidak dapat memuat turun aplikasi yang anda inginkan.

Jika Play Store anda rosak atau ada kesalahan, anda tidak perlu risau kerana kali ini ia akan memberikan beberapa cara untuk memperbaiki Play Store yang rosak. Apa benda itu? Berikut adalah petua dan trik lengkap.

  1. Bersihkan Cache

cara membetulkan cache jelas di play store

Cache yang terlalu banyak boleh menyebabkan Play Store tidak berfungsi dengan baik. Penyelesaiannya adalah dengan membersihkan cache. Sebagai maklumat, cache adalah tempat penyimpanan sementara untuk data sehingga data dapat diambil dengan cepat tanpa perlu disegarkan .

Cara membersihkan cache: Pergi ke Tetapan> Aplikasi> Semua> Google Play Store> Tekan Menu 'Hapus Cache'

  1. Data Bersih

Sekiranya Play Store tidak dapat berfungsi dengan normal, itu berarti anda mungkin perlu membersihkan beberapa data di Play Store. Namun, kaedah ini menjadikan tetapan Play Store akan kembali normal. Paparan Play Store akan kelihatan seperti tidak pernah digunakan sebelumnya.

Cara membersihkan data di Play Store: Pergi ke Tetapan> Aplikasi> Semua> Google Play Store> Tekan Menu 'Hapus Data'

  1. Nyahpasang Kemas kini

nyahpasang kemas kini kedai permainan

Tidak semua kemas kini perisian memberi kesan yang lebih baik. Kemungkinan kemas kini Play Store terbaru menjadikannya tidak dapat berfungsi dengan baik kerana kurang sesuai dengan peranti anda. Oleh itu, cuba nyahpasang kemas kini Play Store anda.

Play Store anda mungkin akan kembali ke versi awal dan anda juga perlu memasukkan semula maklumat log masuk anda. Walau bagaimanapun, anda boleh mengemas kini Play Store lagi di halaman Google Play Store rasmi atau APK Mirror jika anda ingin kembali menggunakan versi terbaru.

Cara menyahpasang kemas kini Play Store: Pergi ke Tetapan> Aplikasi> Semua> Google Play Store> Tekan Menu 'Nyahpasang Kemas kini'

  1. Kosongkan Data dan Cache di Perkhidmatan Google Play

Pernahkah anda merasakan bahawa Play Store adalah nadi peranti Android anda? Jika ya, maka Play Store adalah Perkhidmatan Google Play. Kedai Play dan Perkhidmatan Google Play diselaraskan antara satu sama lain.

Jadi, masalah yang berlaku di Play Store boleh disebabkan oleh terlalu banyak data dan cache di Google Play Services. Oleh itu, mengosongkan data dan cache Perkhidmatan Google Play juga merupakan salah satu cara untuk meningkatkan Play Store yang patut anda cuba.

Cara membersihkan data dan cache di Perkhidmatan Google Play: Pergi ke Tetapan> Aplikasi> Semua> Perkhidmatan Google Play> Tekan Menu 'Hapus Cache' dan lanjutkan dengan 'Hapus Data'

  1. Pasang Versi Terkini Google Play Store

Versi Play Store yang terlalu ketinggalan zaman dapat menjadikan penyedia aplikasi rasmi dari Google menjadi lambat atau tidak dapat bekerja sama sekali. Sebenarnya, anda tidak boleh memuat turun aplikasi dari Play Store yang sudah 'ketinggalan zaman'. Salah satu cara untuk mengatasinya adalah dengan mengemas kini Play Store anda ke versi terkini.

  1. Tetapkan Semula Akaun Google Pada Peranti Anda

Setelah mencuba semua kaedah tetapi Play Store masih tidak berfungsi dengan baik, mungkin anda harus menetapkan semula Akaun Google yang anda gunakan untuk Play Store. Pertama, anda mesti memadamkan Akaun Google anda, kemudian kemudian anda akan menetapkannya semula.

Cara menghapus Akaun Google: Pergi ke Tetapan> Akaun> Pilih Akaun Google> Tekan Menu 'Buang' atau ikon dengan tong sampah

Cara menambahkan Akaun Google: Pergi ke Tetapan> Akaun> Tambah Akaun> Pilih Google dan ikuti langkah seterusnya

  1. Aktifkan Pengurus Muat turun

Pengurus muat turun

Masih tidak dapat memuat turun aplikasi dari Play Store? Periksa terlebih dahulu bahawa Pengurus Muat turun pada peranti anda diaktifkan. Kerana jika Pengurus Muat turun masih tidak aktif, Play Store akan berhenti berfungsi.

Cara mengaktifkan Pengurus Muat turun: Pergi ke Tetapan> Pengurus Aplikasi / Aplikasi> Semua Pengurus Muat turun

Periksa sama ada Pengurus Muat turun belum diaktifkan, segera tetapkan butang untuk mengaktifkan Pengurus Muat turun

  1. Lakukan Tetapan Semula Data Peranti

Tetapkan Semula Kilang Android

Kaedah ini adalah cara terakhir jika anda sudah merasa tersekat dan tidak dapat mengembalikan Google Play Store dengan cara apa pun. Walau bagaimanapun, risiko kaedah ini adalah bahawa semua data anda boleh hilang. Alangkah baiknya jika anda membuat sandaran terlebih dahulu sebelum melakukan kaedah ini.

Cara membuat sandaran data: Pergi ke Tetapan> Cadangan & Setel Ulang> Pastikan menu 'Sandarkan data saya' aktif> Pilih akaun untuk menyimpan data

Pada langkah seterusnya, anda boleh memilih 'Factory Data Reset' dan mengesahkan. Paparan peranti anda akan kelihatan seperti baru. Untuk memulihkan semua data, anda hanya perlu log masuk semula dengan akaun yang digunakan untuk menyimpan data.

Secara umum, Play Store dirancang sebagai penyedia aplikasi rasmi dengan kerosakan minimum. Namun, masih ada orang yang mengalami kerosakan Google Play Store pada telefon pintar atau tablet Android mereka.

Punca kerosakan pada Play Store itu sendiri sangat pelbagai, mulai dari tetapan yang salah atau terkena virus. Bagi anda yang sering menggunakan peranti Android, kerosakan boleh disebabkan oleh aplikasi seperti kebebasan, lucky patcher, atau ROM tersuai yang belum stabil.

Jika Play Store anda tidak dapat berfungsi dengan baik, cubalah memperbaiki Play Store yang rosak di atas sebelum membawa peranti anda ke perkhidmatan atau pakar. Semoga berjaya dan semoga berjaya!