3 Cara Menambah RAM ke Laptop dengan OS Windows

Selain prosesor, salah satu komponen yang dapat mempengaruhi prestasi komputer adalah RAM. Komponen yang mempunyai Memori Akses Rawak bermaksud media penyimpanan data sementara ketika komputer sedang digunakan.

Maksudnya, jika RAM yang digunakan memiliki kapasitas yang kecil, maka Anda hanya dapat membuka beberapa aplikasi sekaligus. Sekiranya anda memaksa untuk membuka banyak aplikasi, prestasi komputer akan menjadi perlahan dan sering hang.

Komputer dengan RAM kecil juga biasanya tidak dapat digunakan untuk memasang aplikasi atau permainan tertentu. Ya, beberapa permainan terbaru biasanya memerlukan RAM yang sangat tinggi, seperti GTA V, The SIMS 4, dan lain-lain. Selain itu, aplikasi grafik seperti Photoshop dan CorelDraw juga memerlukan penggunaan RAM yang cukup besar.

Menambah kapasiti RAM pada PC sangat mudah kerana kita hanya perlu membuka casing dan kemudian menambah atau menggantinya. Tetapi bagaimana dengan menambahkan RAM ke komputer riba, adakah mungkin?

Jawapannya adalah ya, kita boleh menambah atau mengganti RAM yang ada di komputer riba kita. Kita boleh menambah RAM dengan membongkarnya. Sekiranya tidak, anda juga boleh mengakali dengan menambahkan memori maya di Windows.

Cara Menambah RAM Fizikal

Untuk mendapatkan prestasi maksimum, sudah tentu kita mesti meningkatkan kapasiti RAM komputer riba kita. Namun, kami tidak dapat menambahkannya dengan sewenang-wenangnya kerana terdapat beberapa syarat yang harus dipenuhi, yaitu:

  • Slot RAM tidak disolder secara kekal

Ini adalah syarat paling mutlak yang mesti dipenuhi. Sebilangan pengeluar komputer riba biasanya memasangkan RAM secara kekal pada papan induk sehingga tidak dapat diganti. Ini nampaknya berkaitan dengan sistem pemasaran sehingga kami membeli komputer riba yang lebih mahal jika anda mahukan RAM lebih banyak.

Sekiranya slot RAM pada komputer riba anda disolder secara kekal, anda tidak boleh menambahkan atau menggantinya secara automatik. Tetapi jika terdapat dua slot dan hanya satu slot yang disolder, maka anda boleh menambahkan RAM di slot yang tidak disolder.

  • Terdapat slot kosong

cara menambah ram ke komputer riba

Sebilangan besar komputer riba kini mempunyai dua slot RAM, salah satunya kosong. Anda boleh mengisi slot kosong dengan RAM tambahan. Tetapi jika komputer riba hanya menyediakan satu slot atau kedua-duanya sudah dimuat, maka anda boleh mengganti RAM dengan yang baru.

  • Periksa keserasian komputer riba

Setiap komputer riba biasanya akan memberikan maklumat mengenai kapasiti RAM maksimum yang boleh dipasang di dalamnya. Ini sangat penting agar kita tidak memasang RAM 16 GB walaupun komputer riba hanya mampu menampung RAM hingga 8 GB.

  • Tentukan ukurannya

Langkah seterusnya yang harus anda lakukan ialah menentukan ukuran RAM. Sekiranya pada masa ini satu slot telah diisi dengan 4 GB RAM, sangat disarankan untuk mengisi slot yang lain dengan ukuran yang sama dengan 4 GB. Sebenarnya anda boleh mengisinya dengan RAM 2 GB atau 1 GB, tetapi ini tidak akan memberikan prestasi maksimum pada komputer riba anda.

  • Tentukan jenisnya

komputer riba ram ddr2 ddr3

Pada masa ini terdapat beberapa jenis RAM yang digunakan pada komputer dan komputer riba, seperti DDR2, DDR3, DDR4, dan seumpamanya. Ketahui terlebih dahulu jenis RAM yang digunakan oleh komputer riba anda supaya anda tidak salah membelinya. Sebabnya, setiap jenis RAM mempunyai pin yang berbeza sehingga hanya dapat digunakan di slot yang sesuai.

  • Tentukan kadar pemindahan

Selain jenisnya, RAM juga mempunyai kadar transfer yang berbeza. Kadar pemindahan ini biasanya ditulis dengan kod PC 12800, PC 10600, PC 5600, dan sebagainya. Semakin besar bilangannya, semakin cepat RAM digunakan.

Sekarang, jika komputer riba anda mempunyai dua slot RAM, pastikan anda membeli RAM tambahan dengan kadar pemindahan yang sama. Sekiranya kelajuannya berbeza, sistem biasanya akan menyesuaikan diri dengan kadar pemindahan RAM terendah. Akibatnya, prestasi komputer anda sebenarnya akan perlahan dan mungkin bermasalah.

  • Pilih jenama yang serupa

Sebenarnya ini tidak wajib, tetapi terhad kepada cadangan. Sekiranya satu slot diisi dengan RAM jenama A, cuba isi yang lain dengan jenama dan jenis yang sama. Kerana setiap jenama mesti mempunyai kualiti yang berbeza. Atau jika tidak, anda boleh mengganti kedua-duanya secara serentak dengan jenama yang sama.

Sekiranya syarat ini dipenuhi, maka anda boleh membeli dan memasang RAM dengan segera. Sekiranya anda takut membongkar komputer riba sendiri, maka anda boleh meminta bantuan rakan atau membawanya terus ke perkhidmatan komputer riba.

Tambah Memori Maya

memori maya

Sekiranya anda tidak mahu menambahkan RAM fizikal, anda juga dapat mengatasi had RAM dengan menambahkan memori maya. Memori maya ini adalah memori 'pinjaman' dari cakera keras untuk membantu prestasi RAM. Tetapi ingat, memori maya ini secara automatik akan mengurangkan kapasiti cakera keras anda. Berikut adalah langkah-langkahnya:

  1. Buka Windows Explorer.
  2. Klik kanan pada My Computer, kemudian pilih Properties.
  3. Pilih pilihan Tetapan sistem lanjutan di lajur kiri.
  4. Tukar ke tab Advanced kemudian klik butang Settings di bawah kategori Performance.
  5. Tukar lagi ke tab Advanced kemudian klik butang Change di bawah kategori Memori Maya.
  6. Nyahtanda pilihan "Urus saiz fail paging secara automatik untuk semua pemacu".
  7. Pilih partition yang akan digunakan untuk memori maya.
  8. Masukkan jumlah memori maya yang ingin anda gunakan, misalnya 4000 MB untuk ukuran Awal dan 8000 MB untuk ukuran Maksimum.
  9. Klik butang OK kemudian mulakan semula komputer.

Menggunakan ReadyBoost

siap sedia

Cara terakhir anda boleh meningkatkan prestasi RAM adalah dengan menggunakan ciri ReadyBoost. Sekiranya memori maya meminjam kapasiti cakera keras, ReadyBoost akan meminjam kapasiti dari cakera flash, kad SD, dan memori luaran lain. Langkah-langkah berikut, seperti yang dikutip dari Microsoft:

  1. Sambungkan cakera kilat USB ke komputer riba.
  2. Apabila AutoPlay muncul, pilih pilihan Speed ​​up my system.
  3. Sekiranya AutoPlay tidak muncul, klik kanan pada flash disk dan pilih Properties. Setelah tetingkap Properties dibuka, beralih ke tab ReadyBoost.
  4. Sekiranya anda ingin menggunakan semua kapasiti cakera kilat untuk ReadyBoost, pilih pilihan "Dedikasi peranti ini untuk ReadyBoost".
  5. Sekiranya anda hanya ingin menggunakan bahagian, pilih pilihan "Gunakan peranti ini" kemudian masukkan kapasiti yang ingin anda gunakan.
  6. Setelah selesai, klik butang OK.

Sekarang itulah 3 cara untuk menambahkan RAM pada komputer riba yang mudah dilakukan. Untuk mendapatkan prestasi maksimum, sangat disarankan untuk meningkatkan kapasiti RAM fizikal secara langsung. Untuk petua dan trik untuk meningkatkan prestasi komputer riba lain, sila baca ulasan kami dalam artikel ini. Semoga berjaya!