10 Aplikasi Root Android Terbaik untuk Pelbagai Telefon Bimbit

Pengguna Android mesti biasa dengan root. Rooting adalah salah satu proses untuk membuka akses ke sistem Android sehingga kita dapat mengubahnya dengan bebas. Setiap orang mempunyai tujuan yang berbeza ketika melakukan rooting, ada yang ingin meningkatkan prestasinya, mengubah penampilan mereka, menghapus aplikasi lalai, dan lain-lain.

Selain pelbagai keperluan ini, kami juga dapat memasang aplikasi khusus untuk perangkat Android yang telah di-root. Aplikasi root Android terbaik ini menyediakan pelbagai fungsi yang akan menjadikan peranti anda lebih canggih. Apa aplikasinya?

10 Aplikasi Root Android Terbaik untuk Pelbagai Telefon Bimbit

1. Skrin penuh!

Sekiranya anda mempunyai peranti Android yang menggunakan kekunci lembut di layar, maka aplikasi Layar Penuh! Dianggap sangat membantu. Full! Screen adalah aplikasi yang akan menyembunyikan kekunci lembut sehingga paparan skrin menjadi lebih luas. Selain itu, aplikasi ini juga dapat menyembunyikan bar pemberitahuan dari layar Anda.

Sekiranya semuanya tersembunyi, resolusi skrin akan menjadi lebih luas dan kekunci lembut tidak akan diambil. Anda kini boleh bermain permainan dengan skrin yang lebih luas tanpa diganggu oleh kekunci lembut.

2. GooManager

Pengurus Goo

Seterusnya adalah aplikasi rasmi dari goo.im bernama GooManager. Aplikasi ini mempunyai banyak kegunaan, salah satunya adalah mencari dan memasang fail dari goo.im. Paparan antara muka yang sangat mudah sehingga anda tidak akan kesulitan mencari fail yang diperlukan.

Aplikasi GooManager ini juga dapat digunakan untuk memuat turun ROM dan Google Apps khusus yang sesuai untuk peranti anda. Menariknya, dengan aplikasi ini anda juga boleh reboot terus ke Recovery atau flashing ROM tanpa menggunakan pemulihan.

3. Petugas

Aplikasi root Android terbaik Tasker

Aplikasi root Android terbaik seterusnya adalah Tasker. Aplikasi Tasker ini akan banyak membantu anda dalam aktiviti harian anda. Kerana, hampir semuanya dapat dilakukan dengan aplikasi yang satu ini.

Dengan aplikasi ini anda dapat menjalankan pelbagai program di Android secara automatik. Sebagai contoh, anda boleh menetapkan Tasker untuk memainkan muzik secara automatik semasa anda menyambungkan fon kepala. Sangat menarik bukan?

4. Pengurus ROM

pengurus rom

ROM Manager adalah salah satu aplikasi yang mesti dimiliki oleh pemilik peranti Android yang telah di-root. Terdapat banyak ciri yang ditawarkan oleh aplikasi ini, antaranya adalah ciri untuk memasang ClockworkMod Recovery dengan mudah.

Selain memasang CWM Recovery, ciri lain dari ROM Manager termasuk mencari ROM yang sesuai untuk peranti anda, memasang ClockworkMod Touch Recovery, membuat sandaran Nandroid, dan lain-lain. Ciri-ciri ini tersedia secara percuma dan ada yang dibayar.

5. Superuser

Superuser adalah aplikasi yang dibuat oleh Koushik Dutta yang juga merupakan pembuat ROM Manager. Aplikasi Superuser ini nampaknya pasti ada jika anda sudah mengakarnya. Kerana aplikasi berfungsi sebagai pemberi lesen untuk aplikasi lain yang ingin mengakses root.

Contohnya, apabila anda menjalankan salah satu aplikasi di atas untuk pertama kalinya, skrin anda akan meminta izin untuk mengakses root Superuser. Di sana anda boleh memberi kebenaran atau menolak kebenaran akses root ke aplikasi. Anda juga boleh membatalkan kebenaran bila-bila masa yang anda mahukan.

6. Juice Defender Ultimate

Sekiranya anda pengguna Android yang sering mengalami masalah bateri yang boros, maka aplikasi Juice Defender Ultimate boleh menjadi jawapannya. Juice Defender Ultimate adalah aplikasi yang akan menjimatkan penggunaan tenaga bateri dari peranti Android.

Aplikasi ini menjalankan tugasnya dengan mengatur kesambungan Android. Biasanya apabila skrin Android dimatikan, sambungan internet juga akan segera dimatikan. Seperti yang kita ketahui, sambungan internet adalah salah satu penyebab utama bateri Android boros.

Selain mengatur sambungan, Anda juga dapat menyesuaikan pengaturan CPU agar tidak menghabiskan terlalu banyak tenaga bateri. Sekiranya semua tetapan ini digabungkan dengan baik, maka anda dapat menjimatkan kuasa bateri selama berjam-jam.

7. ROM Toolbox Pro

Kotak Alat ROM Pro

ROM Toolbox Pro adalah aplikasi yang hampir sama dengan ROM Manager, tetapi dengan ciri yang lebih lengkap. Aplikasi ini boleh dipanggil Swiss Knife untuk pengguna Android yang telah di-root.

Dengan aplikasi ini, anda boleh melakukan pelbagai perkara seperti memuat turun ROM, memasang pemulihan, menguruskan aplikasi, dan banyak lagi. Malah, aplikasi ini juga menyediakan aplikasi explorer failnya sendiri seperti aplikasi Root Explorer. Bagi anda yang mahir mengubah sistem Android, ciri seperti kernel tweak juga tersedia di dalamnya.

8. Greenify

Greenify

Aplikasi seterusnya ini tentunya tidak asing bagi pengguna Android. Seperti yang kita ketahui, banyak aplikasi Android berjalan sendiri di latar belakang tanpa kita sedari. Aplikasi ini dapat menghabiskan kuasa bateri, menghidupkan peranti, dan menyebabkan pelbagai masalah lain. Baiklah, aplikasi Greenify ini akan menyelesaikan pelbagai masalah.

Cara aplikasi ini berfungsi cukup mudah, pertama sekali akan menganalisis aplikasi yang sedang berjalan dan berapa lama aplikasi tersebut berjalan. Tambahan pula, Greenify akan memberikan cadangan mengenai aplikasi apa yang layak dimatikan. Dengan mematikan pelbagai aplikasi ini, anda dapat menjimatkan hayat bateri sambil meningkatkan prestasi Android.

9. Root Explorer

peneroka akar

Memiliki peranti Android yang di-root tidak akan lengkap tanpa adanya aplikasi Root Explorer. Ya, Root Explorer adalah aplikasi pengurus fail yang dapat mengakses dan mengubah pelbagai fail dalam sistem Android.

Oleh itu, aplikasi ini menjadi sangat penting bagi anda yang menyukai sistem operasi Android. Kerana, hampir semua aktiviti pengubahsuaian memerlukan akses ke fail tertentu. Penampilan Root Explorer itu sendiri sangat sederhana kerana lebih berorientasikan fungsi daripada penampilan.

10. Titanium Backup

Sandaran Titanium

Saya rasa tidak ada yang boleh berpendapat bahawa Titanium Backup adalah aplikasi yang seharusnya ada pada setiap peranti Android yang di-root. Fungsi utama aplikasi ini adalah membuat sandaran. Walau bagaimanapun, aplikasi ini juga mempunyai banyak ciri lain yang berkaitan dengan pengurusan aplikasi.

Titanium Backup dapat membekukan aplikasi, menghalangnya daripada berjalan, memindahkan aplikasi dan banyak lagi. Selain itu, Titanium Backup juga dapat memindahkan atau menghapus aplikasi lalai yang dianggap tidak berguna dan hanya memerlukan memori.

Seperti disebutkan di atas, fungsi utama aplikasi ini adalah melakukan backup dan restore. Aplikasi ini dapat membuat sandaran aplikasi dan datanya sekaligus. Untuk mengetahui langkah-langkah melakukan cadangan menggunakan Titanium Backup, sila lihat tutorialnya di sini.

Sekarang itulah pelbagai aplikasi root Android terbaik yang mesti anda miliki jika peranti Android anda telah di-root. Dengan pelbagai aplikasi ini, peranti anda akan lebih produktif dan juga boleh dipercayai dari segi prestasi. Aplikasi mana yang paling anda sukai dari senarai di atas?