Kaji kelebihan dan kekurangan Oppo R1x

Pengilang telefon pintar pada zaman sekarang nampaknya tidak pernah berhenti melakukan perang spesifikasi, mulai dari pemproses, resolusi layar, resolusi kamera, hingga baterai. Jarang ada pengeluar yang menonjolkan aspek estetik sebagai sektor peranti yang unggul.

Nasib baik Oppo tidak melupakan sektor ini kerana baru-baru ini mereka melancarkan telefon pintar cantik yang dipanggil Oppo R1x. tidak perlu menyelidiki terlalu jauh, keindahan akan segera muncul di depan mata anda apabila anda melihat penutup belakang.

Selain reka bentuknya yang cantik, adakah telefon pintar Oppo R1x juga dilengkapi dengan spesifikasi yang berkualiti? Untuk menjawab rasa ingin tahu anda, kali ini akan mengkaji kelebihan dan kekurangan Oppo R1x ini. Tetapi pertama, mari kita lihat spesifikasi utama terlebih dahulu:

  • Skrin: IPS LCD 5 inci dengan resolusi 720p, 294 ppi
  • Pemproses: 1.7 GHz octa-core Qualcomm Snapdragon 615 dan GPU Adreno 405
  • RAM: 2GB
  • Kamera: Kamera belakang 13 MP dengan lampu kilat LED dan kamera depan 5 MP
  • Kesambungan: Wi-Fi 802.11 a / b / g / n, Bluetooth 4.1, GPS, USB 2.0
  • Memori: 16GB, menyokong kad MicroSD hingga 128GB
  • Sistem operasi: Color OS 2.0.1 berdasarkan Android 4.4.4 Kitkat
  • Bateri: 2,420 mAh
  • Warna: Biru Tua, Putih
  • Dimensi: 140.6 x 70.1 x 6.8 mm
  • Berat: 130 gram

Rekaan

Seperti yang disebutkan di atas, sisi reka bentuk adalah salah satu kelebihan Oppo R1x. Telefon pintar ini mempunyai bentuk badan yang sama dengan pendahulunya. Telefon pintar ini dilapisi dengan bingkai aluminium sehingga menjadikannya cukup kukuh dan juga kuat.

kelebihan dan kekurangan oppo r1x

Yang paling menarik, tentu saja, penutup belakang dibuat dengan teknik memotong berlian atau berlian. Hasilnya, penutup belakang mampu memberikan warna berkilau dan berwarna-warni yang cukup menarik dan membuat kita tidak pernah bosan memandangnya.

Penutup belakang juga dilapisi dengan kaca seperti siri Xperia Z. Kaca yang menutupnya terbuat dari safir sehingga cukup selamat dari pelbagai jenis calar. Walaupun hanya mempunyai ketebalan 6.8 mm, tetapi tidak ada bonggol kamera seperti telefon pintar nipis yang lain. Secara keseluruhan, reka bentuk Oppo R1x pantas dilakukan.

Skrin

semakan oppo r1x

Oppo R1x dilengkapi dengan skrin 5 inci dengan teknologi IPS lCD. Sayangnya, skrin ini hanya mempunyai resolusi 720p, walaupun kebanyakan telefon pintar 5 inci lain sudah mempunyai resolusi 1080p. Walaupun begitu, kualiti paparannya cukup baik terutama dari segi kecerahan dan sudut pandangan.

Persembahan

Di sektor dapur, Oppo R1x membawa chipset Qualcomm Snapdragon 615 dengan pemproses octa-core 64-bit 1.7 GHz. Untuk pemproses grafik ada Adreno 405, sementara untuk urusan multitasking anda akan dibantu dengan RAM 2 GB.

Gabungan ini adalah pakej biasa yang kami temui pada pelbagai peranti Android kelas menengah hari ini. Prestasi cukup baik untuk bermain permainan atau untuk multitasking. Walaupun tidak secepat prestasi peranti unggulan, sekurang-kurangnya anda tidak akan menemui banyak masalah ketinggalan atau penurunan prestasi yang lain.

Ingatan

Oppo R1x dilengkapi dengan memori dalaman 16 GB. Sekiranya masih kurang, anda boleh menambahkannya dengan memori kad microSD luaran sehingga 128 GB. Menariknya, slot microSD ini berada di satu tempat dengan slot kad SIM kedua.

Ini tentunya pilihan yang cukup dilema untuk anda. Sekiranya anda ingin menggunakan dua kad SIM, anda tidak boleh menambahkan memori luaran. Tetapi jika anda ingin menambahkan memori luaran, anda hanya boleh menggunakan satu kad SIM.

Bateri

Bateri yang dibawa oleh Oppo R1x berkapasiti 2420 mAh. Bateri tertanam di dalam peranti sehingga anda tidak dapat mengeluarkannya secara manual. Kapasiti bateri ini tidak boleh disebut baik atau buruk. Saat ini banyak telefon pintar 5 inci yang mempunyai bateri dalam jarak 2400 mAh, walaupun tidak sedikit juga yang memiliki bateri 3000 mAh.

Sayangnya, bateri Oppo R1x ini tidak dilengkapi dengan ciri pengecasan pantas khas Oppo, VOOC. Walaupun ciri-ciri ini akan menjimatkan banyak masa untuk mengecas bateri peranti ini. Nampaknya Oppo hanya mahu menawarkan ciri-ciri ini secara eksklusif untuk peranti flaghsipnya.

Kamera

Oppo R1x menawarkan kamera belakang dengan resolusi 13 MP. dipetik dari Android Authority, kameranya cukup bagus untuk penggambaran luar walaupun perinciannya kurang memuaskan. Kamera juga tidak dapat digunakan untuk merakam video 4K kerana hanya dapat merekam video hingga resolusi Full HD 1080p.

kamera foto oppo r1x

Walaupun sudah mempunyai aperture f / 2.0, pemotretan dalaman tidak menghasilkan gambar yang optimum. Setara dengan tiga wang, kamera depan dengan resolusi 5 MP juga tidak dapat menampilkan selfie yang memuaskan, termasuk jumlah kebisingan ketika mengambil gambar di dalam rumah.

Kamera yang dimiliki oleh Oppo R1x menggunakan pemprosesan gambar Pure Image 2.0+. Terdapat mod automatik dan manual untuk mengambil gambar. Beberapa ciri-cirinya termasuk pencipta GIF, tangkapan gambar RAW, After Focus, dan banyak lagi.

Harga dan Kesimpulan

Di Indonesia, Oppo R1x berharga Rp 4,299,000. Dari tinjauan di atas, dapat disimpulkan beberapa perkara penting yang harus anda pertimbangkan sekiranya anda merancang untuk membelinya. Berikut adalah beberapa kelebihan dan kekurangan Oppo R1x:

Kelebihan:

  • Reka bentuk yang cantik dan elegan
  • Persembahan yang sangat baik
  • Kualiti skrinnya cukup baik walaupun dengan resolusi 720p

Kekurangan:

  • Harganya agak mahal jika dibandingkan dengan telefon pintar lain dengan spesifikasi yang serupa
  • Kualiti kamera buruk dalam keadaan cahaya rendah
  • Tidak ada ciri VOOC
  • Tidak menyokong rangkaian 4G LTE

Dari pelbagai sudut ini dapat disimpulkan bahawa telefon pintar Oppo R1x sangat sesuai untuk pengguna telefon pintar kasual yang ingin kelihatan bergaya dan tidak memerlukan ciri-ciri di dalamnya. Tetapi bagi pengguna gadget yang suka keseimbangan antara komponen dalaman dan harga, nampaknya Oppo R1x belum dapat dipilih.

Artikel Berkaitan