Cara Memulihkan BBM Versi Lama pada Android dan BB

Tidak semua yang terbaru adalah yang terbaik. Tidak semua orang suka perubahan. Ini juga berlaku dengan versi BlackBerry Messenger. BlackBerry nampaknya selalu berusaha untuk mengemas kini versi BBM pada Android, iPhone dan telefon bimbitnya sendiri. Setiap versi baru BBM selalu membawa ciri terkini.

Namun, tidak semua orang merasa mendapat manfaat daripada ciri terbaru BBM. Sebagai contoh, kita bercakap mengenai ciri Times Messages . Fungsi ini disematkan untuk menentukan kapan mesej akan dihantar. Jadi, anda boleh menetapkan kapan mesej BBM akan dihantar.

Tidak masalah jika anda tidak mahu menggunakan ciri tersebut. Namun, bagi pengguna telefon pintar dengan layar sentuh kecil, tidak jarang berlaku ketika menaip mesej di BBM, jari kita sering menekan menu Times Messages secara tidak sengaja . Lama kelamaan ini menjadi sangat mengganggu, bukan ?

Di samping itu, banyak pengguna baru BBM mengadu bahawa terdapat iklan di suapan mereka. Iklan tersebut dianggap sangat menjengkelkan kerana terus bergerak di sepanjang skrin. Sekiranya demikian, ramai pengguna BBM ingin kembali menggunakan versi lama.

Satu-satunya cara untuk mendapatkan versi BBM yang lebih lama adalah dengan menurunkan taraf . Baiklah, jika anda berminat untuk melakukannya, kali ini akan berkongsi cara memulihkan versi lama BBM pada peranti Android dan BlackBerry.

Cara Menurunkan BBM pada Android

cara mengembalikan BBM versi lama

Bolehkah kita memuat turun BBM versi lama di Google Play Store? Jawapannya adalah tidak. Google Play Store hanya menyediakan aplikasi dalam versi paling terkini. Jadi, anda tidak akan menjumpai versi lama BBM di Google Play Store.

Pada masa ini versi Android BBM terkini adalah 2.10.0.31. Versi Android BBM baru ini dilancarkan pada 9 Oktober 2015. Sekiranya anda ingin menurunkan versi BBM ke versi lama, anda mesti memadamkan aplikasi BBM terlebih dahulu pada peranti anda pada masa ini. Berikut adalah langkah-langkah untuk menghapus aplikasi BBM pada peranti Android:

  1. Masukkan menu 'Tetapan'
  2. Teruskan dengan memilih menu 'Pengurus Aplikasi'
  3. Layar memaparkan senarai aplikasi yang dipasang pada peranti anda
  4. Pilih BBM, kemudian tekan menu 'Nyahpasang'

Selain itu, Anda juga dapat menghapus aplikasi melalui Google Play Store, jika anda memuat turun aplikasi tersebut melalui Google Play Store. Caranya, cukup masukkan Google Play Store. Kemudian, pilih BBM dan teruskan dengan menekan butang 'Nyahpasang'.

Setelah versi terbaru BBM berjaya dikeluarkan dari peranti anda, kini kami dapat memuat turun dan memasang semula versi lama aplikasi BBM pada peranti anda. Ikuti cara memulihkan versi lama BBM pada Android di bawah:

  1. Muat turun versi lama BBM melalui peranti anda di pautan ini.
  2. Sekiranya fail  APK berjaya dimuat turun, masukkan folder Muat turun pada peranti untuk mencari versi lama fail BBM.
  3. Klik fail , kemudian pasang versi lama BBM ke peranti anda.

Pilihan lain adalah memuat turun versi lama BBM melalui PC atau Laptop, maka anda boleh memindahkan fail BBM ke peranti Android melalui kabel data. Sekiranya fail BBM berjaya dipindahkan ke peranti Android, maka anda hanya perlu memasang versi lama BBM.

Jangan risau, kenalan dan kumpulan anda akan hilang. Kerana, BBM untuk Android dan iOS telah menggunakan BlackBerry ID untuk menyimpan data kenalan dan kumpulan anda. Jadi, walaupun anda menukar peranti, anda hanya perlu log masuk dengan e-mel dan kata laluan yang didaftarkan pada BlackBerry ID untuk mendapatkan kenalan dan kumpulan yang sama.

Anda biasanya mendapat BlackBerry ID semasa pertama kali mendaftar di BBM. Sekiranya anda terlupa kata laluan yang digunakan, anda tidak perlu membuat BlackBerry ID baru kerana anda boleh menetapkannya semula dengan mengikuti langkah-langkah dalam artikel ini.

Walaupun kenalan dan kumpulan tidak akan hilang, PIN BBM yang anda gunakan akan berubah secara automatik jika anda menurunkan. Agar PIN tidak berubah, anda boleh memesan PIN yang indah ke BlackBerry dengan mengikuti langkah-langkah di sini.

Cara Menurunkan BBM di BlackBerry

Aplikasi BBM versi lama

Sebilangan besar pengguna BlackBerry tidak berpuas hati dengan BBM versi 8. Bagi pengguna Blackberry 9900,9790, Z3, Z10, Q10, dan Q5, mereka mungkin tidak menghadapi masalah dengan versi BBM 8. Namun, bagi pengguna telefon bimbit BlackBerry OS 5 dan 6 seperti Gemini, Curve , Torch, Onyx, Tour, dan banyak lagi yang lain, BBM versi 8 menjadikan peranti mereka lambat dan mudah ketinggalan .

Malangnya, laman web BlackBerry rasmi tidak menyediakan BBM versi lama. Sama seperti Google Play Store, laman BlackBerry hanya menyediakan versi terbaru BBM. Jadi, bagaimana jika anda ingin menurunkan versi BBM yang lama? Adakah kita harus menyerah pada BBM versi 8 yang sangat tidak selesa?

Tidak perlu risau, kerana anda boleh menurunkan versi ke BBM versi 5, 6, atau 7. Harap pilih versi BBM mana yang membuat anda selesa. Sebelum memasang BBM versi lama pada telefon pintar anda, hapus BBM yang masih ada di telefon pintar. Bagaimana:

  1. Masukkan menu Pilihan .
  2. Teruskan dengan memilih Peranti , kemudian Pengurusan Aplikasi .
  3. Layar akan memaparkan aplikasi yang dipasang pada peranti anda. Cari aplikasi BlackBerry Messenger.
  4. Pilih dan teruskan dengan menekan menu Padam .

Kerana versi BBM yang lebih lama tidak menggunakan BlackBerry ID, kami mengesyorkan agar anda menyandarkan kenalan anda sebelum membuang aplikasi BBM dengan mengikuti langkah-langkah dalam artikel ini.

Anda juga boleh menghapus BBM melalui BlackBerry App World dengan cara yang sama seperti membuang BBM di Google Play Store. Setelah membuat sandaran dan membuang aplikasi terkini, ikuti versi lama pemasangan BBM pada peranti BlackBerry berikut:

  1. Muat turun aplikasi BBM versi 5, 6 atau 7 terlebih dahulu melalui penyemak imbas pada telefon bimbit BlackBerry anda di pautan ini.
  2. Sekiranya anda memuat turun fail BBM versi lama melalui PC atau komputer riba, kemudian pindahkan fail tersebut ke BlackBerry anda menggunakan kabel USB.
  3. Pasang BBM versi lama yang dimuat turun lebih awal.
  4. Setelah proses pemasangan selesai, mulakan semula telefon bimbit anda untuk mendapatkan semula versi lama BBM pada BlackBerry anda.

Nah, bagaimana memulihkan versi lama BBM itu mudah dan tidak memerlukan bantuan orang lain, bukan ? Anda boleh menurunkan BBM jika anda tidak menyukai versi baru. Anda tidak perlu membawa peranti ke kaunter atau perkhidmatan HP untuk melakukan penurunan BBM ini, kerana anda boleh melakukannya sendiri dengan mudah dan cepat. Semoga berjaya!