Cara Memasang BBM di PC dan Laptop dengan Mudah

Siapa yang tidak biasa dengan BlackBerry Messenger (BBM)? Sebelumnya, aplikasi sembang ini hanya dapat dinikmati oleh pengguna telefon bimbit rasmi dari BlackBerry, kini pengguna perangkat Android dan iOS juga dapat menikmati aplikasi yang popular. Malah, pengguna telefon pintar Android yang 'murah' dapat merasakan keseronokan menghantar mesej melalui BBM.

Namun, tidak semua orang mempunyai peranti BlackBerry, Android dan iOS. Jadi, bagaimana dengan orang yang hanya mempunyai PC atau komputer riba? Bolehkah BBM dipasang pada PC atau komputer riba?

Berita baik bagi anda yang mempunyai PC atau komputer riba. Kerana aplikasi BBM sudah boleh dipasang pada PC dan komputer riba. Dengan bantuan emulator Android, komputer anda akan berfungsi seperti peranti Android. Ingin tahu? Mari, lihat cara memasang BBM pada PC dan komputer riba di bawah!

Pasang BlueStacks

Langkah awal untuk mendapatkan BBM di PC adalah memasang BlueStacks terlebih dahulu. BlueStacks adalah emulator Android untuk PC. Mungkin ada sejumlah emulator Android yang serupa, tetapi BlueStacks adalah satu-satunya emulator Android yang paling mudah dipasang dan digunakan.

BlueStacks boleh dipasang pada PC atau komputer riba yang menggunakan sistem operasi Windows XP, Windows Vista, Windows 7, dan Windows 8. Walau bagaimanapun, emulator yang satu ini tidak terlalu ringan. BlueStacks menggunakan 800 MB ruang pada cakera keras anda.

Aplikasi Android untuk PC Bluestacks

Oleh itu, pastikan PC atau komputer riba yang digunakan untuk memasang BlueStacks menggunakan pemproses minimum 1 GHz dan mempunyai RAM 2 GB. Ini penting untuk memastikan BlueStacks dapat berjalan dengan lancar dan tanpa ketinggalan . Sekiranya komputer anda memenuhi spesifikasi ini, ikuti langkah-langkah untuk memasang BlueStacks pada PC berikut:

  1. Muat turun emulator Android ini di komputer anda melalui laman web rasmi BlueStacks.
  2. Setelah fail BlueStacks berjaya diunduh di komputer anda, pasang BlueStacks dengan menekan menu Lanjutkan di bawah nota selamat datang bersama dengan beberapa terma dan syarat yang muncul setelah anda membuka fail
  3. Masukkan tanda semak di menu Akses App Store dan Pemberitahuan Aplikasi. Teruskan dengan mengklik butang Pasang . Proses pemasangan akan berjalan. Proses ini memerlukan masa yang lama bergantung pada spesifikasi komputer anda.
  4. Sekiranya proses pemasangan selesai, maka anda akan dibawa ke halaman utama BlueStacks. Di halaman itu akan ada cadangan untuk permainan dan aplikasi yang paling banyak dimuat turun di BlueStacks. Abaikan saja kerana anda akan memasang BBM terlebih dahulu.

Pasang BBM pada PC

Setelah berjaya memasang BlueStacks di komputer, maka cara memasang BBM di PC masih belum selesai. Sebabnya, anda mesti memasang aplikasi sembang ini terlebih dahulu melalui BlueStacks. Berikut adalah langkah-langkah untuk memasang BBM pada PC melalui BlueStacks:

  1. Pada halaman utama BlueStacks, ketik 'BBM' di bar carian di kanan atas
  2. Setelah hasil carian keluar, klik 'Pasang' di sebelah ikon aplikasi BBM
  3. Kemudian, skrin akan memaparkan pilihan di mana anda ingin memuat turun aplikasi BBM. Pilihannya adalah 1Mobile, GetJar, Amazon Apps Store, dan Google Play Store.
  4. Sekiranya anda ingin memuat turun aplikasi BBM tanpa mendaftar, anda boleh memilih 1Mobile atau GetJar.
  5. Namun, jika anda ingin memuat turun BBM melalui Amazon Apps Store atau Google Play Store, anda mesti mempunyai akaun terlebih dahulu di Amazon atau Google Play Store.
  6. Sekiranya anda telah memilih, teruskan dengan mengklik butang Pasang
  7. Proses pemasangan akan berjalan mengikut spesifikasi komputer dan kelajuan internet anda. Setelah proses pemasangan selesai, maka anda boleh menggunakan aplikasi BBM secara langsung

Cara menggunakan BBM pada PC

Setelah melalui proses pemasangan yang agak lama, kini anda akhirnya dapat menggunakan aplikasi pengirim mesej BBM. Sekiranya anda belum pernah menggunakan aplikasi ini, berikut adalah langkah-langkah untuk menggunakan BBM pada PC, terutamanya melalui emulator BlueStacks:

cara memasang BBM pada PC

  1. Buka aplikasi BBM melalui BlueStacks
  2. Pilih Buat Akaun untuk membuat akaun BlackBerry ID anda
  3. Isi semua data yang diminta dengan betul. Pastikan anda menggunakan data yang sesuai, kerana BlackBerry ID ini sangat berguna untuk menyimpan kenalan BBM anda ( membuat sandaran )
  4. Setelah mengisi data, tandakan kotak Perjanjian untuk mengesahkan bahawa anda memahami terma dan syarat untuk menggunakan BBM
  5. BBM akan memproses data anda dan membuat akaun BlackBerry ID. Proses ini memerlukan beberapa saat
  6. Apabila proses pembuatan akaun BlackBerry ID selesai, skrin akan memaparkan PIN BBM anda. Kemudian, PIN ini digunakan sebagai identiti BBM anda
  7. Terus mengisi nama dan lampirkan foto untuk profil BBM anda

Setelah mengisi profil BBM, anda kini bersedia menukar PIN anda dengan rakan dan saudara-mara. Sama seperti dengan peranti Android, anda memerlukan sambungan internet untuk dapat menggunakan BBM di PC. Oleh itu, apabila anda mematikan sambungan komputer atau internet, aplikasi BBM anda secara automatik akan offline .

Tidak ada yang berbeza dari aplikasi BBM pada PC atau peranti Android. Ini kerana anda menggunakan emulator Android, BlueStacks, yang menjadikan komputer anda bertindak sebagai peranti Android. Anda boleh menggunakan BBM di PC untuk berbual , mengirim fail , sembang kumpulan , dan menambah rakan melalui PIN BBM.

Menggunakan aplikasi BBM melalui Bluestacks adalah alternatif terbaik kerana pada masa ini tidak ada aplikasi BBM untuk PC. Mungkin suatu hari nanti akan ada BBM untuk PC serta aplikasi LINE dan WhatsApp yang boleh digunakan pada PC tanpa emulator dan tanpa Bluestacks.

Bagaimana cara memasang BBM pada PC yang dikongsi oleh byini cukup mudah, bukan ? Kaedah ini boleh menjadi alternatif bagi anda yang tidak mempunyai telefon bimbit BlackBerry, Android atau iOS, tetapi ingin mencuba menghantar mesej melalui BBM. Semoga berjaya!

Artikel Berkaitan