10 Aplikasi Baik untuk Android Baru

Sekiranya anda hanya mempunyai telefon pintar Android baru, maka anda pasti tidak sabar untuk mengisi telefon pintar dengan pelbagai aplikasi menarik. Aplikasi yang tersedia di Android juga cukup beragam, mulai dari aplikasi sembang hingga aplikasi untuk menala gitar.

Begitu banyak aplikasi, kadang-kadang kita keliru mengenai aplikasi mana yang harus dipasang terlebih dahulu. Oleh itu, berikut akan memberikan panduan mengenai aplikasi yang bagus untuk Android yang baru anda beli.

10 Aplikasi Baik untuk Android Baru

1. Instagram

Instagram

Hari ini, banyak orang gemar menjadi 'jurugambar' yang tidak tepat. Mereka dapat mengambil gambar segala sesuatu, bermula dari diri mereka sendiri, makanan, pemandangan, dan barang-barang unik, kemudian membagikannya kepada orang lain. Instagram adalah aplikasi popular untuk memuat naik foto dan video untuk dilihat oleh rakan anda.

Tidak dapat dinafikan bahawa Instagram juga boleh menjadi kaedah untuk menjalankan perniagaan, seperti kedai dalam talian . Untuk mengikuti era yang semakin moden ini, Instagram memasuki barisan aplikasi hebat untuk Android baru anda.

2. Spotify

Spotify

Ada petikan yang mengatakan: Muzik adalah kehidupan, Kehidupan tanpa muzik akan menjadi kesalahan . Petikan itu benar kerana hampir kebanyakan orang meminati muzik. Sekarang, jika anda adalah salah satu orang yang 'tidak dapat hidup' tanpa muzik, Spotify adalah aplikasi yang mesti dipasang pada telefon pintar Android anda.

Spotify adalah aplikasi streaming muzik. Terdapat banyak jenis muzik dari pelbagai penyanyi atau pemuzik terkenal yang boleh anda dengarkan melalui aplikasi ini. Spotify membolehkan anda mendengar muzik secara percuma melalui telefon pintar. Untuk memuat turun Spotify, anda tidak menanggung sebarang kos, kecuali anda memilih versi Spotify Premium.

3. Foto Google

Foto Google

Aplikasi yang dibuat oleh Google ini menawarkan kapasiti penyimpanan tanpa had untuk foto dan video. Aplikasi ini menawarkan sejumlah fitur, seperti sandaran auto , penyuntingan, dan perkongsian ke media sosial secara langsung. Dengan kata lain, aplikasi ini dapat menggantikan kedudukan 'Galeri' pada telefon pintar.

Dengan Foto, anda dapat menjimatkan kapasiti simpanan pada telefon pintar anda. Aplikasi rasmi dari Google ini telah dimuat turun lebih daripada 16 juta kali. Sekiranya anda ingin memuat turun Foto Google, anda boleh memasuki Google Play Store untuk memasang aplikasi ini secara percuma di telefon pintar anda.

4. Skype

Skype

Siapa yang tidak mengetahui perisian untuk panggilan video yang satu ini? Skype membolehkan anda berbual , menelefon dan membuat panggilan video kepada orang di seluruh dunia, selagi orang yang anda ajak bicara juga mempunyai akaun Skype. Untuk dapat menggunakan Skype secara percuma, anda mesti mempunyai sambungan internet pada telefon pintar anda.

Skype mempunyai kualiti panggilan video HQ. Walaupun beberapa aplikasi pemesejan, seperti Line, sudah mempunyai ciri panggilan video, Skype masih paling popular. Antara muka yang ditawarkan oleh Skype sangat mudah dan senang digunakan.

Nah, Skype boleh dimuat turun secara percuma melalui Google Play Store. Aplikasi, yang telah dipasang 1 miliar kali pada peranti Android, serasi dengan hampir semua telefon pintar Android. Tetapi pastikan telefon pintar anda mempunyai kamera depan yang mampu sehingga panggilan video menjadi lebih menarik.

5. Evernote

Evernote

Aplikasi ini hampir serupa dengan Google Keep. Namun, sudah tentu Evernote masih berbeza dengan aplikasi lain yang serupa. Melalui Evernote, anda dapat menyimpan nota, nota suara , dan pelbagai fail di telefon pintar anda.

Evernote juga menawarkan peringatan , gambar , dan menulis nota peribadi dengan tangan anda sendiri. Aplikasi yang ditawarkan oleh Evernote Corporation sangat menyokong produktiviti anda. Ayuh , muat turun Evernote sekarang di Google Play Store.

6. Greenify

menghijau

Greenify adalah aplikasi yang membantu menjimatkan kuasa bateri anda. Aplikasi ini dapat menutup aplikasi 'nakal' yang dapat menghabiskan bateri telefon pintar atau tablet anda. Bukan hanya itu, Greenify juga membantu meminimumkan penggunaan CPU dan RAM agar peranti anda tetap lancar.

Sekiranya anda telah melakukan root pada telefon pintar anda , Greenify dapat berfungsi dengan baik pada peranti tersebut. Walaupun terdengar rumit, aplikasi yang dikembangkan oleh Oasis Feng cukup mudah digunakan. Adakah anda berminat untuk memasang Greenify untuk hibernasi aplikasi yang tidak digunakan? Segera dapatkan Greenify secara percuma di Google Play Store.

7. Utusan

Utusan

Selain Skype, ada juga Messenger yang dapat membuat panggilan video di mana saja dan kapan saja. Tetapi, kelebihan Messenger bukan hanya panggilan video kerana fungsi utamanya adalah untuk menukar mesej atau  berbual. 

Dengan aplikasi Messenger, pengguna akan difasilitasi dalam berkomunikasi dengan cara apa pun. Anda boleh membuat panggilan sembang  video  secara normal, mengirim  nota suara,  video, untuk menghantar emotikon yang lucu. Selain itu, Messenger juga menyediakan fitur  permainan mini  agar anda tidak bosan ketika  berbual dengan rakan.

8. WhatsApp

Utusan WhatsApp

Populariti aplikasi yang menghantar mesej ini memang tidak diragukan lagi. Ramai pengguna Android lebih suka menggunakan WhatsApp berbanding BBM, Line, atau yang lain kerana WhatsApp lebih mudah dan cekap.

Sekiranya pada masa lalu WhatsApp hanya dapat digunakan untuk berbual , sekarang aplikasi yang diperoleh oleh Facebook menyediakan fitur panggilan. Jadi, anda boleh menghubungi saudara secara percuma semasa menggunakan WhatsApp.

Kemasyhuran WhatsApp tidak dapat dihentikan. Ini dapat dilihat dari jumlah pemasangan aplikasi ini sebanyak 5 bilion kali pada peranti Android. WhatsApp juga boleh dimuat turun dan digunakan secara percuma.

9. YouTube Go

youtube pergi

Sekiranya anda suka menonton video di Youtube dengan aplikasi yang lebih ringan, maka anda boleh  memuat turun  aplikasi YouTube Go. Kerana aplikasi ini lebih ringan daripada Youtube biasa dan anda juga dapat menjimatkan lebih banyak kuota kerana hanya ada dua kategori untuk memuat turun video, iaitu  Kualiti Asas  dan  Kualiti Piawai.

Selain itu, setiap video yang anda muat turun dari YouTube Go akan disimpan terus ke kad memori dalam bentuk Kad SD. Tetapi, di YouTube Go, anda tidak dapat memuat naik video. Anda juga tidak boleh menyukai  atau membuat komen di YouTube Go kerana aplikasi ini hanya bertujuan untuk menonton.

10. Pengangkutan Dalam Talian

Mengenai GrabBike

Kini semua jenis pengangkutan menjadi lebih mudah. Anda tidak perlu risau tentang pengangkutan awam, kerana anda boleh bergantung pada pengangkutan  dalam talian  yang siap membawa anda ke mana sahaja, jadi pengangkutan  dalam talian  termasuk dalam senarai wajib ketika anda membeli telefon bimbit baru.

Terdapat banyak pengangkutan  dalam talian,  tetapi yang paling terkenal di Indonesia ada dua, iaitu Grab dan GOJEK. Kedua-dua aplikasi ini menyediakan pengangkutan yang boleh dipesan melalui telefon bimbit, ingin memesan teksi atau teksi motosikal. Anda hanya memerlukan satu aplikasi. Oleh itu, semasa anda melakukan perjalanan dan telefon bimbit anda masih  "segar"  segera muat turun aplikasi pengangkutan  dalam talian  supaya anda boleh pergi ke mana sahaja dengan mudah.

11. Peti Masuk melalui Gmail

Kewujudan telefon pintar sangat mudah bagi kita untuk mengakses e-mel dengan cepat. Jika dahulu kita harus membuka e-mel melalui PC atau komputer riba, sekarang menulis atau membaca e-mel boleh dilakukan melalui telefon pintar yang ada dalam genggaman anda.

Inbox by Gmail adalah aplikasi rasmi dari Google yang menawarkan kemudahan dalam mengakses e-mel yang masuk ke alamat e-mel anda. Aplikasi ini juga tetap menjadi penerus aplikasi Gmail yang mulai terlihat ketinggalan zaman.

Lebih daripada sekadar peti masuk biasa, aplikasi ini mempunyai peringatan supaya peti masuk anda mengandungi semua perkara penting yang diperlukan. Tidak cukup di sana, Inbox by Gmail juga menawarkan ciri carian mesej sehingga anda tidak perlu menyusun peti masuk anda satu persatu ketika anda ingin mencari mesej yang telah dibaca.

Malangnya, aplikasi ini tidak lagi tersedia di PlayStore. Sekiranya anda memerlukan aplikasi untuk membuka e-mel selain Gmail, cuba cari rujukan dalam artikel ini 10 Aplikasi E-mel untuk Android.

Sekarang, itu adalah beberapa aplikasi yang bagus untuk Android baru anda. Sila muat turun dan pasang pelbagai aplikasi supaya peranti Android baru anda dapat digunakan secara langsung untuk pelbagai tujuan. Sekiranya anda mempunyai aplikasi kegemaran lain yang 'wajib' dipasang pada peranti Android, silakan kongsi dengan kami di ruangan komen.

Artikel Berkaitan