Kaji kekuatan dan kelemahan Xiaomi Mi4i

Setelah diumumkan secara rasmi pada akhir April di India, telefon pintar perdana Xiaomi Mi4i akhirnya tiba di Indonesia. Peranti yang merupakan adik kepada Xiaomi Mi4 sememangnya sangat dinanti-nantikan kerana membawa spesifikasi tinggi dengan harga yang berpatutan.

Sebenarnya, menjadi kurang sesuai juga jika kita menyebutnya telefon pintar utama kerana spesifikasinya lebih rendah daripada Xiaomi Mi4. Mungkin Xiaomi Mi4i lebih tepat dipanggil telefon pintar canggih di kelas menengah.

Apa pun yang disebut sebagai telefon pintar yang jelas telah berjaya menarik perhatian para pencinta alat di seluruh dunia. Sekarang kali ini akan mengkaji pelbagai kelebihan dan kekurangan Xiaomi Mi4i ini. Tetapi sebelumnya mari kita lihat spesifikasi ringkas telefon pintar ini:

  • Skrin: LCD IPS 5 inci, piksel 1080 x 1920 (441 ppi)
  • Memori dalaman: RAM 16GB, 2GB
  • Memori luaran: Tiada
  • Chipset: Qualcomm MSM8939 Snapdragon 615 "64-bit"
  • CPU: Octa Core 1.7 GHz, Cortex-A53 + Cortex-A53
  • GPU: Adreno 405
  • Sistem Operasi: OS Android v5.0.2 (Lollipop)
  • Kamera utama: 13 MP, 4128 x 3096 piksel
  • Ciri kamera: denyar dual-LED (dwi-nada), kamera Sony / Samsung, Aperture F / 2.0, lensa 5 elemen, fokus sihir, fokus automatik, fokus sentuhan, penandaan geo, fokus sentuhan, pengesanan wajah dan senyuman, panorama , HDR masa nyata
  • Kamera depan: 5 MP, rakaman video [dilindungi e-mel]
  • Bateri: Li-Polymer 3120 mAh

Reka Bentuk dan Skrin

Salah satu kelebihan yang ingin diketengahkan oleh Xiaomi Mi4i adalah reka bentuknya. Ya, telefon pintar ini dilengkapi dengan badan yang ringkas dan juga ringan. Telefon pintar ini mempunyai dimensi 138.1 x 69.6 x 7.8 mm dan berat 130 gram.

Ukurannya tentu sangat kecil jika anda melihat ukuran skrin dan bateri yang dimilikinya. Dalam sebuah video, naib presiden Xiaomi Hugo Barra menunjukkan bahawa komponen dalam Xiaomi Mi4i dibuat sekuat mungkin sehingga tidak ada jurang yang tersisa.

Di bahagian depan telefon pintar ini, anda akan menemui skrin 5 inci buatan Sharp yang mempunyai resolusi Full HD 1080p. Skrin dilindungi oleh lapisan Corning OGS (One Glass Solution) yang didakwa setara dengan Gorilla Glass 3.

Salah satu ciri skrin yang menarik adalah Paparan Cahaya Matahari. Dengan ciri ini, anda masih dapat melihat skrin dengan jelas walaupun di bawah cahaya matahari yang terang. Dengan cara itu anda tidak perlu lagi menyesuaikan kecerahan skrin secara manual.

Di bahagian atas layar terdapat kamera depan 5 MP bersama dengan logo Mi dan alat dengar. Sementara di bahagian bawah skrin terdapat 3 butang navigasi iaitu aplikasi rumah, belakang, dan terkini. Port jack audio 3.5mm berada di bahagian atas manakala port microUSB dan mikrofon berada di bahagian bawah.

Kelebihan dan kekurangan Xiaomi Mi4i

Di sebelah kanan ada tombol kelantangan dan juga butang kuasa yang cukup mudah dijangkau oleh ibu jari ketika memegangnya. Sementara di sebelah kiri terdapat slot kad SIM mikro dwi yang dapat dibuka dengan ejector khas yang disertakan dalam pakej pembelian.

Di penutup belakang terdapat kamera dengan dua lampu kilat LED dan mikrofon. Di bahagian bawah terdapat logo Mi dan lubang pembesar suara. Penutup belakang menggunakan kemasan soft touch matte, tetapi Xiaomi merancang untuk mengeluarkan versi berkilat yang juga lebih cantik. Penutup belakang ini tidak dapat dikeluarkan sehingga anda tidak dapat menggantinya dengan warna lain.

Persembahan

Xiaomi tidak pernah bermain-main dalam memilih komponen untuk perantinya. Untuk perniagaan dapur pacu, Xiaomi Mi4i bergantung pada chipset Qualcomm Snapdragon 615 generasi kedua dengan pemproses Octa-core 1.7GHz. Chipset ini membolehkan penggunanya menggunakan rangkaian 4G pada dua kad SIM.

Telefon pintar ini juga dilengkapi dengan RAM 2 GB. Oleh kerana keperluan kuasa MIUI yang besar, maka biasanya RAM hanya akan tersisa sekitar 500MB hingga 900MB. Nasib baik ada butang khas yang dapat membersihkan memori RAM sekaligus.

kajian xiaomi mi4i

Keseluruhan prestasi yang ditawarkan oleh Xiaomi Mi4i cukup baik untuk tahap telefon pintar tahap pertengahan. Anda mungkin merasa sedikit panas ketika bermain permainan berat, tetapi masih dalam tahap semula jadi.

Untuk memori dalaman itu sendiri, telefon pintar ini hanya dilengkapi dengan memori 16 GB. Memori agak kecil memandangkan tidak ada slot MicroSD yang disediakan. Pihak Xiaomi sengaja tidak menyediakan slot memori luaran kerana dikhuatiri akan mengganggu prestasi telefon pintar itu sendiri.

Nasib baik telefon pintar ini menyokong USB OTG supaya anda dapat menyimpan data tertentu dalam sekelip mata. Rancangannya adalah Xiaomi juga akan melepaskan Mi4i dengan kapasiti memori 64 GB jika banyak pengguna menginginkannya.

Kamera

contoh foto xiaomi mi4i

Xiaomi Mi4i hadir dengan kamera yang sangat memuaskan. Kamera utama mempunyai resolusi 13 MP dengan sensor yang dibuat oleh Sony atau Samsung. Sementara di bahagian depan, terdapat kamera 5 MP yang dapat merakam video dengan resolusi 1080p.

Salah satu sorotan kamera adalah ciri Beautify. Ciri ini sangat sesuai untuk anda yang gemar mengambil gambar selfie kerana akan meningkatkan foto anda mengikut usia anda. Dengan cara itu, foto yang dihasilkan akan kelihatan semula jadi dan tidak kelihatan buatan.

Bateri dan Kesambungan

xiaomi mi4i

Seperti yang telah disebutkan sebelumnya, Xiaomi Mi4i pantas mendapat jempol kerana mampu menghadirkan bateri yang besar dalam badan yang kecil. Baterinya berkapasiti 3120 mAh dan dapat digunakan untuk membuat panggilan telefon selama 35 jam tanpa henti.

Bateri dilengkapi dengan teknologi Quick Charge yang dapat mengecas 40% kuasanya dalam 1 jam dan penuh dalam 3 jam. Untuk menjimatkan penggunaan bateri, Anda juga dapat memilih mod seimbang dalam tetapannya.

Untuk kesambungan, Xiaomi Mi4i sudah menyokong rangkaian 4G LTE pada kedua-dua kad SIM. Telefon pintar ini juga menyokong WiFi pada frekuensi 2.4GHz dan 5GHz, Bluetooth 4.1, Wi-Fi langsung, dan paparan Wi-Fi.

Harga dan Kesimpulan

Xiaomi Mi4i telah mulai diperoleh di Indonesia pada akhir Mei dengan harga Rp 2.799.000. Harganya tentu sangat menarik jika anda melihat spesifikasi yang ada. Dari tinjauan mengenai kelebihan dan kekurangan Xiaomi Mi4i di atas, kita dapat menyimpulkan beberapa perkara penting mengenai prestasinya termasuk:

Kelebihan

  • Reka bentuk yang padat dan senang dipegang
  • Harga yang berpatutan
  • Skrin HD penuh dengan teknologi Paparan Cahaya Matahari
  • Dual SIM 4G
  • Bateri 3120 mAh

Kekurangan

  • Memori dalaman 16 GB tanpa slot microSD
  • Sedikit panas ketika digunakan untuk bermain permainan dalam mod prestasi

Artikel Berkaitan