Trik Menyelesaikan Masalah Pada Android One

Android One adalah projek dari Google untuk menyediakan telefon pintar Android dengan harga yang berpatutan. Setelah sebelumnya mengunjungi India, Android One kini hadir di Indonesia dengan bekerjasama dengan 3 pengeluar sekaligus iaitu Mito, Evercoss, dan Nexian.

Ketiga-tiga telefon pintar itu membawa label Evercoss One X, Mito Impact, dan Nexian Journey. Ketiganya hadir dengan spesifikasi yang sama tetapi dibungkus dalam reka bentuk yang sedikit berbeza antara satu sama lain. Untuk harganya, ketiganya berada di kisaran Rp 1 juta.

Bagi anda yang sudah memilikinya, anda sudah dapat merasakan apa kelebihan dan kekurangan ketiga-tiga telefon pintar tersebut. Baiklah, kali ini akan meninjau beberapa masalah yang sering berlaku pada Android One dan cara memperbaikinya. Untuk masalah tertentu, kami akan memberikan penerangan mengenai jenama di belakangnya.

Spesifikasi:

  • Skrin: IPS LCD 4.5 inci, 480 x 854 piksel (218 ppi)
  • Memori dalaman: 8GB, 1GB RAM (@ 533 MHz)
  • Memori luaran: MicroSD, hingga 32GB
  • Chipset: MediaTek MT6582
  • CPU: Quad Core 1.3 GHz, Cortex-A7
  • GPU: Mali-400 MP2 @ 500 MHz
  • Sistem Operasi: OS Android v5.1 (Lollipop)
  • Kamera utama: 5 MP, 2592 x 1944 piksel
  • Ciri kamera: Lampu kilat LED, penandaan Geo, zoom digital, pengesanan wajah, fokus automatik, fokus sentuh, panorama
  • Kamera depan: 2 MP
  • Bateri: Li-ion 1780 mAh

Memaksa Tutup Foto

Semasa membuka aplikasi foto, aplikasi tersebut segera ditutup sementara pop timbul muncul memberitahu bahawa media telah berhenti. Untuk mengatasinya, sila gunakan aplikasi galeri lain yang boleh dimuat turun dari Play Store seperti Quickpic sementara menunggu Google melepaskan kemas kini.

Kamera terlalu terang

Semasa memotret dari jarak dekat dengan menggunakan lampu kilat, kadang-kadang foto yang dihasilkan sangat terang sehingga objek menjadi putih. Untuk mengatasi masalah ini, ikuti helah ini:

  1. Buka aplikasi kamera.
  2. Tukar mod ke kabur lensa.
  3. Kembali ke mod kamera.
  4. Ambil gambar.

Sekiranya kaedah di atas masih tidak berfungsi, maka anda juga boleh mencuba cara lain dengan menggunakan aplikasi kamera pihak ketiga:

  1. Muat turun dan pasang aplikasi Buka Kamera di Play Store.
  2. Buka aplikasinya kemudian pilih ikon bola lampu untuk menyalakan lampu suluh secara berterusan.
  3. Navigasi ke objek yang ingin anda gambar kemudian tekan butang kunci pendedahan.
  4. Ambil gambar.

Skrin Kekuningan (Mito)

skrin kuning mito

Ramai pengguna Mito Impact mengadu tentang skrin peranti mereka yang cenderung kekuningan. Walaupun dibandingkan dengan dua peranti Android One yang lain, skrin Mito ini kelihatan lebih kuning dan tidak berwarna putih.

Masalah ini sebenarnya adalah perkara biasa dan tidak termasuk dalam kecacatan pengeluaran. Skrin kuning berkaitan dengan suhu warna yang ditetapkan oleh pengeluar telefon bimbit pengeluar. Terdapat pengeluar yang menyediakan ciri ini untuk ditetapkan oleh pengguna dan ada yang tidak.

Salah satu yang memberikan pilihan suhu warna ini adalah Xiaomi Redmi 1s sementara impak Mito tidak dapat diubah secara lalai. Untuk mengubahnya, anda mungkin perlu membuat root atau memasang aplikasi secara khusus terlebih dahulu.

Kelantangan terlalu ketat (Mito)

Masalah seterusnya dengan Mito Impact adalah bahawa kelantangan terlalu ketat walaupun kita telah menurunkannya ke tahap terendah. Untuk mengatasinya, ikuti langkah-langkah di bawah:

  1. Muat turun dan pasang aplikasi Muzik Volume EQ dari Play Store.
  2. Buka aplikasi dan kemudian gerakkan gelangsar 60 Hz.
  3. Laraskan penyamaan lain mengikut citarasa.

Hadirkan Mod Tetamu

menyelesaikan masalah android satu

Sistem operasi Android 5.0 Lollipop sebenarnya menyokong ciri mod tetamu. Sayangnya untuk ciri Android One ini tidak diaktifkan secara lalai. Untuk membesarkannya, anda mesti melakukan rooting terlebih dahulu kemudian ikuti langkah di bawah:

  1. Muat turun dan pasang aplikasi Root Explorer di Play Store.
  2. Buka aplikasi kemudian klik butang "Mount to RW" di sudut kanan atas.
  3. Buka folder sistem.
  4. Tekan dan tahan build.prop kemudian pilih pilihan "buka dalam penyunting teks".
  5. Seterusnya tuliskan ini di baris terakhir:

fw.max_users = 3

fw.show_multiuserui = 1

  1. Setelah selesai pilih "save and exit".
  2. mulakan semula peranti anda.

Sekarang ciri Mod Tetamu telah muncul dan anda dapat menggunakannya dengan segera. Tetapi ada satu kelemahan yang akan anda alami yang tidak dapat menggunakan Bluetooth dalam Mod Tetamu ini.

Peranti USB Tidak Dikenali

Sekiranya anda menyambungkan peranti Android One ke PC maka muncul pemberitahuan "Peranti USB tidak dikenali", ikuti langkah-langkah di bawah:

  1. Sambungkan Android One ke PC.
  2. Pilih sambungan MTP.
  3. Pada PC buka Panel Kawalan.
  4. Pilih Perkakasan dan Bunyi.
  5. Pilih Pengurus Peranti.
  6. Cari Peranti Tidak Dikenal, klik kanan kemudian pilih Nyahpasang.

MTP Tidak Boleh Dibaca

Sekiranya anda menyambungkan Android One ke PC Windows 8.1 dengan mod MTP dan tidak dapat dibaca, sila kemas kini Windows Media Player terlebih dahulu. Anda boleh mengemas kini dari Windows atau memuat turunnya terus di pautan ini.

Cara tangkapan skrin

Mengambil tangkapan skrin pada Android One sangat mudah. Caranya sama seperti mengambil tangkapan skrin pada peranti Android lain dengan menekan butang kuasa bersama-sama dengan butang kelantangan.

Mainkan Video

Untuk dapat memainkan video dengan baik di Android One, anda boleh memuat turun pelbagai aplikasi pemain video yang mempunyai kualiti yang terbukti seperti MX Player atau VLC Player. Kedua-dua aplikasi ini dapat memainkan pelbagai jenis video dan juga tidak mempunyai halangan ketika memainkan video HD.

Itulah pelbagai petua dan trik yang dapat anda laksanakan jika masalah berlaku pada peranti Android One kegemaran anda. Sekiranya terdapat soalan dan masalah lain pada telefon pintar ini, ikuti forum perbincangan di sini.