Senarai Harga Flashdisk Terbaik Dari Pelbagai Jenama

Salah satu aksesori komputer yang mesti ada sekarang ialah pemacu denyar USB atau lebih dikenali sebagai pemacu kilat. Flashdisk adalah peranti penyimpanan data mudah alih yang dapat digunakan dari satu komputer ke peranti lain dengan cepat.

Dengan menggunakan lampu kilat kita dapat menyimpan pelbagai data penting dengan mudah tanpa perlu membawa komputer riba ke mana sahaja. Selain itu, kami juga dapat memindahkan data dengan cepat dan mudah tanpa perlu bersusah payah memasangnya terlebih dahulu.

Nah, bagi anda yang mempunyai rancangan untuk membeli lampu kilat baru dalam masa terdekat, berikut akan menyemak senarai harga lampu kilat terbaik yang boleh anda buat pilihan. Pelbagai pemacu kilat ini dilengkapi dengan pelbagai reka bentuk dan ciri. Apa benda itu?

Senarai Harga Flashdisk Terbaik Dari Pelbagai Jenama

1. Suis Cruzer SANDISK CZ52

SanDisk adalah salah satu jenama terkenal yang selalu menghasilkan produk flash berkualiti tinggi. Salah satu pemacu kilatnya yang kini cukup popular dan mempunyai banyak pengguna adalah SANDISK Cruzer Switch CZ52.

Kilat ini mempunyai bentuk kecil dengan reka bentuk yang bergaya. Anda tidak perlu risau kehilangan penutup kerana flashdisk menggunakan rekaan flip-top. Penutup kepala boleh dipusingkan ke belakang apabila tidak digunakan dan dipusingkan ke belakang untuk menutupnya.

Suis SANDISK Cruzer CZ52

Menariknya, flashdisk ini juga menyokong ciri keselamatan SanDisk SecureAccess. Dengan ciri ini, anda dapat mengenkripsi pelbagai fail peribadi di dalamnya. Untuk membuka fail, anda mesti memasukkan kata laluan dalam bentuk huruf dan angka.

Anda juga boleh menggantungkan flashdisk ini pada rantai kunci kerana penutupnya mempunyai lubang khas di dalamnya. Untuk harganya saja, Sandisk Cruzer Switch dengan kapasitas 8 GB berharga Rp 49.000 dan kapasitas 16 GB dengan harga Rp 89.000. Anda boleh membeli flashdisk ini secara dalam talian di pautan ini (sila pasang aplikasi Lazada terlebih dahulu untuk membuka pautan dari telefon pintar).

2. TOSHIBA Hayabusa

TOSHIBA Hayabusa

Pengilang Jepun, Toshiba, juga tidak mahu ketinggalan dalam menghadirkan kilat yang berkualiti. Salah satu produk unggulannya adalah Toshiba Hayabusa yang terdapat dalam selongsong putih yang sangat elegan.

Flashdisk ini menggunakan teknologi USB 2.0 yang mampu menulis data pada kelajuan 7MB / s dan membaca pada kelajuan 17MB / s. Untuk kapasitinya, terdapat tiga pilihan kapasiti yang boleh anda pilih dari 8 GB, 16 GB dan 32 GB. Harga terbaik dari flashdisk buatan Toshiba ini berharga sekitar Rp. 55.000 untuk versi 8 GB, Rp. 99.000 untuk versi 16 GB, dan Rp. 196.000 untuk versi 32 GB. Flashdisk ini boleh anda beli secara dalam talian di pautan ini.

3. ADATA Classic C906

flash harga terbaik ADATA Classic C906

Walaupun pada masa ini terdapat banyak pemacu kilat yang hadir dengan pelbagai reka bentuk yang unik, tetapi lampu kilat dengan reka bentuk klasik masih mempunyai banyak peminat di pasaran. Salah satunya adalah ADATA Classic C906 yang muncul dengan gaya sederhana seperti ketika lampu kilat muncul.

Flashdisk ini hadir dengan 2 varian warna tradisional iaitu hitam dan putih. Reka bentuknya sangat minimalis dengan cap untuk menutup pelabuhan. Namun, anda mesti berhati-hati kerana penutupnya tidak menyatu dengan badan sehingga mudah hilang.

ADATA Classic C906 sangat sesuai untuk anda yang memerlukan peranti penyimpanan mudah alih tanpa mengambil kira reka bentuknya. Versi flash yang paling popular adalah versi 16 GB yang pada masa ini berharga Rp 89.000. Anda boleh membeli flashdisk ini secara dalam talian di pautan ini.

4. KINGSTON DataTraveler G4

Rasanya tidak lengkap untuk mengkaji rangkaian flashdisk terbaik pada masa ini tanpa memasukkan produk Kingston di dalamnya. Dari sekian banyak pemacu kilat yang dibuat oleh Kingston, salah satu siri yang paling popular adalah KINGSTON DataTraveler G4.

KINGSTON DataTraveler G4 adalah pemacu kilat yang mempunyai sambungan USB 3.0. Maksudnya, pemacu kilat ini dapat memindahkan data 3 kali lebih pantas berbanding pemacu kilat yang masih menggunakan teknologi USB 2.0.

KINGSTON DataTraveler G4

Untuk dapat memaksimumkan kecepatan, maka Anda tentu juga harus menggunakan PC atau komputer riba yang dilengkapi dengan port USB 3.0. Biasanya port USB 3.0 ditandai dengan kepingan biru dan tidak hitam seperti biasa.

Reka bentuk yang dibawa oleh lampu kilat juga cukup ergonomik, termasuk lubang cincin kunci di bahagian belakang yang memudahkan anda membawanya ke mana sahaja. Untuk harganya, KINGSTON DataTraveler G4 versi 8 GB dikeluarkan dengan harga IDR 150,000. Anda boleh membelinya secara dalam talian di pautan ini.

5. Pemacu Dual Ultra SANDISK

Sekiranya lampu kilat biasanya hanya digunakan untuk memindahkan data antara perangkat PC dan komputer riba, sekarang kebiasaan itu sudah mulai berubah sejak munculnya telefon pintar dan tablet Android. Ya, pemindahan data sekarang juga dapat dilakukan dengan peranti Android melalui fitur USB On-the-Go (OTG).

Pada mulanya, ciri OTG ini dapat digunakan dengan menggunakan kabel penukar khas untuk menyambungkan telefon pintar dengan pemacu kilat biasa. Walau bagaimanapun, kaedah ini dianggap tidak praktikal sehingga akhirnya pengeluar membuat lampu kilat yang secara langsung dapat disambungkan ke peranti Android.

//youtu.be/qPlaGXuQhnc

Salah satu pemacu kilat pertama yang melakukan ini adalah SANDISK Ultra Dual Drive. Flashdisk ini dilengkapi dengan dua penyambung sekaligus, iaitu penyambung USB standard di bahagian depan dan penyambung MicroUSB di bahagian belakang.

Dengan cara itu anda boleh memasangkan flash ini secara langsung ke pelbagai peranti yang sudah menyokong ciri OTG. Kilat ini sangat berguna untuk menyimpan pelbagai jenis fail besar agar tidak cepat menghabiskan kapasiti memori telefon pintar anda.

SANDISK Ultra Dual USB juga dapat digunakan bersama dengan aplikasi Memory Zone App. Aplikasi ini akan memudahkan anda menguruskan pelbagai jenis fail yang terdapat dalam sekejap ini. Sila muat turun aplikasi secara percuma di Google Play Store.

Untuk kapasitinya, SANDISK Ultra Dual tersedia dalam 3 pilihan kapasiti, iaitu 16 GB, 32 GB dan 64 GB. Anda bisa mendapatkan versi 16 GB seharga Rp 170.000, sedangkan versi 32 GB seharga Rp 300.000, dan versi 64 GB seharga Rp 500.000. Flashdisk ini boleh anda beli secara dalam talian di pautan ini.

Ini adalah senarai harga flash terbaik yang boleh anda pilih sekiranya anda berminat untuk membeli flash baru dalam masa terdekat. Pilih lampu kilat yang sesuai dengan keperluan anda, dari segi kapasiti dan ciri yang dibawanya. Sekiranya anda mahukan kapasiti yang lebih besar, maka anda boleh mempertimbangkan untuk membeli barisan pemacu keras luaran terbaik seperti yang kami kaji dalam artikel ini.

Artikel Berkaitan