15 Aplikasi Kamera Terbaik dan Percuma untuk Laptop

Walaupun bukan komponen utama, tetapi kehadiran kamera atau kamera web tidak dapat dilepaskan dari komputer riba. Hampir semua jenis komputer riba kini dilengkapi dengan kamera web dengan resolusi dan pelbagai ciri.

Kamera pada komputer riba itu sendiri mempunyai pelbagai fungsi, dapat untuk foto atau untuk rakaman video. Kamera juga biasanya digunakan untuk membuat panggilan video melalui Skype, Yahoo Messenger, dan lain-lain.

Setiap komputer riba biasanya dilengkapi dengan aplikasi kamera lalai. Tetapi sayangnya aplikasi kamera untuk komputer riba kadang-kadang mempunyai beberapa ciri. Selain itu, kualiti gambar dan video yang dihasilkannya juga tidak memuaskan.

Jadi kali ini ia akan mengkaji 15 aplikasi kamera web yang boleh anda gunakan untuk menggantikan aplikasi lalai. Anda boleh memuat turun dan menggunakan pelbagai aplikasi ini secara percuma, salah satunya ada di Windows OS 7. Ingin mengetahui aplikasi kamera web yang kami cadangkan? Lihat artikel ini hingga akhir, ya!

1. YouCam

YouCam

YouCam adalah salah satu aplikasi yang kami sarankan untuk anda yang memerlukan aplikasi kamera di PC atau komputer riba. Aplikasi yang boleh berfungsi pada sistem operasi Windows cukup menarik di mana anda boleh menggunakan sekitar 200 kesan untuk mendapatkan tangkapan yang unik.

Malah, YouCam juga dilengkapi dengan semua jenis ciri yang dapat memudahkan penggunanya. Sebagai contoh, terdapat ciri HDR dan panorama yang dapat menghasilkan gambar yang lebih baik. Selain selfie, aplikasi ini juga dapat digunakan untuk merekam video  .

2. Screencast percuma

aplikasi kamera untuk komputer riba screencast percuma

Free Screencast adalah aplikasi kamera komputer riba percuma yang dapat merakam video ditambah audio dalam pelbagai format seperti AVI, WMV, MKV, FLV, MP4, MPG, dan lain-lain. Aplikasi ini juga dapat mengambil gambar semasa merakam video dan menyimpannya dalam format JPG atau BMP.

Screencast percuma adalah aplikasi yang cukup kaya dari segi ciri. Salah satu kelebihannya ialah kemampuannya merakam desktop. Fungsi ini biasanya digunakan jika anda ingin membuat tutorial video yang memerlukan rakaman layar desktop di dalamnya.

3. BanyakCam

Banyak Kamera

Sekiranya anda ingin mempunyai aplikasi kamera pada PC yang kaya dengan pelekat dan kesan, maka kami mengesyorkan memuat turun ManyCam. Aplikasi menarik ini mempunyai sejumlah  alat  untuk menyunting dan menempelkan pelbagai pelekat pada foto anda.

Selain mengambil gambar, aplikasi ManyCam juga dapat digunakan untuk merekam video. Tidak bersemangat, pengguna dapat merakam video dengan pelbagai resolusi, 240p, 480p, HD, Full HD, dan banyak pilihan lain. Jadi, masih ragu menggunakan ManyCam?

4. Perakam Kamera Web Free2X

Perakam Kamera Web Free2X

Aplikasi seterusnya ialah Perakam Kamera Web Free2X. Selain dapat mengambil gambar seperti biasa, aplikasi ini juga dapat merekam video dengan format AVI dan WMV. Menariknya, aplikasi ini sudah menyediakan fitur pengurus fail yang dapat menggantikan fungsi Windows Explorer ketika anda menggunakannya.

Anda juga boleh menjadualkan rakaman video secara automatik dengan aplikasi ini. Agar kualiti foto atau video yang dihasilkan tidak mengecewakan, anda boleh menyesuaikan beberapa jenis tetapan secara manual seperti kecerahan, kontras, ketepuan, ketajaman, gamma, dan lain-lain.

5. Perakam Skrin Percuma Apowersoft

Perakam Skrin Percuma Apowersoft

Apowersoft Free Screen Recorder adalah aplikasi kamera web komputer riba yang dapat merakam video dan desktop dan menyimpannya dalam format WMV. Anda juga boleh menetapkan resolusi sebelum memulakan proses rakaman.

Selain merakam video, aplikasi ini juga dapat mengambil gambar dan mengambil tangkapan layar dari komputer riba anda. Foto dan gambar ini kemudian dapat disimpan dalam pelbagai format seperti JPG, BMP, PNG, GIF, TIFF, dan lain-lain.

6. Penangkapan Skrin Bytescout

Penangkapan Skrin Bytescout

Bytescout Screen Capturing adalah aplikasi yang cukup dipercayai dalam urusan merakam video melalui kamera web. Selain itu, aplikasi ini juga dapat mengambil foto dan merakam audio menggunakan mikrofon komputer riba.

Salah satu ciri yang menjadi andalannya ialah rakaman skrin. Ya, anda boleh merakam layar desktop secara keseluruhan, hanya di kawasan statik, atau di kawasan dinamik yang mengikuti pergerakan tetikus. Semua video kemudian akan disimpan dalam format AVI dan WMV.

7. Perakam Video Multi Webcam Percuma

Perakam Video Multi Webcam Percuma

Seperti namanya, Multi Webcam Video Recorder Free adalah aplikasi yang dapat merakam video dari beberapa kamera web yang disambungkan ke komputer pada masa yang sama. Pelbagai video kemudian dapat disimpan dengan fail yang berbeza.

Semasa merakam video, anda juga dapat mengambil gambar gambar video. Caranya ialah dengan mengklik kanan pada tetingkap video kemudian mengambil gambar. Gambar itu kemudian boleh disimpan dalam format JPG atau BMP.

8. Perakam Video Percuma Weeny

Perakam Video Percuma Weeny

Weeny Free Video Recorder adalah program ringkas yang mudah digunakan. Program ini akan merakam video dalam format ASF atau WMP dan kemudian menyimpannya dalam folder yang sama dengan tempat ia dipasang.

Anda boleh menghentikan proses rakaman video dengan menekan butang 'End' pada papan kekunci. Setelah selesai merakam aplikasi ini akan segera membuka folder tempat video disimpan.

9. Tangkapan Kamera Web Camersoft

Tangkapan Kamera Webcam

Aplikasi seterusnya adalah Camersoft Webcam Capture. Aplikasi ini dapat merakam video melalui kamera web terbina dalam komputer riba atau kamera web luaran. Video yang dirakam akan disimpan secara automatik dalam format AVI. Anda juga boleh mengambil gambar video dalam format gambar BMP.

10. Kamerah

kamerah

Aplikasi kamera terakhir untuk PC dan komputer riba dipanggil Kamerah. Untuk merakam video anda hanya memasukkan nama video kemudian tekan butang merah besar. Setelah selesai, anda juga hanya perlu menekan butang sekali lagi.

Sayangnya aplikasi ini tidak menyokong semua jenis kamera web atau komputer riba. Kadang-kadang aplikasi ini hanya akan memaparkan skrin hitam jika peranti tidak disokong. Walaupun begitu, aplikasi Kamerah cukup mudah dan senang digunakan.

11. Perakam EatCam WebCam

Perakam EatCam WebCam

Aplikasi ini diberi nama EatCam WebCam Recorder. Aplikasi ini dapat merakam video dalam format AVI dan juga dapat mengambil gambar dalam format JPG. Salah satu kelebihan yang ditawarkannya ialah kemudahan merakam video hanya dengan beberapa klik.

Di samping itu, semasa melakukan panggilan video, anda boleh merakam perbualan dengan aplikasi ini. Anda juga dapat merakam audio dari pelbagai sumber dengan aplikasi ini, seperti mikrofon komputer riba, fon kepala atau pembesar suara.

12. Rakaman Video Debut

debut rakaman video

Aplikasi kamera seterusnya untuk komputer riba adalah Debut Video Capture. Perisian ini dapat merakam video melalui kamera web komputer riba, kamera web luaran, atau merekam layar desktop. Rakaman kemudian akan disimpan dalam AVI, WMV, dan lain-lain.

Sama seperti aplikasi sebelumnya, Debut Video Capture juga dapat menjadualkan rakaman video pada waktu-waktu tertentu. Di samping itu, terdapat juga beberapa tetapan yang dapat disesuaikan secara manual, seperti warna, bingkai, dan lain-lain. Menariknya, anda juga dapat menambahkan penapis dan teks ke foto dan video yang anda ambil.

13. Mainan Kamera Web

Mainan Kamera Web

Tidak perlu bersusah payah memasang aplikasinya, anda cukup mengunjungi laman web Mainan Kamera Web dan boleh mengambil gambar dengan pelbagai gaya tanpa terhad. Malah, anda juga boleh memilih pelbagai kesan, penapis, dan pelekat untuk meningkatkan foto anda. Ingin mencuba foto yang menyeronokkan dengan Webcam Toy?

14. WebcamMax

WebcamMax

Masih ada aplikasi bagus lain yang boleh anda pasang di komputer riba, WebcamMax. Ini adalah salah satu aplikasi yang dapat memberikan pelbagai kesan menarik dan menarik, sehingga foto anda tidak akan kelihatan monoton. Dan yang baik adalah, WebcamMax tidak hanya berfungsi untuk mengambil gambar, kerana aplikasi ini juga dapat merakam video. Ingin mencubanya? Boleh memuat turun aplikasi secara terus di sini.

15. Kamera Windows

Kamera Windows

Akhir sekali,  bagi pengguna Windows, anda boleh memanfaatkan aplikasi yang dibuat oleh Microsoft, Windows Camera. Dengan aplikasi yang satu ini, anda dapat mengambil gambar dengan mudah dan sederhana. Sebabnya, Windows Camera mempunyai antara muka yang lebih sederhana jika dibandingkan dengan aplikasi lain.

Selain itu, Windows Camera juga tidak kalah dengan pelbagai kesan menarik untuk meningkatkan foto anda. Malah, anda juga boleh memilih nisbah 16: 9 atau 4: 3 untuk foto tersebut. Oh ya,  aplikasi ini juga boleh digunakan untuk rakaman video  .

Inilah 15 aplikasi kamera terbaik untuk komputer riba yang boleh anda cuba. Anda juga boleh memuat turun pelbagai aplikasi dan menggunakannya secara percuma. Sebenarnya, aplikasi ini tersedia untuk  digunakan dalam pelbagai jenama komputer riba, seperti ASUS, Acer, Lenovo, dll. Dari senarai di atas, aplikasi mana yang menjadi kegemaran anda? Atau adakah aplikasi lain yang tidak ada dalam senarai di atas?

Oh ya,  aplikasi kamera juga bukan hanya bertujuan untuk komputer riba. Kerana, ada juga beberapa aplikasi kamera khusus untuk telefon bimbit. Sekiranya anda ingin mengetahui beberapa aplikasi kamera yang bagus di telefon bimbit, baca artikel ini, ya.