7 Cara Mengatasi BBM Tertunda di Android

Salah satu aplikasi pesanan segera yang paling popular di Indonesia adalah BBM atau BlackBerry Messenger. Selain mudah digunakan, aplikasi ini juga menawarkan keamanan dan kenyamanan bagi penggunanya kerana sudah dilengkapi dengan sistem PIN.

Tetapi ada satu masalah yang sering diadukan oleh pengguna BBM, di mana mesej yang mereka kirim sering tertunda atau tertunda. Ini tentunya sangat menjengkelkan, terutamanya jika mesej yang dihantar sangat penting.

Oleh itu, kali ini kami akan mengkaji beberapa cara untuk mengatasi bahan bakar yang belum selesai. Tetapi sebelumnya, mari kita bincangkan terlebih dahulu beberapa petunjuk yang digunakan untuk menunjukkan status mesej yang kita hantar.

Kenali Petunjuk Mesej BBM

Aplikasi BlackBerry Messenger menggunakan beberapa petunjuk khas untuk memberikan maklumat mengenai status mesej yang kami hantar. Petunjuk adalah ikon kecil di sebelah mesej yang kami tulis. Berikut adalah senarai petunjuk:

  • Senarai semak

Tanda centang atau tanda semak menunjukkan bahawa mesej kami telah dihantar ke pelayan BBM tetapi belum sampai ke telefon bimbit orang yang kami hantar. Sekiranya mesej terus menunjukkan penunjuk senarai semak untuk waktu yang lama, ia biasanya disebabkan oleh masalah rangkaian BBM dan bukan masalah dengan telefon bimbit kami atau telefon bimbit penerima

  • Ikon huruf "D" dan "R"

Huruf D menunjukkan jika mesej kami telah dihantar ke telefon bimbit penerima tetapi belum dibaca olehnya. Sekiranya telah dibuka dan dibaca, statusnya akan berubah menjadi huruf "R" alias yang dibaca.

  • Simbol silang (X)

penunjuk bahan api

Simbol silang menunjukkan bahawa mesej kami tidak dapat dihantar ke telefon bimbit penerima. Ini biasanya berlaku kerana telefon bimbit penerima dimatikan atau tidak disambungkan ke internet sehingga dia tidak dapat menerima mesej yang kami kirimkan.

  • Simbol jam

Petunjuk terakhir mempunyai simbol jam atau pada peranti BlackBerry lama biasanya jam pasir. Nah, simbol ini menunjukkan jika mesej yang kita kirim belum selesai sehingga tidak dapat mencapai pelayan BBM dan juga ke telefon bimbit penerima.

Simbol ini menunjukkan masalah pada telefon bimbit kami, sama ada dari sisi sambungan internet, dari sisi aplikasi BBM, atau dari gabungan kedua-duanya. Berikut ini akan dikaji pelbagai cara untuk mengatasi BBM yang belum selesai.

Mulakan semula Android

mulakan semula android

Langkah pertama yang mesti dilakukan sekiranya masalah berlaku pada peranti Android adalah memulakan semula. Untuk peranti Android terkini, biasanya butang restart atau but semula akan muncul semasa anda menekan butang kuasa.

Tetapi jika tidak ada butang seperti itu, anda boleh melakukannya secara manual. Kaedahnya, sila matikan dan kemudian hidupkan semula peranti Android anda. Selepas itu, periksa sama ada mesej telah dihantar atau tidak.

Matikan dan hidupkan sambungan internet

Masalah BBM yang belum selesai kebanyakannya disebabkan oleh masalah dengan sambungan internet yang kita gunakan. Untuk mengatasinya, cuba putuskan sambungan dan kemudian sambungkan semula sambungan internet. Anda boleh melakukannya melalui jalan pintas yang terdapat di bar pemberitahuan. Namun, jika anda tidak memilikinya, ikuti langkah di bawah:

  1. Buka Tetapan> Rangkaian Tanpa Wayar
  2. Pilih Rangkaian Mudah Alih
  3. Nyahtanda pilihan Trafik Data Mudah Alih
  4. Tunggu beberapa saat kemudian periksa semula pilihannya

Tukar Rangkaian Internet

Masalah seterusnya yang sering menyebabkan BBM tertunda adalah kerana rangkaian internet yang buruk yang kita gunakan. Oleh itu, cubalah menukar rangkaian internet dari 2G ke 3G atau ke 4G, dan sebaliknya. Bagaimana:

ganti rangkaian BBM

  1. Buka Tetapan> Rangkaian Tanpa Wayar
  2. Pilih Rangkaian Mudah Alih
  3. Pilih Mod Rangkaian
  4. Pilih rangkaian, antara GSM (2G), HSDPA (3G), atau LTE (4G)

Pilih rangkaian yang mempunyai isyarat terkuat di kawasan anda. Sebabnya ialah jika anda memilih rangkaian dengan isyarat lemah, sambungan internet akan terputus dengan mudah dan bateri telefon pintar anda juga akan habis dengan cepat.

Tukar Tetapan APN

Tetapan APN yang terdapat pada peranti Android kita juga kadang-kadang menjadi masalah, seperti ralat semasa memasuki proksi, port, dan sebagainya. Untuk mengatasinya, pertama sekali, cari tetapan APN yang betul untuk operator yang anda gunakan.

Tetapan APN akan berbeza dari operator ke operator, jadi anda harus mencari terus di laman web operator. Setelah menjumpainya, sekarang sila ubah tetapan APN dengan:

  1. Buka Tetapan> Rangkaian Tanpa Wayar
  2. Pilih Rangkaian Mudah Alih
  3. Pilih Nama Titik Akses
  4. Isi berdasarkan tetapan APN setiap pengendali

Paksa Berhenti BBM

Sekiranya tidak ada masalah dengan jaringan internet yang digunakan, maka masalah tertunda BBM mungkin berasal dari aplikasi BBM yang Anda gunakan. Langkah pertama yang boleh anda cuba ialah menutup aplikasi force alias force stop. Bagaimana:

bagaimana mengatasi berhenti sementara bahan api

  1. Buka Tetapan> Aplikasi
  2. Pilih BBM
  3. Tekan butang Force Stop

Sebagai tambahan kepada langkah-langkah ini, anda juga dapat menghentikan tugas pengurus jalan pintas yang biasanya ada pada telefon pintar Android tertentu. Selain itu anda juga dapat menggunakan aplikasi khas untuk task manager yang banyak terdapat di Play Store.

Bersihkan Cache

Cara seterusnya untuk mencuba jika ada masalah dengan aplikasi BBM adalah membersihkan cache. Pelbagai masalah BBM biasanya dapat diselesaikan dengan membersihkan cache ini. Berikut adalah langkah-langkahnya:

  1. Buka Tetapan> Aplikasi
  2. Pilih BBM
  3. Tekan butang Clear Cache

Sebagai tambahan kepada kaedah di atas, anda juga dapat membersihkan cache dengan aplikasi khas seperti Clean Master dan lain-lain. Untuk maklumat lebih lanjut, baca ulasan kami tentang cara membersihkan cache dalam artikel ini.

Kemas kini ke Versi Terkini

Cara terakhir yang boleh anda cuba ialah mengemas kini ke versi terbaru aplikasi BBM. Aplikasi BBM terbaru biasanya menyelesaikan pelbagai masalah pada versi sebelumnya sehingga anda dapat menikmati perkhidmatan terbaik dari aplikasi tersebut.

Untuk membuat kemas kini, anda hanya perlu membuka Play Store, kemudian pilih Aplikasi Saya atau cari aplikasi BBM secara langsung, kemudian tekan butang kemas kini. Sekiranya anda tidak mahu mengganggu, anda juga boleh mengemas kini melalui pautan ini.

Sekarang itulah pelbagai cara untuk mengatasi BBM yang belum selesai yang dapat kami sediakan kali ini. Sekiranya anda mempunyai petua dan trik lain agar BBM belum selesai, sila kongsi dengan kami di ruangan komen di bawah.