Cara Membuat Video Stop Motion pada Android dan iOS

Kreativiti dapat dinyatakan dalam bentuk apa pun, salah satunya adalah membuat video gerakan berhenti. Stop motion adalah bentuk kreativiti yang unik kerana dapat menjadikan gambar statik menjadi hidup dalam video.

Hari ini banyak orang membuat video gerakan berhenti untuk pelbagai tujuan, dari ucapan selamat ulang tahun hingga ulang tahun perkahwinan. Pada mulanya, membuat video berhenti bergerak agak sukar kerana anda harus menguasai perisian penyuntingan video yang ada di komputer.

Tetapi kini semuanya telah berubah dengan adanya peranti Android dan iOS. Ya, saat ini ada banyak aplikasi Android dan iOS yang menawarkan cara untuk membuat video gerakan berhenti dalam waktu yang sangat singkat.

Langkah pembuatannya juga sangat mudah sehingga dapat digunakan oleh pemula atau mereka yang sudah mahir. Berikut ini akan mengkaji beberapa aplikasi terbaik untuk membuat video berhenti bergerak di Android dan iOS.

iStopMotion

iStopMotion adalah salah satu aplikasi gerakan berhenti terbaik yang ada sekarang. Ini dapat difahami kerana aplikasi ini menyediakan pelbagai ciri premium seperti kawalan pendedahan, kunci keseimbangan putih, kelajuan filem yang dapat disesuaikan, dan penyatuan dengan perkhidmatan iCloud.

Anda boleh melakukan penyuntingan video gerakan bergerak secara manual untuk mendapatkan kesan yang anda mahukan. Sekiranya anda tidak mempunyai banyak masa, maka anda juga dapat menggunakan mod automatik yang akan segera menyusun beberapa foto menjadi video artistik.

cara membuat video stop motion iStopMotion

Sayangnya aplikasi ini hanya dapat digunakan untuk peranti iPad sahaja. Tetapi anda boleh menggunakan iPhone sebagai kamera jauh. Dengan cara itu iPhone berfungsi sebagai alat mengambil gambar dan iPad sebagai alat untuk menyunting.

Aplikasi iStopMotion ini mesti dibeli dengan harga $ 9,99 jika anda mahu menggunakannya. Harganya cukup berpatutan untuk ciri premium yang ditawarkannya. Dengan begitu aplikasi ini lebih sesuai untuk anda yang ingin melakukan penyuntingan yang serius dan bukan hanya untuk berseronok.

Rangka bingkai

StudioNeat dikenali sebagai syarikat yang cukup dipercayai dalam membuat sesuatu yang berkaitan dengan kamera iPhone. Setelah sebelumnya merilis adaptor dudukan kamera yang disebut Glif iPhone, sekarang mereka juga telah merilis aplikasi Frameographer.

Frameographer adalah aplikasi yang dapat Anda gunakan untuk membuat video gerakan berhenti. Walaupun tidak mempunyai ciri kunci keseimbangan putih, aplikasi ini menawarkan ciri fokus dan pendedahan yang sangat berguna. Selain itu anda juga dapat menambahkan lagu dari iTunes sebelum menerbitkan.

jurugambar

Aplikasi Frameographer ini hanya berfungsi menggunakan satu peranti iPhone sehingga anda harus berhati-hati ketika menggunakannya. Sebabnya pergerakan terlalu banyak akan menjadikan gambar yang diambil menjadi kurang fokus.

Aplikasi ini juga dilengkapi penapis sehingga anda dapat menjadikan paparan video gerakan berhenti lebih berwarna. Aplikasi ini mempunyai penampilan yang cantik dan sederhana sehingga senang digunakan walaupun untuk pemula. Aplikasi Frameographer ini hanya tersedia di iPhone dan berharga $ 2.99 untuk anda yang ingin memuat turunnya.

Stop-Motion - Lite

Stop Motion Lite adalah aplikasi Android yang dapat merekam video gerakan bergerak, animasi, dan tanah liat. Untuk menggunakannya, yang harus anda lakukan adalah mengatur pemandangan, kemudian mengambil bingkai, kemudian mengatur dan mengulanginya berkali-kali.

Sekiranya semuanya diselesaikan, aplikasi ini secara langsung akan mengumpulkan pelbagai bingkai ke dalam video MOV. Anda boleh menyimpan video di galeri, memuat naiknya ke YouTube, atau menontonnya dengan pemain media seperti VLC.

Kerangka tanah

Berbanding dengan aplikasi lain, Clayframe dapat disebut paling sederhana dari segi penampilan antara muka. Ya, aplikasi ini hanya menyediakan 4 butang tanpa butang untuk mengawal pendedahan, keseimbangan putih, dan lain-lain.

Walaupun begitu, aplikasi ini masih dapat anda gunakan untuk membuat video gerakan berhenti dengan sempurna. Aplikasi ini juga mempunyai ciri pengaktifan suara sehingga anda dapat mengambil gambar dengan tepukan, wisel, dan lain-lain.

kerangka tanah liat

Dengan cara itu anda tidak perlu banyak menyentuh kamera yang boleh menyebabkan pergerakan yang tidak perlu. Terdapat juga fitur rana waktunya jika anda ingin mengambil gambar berdasarkan waktu yang telah ditentukan.

Video gerakan berhenti yang dibuat oleh aplikasi Clayframes boleh dimuat naik terus ke YouTube atau disimpan dalam format AVI. Aplikasi ini tersedia secara percuma untuk peranti Android dan anda boleh memuat turunnya dari Play Store di pautan ini.

Lapangkannya

lapang-ia

Walaupun namanya menunjukkan bahawa aplikasi ini hanya memiliki fitur selang waktu, tetapi Lapse Ia juga ternyata mempunyai mod gerakan berhenti yang cukup menarik. Aplikasi ini mempunyai banyak kesan dan juga menyokong pelbagai format output.

Lapse Ia mempunyai penampilan yang sederhana tetapi kelihatan profesional. Pelbagai ciri yang berkualiti juga tersedia dalam aplikasi ini termasuk fitur untuk berputar. Aplikasi ini boleh dimuat turun secara percuma untuk Android melalui Google Play Store. Sekiranya anda ingin mendapatkan lebih banyak ciri, maka anda juga boleh membeli versi berbayar dengan harga $ 1.99.

Funmotion (Hentikan Gerak Klip)

Cara seterusnya untuk membuat video gerakan berhenti adalah dengan menggunakan aplikasi Funmotion (Stop Motion Clip). Aplikasi yang hanya tersedia untuk sistem operasi Android sangat mudah digunakan kerana kelihatan sangat mesra.

Untuk membuat video gerakan berhenti, Anda hanya perlu menekan dan menahan jari pada skrin telefon pintar untuk merakam video. Kemudian anda hanya menekan berulang kali untuk menetapkan video. Sekiranya ada selain daripada itu, tekan butang semak untuk menyimpan video.

Stop Motion Maker - KomaDori L

Aplikasi terakhir yang dapat memproses video berhenti bergerak adalah Stop Motion Maker - KomaDori L. Aplikasi yang dibuat oleh octoroid ini menyajikan mod manual dan automatik untuk menembak. Terdapat juga ciri pratonton untuk melihat hasil sementara dari video yang kami buat.

Video gerakan berhenti siap boleh disimpan dalam format AVI dan Motion-JPEG. Di samping itu, anda juga dapat menyimpan gambar yang diambil dalam format JPEG dan PNG. Aplikasi ini tersedia dalam versi ringan dan berbayar. Versi lite boleh dimuat turun secara percuma di sini.

Itu adalah 7 aplikasi Android dan iOS yang memberi anda cara untuk membuat video berhenti bergerak yang mudah dan pantas. Pilih aplikasi yang sesuai dengan peranti anda. Sekiranya anda sudah mahir dan ingin mengeditnya secara manual, maka anda boleh menggunakan aplikasi penyuntingan video terbaik yang telah kami tinjau dalam artikel ini.