Kaji kelebihan dan kekurangan Oppo R7 Lite

Akhir-akhir ini, pengeluar telefon pintar dari China, Oppo, secara agresif mempromosikan produk utamanya, Oppo R7 Lite. Sekiranya pendahulunya, Oppo R7, dipasarkan dengan harga 5 juta ke atas, kali ini Oppo memasarkan R7 Lite dengan harga yang lebih murah.

Walaupun lebih murah, tetapi spesifikasi yang ditawarkan oleh telefon pintar ini tidak jauh berbeza dengan pendahulunya. Ini dapat dilihat dari penggunaan ArcD Edge Screen 2.5D dan prosesor yang serupa dengan Oppo R7.

Telefon pintar R7 Lite kini boleh didapati di pasaran Indonesia. Berminat untuk membelinya tetapi masih ingin tahu mengenai kecanggihan telefon pintar ini? Ayuh , ketahui dalam ulasan spesifikasi Oppo R7 Lite berikut.

Spesifikasi

  • Skrin: 5 inci AMOLED, 720 x 1280 piksel (294 ppi)
  • Memori dalaman: RAM 16GB, 2GB
  • Memori luaran: MicroSD, hingga 128GB
  • Chipset: Qualcomm MSM8939 Snapdragon 615 "64-bit"
  • CPU: Octa Core 1.3 GHz, Cortex-A53 + Cortex-A53
  • GPU: Adreno 405
  • Sistem Operasi: OS Android v5.2 (Lollipop)
  • Kamera utama: 13 MP, 4128 x 3096 piksel
  • Ciri-ciri kamera: Lampu kilat LED, lensa Schneider-Kreuznach, Aperture F / 2.2, Pengatup perlahan, Ultra HD, RAW, pendedahan berganda, makro super, penandaan geo, fokus sentuhan, fokus automatik, pengesanan wajah, zoom digital, panorama, HDR
  • Kamera depan: 8 MP, Aperture F / 2.4
  • Bateri: Li-Polymer 2320 mAh

Rekaan

Telefon pintar ini dengan dimensi 143 x 71 x 6,3 mm mempunyai reka bentuk yang sangat bergaya . Ini terbukti dari bahan logam penuh yang membingkai Oppo R7 Lite. Walaupun ia mempunyai reka bentuk premium, R7 Lite adalah telefon pintar ringan kerana beratnya hanya 139 gram.

tinjauan oppo r7 lite

Tidak seperti pesaingnya, Samsung, yang selalu bergantung pada warna hitam dan putih untuk varian warna telefon pintarnya, Oppo memberikan satu lagi pilihan warna elegan untuk R7 Lite, iaitu perak dan emas.

Skrin

Kualiti skrin yang dibawa oleh R7 Lite sama dengan pendahulunya, R7. Skrin 5 inci telefon pintar ini menggunakan teknologi AMOLED dengan 16 juta warna. Selain itu, resolusi skrin adalah 720 x 1280 piksel dengan kepadatan warna 294 ppi.

Lebih menarik lagi, R7 Lite menggunakan teknologi skrin 2.5D yang menjadikan bahagian sisi skrin menjadi lebih melengkung dan tepi skrin lebih nipis. Teknologi ini membuat pengguna berasa selesa ketika menggunakan telefon pintar ini untuk menonton filem atau bermain permainan.

Satu lagi perkara yang menjadikan skrin R7 Lite lebih cerah adalah paparan antara muka Warna 2.1 sistem operasi yang digunakan oleh telefon pintar ini. Fungsi isyarat luar skrin juga telah didukung oleh telefon pintar ini sehingga Anda dapat membuat gerakan tertentu ketika layar mati.

Pemproses

kelebihan dan kekurangan oppo r7 lite

Nampaknya anda tidak perlu risau tentang prestasi Oppo R7 Lite. Kerana telefon pintar menggunakan pemproses Qualcomm MSM8939 Snapdragon 615 dengan CPU Octa Core 64-bit 1.3 GHz yang merupakan gabungan dari Quad Core 1.5 GHz Cortex-A53 dan 1 GHz Cortex-A53.

Pemproses ini sangat berkuasa sehingga perkakasan telefon pintar mampu mengimbangi semua jenis aktiviti multitasking tanpa ketinggalan . Untuk tujuan permainan , Oppo juga mempunyai kad grafik Adreno 405 yang cukup mampu pada R7 Lite.

Ingatan

Kapasiti simpanan dalaman yang disediakan oleh Oppo R7 Lite cukup besar, 16 GB. Anda boleh menggunakan memori dalaman untuk menyimpan pelbagai aplikasi kegemaran yang dimuat turun di Google Play Store. Kapasiti RAM 2 GB juga menyokong prestasi perkakasan yang kuat agar telefon pintar ini tidak perlahan.

Untuk memori luaran, anda boleh menggunakan microSD hingga 128 GB. Malangnya, slot microSD adalah satu dengan slot Kad SIM. Jadi, anda hanya boleh menggunakan satu Kad SIM jika anda ingin memasang microSD.

Kamera

Kamera 13 MP 4128 x 3096 piksel adalah salah satu andalan Oppo R7 Lite. Kamera belakang juga dilengkapi dengan LED Flash dan pelbagai ciri kamera, seperti Schneider-Kreuznach Lens , Aperture F2.2 , shutter lambat , Ultra HD , RAW, dan pelbagai ciri kamera standard yang lain. Dengan kamera belakang R7 Lite, anda juga dapat merakam video dengan resolusi 1080p.

Sekiranya telefon pintar lain hanya menawarkan kamera depan dengan resolusi maksimum 5 MP, Oppo R7 Lite berani menawarkan resolusi kamera depan yang lebih tinggi. Kamera depan R7 Lite beresolusi 8 MP. Anda boleh mengambil gambar diri atau bergambar bersama rakan menggunakan kamera R7 Lite yang jelas dan berkualiti tinggi.

Kesalinghubungan

Berikutan perkembangan era moden yang secara agresif mempromosikan rangkaian 4G LTE, Oppo R7 Lite nampaknya tidak mahu ketinggalan untuk bergabung. Ya, telefon pintar ini sudah menyokong rangkaian 4G LTE.

Anda boleh memanfaatkan rangkaian 4G LTE yang ditawarkan oleh beberapa penyedia tempatan dengan menggunakan telefon pintar ini. Selain 4G LTE, R7 Lite tentunya juga serasi dengan rangkaian 2G dan 3G semasa.

Oppo R7 Lite adalah telefon Dual SIM, yang bermaksud anda boleh mengaktifkan dua nombor telefon dalam satu peranti. Namun, seperti yang telah kita bincangkan sebelumnya, satu slot Kad SIM sama dengan slot microSD.

Untuk menyambung ke hotspot Wi-Fi percuma, anda boleh menggunakan Wi-Fi yang tersedia di telefon pintar ini. Untuk menghantar data dengan telefon bimbit atau peranti lain, anda boleh menggunakan Bluetooth v4.0 dan microUSB.

Bateri

Bateri adalah sektor yang menarik yang merupakan senjata Oppo R7 Lite. Telefon pintar ini menggunakan bateri Li-Polymer 2320 mAh. Kapasiti bateri sebenarnya sangat mengecewakan kerana akan habis dengan cepat untuk penggunaan skrin dan prosesor yang sengit.

Seperti yang dikutip dari World Oppo Kompas, Oppo R7 Lite juga tidak dilengkapi dengan VOOC pengecasan pantas yang biasanya disertakan dalam peranti Oppo yang terkemuka. Tetapi ini nampaknya tidak menjadi masalah ketika melihat kapasiti bateri yang kecil.

Ciri

Dalam tinjauan Oppo R7 Lite, sudah tentu kami juga akan mengkaji ciri-ciri telefon pintar ini. Selain teknologi 2.5D Arc Edge Screen, telefon pintar ini sudah menggunakan sistem operasi Android Lollipop v5.2 yang menawarkan antara muka yang lebih canggih. Tidak ketinggalan, radio FM juga disematkan pada telefon pintar ini.

Untuk mencari destinasi anda, anda boleh menggunakan terbina dalam GPS mempunyai , A-GPS, dan GLONASS pada R7 Lite. Beberapa ciri lain, seperti pembatalan bunyi aktif dengan mikrofon khusus juga disertakan dalam telefon pintar super canggih ini.

Harga

Masanya telah tiba untuk membincangkan masalah harga. Oppo R7 Lite adalah salah satu telefon pintar 4G LTE untuk pasaran kelas menengah. Harga untuk telefon pintar ini adalah Rp 3,999,000. Dengan harga di bawah 4 juta, anda sudah dapat menikmati semua ciri dan spesifikasi yang disemak dalam ulasan Oppo R7 Lite ini. Berminat untuk membelinya dengan segera?

Kelebihan Oppo R7 Lite:

- Sarung dari aluminium

- Skrin Edge 2.5D

- Kamera dengan lensa Schneider-Kreuznach

Kelemahan Oppo R7 Lite:

- Resolusi skrin hanya 720p

- Kapasiti bateri kecil

- Tidak dilengkapi dengan VOOC pengecasan pantas

Artikel Berkaitan