Cara Menghilangkan Virus di Flashdisk Portable

Flashdisk adalah salah satu yang paling rentan terhadap virus. Mana tidaknya, setiap hari kita selalu menyambungkan denyar ke pelbagai peranti mulai dari PC, komputer riba, hingga telefon pintar dan tablet.

Virus yang menjangkiti kilat juga pelbagai jenis. Terdapat virus yang hanya menukar nama fail, tetapi ada juga virus yang menyembunyikan atau bahkan menghapus fail tersebut. Apa pun jenisnya, semua virus mesti dibasmi kerana akan mengganggu prestasi flash itu sendiri.

Sekiranya komputer atau komputer riba anda sudah mempunyai antivirus yang baik, sudah tentu kita hanya perlu membersihkannya di sana. Tetapi bagaimana jika kita berada di luar dan tidak membawa komputer riba? Salah satu cara untuk mengatasi ini adalah dengan menggunakan antivirus mudah alih.

Ya, antivirus mudah alih adalah salah satu kaedah termudah untuk menyingkirkan virus dalam sekejap. Kita boleh menyimpan antivirus ini pada flashdisk sehingga kita dapat menggunakannya di mana saja. Kami juga tidak perlu memasangnya kerana antivirus mudah alih ini dapat dijalankan secara langsung.

Selain flash, antivirus mudah alih juga dapat digunakan untuk membersihkan komputer yang belum memasang antivirus. Kerana komputer yang dijangkiti virus biasanya tidak dapat dipasang sebelum virus dibersihkan.

Baiklah kali ini saya akan mengkaji 8 program antivirus mudah alih yang boleh anda gunakan untuk membersihkan virus kapan saja dan di mana sahaja. Selain virus, program ini juga cukup kuat untuk membersihkan perisian hasad dan seumpamanya.

Keperluan Pembersihan Comodo

Comodo Cleaning Essentials (CCE) adalah perisian yang mempunyai pelbagai ciri keselamatan komputer yang cukup lengkap. Program ini dapat mengenal pasti dan membuang perisian hasad dan proses berbahaya dari komputer anda.

Aplikasi ini juga dapat mengenal pasti pelbagai program lain yang tidak berguna dan cenderung merosakkan komputer. Seperti yang kita ketahui, saat ini terdapat banyak program berbahaya yang dipasang secara automatik ketika kita memasang program lain.

Apabila anda membuka Comodo Cleaning Essentials, program ini akan segera mencari dan menghentikan pelbagai proses berbahaya dari komputer anda. Kerana mudah alih, anda boleh menggunakannya dengan segera setelah memuat turunnya. Sila muat turun program di sini.

ClamWin Portable

Cara menyingkirkan virus dalam flashdisk clamwin

ClamWin adalah aplikasi antivirus yang cukup popular dan sudah digunakan oleh lebih dari 600 ribu pengguna setiap hari. Aplikasi ini adalah sumber terbuka dan menyokong sistem operasi Windows XP, 7 dan 8.

Aplikasi ClamWin juga mempunyai versi mudah alih yang boleh digunakan di mana sahaja. Aplikasi mudah alih dapat melakukan imbasan virus secara lengkap dan mengesan pelbagai ancaman keselamatan komputer lain.

Kadar pengesanan virus dan perisian intip yang dilakukan oleh aplikasi mudah alih ClamWin agak tinggi sehingga sukar bagi sesiapa untuk melepaskan diri dari jam tangannya. ClamWin juga selalu menyediakan kemas kini pangkalan data virus secara berkala sehingga anda tidak perlu bimbang tentang varian virus baru. Aplikasi ini tersedia secara percuma dan anda boleh memuat turunnya di sini.

Pemadam Kuasa Norton

Pemadaman Kuasa Norton

Norton Power Eraser adalah aplikasi keselamatan komputer yang juga boleh dipercayai. Aplikasi ini dapat mengesan dan menghapus pelbagai aplikasi berbahaya yang sering disebut sebagai crimeware. Crimeware biasanya dipasang secara automatik bersama dengan aplikasi 'palsu' lain.

Apabila anda menemui aplikasi berbahaya, Norton Power Eraser akan segera memaparkan pemberitahuan pop-up bahawa komputer anda tidak selamat. Selain itu, aplikasi Symantec ini juga dapat membuang rootkit dan skrip berbahaya yang lain. Sila muat turun aplikasi ini secara percuma di sini.

aswMBR

Cara menyingkirkan virus pada flash yang seterusnya adalah menggunakan aswMBR. aswMBR adalah aplikasi anti-root yang dikembangkan oleh Avast sehingga kualitinya terjamin. Aplikasi ini adalah pengimbas rootkit yang dapat mengimbas TDL4 / 3, MBRoot (Sinowal), Whistler dan pelbagai rootkit lain.

Dari segi penampilan, aswMBR kelihatan kurang menarik dengan penampilan sekolah lama. Walaupun begitu, hampir semua ciri untuk mengimbas dan mengeluarkan rootkit termasuk dalam aplikasi ini. Sila muat turun dan gunakan aplikasi ini secara percuma di sini.

Penyelamat Vipre

Penyelamat VIP

Sekiranya anda mempunyai komputer yang mempunyai virus tetapi belum sempat memasang antivirus di atasnya, maka Vipre Rescue dapat menjadi jawabannya. Ya, Vipre Rescue adalah aplikasi khusus untuk sistem komputer yang bermasalah termasuk sistem operasi yang tidak berjalan seperti biasa.

Aplikasi ini akan menjalankan tugasnya dalam Windows Safe Mode. Namun, jangan mengharapkan antara muka yang cantik kerana aplikasi ini hanya akan berjalan di paparan Command Prompt alias CMD.

Aplikasi ini akan melakukan imbasan dan pembaikan sistem dengan cepat. Aplikasi ini juga akan mengemas kini antivirus setiap hari agar sentiasa dikemas kini. Sila muat turun aplikasi VIPRE Rescue secara percuma di sini.

Sophos Anti Rootkit Portable

Seperti namanya, Sophos Anti Rootkit Portable adalah aplikasi yang dibuat khusus untuk masalah rootkit. Aplikasi ini akan mengimbas, mengesan, dan menghapus rootkit secara langsung dari sistem sehingga bersih.

Aplikasi ini boleh digunakan pada sistem operasi Windows XP dan ke atas. Aplikasi ini juga berfungsi dengan baik dengan aplikasi antivirus lain dan juga dapat dijalankan ketika anda menggunakan komputer. Sila muat turun aplikasi Sophos Anti Rootkit Portable secara percuma di sini.

Alat Kecemasan Percuma Emsisoft

emsisoft

Emsisoft Free Emergency Toolkit adalah aplikasi mudah alih yang dapat mengimbas dan membuang sehingga 6 juta perisian hasad di komputer anda. Bukan hanya untuk mengimbas perisian hasad, aplikasi ini juga dilengkapi dengan ciri HiJackFree dan BlitzBlank.

Emsisoft Free Emergency Toolkit dilengkapi dengan paparan GUI dan baris arahan. Ini bermaksud bahawa jika ada perisian hasad yang merosakkan penampilan GUI, anda masih dapat menggunakannya dengan paparan CMD. Sila muat turun aplikasi ini di sini.

Spybot Cari dan Hancurkan Portable

Spybot Search and Destroy Portable adalah versi mudah alih perisian Spybot Search and Destroy yang terkenal. Perisian ini dapat mengesan dan membuang pelbagai program jahat dari flash anda.

Sebelum melakukan tindakan tersebut, perisian ini akan membuat cadangan pendaftaran terlebih dahulu untuk mengelakkan perkara yang tidak diingini. Sila muat turun aplikasi ini terus di sini.

Nah, itulah pelbagai cara untuk menghilangkan virus dalam sekejap dengan menggunakan aplikasi antivirus, anti-malware, dan anti-rootkit mudah alih. Selain menggunakan pelbagai aplikasi, anda juga dapat memasang pelbagai antivirus terbaik saat ini agar keamanan komputer anda lebih terjaga. Semoga berjaya!

Artikel Berkaitan