Cara Mengreditkan Lazada dengan Mudah dan Selamat

Di Indonesia, laman membeli-belah dalam talian semakin banyak. Salah satu laman web membeli-belah dalam talian terbesar di Indonesia adalah Lazada. Di Lazada, anda boleh membeli pelbagai jenis barang, mulai dari keperluan harian, peralatan rumah tangga, alat dan barang elektronik, kosmetik, hingga pakaian atau aksesori untuk memenuhi keperluan fesyen anda .

Laman web ini bukan sahaja menawarkan kaedah membeli-belah yang mudah dan praktikal. Namun, anda juga dapat melakukan pembayaran dengan berbagai cara, mulai dari COD (cash on delivery), transfer bank, hingga pembayaran dengan kredit atau ansuran. Akan memberikan lebih banyak maklumat mengenai cara memberi kredit pada Lazada dengan program ansuran yang ditawarkan.

Pengguna kad kredit dari bank tertentu juga dapat menikmati pembayaran secara ansuran ketika membeli barang di Lazada. Ini bermaksud anda boleh memiliki barang tersebut tanpa membayar secara langsung di muka.

Cara kredit pada Lazada cukup mudah dan banyak diskaun diberikan oleh bank-bank tertentu. Selain itu, Lazada juga menyediakan 0% ansuran alias tanpa faedah. Bolehkah anda membuat kredit di Lazada tetapi tidak mempunyai kad kredit? Jawapannya tidak dapat dijumpai dalam artikel ini.

Ansuran Kad Kredit

Ansuran Kad Kredit

Cara termudah untuk memberi kredit kepada Lazada adalah dengan menggunakan kad kredit. Untuk mengikuti program ansuran ini, tidak diperlukan tinjauan khusus untuk menentukan kelayakan pemohon pinjaman. Kerana, Lazada dapat segera memeriksa sama ada anda layak mendapat kredit melalui data kad kredit anda.

Pada masa ini, kad kredit yang boleh digunakan untuk membayar balik barang di Lazada adalah BNI, Mandiri, Permata Bank, HSBC, OSBC NISP, Maybank, Danamon, UOB, Standard Chartered, BRI, Citibank, ANZ, Bukopin, CIMB Niaga, Panin, dan MNC Bank.

Inilah cara untuk memberi kredit kepada Lazada secara ansuran menggunakan kad kredit:

  1. Klik "Beli Sekarang" pada item yang telah anda pilih
  2. Klik "Pengesahan Pesanan" untuk meneruskan pembayaran
  3. Log masuk ke Lazada atau isikan data yang diminta oleh Lazada dengan betul dan lengkap
  4. Klik "Teruskan" untuk memilih pilihan pembayaran
  5. Pilih kaedah pembayaran "Ansuran", pilih bank penerbit kad kredit yang akan anda gunakan, pilih tempoh ansuran anda
  6. Masukkan nombor kad kredit anda, nama pemegang kad, tarikh luput, dan CCV / CVV (3 nombor di belakang kad kredit anda)
  7. Klik "Pengesahan Pesanan" dan ansuran akan dimulakan dengan segera apabila status pesanan berjaya. Lazada berhak untuk membatalkan program ansuran sekiranya kad kredit tidak memenuhi syarat untuk mengikuti program ini

Hampir semua bank penerbit kad kredit di atas sudah serasi dengan program ansuran 0% dari Lazada. Jadi, anda tidak perlu lagi menggunakan kad kredit dari bank tertentu kerana Lazada menyediakan kemudahan ansuran 0% ini kepada semua bank penerbit kad kredit yang disebutkan di atas. Program ansuran kad kredit ini hanya untuk transaksi membeli minimum Rp 1.000.000.

Ansuran BCA

Ansuran BCA Cara Mengreditkan Lazada

Hampir semua kad kredit pasti mempunyai logo VISA dan Mastercard untuk digunakan untuk membeli-belah dalam talian. Sebenarnya, untuk menyertai program ansuran anda mesti menggunakan kad kredit yang mengandungi logo Visa atau Mastercard. Nah, bagi anda yang ingin membayar secara ansuran dengan kad kredit tanpa proses yang panjang, maka anda boleh menggunakan kad kredit BCA.

Lazada menyediakan kemudahan pembayaran Ansuran BCA, di mana program ini sangat berguna bagi anda yang mempunyai kad kredit BCA Visa dan Mastercard. Sementara itu, Kad Kredit BCA tidak dapat digunakan untuk mengikuti program ansuran ini

Berikut adalah cara memberi kredit di Lazada melalui program Ansuran BCA:

  1. Pilih barang yang akan dibeli dan klik "Beli Sekarang"
  2. Terus mengisi data kad yang diminta oleh Lazada
  3. Klik "Pengesahan Pesanan" agar pembayaran anda segera disahkan dan anda dapat segera mendapatkan barang yang diinginkan.

Kaedah kredit di Lazada menggunakan ansuran 0% dapat digunakan untuk semua produk yang dijual di Lazada, dari peralatan elektronik hingga peralatan rumah tangga. Walau bagaimanapun, syarat untuk produk mestilah Rp 1.000.000 atau lebih.

Barang akan dihantar terus kepada pembeli sekiranya bank penyedia kad kredit telah bersetuju dengan permintaan ansuran anda. Anggaran kelulusan untuk permohonan ansuran 0% adalah maksimum 7 hari bekerja, dan penghantaran barang terpantas 2 hari kerja. Namun, pada masa ini nampaknya Lazada dapat memproses secara langsung ansuran kad kredit secara automatik, jadi tidak perlu menunggu hingga 7 hari kerja.

Ansuran Kredivo

Ansuran Kredivo

Penyelesaian segera bagi anda yang ingin mengambil ansuran Lazada tetapi tidak mempunyai kad kredit adalah dengan Kredivo. Uniknya, Kredivo juga menawarkan program ansuran dengan faedah 2.95% setiap bulan. Kredit ansuran sekali sahaja sah untuk satu produk sahaja. Keperluan lain adalah barang mestilah melebihi Rp 1.500.000 dan tidak lebih dari Rp20.000.000.

Pertama, anda mesti membuat akaun Kredivo terlebih dahulu. Pengguna Lazada yang dapat menikmati kemudahan ansuran melalui Kredivo harus tinggal di Greater Jakarta, Bandung, Semarang, Surabaya, Denpasar, Palembang, dan Medan.

Terma dan syarat lain untuk menyertai program ansuran Kredivo adalah:

  • Pilihan jangka masa 30 hari (tanpa bayaran pendahuluan dan faedah 0%), 3, 6 dan 12 bulan (dikenakan bayaran pendahuluan 20% dan faedah 2.95% sebulan)
  • Bunga ansuran 2.95% dan wang pendahuluan diperlukan sebanyak 20%
  • Hanya terpakai untuk produk tertentu
  • Pembelian minimum adalah IDR 1,500,000 dan maksimum IDR 20,000,000
  • Hanya dibenarkan membeli 1 item sahaja untuk 1 nombor pesanan
  • Tidak sah untuk barangan runcit, baucar dan perkhidmatan

Sekiranya anda telah membayar pembayaran melalui ansuran Kredivo, maka proses pengembalian wang pendahuluan 20% yang telah anda bayar akan dikembalikan oleh Kredivo.

Petua Kredit Pada Lazada

bagaimana memberi kredit di lazada

Walaupun agak mudah, kadangkala permohonan untuk ansuran gagal kerana kesalahan kecil. Berikut adalah beberapa petua dari Lazada untuk ansuran menggunakan kad kredit ini dengan berjaya dan lancar, termasuk:

  • Isi data yang betul

Membeli-belah dalam talian

Isi data sesuai dengan kad kredit yang digunakan, mulai dari nama, nombor telefon dan alamat. Selaraskan data tempahan mengikut data yang didaftarkan pada kad kredit anda. Dengan kata lain, gunakan kad kredit anda sendiri untuk memudahkannya.

  • Masukkan kad kredit bulan dan tahun yang sah

ansuran kad kredit lazada

Salah satu syarat wajib semasa membayar menggunakan kad redit adalah memasukkan bulan dan tahun kad kredit yang sah. Pastikan anda memasukkan kedua-dua data dengan betul mengikut data yang dicetak pada kad.

Untuk mempermudah proses pembayaran kredit, Lazada juga akan menghantar e-mel rasmi kepada anda. E-mel akan meminta anda menghantar imbasan atau gambar kad pengenalan anda dan pandangan depan kad kredit yang digunakan. Ini adalah sebahagian daripada komitmen Lazada untuk menjaga keselamatan identiti pembelinya yang melakukan transaksi dalam talian.

Lazada kemudian akan memproses pesanan dengan segera sekiranya anda memenuhi syarat dan ketentuan yang berlaku, dan penyedia kad kredit Bank telah mengesahkan ansuran 0% yang telah anda kirimkan.

Perkara lain yang perlu anda ketahui ialah kaedah pembayaran ansuran ini tidak dapat digabungkan dengan promosi lain, seperti baucar membeli-belah Lazada atau promosi yang ditawarkan oleh bank penyedia kad kredit anda. Selain itu, item yang termasuk dalam program ansuran ini tidak dapat dikembalikan atau dikembalikan.

Oleh itu, adakah Lazada akan menyimpan data kad kredit yang anda gunakan untuk menyertai program ansuran ini? Tidak. Lazada menggunakan data kad kredit untuk memproses pesanan anda dengan selamat. Walau bagaimanapun, Lazada tidak akan menyimpan data kad kredit anda setelah transaksi selesai.

Bolehkah Melakukan Ansuran Tanpa Kad Kredit?

Bayaran di Lazada

Penyelesaian ansuran tanpa kad kredit di Lazada hanya dapat dilakukan melalui aplikasi Kredivo. Untuk memiliki akaun Kredivo, anda mesti mengisi data yang sah dan melampirkan beberapa dokumen sokongan. Kredivo dapat memberikan kredit hingga maksimum Rp 20,000,000.

Namun, jika anda tidak mahu menggunakan kad kredit atau Kredivo, anda boleh memilih kaedah pembayaran lain yang lebih mudah. Beberapa kaedah ini termasuk Indomaret, Cash On Delivery (COD), Debit Cards, Bank Transfer, Alfamart, DOKU e-wallet, Pos Indonesia, BCA Klikpay, dan Mandiri Clickpay.

Nah, adakah anda berminat untuk mencuba kaedah kredit di Lazada ketika membeli barang yang anda mahukan di laman membeli-belah? Atau lebih suka membuat pembayaran dengan cara konvensional?