Cara Memeriksa Jaminan iPhone Asli dengan Mudah

Berhati-hati semasa membeli iPhone. Kerana pada masa ini banyak iPhone palsu diedarkan secara meluas di pasaran. Oleh itu, calon pembeli harus lebih berhati-hati dalam membezakan iPhone yang asli dengan yang palsu agar tidak mudah tertipu.

Terdapat banyak cara untuk mengetahui keaslian iPhone, salah satunya adalah dengan memeriksa IMEI. Walau bagaimanapun, kadang-kadang memeriksa IMEI sahaja tidak cukup untuk memastikan sama ada iPhone asli atau palsu, jadi anda juga harus memeriksa jaminan iPhone.

Jenis jaminan iPhone

Ya, dengan memeriksa jaminan, maka kita akan mengetahui sama ada iPhone itu asli atau tidak kerana iPhone palsu mungkin tidak mempunyai jaminan. Sebelum kita membincangkan cara memeriksa jaminan iPhone, mari kita kenal pasti jenis jaminan iPhone di pasaran di bawah:

1. Jaminan Rasmi

ibox

Ini adalah jaminan rasmi yang diberikan oleh Apple kepada syarikat atau pengedar di sebuah negara. Pengedar rasmi Apple di Indonesia akan memberikan jaminan dalam jangka masa tertentu untuk pengguna peranti Apple yang asli.

Secara umum, untuk mendapatkan jaminan rasmi, anda mesti membeli peranti Apple di kedai rasmi Apple atau penjual semula yang sah di Indonesia. Tuntutan untuk jaminan rasmi ini juga biasanya berlaku di berbagai negara alias bersifat antarabangsa, tetapi untuk siri tertentu hanya dapat dilakukan di negara tempat Anda membelinya.

2. Waranti pengedar

pengedar iphone

Jaminan ini diberikan oleh pengedar yang memasukkan produk Apple secara tidak rasmi ke Indonesia. Jaminan ini tidak akan ditanggung oleh pengedar yang memasuki Indonesia. Maksudnya, anda hanya boleh menuntut jaminan kepada pengedar dan bukan ke pusat servis rasmi dari Apple.

iPhone yang dijual oleh pengedar biasanya lebih murah daripada iPhone rasmi. Tetapi anda perlu berhati-hati kerana banyak iPhone yang diperbaharui atau diperbaiki dijual atas nama jaminan pengedar ini. Untuk memastikan peranti iPhone anda baru atau diperbaharui, ikuti tutorial di bawah.

3. Jaminan Kedai / Penjual

kedai iphone

Jenis jaminan ini biasanya berlaku untuk peranti Apple, Black Market (BM), KW, supercopy, atau pengubahsuaian palsu. Secara amnya, jaminan ini diberikan selama 1 bulan dari tarikh pembelian. Jaminan ini hanya berdasarkan kepercayaan antara pembeli dan penjual.

Reputasi kedai / penjual akan lebih baik jika mereka bertanggungjawab terhadap kerosakan barang pelanggan. Harga iPhone dengan jaminan kedai / penjual pada umumnya jauh lebih murah daripada jaminan iPhone rasmi.

4. Jaminan Antarabangsa

Nah, jenis jaminan ini adalah yang paling fleksibel. Sebabnya ialah, apabila anda mempunyai iPhone dengan jaminan antarabangsa, anda boleh menuntut jaminan di semua penjual semula Apple yang sah di seluruh dunia. Anda mendapat jaminan ini semasa membeli iPhone di luar negara.

Jenis jaminan iPhone di Indonesia

cara menyemak jaminan iphone

Seperti disebutkan di atas, tidak semua iPhone yang beredar adalah asli. Oleh itu, anda mesti mengetahui beberapa syarat untuk jenis iPhone di Indonesia sebelum membelinya. Berikut adalah beberapa jenis iPhone yang banyak dipasarkan di Indonesia:

  • Jaminan Antarabangsa iPhone

Anda boleh mendapatkan iPhone jenis ini semasa membuat pra-pesanan atau membelinya di negara lain, seperti Singapura atau Australia. IPhone dengan jaminan antarabangsa umumnya tidak dikunci . Namun, walaupun terdapat jaminan antarabangsa, kadang-kadang kita tidak dapat menuntut jaminan di negara selain negara asal iPhone dibeli.

  • Jaminan Rasmi iPhone

Tidak begitu tepat jika disebut jaminan rasmi, kerana Apple tidak memiliki kilang di Indonesia. Oleh itu, jaminan 'rasmi' ini diberikan oleh pengedar rasmi Apple di Indonesia. Namun, berhati-hatilah ketika memilih untuk membeli iPhone melalui pengedar, kerana tidak semua pengedar adalah rasmi.

Anda juga harus berhati-hati kerana pada masa ini terdapat banyak iPhone atau selundur yang dijual semula dengan alasan jaminan pengedar, walaupun nama pengedar itu sendiri tidak jelas dan jarang kita dengar. Oleh itu, anda harus membuat tinjauan terlebih dahulu sebelum membeli.

  • IPhone yang dibuat semula

IPhone yang diperbaiki adalah iPhone dalam bentuk alat ganti terpakai yang sedang dipulihkan sehingga kelihatan seperti baru. Secara amnya, iPhone yang diperbaiki diberi jaminan pengedar selama 1 tahun. Biasanya, jenis iPhone ini berasal dari beberapa siri iPhone yang belum dijual di luar negara, seperti iPhone CDMA, 4, 4S, dan 5.

  • iPhone Recondition BM

Sekiranya secara amnya iPhone yang diperbaiki dari pengedar mempunyai jaminan 1 tahun, iPhone Black Market (BM) yang diperbaiki hanya dijamin selama 1 bulan. Mengenai harganya tentunya lebih murah daripada penyesuaian jaminan pengedar iPhone. IPhone ini dijual dengan syarat seperti itu, iaitu tanpa kad jaminan atau cukai palsu.

  • Pembaikan iPhone

Baiklah, pembaikan iPhone hampir sama dengan pemulihan. Namun, perbezaannya terletak pada proses pembuatan. Refurbish iPhone dibuat semula oleh Apple sendiri. Harganya boleh menjadi lebih mahal atau lebih murah daripada pengedar iPhone yang diperbaiki. Jaminan itu rasmi dan penuh , tetapi hanya mesin terpakai atau pengeluaran yang gagal.

  • Supercopy iPhone, Fake, dan KW

Sekiranya anda menjumpai penjual yang menawarkan iPhone dengan harga 1-2 juta rupiah, anda harus sedar bahawa itu adalah supercopy, palsu, atau iPhone KW. Penampilan iPhone jenis ini sekilas sama dengan yang asal. Namun, jika diteliti dengan teliti, terdapat banyak perbezaan yang ketara dengan iPhone yang asli.

Contohnya, bahan iPhone palsu yang diperbuat daripada plastik, tidak menggunakan App Store tetapi Google Play Store, dan sistem operasi Android sementara semua produk iPhone asli menggunakan iOS. Sila rujuk pelbagai ciri iPhone palsu di sini.

Cara Memeriksa Jaminan iPhone

jaminan iphone

Jumlah iPhone palsu yang dijual secara bebas pastinya membuat kita tidak selesa. Sekarang, setelah mengetahui jenis jaminan, sekarang mari kita lakukan beberapa cara untuk memeriksa jaminan iPhone berikut untuk memastikan kesahihannya.

  1. Buka menu 'Tetapan' pada iPhone
  2. Pilih menu 'Umum'
  3. Teruskan dengan memilih 'Tentang'
  4. Skrin akan memaparkan nombor siri iPhone
  5. Lawati laman web ini dan bila nombor siri iPhone anda
  6. Setelah memasuki negara anda, pilih 'Lihat liputan perkhidmatan dan sokongan anda' pada menu Servis dan Pembaikan
  7. Kemudian, skrin akan memaparkan status terperinci mengenai jaminan iPhone anda

Di sana anda akan melihat pelbagai jenis maklumat mengenai iPhone anda, dari tarikh pembelian hingga tempoh jaminan. Sekiranya ternyata jaminan habis ketika anda baru membelinya, maka anda harus mengesyaki jika iPhone yang anda beli bukan iPhone rasmi.

Petua Semasa Membeli iPhone

Apple iPhone 7 Plus (Edisi Merah)

Anda pastinya tidak mahu membeli iPhone yang mahal, tetapi hanya mendapatkan iPhone yang diperbaiki atau tanpa jaminan. Nah, untuk mengelakkan ini, ada beberapa petua selamat untuk memastikan keaslian dan jaminan rasmi iPhone, seperti:

  • Pastikan membeli di luar talian di kedai maya atau pengedar rasmi Apple
  • Jangan buka buku panduan di rumah, bukalah di kedai tempat anda membeli dan periksa bersama-sama dengan kerani kedai
  • Padankan IMEI di badan iPhone dengan sistem dan buku harian
  • Periksa jaminan iPhone dengan cara di atas
  • Periksa kad jaminan yang terpasang pada buku harian

iPhone adalah telefon bimbit kelas menengah ke atas. Oleh itu, iPhone sentiasa berharga dengan harga yang mahal. Sekiranya anda tidak mahu membayar mahal untuk iPhone yang kesahihannya tidak jelas, ikuti langkah-langkah mengenai cara memeriksa jaminan iPhone di atas sebelum membelinya.