Koleksi Aplikasi Android Terkini pada Mei 2015

Mulai Mei 2015, pelbagai aplikasi Android terkini tersedia di Google Play Store. Aplikasi ini menawarkan pelbagai fungsi, dari perkhidmatan tanpa wayar Google hingga aplikasi yang memberikan pengalaman menggunakan Samsung Galaxy S6. Berikut ini akan mengkaji 10 aplikasi terbaru pada bulan Mei:

Koleksi Aplikasi Android Terkini pada Mei 2015

1. Project Fi oleh Google

Project Fi adalah perkhidmatan tanpa wayar yang baru sahaja dikeluarkan oleh Google di beberapa wilayah di Amerika Syarikat. Untuk menyokong perkhidmatan ini, Google juga merilis aplikasi "Project Fi by Google" yang dapat diunduh secara percuma di Play Store.

Aplikasi ini dapat Anda gunakan untuk mengaktifkan layanan, mengelola akun, memantau tagihan bulanan, menghubungi layanan pelanggan, dan memantau penggunaan data. Semua ciri ini sangat diperlukan sekiranya anda sudah menggunakan perkhidmatan Project Fi.

2. Muka Ilustrasi 2

Sekiranya anda mempunyai peranti Android Wear, maka aplikasi ini adalah suatu keharusan untuk dicuba. Ilustrasi Muka 2 akan memaparkan pelbagai animasi retro yang unik dan menarik di jam tangan pintar anda. Terdapat juga pelbagai pilihan penyesuaian yang boleh anda tetapkan sendiri.

Aplikasi Ilustrasi Wajah 2 berharga cukup murah pada $ 0,99. Harga aplikasi Android terbaru merangkumi semua ciri dan tidak ada pembayaran tersembunyi dalam bentuk pembelian dalam aplikasi.

3. Papan Kekunci Kejelasan Beta

papan kekunci aplikasi android terkini

Clarity Keyboard Beta adalah aplikasi papan kekunci yang dibuat oleh pembangun aplikasi SwiftKey. Aplikasi ini adalah sebahagian daripada program SwiftKey Greenhouse. Aplikasi papan kekunci ini memfokuskan pada kesederhanaan untuk memudahkan pengguna ketika memakainya.

Aplikasi Clarity Keyboard Beta pada masa ini hanya tersedia dalam bahasa Inggeris dan boleh digunakan pada peranti dengan Android 4.4 dan lebih tinggi. Kerana masih baru, mungkin anda akan menemui bug semasa menggunakannya. Harap tunggu kemas kini dan tambalan seterusnya untuk mendapatkan aplikasi yang lebih stabil.

4. Android for Work

Google akhirnya mengeluarkan aplikasi rasmi untuk program Android for Work. Untuk menggunakan aplikasi ini, anda mesti mendaftarkan akaun Android fot Work terlebih dahulu dalam versi webnya. Aplikasi ini belum sempurna, tetapi anda sudah dapat menggunakan pelbagai alat seperti kenalan, kalendar, muat turun, suite pejabat, dan e-mel.

5. Berkhidmat

dengan khidmat

Servicely adalah aplikasi yang sangat disarankan oleh anda yang mempunyai perangkat Android yang di-rooting. Aplikasi yang dibuat oleh Francisco Franco ini akan mengenal pasti, mengawal dan membunuh proses yang tidak digunakan tetapi menghabiskan banyak tenaga bateri.

Pada pandangan pertama aplikasi ini mirip dengan Greenify, tetapi aplikasi ini berfungsi dengan lebih berkesan dengan memastikan aplikasi yang tidak digunakan selalu mati. Aplikasi ini terdiri daripada versi percuma dan versi pro di mana versi pro yang boleh anda akses secara percuma terlebih dahulu dan kemudian anda membuat sumbangan pada masa akan datang.

6. Hello Caller ID dan Blocking

Hello adalah aplikasi baru dari Facebook yang berfungsi sebagai aplikasi pendail untuk perkhidmatan Facebook Messenger. Sebabnya ialah walaupun Facebook Messenger sudah mempunyai perkhidmatan panggilan suara, pengguna masih jarang menggunakannya kerana ciri-cirinya kurang terdedah.

Nah, dengan aplikasi Hello ini, anda boleh menggunakan perkhidmatan dari Facebook Messenger seperti ketika menggunakan aplikasi pendail biasa. Selain itu, dengan aplikasi ini Anda juga dapat menyekat panggilan, mendapatkan bonus panggilan percuma, dan mengirim SMS melalui Messenger.

7. Input Tulisan Tangan Google

input tulisan tangan google

Input Tulisan Tangan Google adalah aplikasi papan kekunci baru yang membolehkan anda membuat mesej dengan menulis dan bukan dengan menaipnya. Aplikasi ini sangat sesuai untuk anda yang menggunakan tablet dan boleh digunakan dengan atau tanpa stylus.

Aplikasi Input Tulisan Tangan Google juga menyajikan banyak emoji, menyokong 82 bahasa, dan dapat digunakan pada peranti yang menjalankan Android 4.0.3 ke atas. Dengan adanya aplikasi ini, sekarang anda mempunyai tiga pilihan untuk membuat mesej, iaitu dengan menaip, mendikte, atau menulisnya secara langsung.

8. Pengalaman Samsung Galaxy S6

Sekiranya anda ingin mencuba bagaimana rasanya menggunakan telefon pintar Samsung Galaxy s6, sekarang ia boleh menjadi kenyataan. Ya, dengan aplikasi Samsung Galaxy S6 Experience, anda boleh mencuba pelbagai ciri yang terdapat di telefon pintar terbaru Samsung.

Dengan aplikasi ini anda boleh mencuba TouchWiz dan ciri unik lain dari Galaxy S6. Aplikasi ini dapat dijalankan pada pelbagai jenis Android dan juga sangat sesuai untuk mereka yang merancang untuk membeli Galaxy S6 dalam masa terdekat.

9. AppSlinger

AppSlinger adalah aplikasi yang akan membantu anda mencari aplikasi yang anda mahukan. Aplikasi ini sangat sesuai untuk anda yang ingin mencari aplikasi percuma yang bagus, tetapi malas mencarinya di Google Play Store.

Aplikasi AppSlinger akan memaparkan pelbagai cadangan aplikasi percuma yang patut anda cuba. Anda boleh menetapkan aplikasi ini sehingga hanya menunjukkan cadangan aplikasi yang anda mahukan. Aplikasi ini mendapat sejumlah penilaian di Play Store sehingga anda wajib mencubanya.

10. Pemain Muzik KX

KX Music Player adalah aplikasi pemain muzik percuma yang dilengkapi dengan tema hitam dan ciri-ciri ringkas. Aplikasi ini tidak dibuat untuk bersaing dengan aplikasi seperti PowerAmp, tetapi aplikasi ini dapat digunakan sebagai alternatif bagi anda yang menginginkan aplikasi pemutar muzik yang sederhana dan minimalis.

Aplikasi Android terbaru ini juga menyajikan beberapa ciri yang berkelayakan seperti equalizer, bass boost, sound effects, dan beberapa kawalan asas seperti menguruskan senarai main dan menguruskan shuffle atau berulang. Aplikasi ini biasanya anda dapatkan secara percuma di Play Store.

Artikel Berkaitan