Cara Panggilan Video di Talian Melalui Telefon Pintar & PC

Line adalah aplikasi pesanan segera yang cukup popular di kalangan ramai orang. Aplikasi ini, yang dikembangkan oleh vendor Jepun, adalah aplikasi sembang kegemaran bagi kebanyakan orang muda hari ini.

Sebabnya, Line menawarkan pelbagai pelekat rasmi dan pencipta buatan yang kelihatan unik dan lucu. Sebenarnya, beberapa aplikasi sembang lain , seperti BBM dan WhatsApp belum dapat menandingi daya tarikan pelekat yang ditawarkan oleh Line.

Dari masa ke masa, aplikasi penghantaran mesej percuma ini semakin bertambah. Line sekarang tidak hanya dapat digunakan pada perangkat Android, iOS, Windows Phone dan Blackberry. Namun, pengguna komputer riba atau PC Mac atau Microsoft Windows juga dapat menikmati aplikasi sembang yang menyeronokkan ini.

Pada awal kemunculannya, Line hanya dapat digunakan untuk menghantar pesanan teks. Kemudian, pengembangan Line berkembang dengan pesat untuk dapat membawa fitur menarik lainnya, seperti mengirim gambar, video, pesan suara, dan membuat panggilan telefon dan panggilan video antara rakan-rakan yang memiliki ID Line.

Sebelum ini, aplikasi panggilan video yang terkenal adalah Skype. Kini, populariti Skype agak tergesa-gesa sejak adanya ciri panggilan video dari Line. Berikut ini akan berkongsi cara membuat panggilan video melalui Talian melalui telefon pintar atau PC anda.

Panggilan Video Talian Melalui Telefon Pintar / Tablet

cara membuat panggilan video di talian android

Membuat panggilan video melalui telefon pintar atau tablet kini menjadi aktiviti biasa. Kerana, kita dapat membuat panggilan video kapan saja dan di mana sahaja semudah memusingkan telapak tangan.

Sebelum membuat panggilan video, pastikan anda telah memasang aplikasi Talian pada peranti anda. Sekiranya tidak, muat turun aplikasi Talian melalui laman web rasmi di sini secara percuma. Setelah aplikasi Line dipasang pada peranti anda, ikuti langkah-langkah berikut untuk membuat panggilan video:

  1. Buka aplikasi Line
  2. Pastikan anda sudah mempunyai e-mel dan kata laluan yang sudah didaftarkan sebagai ID Talian, jika tidak, daftarlah dahulu
  3. Tambahkan kenalan yang ingin anda hubungi. Cara menambahkan kenalan di Talian boleh menggunakan ID Talian, Goncang, kod bar, dan nombor telefon
  4. Buka kenalan saudara yang anda mahu dijemput ke panggilan video
  5. Profil saudara anda akan dipaparkan, lengkap dengan pilihan Chat, Panggilan Percuma dan Panggilan Video. Kerana anda mahu melakukan panggilan video, pilih ikon gambar kamera video (Panggilan Video)
  6. Tunggu saudara-mara menjawab panggilan video anda

Talian Panggilan Video Melalui PC / Komputer riba

bagaimana untuk talian panggilan video pc

Sekiranya skrin telefon pintar atau tablet tidak cukup besar untuk membuat panggilan video Talian, anda boleh menggunakan komputer riba atau PC. Dengan menggunakan PC anda dapat membuat panggilan video dengan santai tanpa perlu menahan telefon pintar atau tablet.

Baiklah, sama seperti ketika anda ingin membuat panggilan video melalui telefon pintar dan tablet, anda juga harus memasang aplikasi Line pada PC atau Laptop terlebih dahulu. Untuk kemudahan, muat turun aplikasi Line melalui laman web rasmi di atas secara percuma. Sekiranya Line sudah terpasang di PC / Laptop anda, ikuti kaedah panggilan video pada Talian berikut:

  1. Buka aplikasi Line
  2. Pastikan anda sudah mempunyai e-mel dan kata laluan yang sudah didaftarkan sebagai ID Talian, jika tidak, daftarlah dahulu
  3. Sekiranya anda log masuk dengan e-mel Talian dan kata laluan yang digunakan pada telefon pintar atau tablet anda, kenalan Talian akan diselaraskan secara automatik dengan kenalan Talian yang sama pada telefon pintar.
  4. Sekiranya anda belum mempunyai keluarga kenalan Talian, tambahkan kenalan yang ingin anda hubungi. Cara menambahkan kenalan di Talian boleh menggunakan ID Talian, Goncang, kod bar, dan nombor telefon
  5. Buka halaman Sembang saudara anda
  6. Pilih ikon kamera video yang terletak di kanan bawah halaman Sembang untuk membuat panggilan video
  7. Tunggu saudara-mara menjawab panggilan video anda

Selain menggunakan kaedah di atas, Anda juga dapat memasang aplikasi LINE pada komputer riba dan PC menggunakan program emulator Android seperti Bluestacks. Untuk tutorial lengkap mengenai emulator Android, rujuk artikel ini.

Mana yang lebih mudah, melakukan panggilan video Talian pada telefon pintar atau PC? Sekiranya anda bingung mengenai peranti yang akan digunakan untuk membuat panggilan video melalui Talian, pertimbangkan kelebihan dan kekurangan panggilan video Talian pada PC dan telefon pintar berikut.

Panggilan Video di Telefon Pintar / Tablet

Hampir setiap orang hari ini mempunyai telefon pintar sehingga membuat panggilan video melalui peranti ini sangat praktikal. Tetapi ada juga beberapa kekurangan yang mesti anda perhatikan agar tidak membahayakan anda. Jadi, inilah kelebihan dan kekurangan panggilan video melalui telefon pintar atau tablet:

Kelebihan

  • Boleh membuat panggilan di mana sahaja dan bila-bila masa selagi dihubungkan ke internet
  • Tidak perlu menggunakan peranti tambahan seperti alat dengar / fon kepala kerana suaranya dapat didengar dengan jelas oleh orang yang anda ajak bercakap
  • Kualiti gambar yang dihasilkan lebih baik kerana pada umumnya telefon pintar / tablet kamera depan mempunyai resolusi yang lebih baik

Kekurangan

  • Sekiranya menggunakan kuota data, isyarat mestilah 3G atau HSDPA supaya panggilan video lancar dan tidak ketinggalan
  • Luangkan lebih banyak kuota data, iaitu panggilan video 30 minit menghabiskan 10 MB dan panggilan Talian selama 30 minit menghabiskan 5 MB
  • Bateri peranti habis lebih cepat

Panggilan Video di PC / Komputer riba

panggilan video komputer riba

PC atau komputer riba juga boleh menjadi alat yang sangat sesuai untuk membuat panggilan video. Tetapi sebelum memilihnya, pertimbangkan terlebih dahulu pelbagai kelebihan dan kekurangan yang ditawarkannya seperti berikut:

Kelebihan

  • Sambungannya lebih stabil kerana menggunakan modem atau Wi-Fi, jadi panggilan video mungkin lebih lancar dan lebih terkawal
  • Lebih jimat kuota data
  • Sudut tontonan yang lebih luas kerana skrin PC / Laptop lebih besar daripada telefon pintar / tablet
  • Tidak menggunakan terlalu banyak kuasa bateri

Kekurangan

  • Mesti menggunakan alat tambahan dalam bentuk alat dengar / fon kepala supaya anda dan orang yang anda ajak bicara dapat mendengar dan bercakap antara satu sama lain dengan jelas
  • Kualiti gambar tidak begitu baik kerana komputer riba / PC secara amnya masih VGA

Nasihat kami, agar panggilan video Talian menjadi lebih berkesan, cubalah berkomunikasi terlebih dahulu dengan orang lain. Pastikan anda dan orang lain mempunyai isyarat yang baik untuk membuat panggilan video ini.

Line adalah aplikasi pesanan percuma yang sedikit lebih unggul daripada pesaingnya, BBM, KIK, dan WhatsApp. Sebenarnya, pesaingnya yang hebat, KakaoTalk, belum dapat menandingi populariti Line. Oleh itu, kaedah panggilan video di talian lebih berkesan? Adakah panggilan video Talian melalui telefon pintar / tablet atau PC / Komputer riba?

Artikel Berkaitan