10 Cara Mempercepat Prestasi Windows 7 yang perlahan

Walaupun sudah cukup lama, Windows 7 pada masa ini masih banyak digunakan oleh pengguna PC atau komputer riba. Ini dapat difahami memandangkan prestasi dan keserasian Windows 7 masih jauh lebih baik jika dibandingkan dengan Windows 8.

Namun, walaupun cukup ringan dan cepat, kami masih dapat mempercepat prestasinya lagi dengan beberapa pengaturan. Cara mempercepat prestasi Windows 7 merangkumi beberapa aspek, seperti proses boot, paparan visual, dan lain-lain. Berikut adalah langkah-langkah lengkap.

Nyahpasang Bloatware

Bloatware adalah istilah yang merujuk kepada perisian yang sudah dipasang semasa anda membeli PC atau komputer riba. Pelbagai perisian biasanya banyak yang tidak diperlukan sehingga hanya memerlukan ruang dan kuasa komputer sahaja.

Sebilangan perisian juga berjalan secara automatik ketika komputer dihidupkan sehingga akan melambatkan proses boot. Oleh itu, perisian mesti dikeluarkan segera supaya Windows 7 anda dapat berfungsi dengan lebih pantas. Anda hanya perlu membuka Menu Mula> Panel Kawalan> Nyahpasang atau ubah program, kemudian nyahpasang perisian yang tidak digunakan.

Hadkan Proses Permulaan

cara mempercepat prestasi permulaan Windows 7

Langkah seterusnya yang boleh anda lakukan adalah menghadkan proses yang dijalankan ketika Windows 7 dihidupkan. Untuk melakukan ini, ketik MSCONFIG di medan carian kemudian masukkan. Seterusnya buka tab Permulaan di mana anda akan melihat senarai proses dan aplikasi serta tetapannya.

Sekarang, dari senarai cari proses yang tidak diperlukan untuk dijalankan semasa memulakan, seperti Kemas Kini Google dan QuickTime. Seterusnya keluarkan senarai semak pada proses untuk mematikannya. Tetapi ingat, jangan sekali-kali menghilangkan senarai semak untuk proses yang berkaitan dengan perkakasan dan keselamatan kerana boleh mengganggu prestasi Windows 7.

Tambah RAM

Windows 7 sememangnya lebih ringan daripada Windows 8, tetapi jika anda menaik taraf dari Windows XP, anda pasti akan merasakan bahawa prestasinya sedikit perlahan. Salah satu cara untuk mengatasi ini adalah dengan menambahkan RAM ke komputer anda.

Saiz RAM yang ideal untuk Windows 7 32-bit adalah 2GB sementara untuk versi 64-bit ia adalah 4GB. Sekiranya kapasiti RAM komputer anda masih di bawah itu, maka sangat disarankan untuk meningkatkannya kerana prestasi Windows 7 menjadi lebih ringkas. Sila baca tutorial ini untuk mengetahui cara menambahkan RAM ke PC dan komputer riba.

Matikan Pengindeksan Carian

pengindeksan carian

Pencarian indeks adalah ciri Windows 7 untuk mengindeks pelbagai entri di komputer anda. Dengan mengaktifkan pengindeksan carian, anda akan dapat mencari pelbagai fail dan data di komputer anda dengan cepat.

Tetapi jika anda jarang menggunakan ciri carian, maka lebih baik anda mematikannya. Sebabnya ialah pengindeksan akan menggunakan sumber yang cukup besar. Caranya, taip "indeks" di Menu Mula, kemudian pilih hasil carian teratas. Di tetingkap yang muncul, klik Ubah suai dan kemudian hapus senarai semak di pelbagai lokasi pengindeksan yang dipaparkan.

Defrag Hard Disk

Cara seterusnya untuk mempercepat prestasi Windows 7 adalah dengan melakukan defrag cakera keras. Sebenarnya Windows 7 sudah mempunyai jadual automatik untuk defragment, tetapi kadang-kadang komputer kita dimatikan ketika jadual tiba. Hasilnya, Windwos 7 akan terlepas jadual defrag.

Untuk defrag, buka Panel Kawalan> Sistem dan Keselamatan, kemudian pilih pilihan Defragment dan Optimumkan pemacu anda di bawah kategori Alat Pentadbiran. Kemudian pilih pemacu untuk defragmentasi dan kemudian jalankan defragment. Di sana anda juga dapat menjadualkan kapan Windows 7 dapat melakukan defragment secara automatik.

Tukar Tetapan Kuasa

Windows 7 biasanya menyediakan beberapa pilihan Tetapan Daya yang akan mempengaruhi prestasi komputer secara keseluruhan. Sekiranya anda menggunakan PC atau komputer riba yang disambungkan ke elektrik, pilih pilihan Berprestasi Tinggi untuk mendapatkan prestasi maksimum.

Pilihan Prestasi Tinggi akan meningkatkan prestasi komputer anda secara maksimum. Namun, jika anda menggunakan komputer riba yang tidak bersambung dengan elektrik, maka jangan pilih pilihan ini kerana ia akan mempercepat penghujung kuasa bateri.

Bersihkan Hard Disk

pembersihan cakera keras

Selain defragmentasi, kita juga harus rajin membersihkan cakera keras secara berkala. Caranya, buka menu Mula> Semua Program> Aksesori> Alat Sistem> Pembersihan Cakera. Ciri Pembersihan Cakera ini akan membersihkan pelbagai data sampah dari cakera keras anda seperti fail sementara, halaman web luar talian, cache, tong kitar semula, dan lain-lain.

Periksa Virus dan Spyware

Salah satu faktor yang dapat menjadikan komputer menjadi lambat adalah adanya virus, malware, spyware, dan sejenisnya. Oleh itu, pastikan anda mempunyai anti-virus dan anti-malware di komputer anda. Lakukan imbasan berkala untuk mengelakkan virus yang 'menyeludup'. Untuk mengetahui antivirus terbaik pada masa ini, sila lihat senarai ini.

Matikan Alat Desktop

alat desktop

Kini tiba masanya untuk beralih ke tetapan yang berkaitan dengan paparan visual. Seperti yang kita ketahui, Windows 7 tidak lagi memaparkan bar sisi seperti Windows Vista. Tetapi nampaknya masih ada beberapa proses bar sisi yang masih berjalan.

Oleh itu, kita mesti mematikannya agar komputer tidak menjadi perlahan. Untuk melakukan ini, ketik "gadget" di medan carian Menu Mula, kemudian pilih "Lihat senarai alat yang sedang berjalan". Selepas itu, hapus pelbagai jenis alat yang anda tidak perlukan.

Matikan Kesan Aero

Aero adalah salah satu kesan yang mencantikkan penampilan Windows 7. Walau bagaimanapun, ciri ini seolah-olah pedang bermata dua kerana di satu sisi ia akan meningkatkan penampilan anda dan di sisi lain ia akan menjadikan prestasi komputer menjadi perlahan.

Sekiranya anda lebih mementingkan prestasi, maka matikan saja ciri ini. Caranya, klik Mula dan kemudian klik kanan pada Komputer, pilih sifat> Tetapan sistem lanjutan> tab lanjutan, kemudian di bahagian prestasi tetapan klik.

Di sana anda boleh memilih beberapa ciri yang ingin anda matikan atau aktifkan. Sekiranya anda ingin mendapatkan prestasi terbaik, pilih pilihan "Sesuaikan untuk prestasi terbaik". Pilihan ini akan mengubah keseluruhan penampilan komputer anda seperti Windows 2000.

Sekarang ini adalah pelbagai cara untuk mempercepat prestasi Windows 7 yang perlahan. Dengan mengikuti langkah-langkah di atas, sekarang anda dapat merasakan prestasi yang lebih cepat, sama ada menjalankan program atau bermain permainan. Semoga berjaya!