Cara Memasang Aplikasi Marshmallow pada KitKat & Lollipop

Baru-baru ini Android 6.0 Marshmallow dilancarkan secara rasmi. Malangnya, sistem operasi terbaru dari Android belum tersedia untuk peranti Android secara meluas. Android Marshmallow hanya tersedia pada dua telefon pintar buatan Google, iaitu Nexus 5X dan Nexus 6P.

Perlu beberapa minggu atau bulan untuk menunggu platform Android Marshmallow menyentuh telefon pintar lain. Jika anda tidak sabar, mungkin anda ingin segera memasang beberapa aplikasi yang ditawarkan oleh Android Marshmallow.

Kali ini ia akan berkongsi cara memasang aplikasi Marshmallow yang boleh anda gunakan pada peranti Android KitKat atau Lollipop anda. Terdapat beberapa ciri Android Marshmallow yang dapat dipasang pada telefon pintar atau tablet Android anda, termasuk:

Urus Kebenaran Aplikasi (Urus Hak Akses Aplikasi)

Apabila anda ingin memuat turun aplikasi, biasanya akan ada Izin Aplikasi yang akan muncul di layar perangkat anda. Android Marshmallow membolehkan anda membenarkan atau menolak kebenaran retrospektif sehingga anda tidak perlu membuat keputusan ketika pertama kali memuat turun aplikasi.

cara memasang aplikasi Marshmallow Privacy

Ini sangat berguna, tetapi anda tidak dapat menemui ciri ini di Android Lollipop. Sekarang, jika peranti anda di- root , maka anda dapat menikmati aplikasi Xprivacy untuk menguruskan hak akses untuk semua aplikasi yang akan dimuat, seperti Android Marshmallow. Aplikasi ini menawarkan menguruskan kebenaran aplikasi seperti Android Marshmallow.

Tab Peribadi Chrome

Chrome Custom Tabs adalah ciri pembuka pautan dari Android Marshmallow. Pada sistem operasi Android sebelumnya, ketika anda mendapat pautan yang dikirim melalui WhatsApp atau e-mel, ketika anda mengklik pautan tersebut, pautan tersebut akan terbuka secara automatik melalui penyemak imbas lalai yang anda gunakan.

Mungkin semuanya kelihatan baik, tetapi membuka pautan dalam penyemak imbas boleh memakan banyak RAM. Sekarang, dengan Tab Tersuai Chrome, anda dapat melihat gambaran keseluruhan atau pratonton pautan yang akan dibuka.

gelembung pautan

Apabila anda membuka pautan dengan ciri ini, memuatkan juga lebih cepat daripada Chrome biasa. Di samping itu, ciri ini juga menggunakan sumber sistem yang lebih sedikit. Ciri ini sangat berguna untuk pengguna Android Marshmallow.

Nah, jika anda ingin menikmati ciri yang sama di OS Android lama, anda boleh memasang Link Bubble Browser. Cara memasang aplikasi Marshmallow yang satu ini mudah, anda tidak perlu melakukan root pada peranti. Link Bubble juga membolehkan anda membuka aplikasi lain sambil memuatkan pautan terbuka.

Pautan Pintar

tappath

Apabila anda ingin membuka pautan aplikasi, tugas akan dilakukan secara automatik oleh penyemak imbas peranti anda. Nah, Pautan Pintar adalah ciri kecil di Android Marshmallow yang membolehkan anda membuka pautan yang dilayari secara langsung ke aplikasi.

Untuk mempermudahnya, kami akan memberikan contoh seperti ini, apabila anda ingin membuka pautan Twitter, Pautan Pintar akan membuka aplikasi Twitter dan memaparkan halaman yang disebut oleh pautan tersebut. Tidak perlu mempunyai Android Marshmallow untuk mencuba ciri ini. Muat turun TapPath di Google Play Store. Namun, anda harus membeli aplikasi ini dengan harga 12 ribu rupiah.

Ciri Pembaca Cap Jari

Pada Android Marshmallow, fitur pembaca sidik jari ( cap jari ) tidak hanya berfungsi untuk mengunci layar, tetapi juga membenarkan pembayaran. Fungsi ini akan disambungkan ke PayPal untuk mempermudah proses pembayaran melalui peranti anda.

Sekiranya telefon pintar anda tidak mempunyai ciri ini, maka anda tidak perlu risau. Anda boleh memasang Cap Jari Buka Kunci ICE. Aplikasi ini akan mengubah kamera menjadi pengimbas . Namun, aplikasi ini hanya dapat mengunci skrin peranti.

Kerana ini adalah aplikasi biasa, tingkat keamanan sidik jari ini tidak dapat dibandingkan dengan cap jari khusus di Marshmallow. Walau bagaimanapun, cap jari ICE Unlock cukup baik untuk mengelakkan orang lain membuka skrin telefon pintar anda.

Pengurusan Memori

Android meningkatkan fungsi pengurus tugas lebih baik daripada versi sebelumnya. Fungsi ini membolehkan anda melihat aplikasi atau sistem apa yang menggunakan RAM peranti anda. Kemudian, Play Store akan menawarkan ciri pengurus tugas yang dapat menghentikan aplikasi penyangak dan menguruskan aplikasi yang anda miliki.

monitor rangkaian mini

Untuk memantau aplikasi pada peranti KitKat atau Lollipop anda, cukup muat turun Network Monitor Mini. Aplikasi ini dapat melakukan pengelolaan aplikasi seperti yang ditawarkan oleh Android 6.0. Aplikasi yang dibangunkan oleh KF Software House boleh dimuat turun secara percuma.

Penyusun Semula Laci Aplikasi

Marshmallow menjadikan paparan laci aplikasi lebih tersusun. Pada empat ikon pertama adalah aplikasi yang paling kerap anda gunakan. Selanjutnya, aplikasi lain akan disusun mengikut abjad.

laci aplikasi

Oleh itu, aplikasi pada peranti anda akan disusun dengan rapi. Sekiranya anda ingin mencuba ciri ini, kini terdapat banyak pelancar pihak ketiga yang menyediakannya. Pilih salah satu pelancar terbaik yang telah kami kaji dalam artikel ini.

Hayat Bateri yang Lebih Baik

Adakah anda pernah mencuba mengecas telefon pintar Android melalui USB-C? Tidak dapat dinafikan bahawa pengisian bateri melalui USB-C akan berlangsung lebih cepat daripada pengisian menggunakan port USB standard.

Bateri Marshmallow

Pada Android Marshmallow, Google telah memperkenalkan fitur yang dapat mengisi bateri dengan cepat melalui USB-C. Untuk pengguna Android Lollipop atau yang lebih rendah, anda dapat mengalahkannya dengan beberapa trik untuk mendapatkan ciri yang sama walaupun tanpa USB-C dalam artikel ini.

MicroSD pintar

OS Android 6.0 menjadikan microSD seperti memori dalaman. Dengan kata lain, anda boleh menyimpan pelbagai aplikasi besar pada memori luaran ini tanpa sekatan lagi seperti pada Android KitKat dan Lollipop.

Bagi anda yang belum menggunakan peranti berasaskan Android Marshmallow, anda boleh menggunakan aplikasi Link2SD untuk menikmati fitur serupa. Sila rujuk tutorial pemasangan Link2SD dalam artikel ini.

Sekarang itulah pelbagai cara untuk memasang aplikasi Marshmallow melalui peranti atau versi berasaskan Android Lollipop di bawah. Anda tidak perlu menunggu lama untuk merasai ciri-ciri Marshmallow yang sangat menarik kerana anda sudah boleh mencubanya sekarang.