Cara menyelesaikan masalah dengan Xiaomi Redmi Note

Xiaomi Redmi Note adalah peranti phablet pertama yang dikeluarkan oleh Xiaomi. Tidak mahu dikalahkan oleh barisan telefon pintarnya, phablet ini juga menawarkan spesifikasi yang berkelayakan tetapi dengan harga yang berpatutan.

Dalam artikel ini kita akan mengkaji pelbagai cara untuk memperbaiki masalah yang sering timbul pada peranti Redmi Note. Masalah-masalah ini sebenarnya tidak terlalu serius dan dapat diatasi dengan beberapa langkah mudah.

Spesifikasi:

  • Skrin: LCD IPS 5.5 inci, 720 x 1280 piksel (267 ppi)
  • Memori dalaman: 8GB, 1 / 2GB RAM (533 MHz / 666 MHz)
  • Memori luaran: MicroSD, hingga 32GB
  • Chipset: MediaTek MT6592
  • CPU: Octa Core 1.7 GHz, Cortex-A7
  • GPU: Mali-450MP @ 700 MHz
  • Sistem Operasi: OS Android v4.2 (Jelly Bean), Boleh ditingkatkan ke v4.4 (KitKat)
  • Kamera utama: 13 MP, 4128 x 3096 piksel
  • Ciri-ciri kamera: LED flash, Aperture f / 2.2, autofokus, multishot, Zero shutter lag, HDR, penapis masa nyata, pengesanan wajah
  • Kamera depan: 5 MP, [dilindungi e-mel]
  • Bateri: 3200 mAh Li-Polimer

Kelewatan Semasa Membuka Rumah

Sekiranya anda sering mengalami kelewatan sekitar 2 saat ketika pulang ke rumah setelah membuka aplikasi lain, maka cara termudah untuk mengatasinya adalah seperti berikut:

  1. Buka Tetapan.
  2. Buka tab tetapan pantas.
  3. Pilih Pelancar.
  4. Aktifkan pilihan "kunci MIUI dalam memori".

Gagal Mendaftar Akaun Xiaomi

Semasa pertama kali menggunakan Redmi Note, anda pasti akan diminta untuk log masuk ke akaun Xiaomi anda. Sekiranya sudah, anda hanya perlu memasukkan maklumat log masuk. Tetapi jika anda tidak memilikinya, anda mesti mendaftar terlebih dahulu.

Nah, di sinilah masalah biasanya berlaku. Ramai pengguna Redmi Note merasa sukar untuk mendaftar akaun baru. Sekiranya anda adalah salah seorang yang berpengalaman, cubalah petua berikut:

  1. Daftarkan nombor telefon bimbit menggunakan awalan +62 dan bukannya 0 (sifar).
  2. Sekiranya gagal sila daftar menggunakan e-mel.
  3. Sekiranya masih gagal, sila daftar melalui PC di pautan ini dan kemudian log masuk pada peranti Redmi Note anda.

Sandaran Data ke Kad SD

Peranti Xiaomi terkenal sangat mesra bagi anda yang gemar memecahkan dan menaik taraf atau menurunkan ROM. Baiklah, agar aktiviti tersebut tidak terganggu dengan kehilangan data penting seperti SMS, kenalan dan lain-lain, anda boleh membuat sandaran terlebih dahulu ke kad SD. Bagaimana:

  1. Buka Tetapan.
  2. Pilih Sandaran & Tetapkan Semula.
  3. Pilih Sandaran Tempatan.

Sebagai tambahan kepada kaedah di atas, anda juga dapat membuat sandaran dengan aplikasi lain yang mempunyai ciri yang lebih lengkap. Sila rujuk senarai aplikasi andrid terbaik untuk sandaran data dalam artikel ini.

Buka Skrin Kunci

masalah skrin kunci xiaomi redmi note

MIUI menyediakan banyak tema menarik yang boleh kita pilih sesuka hati. Tetapi kadang-kadang setelah menukar tema, kita tidak tahu bagaimana membuka skrin kunci dalam tema baru. Sekarang untuk membukanya, anda hanya perlu menekan butang naik bersamaan dengan butang belakang. Mudah kan?

Kenalan Tidak Muncul di WhatsApp

Sekiranya anda menggunakan aplikasi WhatsApp biasanya akan ada masalah di mana kenalan anda tidak muncul dalam aplikasi. Ini berlaku kerana aplikasi Keselamatan menyekat WhatsApp daripada memasuki senarai kenalan. Inilah cara mengatasinya:

  1. Buka aplikasi Keselamatan.
  2. Pilih Kebenaran.
  3. Pilih Urus Kebenaran Aplikasi.
  4. Pilih Kenalan.
  5. Cari aplikasi WhatsApp kemudian ubah kebenaran menjadi "Benarkan".

BBM Ditutup Sendiri

Nota BBM Redmi

BlackBerry Messenger adalah aplikasi yang mesti aktif untuk menerima mesej baru. Baiklah, banyak pengguna Redmi Note mengeluh bahawa aplikasi BBM mereka ditutup secara automatik sehingga hilang dari bar pemberitahuan dan tidak dapat menerima pesan baru. Untuk membetulkan:

  1. Buka aplikasi Keselamatan.
  2. Pilih kebenaran.
  3. Pilih urus kebenaran aplikasi.
  4. Pilih aplikasi BBM kemudian aktifkan aplikasi kepercayaan dan pilihan mula automatik.

Kemas kini OTA Gagal

Apabila ada firmware terbaru, MIUI biasanya akan segera menampilkan pemberitahuan untuk melakukan proses pembaruan melalui OTA. Tetapi apabila ia akan dikemas kini, kadang-kadang proses kemas kini tidak berfungsi dan kita akan segera diarahkan pulang ke Rumah.

Untuk mengatasi masalah ini, pastikan anda mempunyai sambungan yang cepat dan stabil kerana kemas kini OTA biasanya lebih besar daripada 50MB. Sangat disyorkan untuk mengemas kini menggunakan rangkaian WiFi atau melakukannya pada waktu malam.

Tema berubah menjadi bahasa Cina

Setelah mem-flash MIUI baru, kadang-kadang ada beberapa masalah yang timbul, salah satunya adalah tema yang telah berubah menjadi bahasa Cina. Sekarang, untuk mengubahnya kembali ke bahasa sebelumnya, anda boleh mengikuti langkah-langkah di bawah:

  1. Buka Tetapan.
  2. Pilih Aplikasi.
  3. Cari aplikasi Tema.
  4. Sila Kosongkan data.

Play Store Hilang

Aplikasi Play Store

Masalah lain yang biasanya berlaku selepas kemas kini firmware baru adalah aplikasi Google Play Store yang hilang. Untuk memunculkan aplikasi Play Store sekali lagi, ikuti langkah-langkah di bawah:

  1. Buka Kedai Mi.
  2. Muat turun Google oleh Eric Xiang.
  3. Muat turun Pemasang Google.
  4. Muat turun dan pasang Google Play Store.

Sekiranya setelah memuat turun ternyata Google Play mengalami masalah seperti tidak dapat memuat turun aplikasi, proses muat turun berhenti di tengah jalan, dan lain-lain, rujuk tutorial cara memperbaikinya dalam artikel ini.

Bateri Boros

Xiaomi Redmi Note sebenarnya sudah dilengkapi dengan bateri yang cukup besar sehingga lebih tahan lama berbanding pesaingnya. Tetapi kami masih dapat meningkatkan daya tahan bateri dengan petua dalam artikel ini.

Itulah dia pelbagai petua dan trik untuk mengatasi pelbagai masalah yang sering terjadi di phablet Xiaomi Redmi Note. Sekiranya terdapat masalah lain yang anda alami yang belum disenaraikan dalam artikel ini, anda boleh membincangkannya secara langsung dengan pengguna Redmi Note yang lain di sini.