Berikut adalah 3 cara untuk memuat turun Windows 10 secara percuma

Sistem operasi terbaru dari Microsoft, Windows 10, telah dilancarkan secara rasmi kepada umum beberapa waktu yang lalu. Sistem operasi ini dilengkapi dengan pelbagai perubahan ketara yang akan menjadikan pengguna Windows 7 dan Windows 8 berminat untuk menggunakannya.

Menariknya, Windows 10 boleh dimuat turun dan dipasang secara percuma untuk pengguna Windows 7 atau Windows 8.1 yang asli. Ini tentunya sangat menggembirakan kerana kita tidak perlu lagi mengeluarkan banyak wang untuk membelinya.

Baiklah, kali ini saya akan mengkaji beberapa cara untuk memuat turun Windows 10 secara percuma. Tetapi ingat, kaedah ini hanya berlaku untuk anda yang kini menggunakan Windows 7 atau Windows 8.1 yang asli dan tidak cetak rompak.

Terdapat 3 cara untuk dikaji kali ini. Bagi anda yang ingin melakukan peningkatan langsung, sila ikuti cara pertama dan kedua. Sementara itu, bagi anda yang ingin menyimpan fail pemasangan pada flash, DVD atau media lain, ikuti kaedah ketiga.

Kaedah 1: Buat Tempahan Windows 10

Tempahan untuk mendapatkan Windows 10 secara percuma telah dibuka sejak awal Jun 2015 untuk pengguna Windows 7 dan Windows 8.1. Tempahan ini akan memaparkan pemberitahuan dengan logo Windows di dulang sistem yang terletak di sudut kanan bawah desktop anda.

Untuk mendapatkan pemberitahuan ini, pastikan anda menjalankan Windows 7 Service Pack 1 atau Windows 8.1 yang telah memasang kemas kini KB3035583. Juga, pastikan tetapan kemas kini Windows anda ditetapkan untuk memuat turun dan memasang kemas kini secara automatik.

dapatkan Windows 10

Sekiranya semua syarat ini dipenuhi, maka ikon Windows akan muncul secara automatik di baki sistem. Sekiranya anda meletakkan kursor di atasnya, perkataan "Dapatkan Windows 10" akan muncul. Untuk membuat tempahan, ikuti langkah-langkah di bawah:

Tempahan Windows 10

  1. Klik ikon Windows sehingga tetingkap muncul menerangkan cara mendapatkan Windows 10 secara percuma.
  2. Klik butang "Simpan peningkatan percuma"
  3. Isi bidang e-mel dengan alamat e-mel yang anda harus dapatkan pemberitahuan mengenai Windows 10.
  4. Setelah selesai, sila tutup tingkap.

Sekarang yang perlu anda lakukan ialah menunggu Windows 10 siap dipasang pada komputer riba atau PC anda. Memuat turun fail pemasangan akan dilakukan secara senyap-senyap di latar semasa komputer anda disambungkan ke internet.

Setelah fail pemasangan dimuat turun, anda akan diberitahu jika Windows 10 siap dipasang di komputer anda. Sila nyatakan waktu yang tepat untuk memasangnya agar tidak mengganggu kerja anda kerana memerlukan banyak masa.

Sekiranya anda berubah fikiran dan ingin membatalkan tempahan yang telah anda buat, anda juga boleh melakukannya dengan mengikuti langkah-langkah berikut:

  1. Klik lagi ikon Windows di dulang sistem
  2. Di tetingkap yang muncul, klik butang tiga baris di sudut kiri atas kemudian pilih "Lihat pengesahan"
  3. Klik butang "Batalkan tempahan"
  4. Menutup tetingkap.

Setelah mengikuti langkah-langkah di atas, proses tempahan Windows 10 secara automatik dibatalkan. Tetapi anda juga boleh membuat tempahan sekali lagi dengan mengikuti langkah sebelumnya.

Kaedah 2: Muat turun melalui Kemas kini Windows

Kaedah di atas memang akan memuat turun Windows 10 secara automatik di latar belakang, tetapi kita tidak tahu dengan tepat kapan Windows 10 akan dimuat turun. Sekiranya anda tidak sabar untuk memuat turunnya dengan segera, anda boleh mencuba kaedah kedua ini.

Kaedah ini akan 'memaksa' kemas kini Windows untuk memuat turun Windows 10 secara langsung. Dengan cara itu, anda tidak perlu lagi menunggu lama untuk dapat merasainya. Inilah cara memuat turun Windows 10 melalui kemas kini Windows:

  1. Buka folder "C: Windows SoftwareDistribution Download", kemudian hapus semua fail di dalamnya.
  2. Buka Panel Kawalan> Sistem dan Keselamatan> Kemas kini Tetingkap. Biarkan tingkap terbuka.
  3. Cari Command Prompt (CMD) di menu mula, klik kanan pada ikon, kemudian pilih "Run as Administrator"
  4. Dalam jenis CMD "wuauclt.exe / updatenow" tanpa tanda petik dan jangan tekan enter terlebih dahulu.
  5. Kembali ke tetingkap Kemas kini Windows, kemudian klik "Periksa kemas kini" di lajur sebelah kanan.
  6. Kembali ke tetingkap CMD, sila tekan enter.

Cara memuat turun Windows 10

Kini anda akan melihat Windows Update memuat turun Windows 10. Ukurannya sekitar 3 GB bergantung pada jenis Windows 10 yang dimuat turun. Sila tunggu sehingga proses selesai. Setelah semuanya dimuat turun, anda boleh segera memasang Windows 10.

Kaedah 3: Muat turun melalui Alat Pembuatan Media

Kaedah terakhir akan memuat turun Windows 10 menggunakan program rasmi dari Microsoft yang disebut "Media Creation Tool". Program ini akan memuat turun pelbagai versi Windows 10 secara langsung dari pelayan Microsoft.

Program ini dapat digunakan untuk meningkatkan secara langsung atau hanya untuk menyimpan fail pemasangan. Fail pemasangan kemudian boleh digunakan untuk memasang Windows 10 pada peranti lain. Berikut adalah langkah-langkahnya:

  1. Muat turun Alat Pembuatan Media di sini, pilih versi yang sesuai dengan seni bina Windows anda, sama ada 32-bit atau 64-bit.
  2. Selepas memuat turun, sila pasang dan jalankan program ini.
  3. Dalam pilihan yang muncul, pilih "Tingkatkan PC ini sekarang" untuk meningkatkan secara langsung, atau "Buat media pemasangan untuk PC lain" untuk menyimpan fail pemasangan. Dalam contoh ini kita akan memilih pilihan kedua.
  4. Seterusnya pilih bahasa OS Windows 10 yang ingin anda gunakan.
  5. Di bawahnya, pilih edisi Windows 10 yang ingin anda gunakan juga, sama ada Windows 10 Home, Home N, Home Single Language, Pro, atau Pro N.
  6. Akhirnya pilih seni bina, sama ada 32 bit atau 64 bit. Setelah selesai, klik butang Seterusnya.
  7. Seterusnya, sila pilih jenis fail yang ingin anda gunakan, sama ada anda mahu menyimpannya dalam bentuk fail ISO atau pada pemacu denyar USB. Setelah dipilih, klik butang Seterusnya.
  8. Proses memuat turun akan dimulakan dengan segera. Sila tunggu sebentar sehingga prosesnya selesai.

Setelah selesai, fail pemasangan Windows 10 akan segera tersedia dalam denyar atau dalam bentuk fail ISO bergantung pada pilihan yang anda pilih. Fail pemasangan boleh digunakan secara langsung untuk memasang Windows 10 di mana-mana PC dengan syarat anda mempunyai Windows 7 & 8.1 atau lesen Windows 10 yang asal.

Sebagai nota bagi anda yang keliru tentang edisi Windows 10 yang boleh digunakan untuk komputer anda, berikut adalah senarai jalan peningkatan yang telah ditentukan oleh Microsoft:

  • Windows 10 Home untuk Windows 7 Starter, Windows 7 Home Basic, Windows 7 Home Premium, Windows 8.1, Windows 8.1 dengan Bing
  • Windows 10 Pro untuk Windows 7 Professional, Windows 7 Ultimate, dan Windows 8.1 Pro

Inilah 3 cara untuk memuat turun Windows 10 yang boleh anda lakukan secara percuma. Setelah memuat turunnya, anda kini dapat memulakan proses pemasangan sistem operasi terbaru dari Microsoft. Untuk langkah-langkah mengenai cara memasang Windows 10, rujuk tutorial dalam artikel ini. Semoga berjaya!