Inilah kelebihan dan kekurangan Alcatel Flash 2

Telefon pintar 4G LTE dengan harga yang berpatutan, mengapa tidak? Alcatel Flash 2 adalah telefon pintar yang memenuhi kriteria ini. Tidak hanya sesuai dengan rangkaian 4G LTE, telefon pintar ini, juga dikenali sebagai Alcatel OneTouch Flash 2, juga mempunyai spesifikasi yang cukup baik.

Ya, ketika pasar telefon pintar Indonesia diserang oleh vendor dari China, Alcatel muncul sebagai pembeda. Pengilang telefon bimbit Perancis menawarkan telefon pintar berkelas Jepun dan Korea, tetapi menjualnya dengan harga murah gaya Cina.

Alcatel Flash 2 sendiri adalah pengganti siri Flash sebelumnya yang cukup berjaya di pasaran. Ingin tahu apakah kelebihan dan kekurangan telefon pintar yang dibuat oleh vendor yang baru bergabung dengan Nokia ini? Mari lihat ulasan berikut mengenai Alcatel Flash 2.

Spesifikasi

  • Skrin: IPS LCD 5 inci, 720 x 1280 piksel (294 ppi)
  • Memori dalaman: RAM 16GB, 2GB
  • Memori luaran: MicroSD, hingga 128GB
  • Chipset: MediaTek MT6753 "64-bit"
  • CPU: Octa Core 1.3 GHz, Cortex-A53
  • GPU: Mali-T720 MP3 @ 700 MHz
  • Sistem Operasi: OS Android v5.1 (Lollipop)
  • Kamera utama: 13 MP, 4128 x 3096 piksel
  • Ciri-ciri kamera: Lampu kilat Dual-LED (dwi-nada), Aperture F / 2.0, sensor Samsung S5K3M2 ISOCELL, penandaan geo, Autofokus pengesanan fasa (PDAF), fokus 0.3 saat, lensa 5P dengan penapis optik kaca biru, mod PIP , Mod jejak, fokus sentuhan, pengesanan wajah, zoom digital 4x, panorama, HDR Gesture Shot, mod selang waktu, mod foto langsung, mod berbilang sudut
  • Kamera depan: 5 MP, Aperture F / 2.0, sensor OV5648
  • Bateri: 3000 mAh Li-ion

Rekaan

Tidak ada maklumat khusus yang menyebutkan dimensi Alcatel Flash 2. Namun, sudah pasti telefon pintar ini mempunyai ukuran standard kerana membawa layar 5 inci. Dilihat dari gambar yang telah tersebar di ruang siber, telefon pintar ini mempunyai badan yang tidak terlalu tebal.

kelebihan dan kekurangan Alcatel Flash 2

Nampaknya, Flash 2 cukup selesa di tangan. Bahan yang digunakan untuk membungkus telefon pintar ini adalah plastik matte dengan tekstur. Bahan ini menjadikan telefon pintar ini selesa dipegang. Alcatel menyediakan dua pilihan warna untuk Flash 2, iaitu Volcanic Grey dan Mica White.

Skrin

Alcatel mengadopsi layar 5 inci dengan teknologi IPS 16 juta warna untuk Flash 2. Resolusi yang ditawarkan oleh telefon pintar ini cukup bagus, 720 x 1280 piksel dengan kepadatan mencapai 294 ppi. Resolusi ini menawarkan paparan skrin yang cukup terang untuk telefon pintar yang ekonomik.

Terdapat 5 titik sentuh pada layar Alcatel Flash 2. Namun, nampaknya skrin tersebut belum mendapat perlindungan dari pelindung tahan calar tertentu. Jadi, pengguna mesti memasang pelindung skrin mereka sendiri.

Pemproses

Kajian semula Alcatel OneTouch Flash 2

Membincangkan sektor dapur landasan adalah perkara yang menarik dalam tinjauan Alcatel Flash 2. Sebabnya, telefon pintar ini menggunakan dapur landasan yang cukup bagus. Alcatel Flash 2 dilengkapi dengan pemproses MediaTek MT6753 dengan pengkomputeran 64-bit bersama dengan CPU Cortex-A53 Octa Core 1.3 GHz.

Pemproses menjadi lebih baik apabila digabungkan dengan kad pemprosesan grafik dari Mali-T720 MP3. Hasilnya, Alcatel Flash 2 mempunyai prestasi yang kuat dengan paparan grafik yang cukup bagus untuk pelbagai tujuan.

Ingatan

Alcatel nampaknya menggunakan standard memori seperti telefon pintar pertengahan pada umumnya. Flash 2 dilengkapi dengan memori dalaman 16 GB. Ukuran ini lebih dari cukup untuk menyimpan pelbagai aplikasi dan data peribadi pengguna.

Namun, jika slot memori dalaman terasa kurang, anda boleh menggunakan microSD hingga 128 GB untuk mengisi slot memori luaran telefon pintar. Boleh dipastikan jika anda tidak akan kekurangan ruang dengan memori yang banyak.

Untuk mengimbangi prestasi pemproses yang kuat dan aktiviti multitasking menggunakan telefon pintar ini, Alcatel juga dilengkapi Flash 2 dengan RAM 2 GB. Ukuran RAM ini cukup baik untuk menjadikan telefon pintar ini ketinggalan minimum ketika anda menggunakan pelbagai aplikasi dan melayari di dunia maya menggunakan Alcatel Flash 2.

Kamera

Satu lagi kelebihan Alcatel Flash 2 adalah kualiti kamera yang sangat baik. Secara amnya, telefon pintar mampu milik hanya dilengkapi dengan kamera belakang 8 MP atau 5MP. Namun, ini tidak berlaku untuk Flash 2, kerana telefon pintar ini memiliki kamera belakang dengan resolusi 13 MP.

Selain itu, kamera ini juga mempunyai rangkaian fitur lengkap, mulai dari Aperture F / 2.0, sensor Samsung S5K3M2 ISOCELL, penandaan geo, autofokus pengesanan fasa, fokus 0,3 saat, lensa 5P dengan penapis optik kaca biru, mod PIP, trek mod, zoom digital 4x, mod foto langsung, panorama, mod selang waktu, tangkapan isyarat HDR, hingga mod berbilang sudut.

Kamera telefon pintar ini dilengkapi dengan denyar LED berkembar. Kamera juga dapat merakam video [dilindungi e-mel] Semasa merakam video, anda dapat menikmati fitur seperti Pengurangan Kebisingan dan Penstabilan Imej Elektronik.

Alcatel Flash 2 juga memiliki kamera depan dengan ukuran lebih dari cukup, iaitu 5 MP. Kamera depan ini juga dilengkapi dengan sensor OV5648 dan lampu kilat LED sehingga anda boleh mengambil gambar selfie dalam cahaya rendah.

Kesalinghubungan

Seperti yang disebutkan pada awal tinjauan ini, Alcatel Flash 2 adalah telefon pintar yang serasi dengan rangkaian 4G LTE. Anda boleh mencuba kelajuan muat turun dari rangkaian 4G LTE hingga 150 Mbps dan memuat naik hingga 50 Mbps menggunakan telefon pintar ekonomi ini. Apabila kawasan anda tidak dilindungi oleh rangkaian 4G LTE, anda masih boleh menggunakan Flash 2 pada rangkaian 2G dan 3G.

Alcatel Flash 2 adalah telefon Dual SIM dengan dua nombor GSM aktif. Sekiranya anda ingin menggunakan Wi-Fi, telefon pintar ini juga dilengkapi dengan sambungan Wi-Fi 802.11 b / g / n. Kesambungan lain yang dimiliki oleh telefon pintar ini ialah Bluetooth v4.0 dan microUSB v2.0.

Bateri

Kejutan lain datang dari sektor bateri. Ya, Alcatel Flash 2 menggunakan bateri dengan kapasiti yang cukup besar, Li-Ion 3000 mAh. Bateri ini dapat memberikan kuasa untuk telefon pintar yang lebih lama. Dengan bateri ini, Flash 2 mampu mempunyai masa bercakap hingga 25 jam dan waktu tunggu sehingga 600 jam. Bateri telefon pintar ini cukup tahan lama, bukan ?

Ciri

Fitur lain yang ditawarkan oleh Alcatel Flash 2 adalah layar yang menggunakan sensor Accelerometer, Proximity, dan Ambient Light Sensor. Selain itu, telefon pintar yang sudah menggunakan sistem operasi Android Lollipop v5.1 juga mempunyai radio FM dan RDS. Ciri petunjuk GPS dan A-GPS bawaan juga menyertai Alcatel Flash 2.

Harga

Mengenai harganya, telefon pintar ini termasuk dalam kelas telefon bimbit berkualiti tinggi pertengahan dengan harga yang sangat berpatutan. Anda hanya perlu membelanjakan Rp.1999.000 untuk membawa pulang Alcatel Flash 2 ini.

Alcatel Flash 2 cukup menakjubkan, bukan ? Harganya murah dan spesifikasinya cukup baik untuk membuat sesiapa sahaja mahu memiliki telefon pintar ini. Bagi mereka yang berminat untuk membelinya, telefon ini dirancang untuk dijual secara eksklusif melalui Lazada.

Kelebihan Alcatel Flash 2:

- Menyokong rangkaian 4G LTE

- RAM ialah 2GB

- Kamera belakang sangat kaya dengan ciri

- Kamera depan dilengkapi dengan denyar LED

- Kapasiti bateri yang besar

Kelemahan Alcatel Flash 2:

- Bateri tidak dapat dikeluarkan

- Jualan terhad melalui dalam talian