Inilah 6 Ciri Yang Menjadi Keunggulan ASUS Zenfone 2

ASUS baru-baru ini melancarkan produk lain dalam bentuk telefon pintar Zenfone 2. Tidak seperti telefon pintar sebelumnya, Asus Zenfone 2 mempunyai 6 ciri unggul yang akan membuat pengguna tertarik dan ingin tahu mengenai produk baru ini.

Keenam ciri unggul ASUS Zenfone 2 ini dapat memudahkan pengguna mengurus dan menggunakan telefon pintar mereka. Ingin tahu apakah enam ciri unggul itu? Berikut adalah senarai lengkap.

Inilah 6 Ciri Yang Menjadi Keunggulan ASUS Zenfone 2

1. Persembahan

Zenfone 2 mempunyai dua variasi yang dapat dipilih oleh pengguna, ZE550ML dan ZE551ML. Dari dua variasi ini, ZE551ML menyediakan dua pilihan RAM, iaitu 2GB dan 4GB. Dengan RAM 4GB ini, anda tidak perlu risau lagi sekiranya telefon pintar akan mengalami pemuatan lambat atau terlalu lama.

Anda sebagai pengguna ASUS Zenfone 2 ZE551ML tidak perlu risau jika telefon anda akan mengalami lag atau hang dengan membuka banyak aplikasi pada telefon pintar anda. Ini menjadikan ASUS pengeluar pertama yang melancarkan telefon pintar dengan kapasiti RAM 4GB.

Malah kini ASUS Zenfone 2 ZE551ML adalah telefon pintar pertama dan satu-satunya yang mempunyai RAM 4GB. Pihak dari ASUS telah mencuba kemampuan telefon pintar ini dengan menjalankan 26 aplikasi yang berbeza pada masa yang sama dan hasil dari telefon pintar ini tidak mengalami lambat, hang, atau ketinggalan.

2. ZenUI

ZenUI adalah ciri yang terdapat pada ASUS Zenfone 2 yang dapat mengubah penampilan kertas dinding, Skrin Utama dan Skrin Kunci. Sekiranya sebelum ini pengguna hanya boleh menukar kertas dinding, maka semuanya berbeza dengan telefon pintar ini. Anda boleh mengubahnya mengikut keinginan anda dan tentu saja penampilan yang sesuai dengan citarasa anda.

Selain itu, telefon pintar dengan ciri ZenUI dapat membuat perubahan pada ikon yang ada di telefon bimbit. Tidak perlu risau tentang bentuk ikon yang dapat anda ubah pada telefon pintar ini, kerana anda boleh memuat turun ikon yang sesuai dengan selera anda di Google Play Store.

ASUS mendedahkan bahawa dengan ciri ini pengguna dan pengguna ASUS Zenfone 2 dapat menyesuaikan telefon pintar mereka mengikut citarasa dan keperibadian masing-masing.

Selain mengubah penampilan dan ikon, ZenUI juga dapat memberikan efek ketika Anda menggesek layar ponsel pintar ini. Terdapat 11 kesan yang dapat dipilih di ASUS Zenfone 2. Namun, jika anda merasa tidak memerlukan atau tidak menggunakan fitur ini, anda dapat mematikannya.

3. Kamera

Panorama Zenfone 2

Bagi anda pengguna yang gemar mengambil gambar, ASUS Zenfone 2 memberikan resolusi kamera yang cukup besar. Kedua-dua varian ASUS Zenfone 2 mempunyai kamera belakang 13MP dan kamera depan 5MP. Pengguna dan pengguna tidak perlu bimbang kehilangan sentuhan ketika mengambil gambar, kerana telefon pintar ini menyediakan ciri mod HDR super.

Sebagai tambahan, ASUS Zenfone 2 mempunyai fitur Cahaya Rendah, jadi anda tidak perlu risau tentang tempat gelap di mana tidak mungkin mengambil gambar. Dengan ciri Cahaya Rendah ini, anda dapat mengambil gambar di tempat di mana cahaya tidak mencukupi dan hasilnya akan tetap memuaskan.

Anda juga tidak perlu risau tentang kamera depan. Selain mempunyai resolusi 5MP, kamera depan ASUS Zenfone 2 juga dilengkapi dengan lensa sudut lebar. Lensa Wide-Angle ini membolehkan penggunanya mengambil gambar dengan banyak orang.

Dengan semua ciri kamera yang terdapat pada ASUS Zenfone 2, ia pasti akan memudahkan pengguna mengambil gambar. Tetapi seperti yang ditinjau dalam tinjauan sebelumnya, kualiti gambar telefon pintar ini masih tidak bagus dari segi perincian gambar, terutama ketika kita melakukan zoom.

4. Mod kanak-kanak

kecemerlangan Asus Zenfone 2 Kids Mode

Sekiranya anda mempunyai anak dan anda khuatir anak anda yang memegang atau meminjam telefon pintar ASUS Zenfone 2 anda akan mengakses kandungan yang tidak sesuai dengan usia, maka anda boleh mengaktifkan ciri mod kanak-kanak ini dengan mudah.

Dengan mod kanak-kanak ini, pengguna dapat menguruskan telefon pintar ASUS Zenfone 2 untuk membatasi kandungan yang bukan untuk kanak-kanak. Bukan hanya membatasi kandungan yang ada, pengguna juga dapat membatasi berapa lama anak-anak dapat menggunakan telefon pintar ASUS Zenfone 2. Oleh itu, anda dapat mengawal anak-anak anda dengan lebih baik ketika mereka meminjam telefon pintar anda.

5. Zenmotion

zenmotion

Zenmotion adalah ciri dan kelebihan ASUS Zenfone 2 yang memudahkan penggunanya mengakses aplikasi tertentu ketika telefon dalam keadaan tidak aktif.

Anda hanya perlu menjelaskan satu huruf yang berkaitan dengan aplikasi yang ingin anda akses di layar telefon bimbit anda, maka aplikasi itu akan terbuka dengan sendirinya. Contohnya jika anda menggambarkan huruf "C" di layar telefon bimbit, aplikasi kamera akan keluar di telefon bimbit anda

6. Teknologi BootMaster

Sekiranya anda bosan menunggu telefon bimbit anda semasa mengecas, ASUS Zenfone 2 tidak akan membuat anda merasa bosan menunggu lebih lama. Dengan Teknologi BootMaster, ASUS Zenfone 2 dapat mengecas bateri dengan cepat.

Kedua-dua varian ASUS Zenfone 2 kedua-duanya mempunyai kapasiti bateri 3000mAh. Sekiranya bateri telefon ASUS Zenfone 2 benar-benar kosong, tunggu 39 minit, bateri ASUS Zenfone 2 akan dicas sebanyak 60%. Dengan ciri ini membolehkan pengguna tidak perlu menghabiskan banyak masa hanya untuk mengecas bateri.

Itulah 6 kelebihan ASUS Zenfone 2 yang patut anda perhatikan sekiranya berminat untuk membelinya dalam masa terdekat. Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai kelebihan dan kekurangan, rujuk ulasan kami dalam artikel ini.

Untuk harga itu sendiri, versi Zenfone 2 ZE550ML dijual dengan harga Rp 2.699.000, ZE551ML 2GB seharga Rp 2.999.000, ZE551ML 4GB dengan harga Rp 3.999.000 (memori dalaman 32 GB) dan Rp 4.499.000 (memori dalaman 64 GB).

Artikel Berkaitan