Mari Ketahui Kekuatan & Kekuatan LG G4 Stylus

Membuat telefon pintar dengan nama utama nampaknya sudah menjadi kebiasaan akhir-akhir ini. Salah satunya adalah LG yang mengeluarkan pelbagai varian utama LG G4 walaupun spesifikasinya sangat berbeza.

Pada tahun 2014, LG G3 Stylus dilancarkan dan cukup berjaya memeriahkan pasaran kelas menengah bawah. Pada tahun 2015, syarikat elektronik Korea Selatan melancarkan LG G4 Stylus, telefon pintar satu tahap di atas pendahulunya, LG G3 Stylus.

Terdapat banyak perbezaan antara kedua telefon pintar tersebut, salah satunya harga LG G4 Stylus lebih mahal kerana dipasarkan untuk kelas menengah atas. Sekiranya anda ingin tahu tentang kelebihan dan kekurangan yang ada, mari kita pertimbangkan tinjauan LG G4 Stylus berikut.

Spesifikasi

  • Skrin: IPS LCD 5,7 inci, 720 x 1280 piksel (258 ppi)
  • Memori dalaman: 8/16 GB, 1/2 GB RAM
  • Memori luaran: MicroSD, hingga 128GB
  • Chipset: Qualcomm MSM8916 Snapdragon 410
  • CPU: Quad Core 1.2 GHz, Cortex-A53
  • GPU: Adreno 306
  • Sistem Operasi: OS Android v5.0 (Lollipop)
  • Kamera utama: 13 MP, 4128 x 3096 piksel
  • Ciri-ciri kamera: Lampu kilat LED, autofokus laser, tangkapan isyarat, penandaan Geo, fokus sentuhan, pengesanan wajah, zoom digital, panorama, HDR Gesture Shot, Touch & Shoot
  • Kamera depan: 5 MP
  • Bateri: 3000 mAh Li-ion

Rekaan

Telefon pintar lain bernama LG G Stylo mempunyai panjang 154.3 mm, lebar 79.2 mm dan ketebalan 9.6 mm. Ukuran telefon pintar ini agak besar dan termasuk dalam kategori phablet. Pilihan warna untuk LG G4 Stylus adalah Metallic Silver dan Floral White.

kajian semula stylus lg g4

Seperti biasa, paparan telefon pintar dari LG selalu membawa reka bentuk mewah dan elegan walaupun hanya diperbuat daripada sarung plastik. Berat Stylus G4 mencapai 163 gram, tidak terlalu berat untuk telefon pintar yang cukup besar.

Skrin

Phablet ini mempunyai skrin 5,7 inci yang menggunakan teknologi IPS LCD dengan 16 juta warna. Dari segi resolusi, LG G4 Stylus masih kalah dengan Samsung Galaxy Note 4 yang mempunyai resolusi Quad HD. Skrin telefon pintar ini hanya mempunyai resolusi HD 720 x 1280 piksel dengan ketumpatan 258 ppi.

Walaupun dari segi resolusi G4 Stylus masih kalah dengan Note 4, tetapi skrin telefon pintar ini cukup terang dan tidak mengecewakan. Di samping itu, skrin G4 Stylus juga menggunakan pelindung Corning Gorilla Glass 3 yang tahan terhadap semua jenis calar.

Pemproses

kelebihan dan kekurangan stylus LG G4

LG G4 Stylus ditawarkan dalam dua varian, iaitu 4G LTE dan 3G. Kedua-dua varian ini dilengkapi oleh pemproses yang berbeza. LG G4 Stylus 4G LTE dikuasakan oleh pemproses Qualcomm MSM8916 Snapdragon 410 dengan CPU Quad Core 1.2 GHz Cortex-A53. Sementara itu, varian 3G didahului oleh pemproses dari MediaTek dengan kecepatan jam Octa Core 1.4 GHz.

Walau bagaimanapun, kami sangat mengesyorkan agar anda memilih LG G4 Stylus 4G LTE. Selain menggunakan pemproses yang masih diklasifikasikan sebagai kelas bawah, telefon pintar ini juga dilengkapi dengan GPU Adreno 306, yang merupakan kad pemprosesan grafik yang disertakan.

Ingatan

Sepintas lalu spesifikasi memori LG G4 Stylus hampir sama dengan Xiaomi Mi4c yang menawarkan dua pilihan memori dalaman dan RAM. Namun, saiz memori dalaman dan RAM yang ditawarkan oleh G4 Stylus lebih kecil daripada telefon pintar dari China.

LG G4 Stylus menawarkan memori dalaman 8 GB dengan RAM 1 GB. Pilihan lain yang lebih besar, anda boleh memilih versi telefon pintar dengan memori dalaman 16GB dan RAM 2GB. Sayangnya, versi yang dipasarkan di Indonesia adalah LG G4 Stylus dengan memori dalaman 8 GB dan RAM 1 GB.

Saiz memori kedua agak kecil memandangkan telefon pintar 4G LTE yang lain sudah menawarkan kapasiti penyimpanan minimum 16 GB dan RAM 2 GB. Walau bagaimanapun, kapasiti penyimpanan pada telefon pintar ini dapat diperluas dengan memori luaran hingga 128 GB.

Kamera

Salah satu kebanggaan LG G Stylo terletak pada sektor kamera. Ya, kamera belakang phablet ini berukuran 13 MP yang mampu mengambil gambar yang jelas dan jelas. Kamera ini juga dilengkapi dengan LED Flash untuk mengambil gambar di tempat yang gelap.

Beberapa ciri sokongan di LG G4 juga disertakan dalam kamera, seperti fokus otomatis laser, tangkapan isyarat, penandaan geografis, zoom digital, fokus sentuhan, pengesanan wajah, panorama, sentuhan & tangkapan dan HDR.

Resolusi video untuk telefon pintar ini mencapai 1080p. Kamera depan LG G4 Stylus berukuran 5 MP. Ukuran kamera depan telefon pintar cukup tinggi untuk mengambil potret diri atau membuat panggilan bersemuka dengan saudara-mara.

Kesalinghubungan

LG G4 Stylus H635 yang dipasarkan di Indonesia sudah serasi dengan rangkaian 4G LTE. Anda dapat merasakan kecepatan muat turun hingga 150 Mbps dan memuat naik hingga 50 Mbps ketika menggunakan rangkaian.

Malangnya, telefon pintar ini adalah jenis SIM tunggal sehingga anda hanya boleh menggunakan satu pengendali sahaja. Sekiranya di kawasan anda masih tidak menyokong rangkaian 4G LTE, anda masih boleh menggunakan telefon pintar ini pada rangkaian 2G dan 3G.

Berita baik lain ialah LG G4 Stylus disokong oleh NFC yang memudahkan untuk menghantar data. Untuk tujuan pengiriman data antara peranti, Anda juga dapat menggunakan Bluetooth v4.1 atau microUSB v2.0 yang terdapat dalam phablet ini.

Bateri

Untuk saiz telefon pintar besar dengan pemproses yang berkemampuan, bateri LG G4 Stylus sedikit. Telefon pintar ini hanya menggunakan bateri berkapasiti 3000 mAh. Dengan bateri ini, G4 Stylus boleh bersiap sedia selama 432 jam dan jika digunakan secara aktif telefon pintar ini dapat menyala hingga 18 jam. Namun, sangat malang kerana telefon pintar ini belum mempunyai ciri pengecasan pantas .

Ciri

Ciri yang paling menonjol dari LG G Stylo tentunya pen stylus super responsif yang tidak dimiliki oleh kebanyakan telefon pintar skrin sentuh lain. Selain itu, telefon pintar ini sudah menggunakan sistem operasi Android Lollipop v5.0 yang mempunyai antara muka Optimus UI.

Walaupun semua ratus ribu telefon bimbit dilengkapi dengan radio FM atau televisyen, LG G4 Stylus tidak dilengkapi dengan radio FM. Namun, telefon pintar ini mempunyai ciri GPS yang cukup lengkap.

Harga

Harganya agak mahal , yakni Rp 2.999.000, memandangkan terdapat banyak telefon pintar pemproses Snapdragon 410 lain yang dipasarkan dengan harga yang jauh lebih murah. Walau bagaimanapun, harganya mungkin setanding dengan stylus pen dan kualiti kamera yang terdapat pada LG G4 Stylus ini.

Kelebihan LG G4 Stylus:

- Kamera dilengkapi dengan laser autofokus

- Kamera depan sesuai untuk selfie

Kekurangan LG G4 Stylus:

- Pemproses kelas rendah

- Memori dalaman kecil

- RAM hanya 1GB

- Kapasiti bateri kecil

- Harganya terlalu mahal

Artikel Berkaitan